Kuinka hygieenistä on pestä taloyhtiön yhteisessä pesukoneessa pyykkinsä?
Olen muuttamassa kerrostaloon, jossa on "pesutupa", eli pyykkikoneet joita talon asukkaat saa käyttää. Tämä auttaisi omien sähkö- ja vesikulujeni kanssa, jos pesisin pyykkini siellä, enkä omalla koneellani.
Mutta ihan näin mieleen tulee, kuinkakohan hygieenistä tämä on, että pesee pyykkinsä samalla koneella kuin muut talon asukkaat. Siis kaikenlaisten tartuntariskien kannalta. Kyllä, ajattelen esim. täitä, kihomatoja, turkiskuoriaisia, jopa sukupuolitauteja, yms...
Mitä mieltä olette aiheesta?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
HYI, HYI, HYI!!!!!
En ikinä pesisi jossakin taloyhtiön yhteiskoneessa pyykkiä!!!!
Ikinä ei tietäisi, kenen mälli ja menkkatahrat siellä koneessa on pyörineet!!!
Ja jonkun kynsisieniset sukat on voitu pestä tyyliin 15 minuutin pikapesulla jossakin 30 asteessa....
Siinähän sitten käytät omaisuuden lääkkeisiin ja odotat vuosia, että olet terve....
Sulla ei ainakaan ole lääkitys kohdillaan.
Kyllä taloyhtiö pitää huolen pyykkituvan toiminnasta. Jos haluaa pelata varman päälle, varaat kalenterista tupla ajan; eka aika koneen tyhjäkäynnille 90 asteen lämmössä ja toinen aika sitten omille pyykeille joko 60 tai 90 lämmössä
Pesen aina esin yhden koneen 60 asteessa. Sen jälkeen voin pestä loput 40.
Onhan noita ihan pesuloita yleisesti käytössä muissa maissa kuin Suomessa. Ja luuletteko että, kun viet ammattilaiselle pesulaan vaatteesi, ei se tule kosketuksiin samojen välineiden kanssa kuin muiden asiakkaiden vaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talossa on vain omistusasujia, niin voisin harkita yhteiskoneiden käyttöä, mutta en missään tapauksessa silloin, jos talossa on vuokralaisia.
Mikset?
koska sossunelättien hygieniataso on alhaisempi kuin tavallisten ihmisten
Ihan varmaan joo esimerkiksi opiskelijat ei ole tavallisia ihmisiä. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talossa on vain omistusasujia, niin voisin harkita yhteiskoneiden käyttöä, mutta en missään tapauksessa silloin, jos talossa on vuokralaisia.
Mikset?
koska wt-vuokralaisten pyykeistä jää tupakanhaju pesukoneeseen
Hankkikaa oma kone,mitää täällä itkette moista asiaa.Bakteerikammoiset mielisairaspotilaat,luulotautiset hullut hankikaa oma kone ja lyökää lämmöt täysille.
varaa tuplavuoro ja pese ensin kone tyhjänä 60-90 asteessa (jos ei ole siihen sopivaa pyykkiä), sen jälkeen pitäisi ihan olla hygieenistä
Heitän koirankakkapussit aina sinne koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset?
koska wt-vuokralaisten pyykeistä jää tupakanhaju pesukoneeseen
En tiedä missä asut, mutta itse asun 50-luvun kivitalossa jossa on tupakointi kielletty.
Ei mitään ongelmia
Opiskelija-asunnossa pesin vuosikaudet yhteiskoneilla, eikä ollut ongelmaa. Myöhemmin mulla oli oma kone , mutta pesin pyyhkeet ja lakanat yhteiskoneessa silti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu naapureista. Mitä tummempaa sävyä, sitä suuremmalla syyllä oma kone.
Ei taida olla aihetta, johon ei ulinapersu saisi rasismiaan vedettyä mukaan. Se on ihan sama, millä koneella sä ne farkkusi kerran kuukaudessa peset.
Olen aina käyttänyt taloyhtiöpesuloita, jotka tosin aina olleet jo silminnähden siistejä paikkoja. Nykyisessä talossa on 3 pesukonetta, ja halutessaan voi vaikka 90 asteella käyttää jonkin aikaa tyhjää konetta, ja sitten ajaa ohjelman loppuun. Tämä on kyllä erittäin kätevää oman koneen käytön lisäksi: voi pestä suuria määriä kerralla, ja on oikeus kuivaushuoneen käyttöön. Mitään epäselvyyttä puhtauden suhteen ei koskaan ole jäänyt, ja näin on mennyt noin 40 vuotta. Lisäksi sanoisin, että olen kyllä aika supertarkka ja tietoinen erilaisista puhtausasioista, mutta edes tämä neurootikon logiikka ei estä minua käyttämästä pesulaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuma vesi ja pesuaineet ne tappaa.
Pesuaineet ainoastaan muuttaa vettä sellaiseksi, että se pystyy puhdistamaan vaatteita.
En käytä taloyhtiön koneita. Monet käyttää hirveän hajuisia halpispesuaineita ja ne hajut jää koneisiin ja tarttuu muidenkin vaatteisiin. Lisäksi ihmiset ei noudata mitään ohjeita, jotka on selvästi näkyvillä. Kuivureita ei putsata, roskia ei jakseta laittaa roskiksiin, yleinen siivottomuus vallitsee. Kiitos ei, pesen omalla koneella.
Joskus oli lehtijuttukin siitä, etteivät yhteiskoneet talopesuloissa yms. ole hygieenisiä. Moni pesee pyykkinsä alhaisissa lämpötiloissa, mikä ei tapa bakteereita ja viruksia. Omassakin kotikoneessa suositellaan esim. alushousut pesemään 60-asteessa, että ne puhdistuvat kunnolla.
Jos joku on esim. ripuli- tai oksennuspyykkiä tms. pessyt taloyhtiön yhteiskoneessa, niin selvähän se on, ettei se rumpu ainakaan hygieeninen ole, jos on 30-asteen ohjelmaa pyörittänyt. Eikä sitä voi tietää, missä asteessa kukin on pyykkinsä pessyt.
Laitoksissa on käytössä sen takia desinfioivat aineet pyykinpesussa, koska samassa koneessa pestään koko talonväen pyykit.
Itse en pesisi kuin pakon edessä yhteiskoneessa vaatteitani. Kaikkein viimeisimmäksi alusvaatteitani, pyyhkeitäni ja petivaatteitani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virukset ja bakteerit tarvitsevat elääkseen solun. Solun ulkopuolella ne eivät elä tai elävät hyvin lyhyen ajan. Pesukone vatkaa pyykkiä kaksi tuntia pesuaineen kanssa ja tämän jälkeen pyykki vielä kuivataan. Ei ole mitään kahdollisuutta saada virusta tai tarttuvaa tautia pyykin mukana.
Sukupuolitaudit tarttuvat limakalvokontaktissa. Eivät ne elä likaisissa vaatteissa.
kynsisieniä ja syyliä sieltä ainakin saa pidemmänkin ajan takaa ja kaikkia muita tauteja saman päivän pyykkääjiltä, jotka lilluttavat likapyykkejään 40 asteen hienopesussa
Jospa googlaisit miten kynsisieni ja syylät tarttuvat ennen kuin tulet tänne suoltamaan paskaa.
Pesen taloyhtiön koneella 60 ja 90 asteen pyykit. Jos joskus tarvii pestä 40 asteessa vaatteita pesen ne viimesenä(meillä on myös oma kone). Ainoo mitä "pelkään" on eläinten karvat eikä niitäkään oo onneks näkynyt.
Kyllä on taas tolloa porukkaa vouhkaamassa.
Kymmeniä vuosia olen pessyt ja vielä olen hengissä. Pesen kaiken vähintään 60 asteessa, pesen kädet tuvalta tullessa ja tässä talossa tuvan lattia on aina niin sottainen, että kotiin tullessa vien korit suoraan kylppäriin ja pesen ne.
Meidän taloyhtiössä on useampia taloja. Monta kertaa olen mennyt pesemään pyykkiä ja joku on Jättänyt koneen pyörimään ja siellä on pyörinyt likaisia lenkkareita ja muita kenkiä tai koitan likaisia remmejä sateisella ja kuraisella säällä. Ennen pesin ensimmäisen koneellisen Kuumalla vedellä ja pesuaineen kanssa tyhjänä , mutta joku oli ilmoittanut monen näin tekevän ja nyt ei saa enää pestä tyhjää konetta.
Tottakai voi, jos niitä on naapurin vuokralaiselta päässyt tarttumaan/leviämään omistusasujalle