Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tuore kysely paljasti tyttöjen ahdistuksen kasvaneen, janakkalalaisessa koulussa tehtiin kolme muutosta

Vierailija
14.05.2024 |

Aika hurja, jopa yli puolet tytöistä ahdistuneita.

https://yle.fi/a/74-20087946

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

1970-luvulla teinivuoteni viettäneenä nimittäin jo mietin, että milloin nuorilla tytöillä ei muka olisi ollut ulkonäköpaineita.  ----mutta koska suurin osa meistä kuitenkin oli aika tavallisia pallinaamoja, ei ketään alettu sen vuoksi kiusaamaan, ettei ollut kaunis. 

Nyt puhut sellaista soopaa, ettei mitään rajaa. Minä olin koulussa samoihin aikoihin ja todellakin kouluissa kiusattiin ulkonäön vuoksi. 

Joo kyllä, ja kasarilla myös jolloin itse olin teini. Minua kiusattiin monesta asiasta ulkonäössäni: "vuosirenkaat" kaulan ympärillä, oravahampaat, munapää, mummoperse. Mutta ei se maailmaa kaatanut. Sitten kun yläaste oli ohi ja menin lukioon, siellä oli fiksumpaa ja kypsempää porukkaa eikä tuollaisesta enää kiusattu. Ja koska tosiaan itsekin tajusin e

Oletko aivan varma,  että jos olisit käynyt plastiikkakirurgilla,  kiusaaminen olisi loppunut? Kiusaaja löytää AINA syyn kiusaamiseensa.  Löytää aina kiusattavastaan jonkun heikon kohdan.  Jos se ei ole ulkonäkö,  se on jokin muu.  Asuinalue,  vanhempien varallisuus,  puheääni, menestys jossain asiassa,  missä kiusaaja itse ei ole menestynyt jne. 

Vierailija
82/86 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

1970-luvulla teinivuoteni viettäneenä nimittäin jo mietin, että milloin nuorilla tytöillä ei muka olisi ollut ulkonäköpaineita.  ----mutta koska suurin osa meistä kuitenkin oli aika tavallisia pallinaamoja, ei ketään alettu sen vuoksi kiusaamaan, ettei ollut kaunis. 

Nyt puhut sellaista soopaa, ettei mitään rajaa. Minä olin koulussa samoihin aikoihin ja todellakin kouluissa kiusattiin ulkonäön vuoksi. 

Joo kyllä, ja kasarilla myös jolloin itse olin teini. Minua kiusattiin monesta asiasta ulkonäössäni: "vuosirenkaat" kaulan ympärillä, oravahampaat, munapää, mummoperse. Mutta ei se maailmaa kaatanut. Sitten kun yläaste oli ohi ja menin lukioon, siellä oli fiksumpaa ja kypsempää porukkaa eikä tuollaisesta

Oletko aivan varma,  että jos olisit käynyt plastiikkakirurgilla,  kiusaaminen olisi loppunut? Kiusaaja löytää AINA syyn kiusaamiseensa.  Löytää aina kiusattavastaan jonkun heikon kohdan.  Jos se ei ole ulkonäkö,  se on jokin muu.  Asuinalue,  vanhempien varallisuus,  puheääni, menestys jossain asiassa,  missä kiusaaja itse ei ole menestynyt jne. 

Tuo ei poista sitä faktaa, että kyseistä ihmistä (ja montaa muuta) on kiusattu juuri sillä hetkellä nimenomaan ulkonäöstä. Aikamoista vähättelyä tulla jossittelemaan (saati hieromaan suolaa haavoihin), että "kyllä sinua olisi kiusattu jokatapauksessa". Pitäisikö siitä tuntea kiitollisuutta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/86 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusatut usein kuvittelee, että heitä on kiusattu vain jonkun yhden asian takia. Ulkonäön tai jonkun muun takia. Kiusaaja kiusaa vain sellaista, josta löytää jonkun heikon kohdan, mihin  iskeä. Jos sellaista heikkoa kohtaa ei löydy, kiusaaja etsii uuden uhrin. Olkaa vaan rauhassa siinä uskossa, että jos teidän ulkonäkönne olisi ollut  jotain muuta kuin mitä oli, kukaan ei ikinä olisi kiusannut teitä. 

Vierailija
84/86 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jatkossa kannattaa panostaa vanhemmuuteen.

Vierailija
85/86 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koululaitos voisi tämän ahditusrummutuksen ja voimaeläin halailun sijaan keskittyä siihen todelliseen ongelmaan eli koulun pirstaleisuuteen. 

Palataan takaisin 80-90-luvuille, jolloin koko peruskoulussa oli koko luokalla samalukujärjestys, pois lukien valinnaisaineet. Lukuvuodet kestivät aina puoli vuotta, jonka jälkeen annettaan numerollinen todistus. Tämä siksi, että pitkäkestoinen säännöllisyys luo raamit ja muutoksia ei tapahdu liian usein. Nykyisessä jaksopohjaisessa lukujärjestyksessä muutoksia tulee todella usein.

Lisäksi koulussa ei sallita puhelimia, soittimia tai muitakaan ylimääräisiä laitteita, jotka eivät liity koulunkäyntiin. Säälivitosia ei anneta, vaan luokalle jätetään armotta, jos ei hommat hoidu. Samoin opettaja saa fyysisesti poistaa oppilaan luokasta jos on tarve. Erityisryhmille pienemmät ja omat ryhmät, jolloin suurin osa oppilaista saa luokkaan työrauhan ja erityisoppilaat pienemmät ryhmät. 

Kun koulussa on selvät säännöt, raamit ja ennustettavuus, on lapsilla ja nuorilla turvallisempi ympäristö kasvaa ja turhaa valinnaisuutta tai omaa ikätasoa suurempaa vastuunottoa ei ole. Tämä helpottaa haastellisten perheidenkin lasten elämää kun koulu tuo sille raamit.

Vierailija
86/86 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tuossa mitään erityisen ongelmallista. Ikä on sellainen että ahdistutaan milloin mistäkin. Milloin siitä että kaverilla on jotakin mitä mulla ei ja milloin siitä että tulevaisuus mietityttää ja pelottaa. Katson enemmänkin että tulokset on positiivisia. Nykyisin uskalletaan sanoa että ahdistaa ja tunteita pystytään käsittelemään kun ne on ensin tunnistettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan