Suomen kieltä osaamattomat työpaikoilla
Työskentelen ns. perusduunariammatissa ja meillä käy satunnaisesti keikkalaisia. Viime vuosina yhä useampi heistä on täysin kokemattomia + kielitaidottomia. Onneksi suurin osa puhuu sentään välttävästi englantia. Nyt joku näistä tyypeistä oli antanut jälkeenpäin palautetta firmalle siitä, että vakityöntekijät puhuivat pelkästään suomea ruokiksella/kahvitunnilla. Oli ilmeisesti pahoittanut mielensä. Minun mielestäni tuo on liikaa vaadittu. Haluan viettää taukoni puhuen omalla äidinkielelläni. Olenko juntti?
Kommentit (7)
Minulla on aina ollut vieraskielisiä työkavereita isossa IT-firmassa. Kun joku on paikalla kahvitunnilla tai lounaalla, silloin puhutaan englantia koko sakki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut vieraskielisiä työkavereita isossa IT-firmassa. Kun joku on paikalla kahvitunnilla tai lounaalla, silloin puhutaan englantia koko sakki.
No on vähän eri juttu joku kansainvälinen yritys kuin ap:n mainitsema "perusduuni"...
Voi per se että noi ma mut kehtaa vaatia! Olisivatten tyytyväisiä että edes saivat töitä. Meidän firmaan ei ketään palkattu jos ei puhunut suomea, ainoostaan siivoojia.
Tästä kyllä pitäisi saada lisäpalkkaa. Teen myös työtä jossa on usein vieraskielisiä sijaisia sekä vakitekijöitäkin. Lisäksi usein opiskelijoita ja varsinaisia kieltä opiskelevia. Kieltämättä siihen aika ajoin väsyy että energiaa menee pelkästään siihen kun yrität ymmärtää ja tulla ymmärretyksi.
Lisäksi pitäisi yrittää jaksaa keskustella että he oppisivat sitä kieltä vaikkei aina jaksaisi.
Toki meiklläkin puhutaan kahvilla englantia, jos omat lähimmät englantia puhuvat työkaverit on siinä kahvilla mukana. Mutta en nyt ala tuntemattomien takia puhumaan kahvihuoneessa englantia jos olen kahvilla suomalaisen kollegan kanssa...Kumpaahan tässä tarkoitettiin?
Vierailija kirjoitti:
Et.Kielen opetus kuuluu aivan muille.Eikös se maahantulo jo vaadi käydä opettelemassa se kieli eikä olettaa että sen opettaa työkaveri.
Eikö paremminkin se että yksi vieraskielinen opettelee kielen kun että muut opettelevat kielen pystyäkseen kommunikoimaan tulokkaan kanssa.
Tulokkaan kanssa voi sitten harjoitella valtakieltä.
Et.Kielen opetus kuuluu aivan muille.Eikös se maahantulo jo vaadi käydä opettelemassa se kieli eikä olettaa että sen opettaa työkaveri.