Kuinka hygieenistä on pestä taloyhtiön yhteisessä pesukoneessa pyykkinsä?
Olen muuttamassa kerrostaloon, jossa on "pesutupa", eli pyykkikoneet joita talon asukkaat saa käyttää. Tämä auttaisi omien sähkö- ja vesikulujeni kanssa, jos pesisin pyykkini siellä, enkä omalla koneellani.
Mutta ihan näin mieleen tulee, kuinkakohan hygieenistä tämä on, että pesee pyykkinsä samalla koneella kuin muut talon asukkaat. Siis kaikenlaisten tartuntariskien kannalta. Kyllä, ajattelen esim. täitä, kihomatoja, turkiskuoriaisia, jopa sukupuolitauteja, yms...
Mitä mieltä olette aiheesta?
Kommentit (68)
Mut vaatteita ei pysty peseen kuumalla vedellä... Kun on 30-40 asteen pesuja vaativia vaatteita miltei kaikki...
Lapsiperheissä voi olla kihomatoja jne.
Itse teen niin, että pesen 60 asteen pyykin taloyhtiön koneella ja muut omalla.
Riippuu naapureista. Mitä tummempaa sävyä, sitä suuremmalla syyllä oma kone.
Olen pessyt vuosia ja ainoa ongelma oli valkoisen eläimen karvat tummissa vaatteissa. Sekin oli ratkaistavissa.
Jos huolettaa, kannattaa pestä ensin 60 niin siinähän konekin puhdistuu.
Pese tyhjänä se kone 5tuntia 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuma vesi ja pesuaineet ne tappaa.
Moni pesee 40 asteessa eli ei tapa.
Sukupuolitauteja 😂. Vitsihän tämä aloitus oli. Tätä voisi miettiä, onko yleensä tarttuville taudeille ja kihomadoille m i s s ä ä n erikseen omia pesukoneita vaikka terveydenhuollossa ym ym, vai tehdäänkö pyykin lajittelua ja oma pesuohjelma pyykkiryhmälle. Pitäis kyllä kerrastoissa olla oma kone sukupuolitauti vaatteille, ehdoton must.
Minulla loppui yhteisessä pesutuvassa peseminen siihen, kun menin kerran paikalle pyykkivuorollani ja pyykkituvassa haisi voimakkaasti vauvan kakkavaippa. Silloin ajattelin, etten tuohon pyykkikoneeseen pyykkejäni laita.
Pesu 60 asteessa. Lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa. Hyvin kestävät pesun 90 asteessa.
Matalammissa lämpötiloissa virukset, bakteerit ym. mikro-organismit ei kuole.
Pesukoneissa pitäisi olla sellainen 20 minuutin desinfiointi- ohjelma. Se 95 asteessa desinfioisi koneen.
Olen monesti ihmetellyt sitä, että pyykkikoneissa on matalat 30c ja 40c asteen pesuohjelmat. Matalat lämmöt ovat kyllä kuiduille paremmat, mutta virukset ja bakteerit tarvitsee kyllä pihdistusaineiden lisäksi myös kunnon lämmöt.
Meidän pyykkituvassa on kaksi pesukoetta iso ja pieni joten itseni on muodostunut sellainen rutiini, että kun pesen pyykkiä, pesen pienemmässä vaatteet 60c ja isommassa pyyhkeet ja lakanat 90c.
Vaatteille riittää oikein hyvin "vain" 60c, mutta pyyhkeet ja lakanat vaativat sen 90c, koska ottavat enemmän osumaa bakteereista
niin minkälaisesta summasta nyt puhutaan jos itse hankkisit oman koneen ja pesisit sillä? montako koneellista menee viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa toisin päin. Kolmannen maan ihmiset lähtökohtaisesti esim pesevät takapuolensa pyyhkimisen sijaan. Vauhtiraitaporukka on valkoista. En käyttäisi yleistä pesukonetta en porukan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa toisin päin. Kolmannen maan ihmiset lähtökohtaisesti esim pesevät takapuolensa pyyhkimisen sijaan. Vauhtiraitaporukka on valkoista. En käyttäisi yleistä pesukonetta en porukan takia.
Meillä Suomessa on bideesuihkut, jos et sitä tiennyt. Lisäksi on olemassa kosteus pyyhkeitä takapuolta varten.
Peset ensin lakana-pyyhepyykkiä koneellisen 60-90 asteessa ja vasta sen jälkeen herkät, matalan lämpötilan vaatteet. Ehtii kuolla naapurin madot ja satiaiset.
Asuin 8 vuotta talossa, jossa oli pyykkitupa, ja käytin sitä koska omaa konetta ei ollut. Koko tuona aikana sairastin yhden flunssan. Muita tartuntoja ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti ihmetellyt sitä, että pyykkikoneissa on matalat 30c ja 40c asteen pesuohjelmat. Matalat lämmöt ovat kyllä kuiduille paremmat, mutta virukset ja bakteerit tarvitsee kyllä pihdistusaineiden lisäksi myös kunnon lämmöt.
Meidän pyykkituvassa on kaksi pesukoetta iso ja pieni joten itseni on muodostunut sellainen rutiini, että kun pesen pyykkiä, pesen pienemmässä vaatteet 60c ja isommassa pyyhkeet ja lakanat 90c.
Vaatteille riittää oikein hyvin "vain" 60c, mutta pyyhkeet ja lakanat vaativat sen 90c, koska ottavat enemmän osumaa bakteereista
Yksi kaverini pesee kaikki pyykit 60 asteessa. Yllättävää kyllä osa villavaatteista kestää tuon lämpötilan. Jotkut villapaidat ovat kyllä huopuneet. Sitten ne ovat superlämpimiä, mutta eivät enää mahdu päälle, ja hän joutuu lahjoittamaan ne jollekin itseään pienemmälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mut vaatteita ei pysty peseen kuumalla vedellä... Kun on 30-40 asteen pesuja vaativia vaatteita miltei kaikki...
en todellakaan laittaisi pyykkejäni yhteiskoneisiin, joita käytetään usein noilla lämpötiloilla
Kyllä se kuuma vesi ja pesuaineet ne tappaa.