Kuinka hygieenistä on pestä taloyhtiön yhteisessä pesukoneessa pyykkinsä?
Olen muuttamassa kerrostaloon, jossa on "pesutupa", eli pyykkikoneet joita talon asukkaat saa käyttää. Tämä auttaisi omien sähkö- ja vesikulujeni kanssa, jos pesisin pyykkini siellä, enkä omalla koneellani.
Mutta ihan näin mieleen tulee, kuinkakohan hygieenistä tämä on, että pesee pyykkinsä samalla koneella kuin muut talon asukkaat. Siis kaikenlaisten tartuntariskien kannalta. Kyllä, ajattelen esim. täitä, kihomatoja, turkiskuoriaisia, jopa sukupuolitauteja, yms...
Mitä mieltä olette aiheesta?
Kommentit (68)
Aina voi pestä alkuun koneellisen 90 asteessa, niin minä tein lasten ollessa pieniä. Aina meillä on ollut omakin kone, mutta pesutuvan koneeseen mahtuu paljon enemmän ja se pesee niin paljon nopeammin kuin kotikone, etenkin nämä uudet kotikoneet pesevät iänkaiken. Pesutuvan kone ottaa sekä kylmää ja lämmintä vettä ohjelman mukaan, niin se ei tarvitse paljon aikaa veden lämmittämiseen. 60 asteen ohjelma kestää n. 40 min, 90 asteen tunnin ja joku 30 asteen hienopesu alle puoli tuntia. Suurin syy pyykkituvassa pesemiseen on paremmat kuivausmahdollisuudet ja lakanoiden mankelointi. Verhot ja pöytäliinat saa kuivattua ripustamalla se suoriksi kuivaushuoneeseen.
Tuo pyykkituvan käyttö on maksullista, koneet eivät lähde käyntiin ilman maksua. Meidän pyykkituvassa pyykkivuoro on aina puoli päivää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä on useampia taloja. Monta kertaa olen mennyt pesemään pyykkiä ja joku on Jättänyt koneen pyörimään ja siellä on pyörinyt likaisia lenkkareita ja muita kenkiä tai koitan likaisia remmejä sateisella ja kuraisella säällä. Ennen pesin ensimmäisen koneellisen Kuumalla vedellä ja pesuaineen kanssa tyhjänä , mutta joku oli ilmoittanut monen näin tekevän ja nyt ei saa enää pestä tyhjää konetta.
Voi ostaa desinfioivaa pesuainetta ja käyttää sitä taloyhtiön koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä on useampia taloja. Monta kertaa olen mennyt pesemään pyykkiä ja joku on Jättänyt koneen pyörimään ja siellä on pyörinyt likaisia lenkkareita ja muita kenkiä tai koitan likaisia remmejä sateisella ja kuraisella säällä. Ennen pesin ensimmäisen koneellisen Kuumalla vedellä ja pesuaineen kanssa tyhjänä , mutta joku oli ilmoittanut monen näin tekevän ja nyt ei saa enää pestä tyhjää konetta.
Pistä sinne joku rätti pyörimään. Kai sinulta nyt joku harsovaippasiivousrätti tai joku muu siivousrätti, mikä kestää 90 asteen pesun?
Rummun huuhtelun joutuu toimittamaan itse kerran tai kaksi. Ei osata käyttää konetta vaan työnnetään huuhteluainekouru täyteen pesupulveria mikä saastuttaa jokaisen seuraavan pesijän pyykit pesuaineella. Ei koskaan alla 60 asteen ohjelmalla niin pysyy syyhypunkit poissa.
Asuin aikoinaan kerrostalossa ja yllätin kerran yhden talonasukkaan sukulaisen survomassa taloyhtiön pesukoneeseen hevosen loimia ja rapaisia ja kuselle haisevia valjaita vai mitä remmejä lie ollut. Ei vissiin halunnut pestä niitä omassa koneessaan ja taloyhtiön kone oli riittävän iso hänen tarpeisiinsa. Siihen loppui minulla yhteisen koneen käyttö ja hommasin itselleni oman koneen. Annoin kyllä palautetta pesijälle silläkin uhalla, että morasta olisi voinut tulla.
Minä käytän koneet tyhjänä yhdeksässäkympissä ennen omaa vuoroani. Varaan siis tuplavuoron molemmille koneille.
Mul on oma kone, ällöttäis muiden kans samas pestä.
Jos joku haluaa pyykkinsä pyörittää naapurin pierukakkaisten housujen jälkeen, omapa on häpeänsä. Lisää tarpeeksi vaan kukkaistuoksuista huuhteluainetta, niin voi leikkiä, että puhdasta tuli. 🤪