Kannattaako kiusaaminen työpaikalla tuoda ilmi?
Siinähän käy aika väistämättä niin, että tunnelma kiristyy entisestään. Osa kuitenkin asettuu kiusaajan taakse ja osa kiusatun. Ennemmin asiasta ei välttämättä ole tiennyt, kuin kiusaaja ja kiusattu.
Kommentit (29)
Ihan helvetin noloa, jos joku aikuinen ihminen kiusaa työpaikalla kuin joku keskenkasvuinen kakara.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin että kun kiusattu kertoi esihenkilölle että häntä kiusataan rupesi kohta esihenkilökin lopulta kiusaamaan tätä ihmistä, joka sitten lopulta irtisanoi itsensä.
Perinteinen suomalainen laumadynamiikka. Yhdestä tehdään syntipukki ja maalitoppa mille kuseksia porukalla. Tämä lisää lauman sisäistä yhteenkuuluvuutta. Toimii niin vapaa-ajalla kuin työpaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan ihan turhaa. Kiusaaja sai lopulta ylennyksen, kun käänsi koko homman niin, että hän onkin se jota muut kiusaavat.
Totta! Yks tulija kavereitten kanssa kovasti uhoomista oli ja yks isoista äijistä jyräsi mua päin. Käveli siis tahallaan päin. Jäin puristuksiin, nauro päälle. Sain valtavan mustelman. Työkaveri kyseli, kerroin hänelle tapahtuneesta. Hän oli mennyt sitte esimiehelle puhumaan asiasta. Selvittely alkoi . Kaikki alkoi syyttämään minua, valehtelen ja olen kuulemma itse hakannut itseäni.
Sain lähdöt työmaalta. Muistan kyllä jatkossa kaikki ihmiset jotka siellä oli....en toivo muuta kuin kaikkea pahaa jatkossa heille.
Vierailija kirjoitti:
Onko työpaikka työpanoksesi arvoinen? Kannattaa etsiä töitä muualta, jos tilanne on se, että kiusaamiseen ei voi puuttua.
Hyvä huomata, että mikään rahasumma ei myöskään ole mielenterveytensä menettämisen arvoinen. Jos ei sinua ei arvosteta, niin ei sitä arvostusta kyllä kerjäämälläkään tai säälistä saa, koska nämä kiusaajat tuntevat usein olevansa vaarassa menettää oman asemansa ja toimeentulonsa. Ja siksi kokevat sinut uhkana.
Työnantajalle voi helposti tulla myös yli sadan tonnin lasku, jos noudattaisivat lakia ja asian lainmukaisesti selvittäisivät tilanteen. Joten mielummin savustavat sinut ulos. Eikös siitä ole klassikkokirjakin kun joku taisteli tuulimyllyjä vastaan?
Kiusaaja, ilkeät, märehtijät, cekopäät, ei
Meillä oli pahin kiusaaja esimies ja sen bestis työhön opastaja, joo kivaa oli ja onneksi loppui työsopimus ja pääsin siitä eroon.
Vanhassa duunissa, missä olin lähemmäs 13 vuotta, ei esiintynyt kiusaamista ja jos olisi esiintynyt, olisin siitä voinut esimiehelle kertoa.
Nykyisessä työpaikassa on kiusaamista monellakin tasolla, ja osittain pääkiusaaja on esimies ja muutamat ns. pikkupomot. Myös työkavereissa on kiusaamista toisiin, eli työpaikallamme henki on aika tulehtunut usein. Kiusaamisesta kertominen ei tosiaan kannattaisi.
Itse yritän vaan setviä omat duunit ja hyväksyä huonoa kohtelua ja yrittää olla ajattelematta niitä, ja siitä huolimatta olla ystävällinen kaikille. Näin itse yritän ns. unohtaa huonon kohtelun ja keskityn perusduuniin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon siitä, millaista on esimiestyö työpaikalla. Onko puolueetonta vai toimiiko hyvä veli - järjestelmä. Terveisiä vaan!
Asia on juuri näin. Terveisiä vaan sinne erääseen työpaikkaan ja organisaatioon. Olen vetänyt sen puljun esimiestyöstä lopulliset johtopäätökset. Karma hoitaa homman.
Meillä kävi niin että kun kiusattu kertoi esihenkilölle että häntä kiusataan rupesi kohta esihenkilökin lopulta kiusaamaan tätä ihmistä, joka sitten lopulta irtisanoi itsensä.