Kaksi aikuista - ruokakulut 400 euroa/kk, miten voi selvitä vähemmällä?
Ruokakuluihin siis kuuluu tässä kaikki päivittäistavarat. Mutta aina jotkut kehuvat elävänsä paljon halvemmalla. Miten?
Kommentit (19)
Onneksi tosiaan on nyt alkamassa hyvien kasvisten aika. Voi ehkä onnistua helpommin. Mutta ei helposti.
Ihan normi summa tuo on, jos ei käy leipäjonoissa. Sinne jatkeeksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Poistamalla kauppalistalta lähes kaikki terveelliset ja tuoreet raaka-aineet. Kaalia,paljon kaalia,makaronia,perunaa,makkaraa,eineksiä,valkoista leipää,halvinta juustoa,jne. Kalaa ei koskaan,Jolley itse sitä kalasta,sama ,rajoissa ja kasviksissa-itse se on ruokansa täällä tuotettava. Olisi varmaan parasta muuttaa naapuriin,siellä baabuskat ovat konkareita ja neuvoja saisi vodkapaukun kera auliisti.
Mitä järkeä olisi syödä valkoista leipää, makkaraa ja muuta, minkä ravintoarvo on nolla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi summa tuo on, jos ei käy leipäjonoissa. Sinne jatkeeksi vaan.
Olen ymmärtänyt, että leipäjonoista saa aika kelvotonta "ruokaa".
Keitä papuja ja linssejä ja nauti. Edullisia ja terveellistä kuin mikä!
Vierailija kirjoitti:
Keitä papuja ja linssejä ja nauti. Edullisia ja terveellistä kuin mikä!
Noita syödään jo viikottain. Joka päivä ei maistu.
400€/kk kahdelle on niin iso summa, että sillä voi ostaa ihan mitä haluaa, sekä valita merkit sen mukaan, mikä on tuoreinta ja parhaan makuista.
Vierailija kirjoitti:
400€/kk kahdelle on niin iso summa, että sillä voi ostaa ihan mitä haluaa, sekä valita merkit sen mukaan, mikä on tuoreinta ja parhaan makuista.
Ei ole, kun tuolla summalla tosiaan ostetaan myös paperit, pesuaineet sun muut.
Onhan tästä ollut puhetta, ettei suomalaiset oikein osaa hyödyntää hyviä, terveellisiä ja halpoja tuotteita, kuten palkokasveja. Herneitä, papuja ja linssejä. Siis kuivattuina nimenomaan. Tuoreinahan ne kaikki maksaa älyttömästi.
Ja ei ole vieläkään myöhäistä kasvattaa vaikka kurkkua ja tomaattia itse, vaikkei olisi siemenestä asti kylvänytkään. En itsekään yleensä jaksa kylvää itse, koska niiden itujen kanssa saa olla niin pirun tarkkana.
Joten taas tänäkin keväänä ostin valmiita tomaatin ja kurkun taimia. 3,90 kpl. Käykää puutarhakaupoista niitä ostamassa ajoissa, ne viedään keväisin käsistä. Valmiiden taimien ostaminen tulee jopa halvemmaksi, kuin ostaa joku siemenkylvöhässäkkä.
Mutta pitää olla ajoissa liikkeellä. Nyt on jo kiire. Ostin kirsikkatomaattini taimenen parilla eurolla jo pari kuukautta sitten paikallisesta puutarhamyymälästäni. On ihan komean kokoinen jo.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tästä ollut puhetta, ettei suomalaiset oikein osaa hyödyntää hyviä, terveellisiä ja halpoja tuotteita, kuten palkokasveja. Herneitä, papuja ja linssejä. Siis kuivattuina nimenomaan. Tuoreinahan ne kaikki maksaa älyttömästi.
Ja ei ole vieläkään myöhäistä kasvattaa vaikka kurkkua ja tomaattia itse, vaikkei olisi siemenestä asti kylvänytkään. En itsekään yleensä jaksa kylvää itse, koska niiden itujen kanssa saa olla niin pirun tarkkana.
Joten taas tänäkin keväänä ostin valmiita tomaatin ja kurkun taimia. 3,90 kpl. Käykää puutarhakaupoista niitä ostamassa ajoissa, ne viedään keväisin käsistä. Valmiiden taimien ostaminen tulee jopa halvemmaksi, kuin ostaa joku siemenkylvöhässäkkä.
Mutta pitää olla ajoissa liikkeellä. Nyt on jo kiire. Ostin kirsikkatomaattini taimenen parilla eurolla jo pari kuukautta sitten paikallisesta puutarhamyymälästäni. On ihan komean kokoinen jo.
Itse kasvatetut vihannekset eivät välttämättä tule kovin halvaksi. Viime vuonna kasvatin tomaatteja ja piti ostaa niille ruukkuja, multaa, ravinteita ja kukkakeppejä. Taimet olivat ilmaisia, noihin muihin meni muistaakseni viitisen kymppiä. Tänä vuonna on jo ruukut ja kukkakepit valmiina niin pitää vain multaa ostaa, eivät ne vihannekset tänäkään vuonna ihan ilmaisia ole.
Eihän paha summa jos kaksi tienaa. Kauppalista ja turhat poissa. Isot satsit kokata,osa pakkasee!Puuroa, keittoja,laatikoita itse leipää tehdä.
En tiedä miten paljon lopulta laskee kauppalaskua, mutta pari vinkkiä mitä voi kokeilla:
Ruokia voi "jatkaa" esim. lisäämällä tomaattimurskaa/porkkanaa/ linssejä/ kesäkurpitsaa tmv. Eli tekee 'tavallisen' ruuan mutta lisää siihen jatkeeksi jotan edullista/terveellistä. Ei juuri maussa huomaa, mutta vuuallinen/kattilallinen riittää pidemmälle =syö edullisemmin.
Monesti salaatit, kurkut ym. ovat kalliita/ravintoköyhiä. Kannattaa ennemmin tehdä kaalisalaattia, rakuunaporkkanoita, hunajapunajuuria tm. ruuan kylkeen.
Isot säkit juureksia on kilohinnaltaan edullisempia mitä pienemmät. Jos ei ole tilaa säilöä kotona, voi säkin jakaa tutun kanssa.
Leivän leipominen ei ehkä ole kovin edullista (suhteessa tarjousleipiin) mutta tuoreen leivän päälle riittää yleensä nokare voita =päällisissä säästää. Leipä kannattaa leipoa silloin jos uunia muutenkin lämmittää.
Kohtuulliset ruokamenot teillä on jo nyt. Villivihanneksista saa vitamiineja ja ne ovat ilmaisia, jos on paikka, josta kerätä nokkosia, vuohenputkenlehtiä, voikukkaa ym. Sienet ja marjat itse poimien. Kasvikuivurilla ja pakastimella saa satoa talteen.
Papuja, linssejä ja herneitä on jo suositeltu.
Pakastevihannekset on edullisia läpi vuoden ainakin Lidlissä. Kahvia tarjouksesta ja tietysti muutkin tarjoukset kannattaa käyttää hyväksi - mutta myös omalle ajalle pitää laskea jokin hinta, ei siis juosta tarjousten perässä ja käytetä siihen liikaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistamalla kauppalistalta lähes kaikki terveelliset ja tuoreet raaka-aineet. Kaalia,paljon kaalia,makaronia,perunaa,makkaraa,eineksiä,valkoista leipää,halvinta juustoa,jne. Kalaa ei koskaan,Jolley itse sitä kalasta,sama ,rajoissa ja kasviksissa-itse se on ruokansa täällä tuotettava. Olisi varmaan parasta muuttaa naapuriin,siellä baabuskat ovat konkareita ja neuvoja saisi vodkapaukun kera auliisti.
Mitä järkeä olisi syödä valkoista leipää, makkaraa ja muuta, minkä ravintoarvo on nolla?
Ap
Koska köyhällä ei ole varaa muuhun! oletko aivan i diootti?
Muutamia ehdotuksia:
- Hengailla kaupoissa -30 - 70 % tarjousten aikana (ainakin toisinaan.)
- Tehdä säännöllisesti ja itse helppoa (Ok maistuvaa) esim. vehnäleipää (tyyliin: jauhot, vesi, suola, rasva, hiiva. Kulhossa sotkee ja pellille, uuniin.)
- Syödä kevyemmin (siis pienempiä määriä, kyllä keho tottuu (näläntunne häipyy jonkinajan perästä kun keho tottuu pienempiin ruokamääriin vaikka tämä kysyy myös itsekuria);
- Lisätä leipä-painotteisuutta eli syödä enemmän leipää ja vähemmän pääruokia.
- Laittaa pääruokiin pienempiä määriä jauhelihaa/kanaa; eli että sen sijaan että laittaa laatikkoruokaan 400g paketillisen jauhelihaa niin laittaakin ainoastaan 200g. Loput jauhelihat pakkaseen ja käyttää ne toiste.
- kerätä metsästä marjoja ja sieniä ja pakastaa (sienet esim. muhennokseen perunoiden keralla. Marjat puuroon yms. leivonnaisiin.)
- Vähentää makeisten ja suklaiden yms. herkkujen ostelua.
- tehdä ostokset sieltä missä edullista. Jostain kauppaketjusta toiset tuotteet paremmalla hinta-laatu-suhteella kuin toisista. Ei halveksua halpis-tuotteita ja merkkejä.
- Tutkia ruokareseptejä. Sellainen paletti reseptejä, jotka melko helppo tehdä (joissa vähän tarvittavia aineksia, jotka nekin edullsia) joista pitää.
50 euroa per henkilö per viikko ruokaan on kovin kohtuullinen summa. Hakisin säästöjä jostain muusta kulutuksesta, jos se on tärkeää.