Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi terapiassa ei saa näyttää kaikkia tunteitaan?

Vierailija
14.05.2024 |

Jos olet vihainen, et saa näyttää tunteitasi, mutta voit itkeä?

Terapiaan mennään siksi, että oma minä on rikkoutunut ja se pitää saada eheäksi. Kuitenkaan et voi näyttää tunteita siitä, että sinua on manipuloitu, sinulle valehdellut, petetty, sinua syytetty aiheettomasti, sinua alennettu, vähätelty, sinun koko itsetuntosi on viety. Toinen ihminen tehnyt tämän sinulle. Terapiaan ei kuitenkaan pääse, et ole jo päässyt tämän yli viha vaiheen yli. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutin pitää olla neutraali. Minun terapeutti kertoo omasta elämästään lyhyin tarinoin. Siis hän ei KOSKAAN kiellä minua sanomasta tekemästä tai riehumasta tai polttamasta pannulla pihvejä. Näin se menee hyvin, hän sanoo mieluiten, että häneltä paloi kahvinkeitin kun lähti töihin ja unohti  virran päälle.

Siis minä huomaan oman itseni heijastuvan hänen kauttaan.

Vierailija
22/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole pitkä terapia takana. Psykoanalyyttisilla terapeuteilla on pitkät omat terapiat.

Siitä voidaankin sitten olla montaa mieltä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 % naisista ihastuu terapeuttiinsa. 

Vierailija
24/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutin pitää olla neutraali. Minun terapeutti kertoo omasta elämästään lyhyin tarinoin. Siis hän ei KOSKAAN kiellä minua sanomasta tekemästä tai riehumasta tai polttamasta pannulla pihvejä. Näin se menee hyvin, hän sanoo mieluiten, että häneltä paloi kahvinkeitin kun lähti töihin ja unohti  virran päälle.

Siis minä huomaan oman itseni heijastuvan hänen kauttaan.

Tottakai koska olet rakastunut häneen. 

Vierailija
25/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näen oman itseni heijastuvan terapeutin kautta, niin kykenen järjestämään elämääni toisin.

Minulla on ajatuksia sellaisesta, että  naapuri rikkoo minun aidan, enkä osaa puolustautua. Sellaisa ihmisiä on kerta kaikkiaan oltava ajattelematta, vaikka pelottaa niin vietävästi.

Vierailija
26/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi ihmiset käyvät terapiassa.

Ookoo. Mä tajuan.

Vierailija
27/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuit siis ap pariterapiasta narsistisesti häiriintyneen puolison kanssa? Nykyään tiedetään, että siinä voi tosiaan käydä huonosti, koska narsistista häiriötä ei voi tuosta vain tunnistaa ja säätää terapiaa sen mukaan. Pariterapeutin on pyrittävä kohtelemaan osapuolia tasavertaisesti, mutta jos toinen on kovin manipuloiva ja toinen taas ei, terapia aiheuttaa vain lisää vahinkoa.

Yksilöterapiaan ei mielestäni päde tuo etteikö kaikkia tunteita saisi ilmaista. Itse olen saanut paljon apua ja korjaavia kokemuksia yksilöterapiasta.

Osalla yksilöterapeuteista on niin lyhyt oma terapia etteivät ole sinut oman psyykensä kanssa. Esim kognitiivisilla psykoterapeuteilla on todella lyhyt oma terapia. Eivät välttämättä kestä potilaan oireilua.

Höpö höpö. Tosin terapeutin persoona ratkaisee sekä toimiva yhteistyö. Itse kävin 1,5 vuotta kogn.terapeutilla lapseni kuoleman jälkeen ja voin sanoa, että se oli vaativaa terapeutille. Pääsin pahimman hetteikön ylitse ja koin aitoa välittämistä ym. 

Vierailija
28/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistetusti huuhaata mutta suuret rahat liikkuu joten..

PS

Erittäin harva psykiatri arvostaa terapiaa tai suosittelee sitä. Koska psykiatria on TIEDETTÄ. 

Vierailija
29/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näen oman itseni heijastuvan terapeutin kautta, niin kykenen järjestämään elämääni toisin.

Minulla on ajatuksia sellaisesta, että  naapuri rikkoo minun aidan, enkä osaa puolustautua. Sellaisa ihmisiä on kerta kaikkiaan oltava ajattelematta, vaikka pelottaa niin vietävästi.

YYYYHYYY PELOTTAA YYYHYYY😩😫

Vierailija
30/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TERAPIASSA

👧🏻: On niin itkuinen olo. 

🧔🏻: Kerro lisää. 

👧🏻: Ahistaa. 

👧🏻: Kipuilen asioiden kanssa. 

👧🏻: Kaikki itkettää. 

👧🏻:Yhyyyyyyy! Kissa kuoli kun olin 7 v  

🧔🏻: Ota tästä nenäliinoja. 

Vierailija
31/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kyllä mä sain olla vihainen. Huusinkin yms. Terapeutti vaan kehui, kuinka olen löytänyt itsestäni terveen aggression. Olen siis koko ikäni ollut ihan kynnysmatto.

Vierailija
32/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että olet vääränlaisen avun piirissä, tai siis sellaisessa joka ei sovi sinulle. Jos et halua oppia uusia tapoja toimia tai pohtia omaa käyttäytymistäsi, tarvitset tukea juuri tuolle vihassa vellomiselle. 

Minusta CBT oli oikein toimiva terapiamuoto mutta totta toki on, ettei sinne kannata mennä jos on vielä vihan kyllästämä tai muuten on vaikeaa tehdä muutoksia. Nykyään tuntuu että kaikille tarjotaan ratkaisuksi yksilöterapiaa kaikkiin ongelmiin, vaikkei se kaikille kaikissa elämäntilanteissa sovi. Eihän sänkypotilastakaan kuntouteta samalla tavalla kuin sellaista joka on jalkeilla ja tarvitsee lähinnä lisää voimaa. 

Vierailija
33/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se on terapeuttien syy ettei ihminen ota vastuuta omista tunteista ja elämästään. Heisuli vei teille kaikille.

Niin, jotkut vaan rikotaan jo lapsena niin pahoin että koko elämä on yhtä taistelua.

Kun pohja on rikki, siihen on vaikea rakentaa tasapainoista elämää jossa on vastuussa tunteistaan ja elämästään. Hejsan vaan sinnekin.

Vierailija
34/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kokeneella psykiatrilla terapiassa ja niin kauan meni hyvin, kun olin siinä kunnossa, että jaksoin aina ystävällisesti pohtia ja analysoida ja kertoa asioista. Sitten tuli vaikeampi tilanne elämässä ja itkin ja melkein huusin terapiassa (en terapeutille, mutta ääneen tuskaani). Hän järkyttyi ja minulle jäi tunne, että olin näyttänyt liikaa tunteitani. Jokin särkyi luottamuksessa ja en pystynyt jatkamaan terapiaa. Sisimmässäni nimittäin tiesin, että kyseisten tunteiden näyttäminen terapeutille pitäisi todellakin olla vielä ok ja olisi haitallista ne tukahduttaa.

Myös minkäänlaisten seksiasioiden käsitteleminen oli lähes mahdotonta, terapeutti oli niin häveliäs. En ymmärrä, kuinka voi työskennellä psykiatrina niin herkkänä ja helposti nolostuvana ihmisenä. 

Vierailija
35/42 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuit siis ap pariterapiasta narsistisesti häiriintyneen puolison kanssa? Nykyään tiedetään, että siinä voi tosiaan käydä huonosti, koska narsistista häiriötä ei voi tuosta vain tunnistaa ja säätää terapiaa sen mukaan. Pariterapeutin on pyrittävä kohtelemaan osapuolia tasavertaisesti, mutta jos toinen on kovin manipuloiva ja toinen taas ei, terapia aiheuttaa vain lisää vahinkoa.

Yksilöterapiaan ei mielestäni päde tuo etteikö kaikkia tunteita saisi ilmaista. Itse olen saanut paljon apua ja korjaavia kokemuksia yksilöterapiasta.

Osalla yksilöterapeuteista on niin lyhyt oma terapia etteivät ole sinut oman psyykensä kanssa. Esim kognitiivisilla psykoterapeuteilla on todella lyhyt oma terapia. Eivät välttämättä kestä potilaan oireilua.

Höpö

Ei se ole persoonasta kiinni vaan siitä, että, että onko oma psyyke kasassa. Tiedän itsekin aivan ihania kogn.terapeutteja, mutta heillä ei polla pysy kasassa vaan heijastavat omia ongelmiaan potilaaseen.

Vierailija
36/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Minulla se toimi minua vastaan. Minä olin se hullu. Terapeutti ei vain ymmärtänyt, että ne puolison teot sai minut sellaiseksi. Terapia oli todella iso kolaus. Puolison väitteet uskottiin ja minut leimattiin. Puoliso valehteli terapiassa ja halusi olla välisten kaikesta eri mieltä siksi suutuin. Lopulta tajusin mennä sinne metsään katsomaan lintuja ja oravia ja miettimään mikä vika minussa on ja mikä on totta ja mikä valhetta.

Minä kävin vuoden verran psykiatrisella sairaanhoitajalla, joka juurikin näki ongelman nimenomaan minussa ja teetätti minulla tehtäviä sen ratkaisemiseksi. Hän koetti laittaa minuun päihdeongelmaisen leiman, vaikka itse en käyttänyt alkoholia lainkaan ja mieheni oli se joka joi. Minun piti opetella hillitsemään käytökseni. En tiedä eikö hän sitten vain osannut katsoa kokonaiskuvaa. Puolisoni ei siis edes ollut näillä käynneillä mukana, mutta kai syytin itseäni niin paljon että sen uskoi sairaanhoitajakin. Tai ehkä hänellä vain oli ennakkoasenne, en tiedä.

Kiitos luojan sain lopulta lähetteen psykoterapiaan ja kohdalleni osui terapeutti, joka näki minut ja tilanteen toisin. Terapian aikana ja avulla pääsin pois suhteesta.

Vierailija
37/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90 % naisista ihastuu terapeuttiinsa. 

Terapiasuhde on niin pitkä ja intiimi suhde, että tietyllä tavalla siinä toteuttaa oman elämänsä ihmissuhteita ja omia ennakkoluuloja ja ihmiskäsityksiään pienoiskoossa.

Vierailija
38/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha. Jos sessio on asiakkaan pahan olon purkua huutamalla ja kiroilemalla alusta loppuun, asiakas ei hyödy terapiasta.

Vrt

Himo. Jos asiakas ei hillitse himoaan vaan kohdistaa sen terapeuttiin, eikä käyttäydy, asiakas ei hyödy terapiasta. 

Vierailija
39/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös kokemusta terapeutista, jolle negatiivisten tunteiden ilmaisu oli ihan liikaa. Otti asian heti aivan liian henkilökohtaisesti. En käsitä, miksi tällaiset ihmiset hakeutuvat alalle. Vielä enemmän ihmettelen niitä tahoja, jotka näitä "terapeutteja" työllistävät. 

Vierailija
40/42 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllästynyt tähän terapiahakuisuuteen. Meen lenkille, potkin kiviä , itken ja nauran , kuuntelen musiikkia, siivoan ,ja niin edelleen.

Kuulostaa hyvältä. Näin se meni mullakin.

Monet terapia-asiakkaat ovat taipuvaisia kehittämään riippuvuuden terapiasuhteeseen ja terapeutit hyödyntävät sitä laskuttamalla näitä helppoja höynäytettäviä. Urheilu, self-care ja kaikki muu maksuton terapia toimii vain niille joilla ei ole tuota epätervettä riippuvuussuhdetta.

Huoh. Terapiasta olen saanut paljon irti sellaista hyötyä jota en jalkakylvystä ja selkätreenistä saa. Joskus sitä on niin heikko, ettei pärjää ilman terapiaa. Sitten kun sen aika on ohi, saa vedettyä itsensä kuiville ilmankin.