Äiti ei pärjää dementikon kanssa mutta ei ota vastaan apua. Neuvoja?
Isällä on todettu määrittämätön dementia. Äiti on aivan jaksamisen äärirajoilla isän kanssa vaikka autan mahd paljon. Äiti ei halua ottaa vastaan kotihoitoa eikä myöskään laittaa isää laitokseen. Valittaa minulle päivittäin miten raskasta isän kanssa on, sanoo että varmaan kohta kuolee stressiin ym. Huoli-ilmoitus tehty.
En oikeasti tiedä mitä tehdä. Minulta hyväksyy avun mutta muilta ei. Isän dementia vielä aika lievä. Tekisi mieli välillä jättää äiti oman onnensa nojaan kun rähjää ja uhriutuu...
Kommentit (106)
Ap:n äiti kuulostaa tyypilliseltä marttyyriltä joka nauttii uhriutumisesta ja valittamisesta
Odottelee että huoli-ilmoituksen jälkeen palveluntarjoajat tulevat kertomaan millaista apua tilanteeseen on saatavissa. Tämä tapahtuu muutaman kuukauden sisällä. Sitten helpottaa.
Sukulaisten apu. Ehkä maksamalla tuonti, apteekki ja muuta tilausta. Ehkä joku voisi katsoa välillä isää päivittäin, kun äiti lepää tai on oma aika. Ehkä laitos pelottaa, koska niissä on valtion säännöt, ne eivät ole automaattisesti laadukkaita. Ehkei niissä kuunnella ihmisiä tai toiveita. On vain säännöstö. Joskus oli kodinhoitajia ihmisten avuksi tai joku muu apu, kotiin ihan.
Elä omaa elämääsi ja jätä äippä selviytymään yksin isäsi kanssa jos on niin typerä ja itsepäinen ettei suostu edes kotihoidon apuun...
Sinä ihan itse valitset ja päätät mitä teet. Minä ja sisarukseni emme mahdollistaneet tuollaista käytöstä äidillemme, toki se oli lievempää kuin kertomasi. Me vain yksinkertaisesti totesimme että jos ei ota apua vastaan (ulkopuolista) niin meille EI sitten soitella eikä valiteta mitään. Jos soitti ja valitti me vuoronperään sanoimme että "eikös tästä ollut jo puhe, ÄLÄ valita meille, oma valintasi".
Jo vain rupesi jonkinajan päästä apu kelpaamaan. Eli joko mahdollistat äitisi uhriutumisen tai vedät rajat.
Äiti on nyt vihainen kun kotihoidosta palvelukartoitus tulossa ja uhkaa ettei päästä edes sisään sossua 😡
Ap
Miksi niin vastustaa apua. Laitokseen joutumista kyllä pelkäisin minäkin, ei ne ole hyviä paikkoja suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Äiti on nyt vihainen kun kotihoidosta palvelukartoitus tulossa ja uhkaa ettei päästä edes sisään sossua 😡
Ap
Sanot topakasti mutta rauhallisesti ja asiallisesti äidillesi että jos vänkää kartoitusta vastaan, sinä et enää auta. Et yhtään. Näin yksinkertaisesti.
Äitisi tappaa isäsi vielä ja liittyy ISISIIN riveihin!
Vierailija kirjoitti:
Äitisi tappaa isäsi vielä ja liittyy ISISIIN riveihin!
😂🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanot topakasti mutta rauhallisesti ja asiallisesti äidillesi että jos vänkää kartoitusta vastaan, sinä et enää auta. Et yhtään. Näin yksinkertaisesti.
En pysty koska isä kärsisi tästä. Pelkään että äiti saattaa jopa äityä väkivaltaiseksi. Toki itse tämän kieltää ja huutaa sekä kiroilee ja uhkaa porttikiellolla jos otan asiallisesti puheeksi että ei ole isälle välttämättä turvallista seuraa jos etenee sanoists tekoihin...
Ap
Me teimme isän takia ilmoituksen ja äitihän ei yhtään myöntänyt avun tarvetta. Pidettiin uusi palaveri jossa minä olin mukana kertomassa tosiasiat ja pitämässä isän puolia. Ei äiti pärjää nytkään vaikkei isää enää ole ja jaksaa natkuttaa kun on niitä palveluja oltava. Rahasta ei ole kiinni vaan äidin itsepäisyydestä.
Yritä puhua äidille etukäteen, että jos isä menisi vaikka kerran viikossa päivätoimintaan tms. niin saisi sillä aikaa "omaa aikaa". Tarvittaessa isä voi mennä vaikka viikoksi kuukaudessa perhehoitoon tai hoivalle. Mutta, että eivät heti missään ole laittamassa isää hoitolaitokseen. Ainoastaan auttamassa äitiä jaksamisessa.
Onkohan ap äidilläsikin alkava muistisairaus, tuollainen aggressiivisuus ei todellakaan kuulosta normaalilta!
Vierailija kirjoitti:
Elä omaa elämääsi ja jätä äippä selviytymään yksin isäsi kanssa jos on niin typerä ja itsepäinen ettei suostu edes kotihoidon apuun...
Mieti vähän. Todella ärsyttävää, kun kotiin tulee vierasta väkeä tuosta vaan. Ennalta usein tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Yritä puhua äidille etukäteen, että jos isä menisi vaikka kerran viikossa päivätoimintaan tms. niin saisi sillä aikaa "omaa aikaa". Tarvittaessa isä voi mennä vaikka viikoksi kuukaudessa perhehoitoon tai hoivalle. Mutta, että eivät heti missään ole laittamassa isää hoitolaitokseen. Ainoastaan auttamassa äitiä jaksamisessa.
Ei isää kiinnosta mikään päivätoiminta, ei halua minnekään kotoa. Ja parin kaatumisen jälkeen yritin saada isälle intervallihoivapaikkaa, tuloksetta. Äiti vastustaa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin vastustaa apua. Laitokseen joutumista kyllä pelkäisin minäkin, ei ne ole hyviä paikkoja suurin osa.
Mihin ihmeen laitokseen? Niitä ei enää edes ole. Yksityisiin hoitokoteihin on valtavat jonot. Siinne päästään ei jouduta.
Äitikin tarvii lekuria. Tuo agressiivisuus kielii ehkä Lewyn kappaletaudista. Ehkä on harhoja? Mun äiti oli agressiivinen vaikkei käsiksi käynytkään.
Ehkä jokin intervallihoito molemmille joko erikseen tai yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti vähän. Todella ärsyttävää, kun kotiin tulee vierasta väkeä tuosta vaan. Ennalta usein tuntemattomia.
Mieti vähän, kun et itse enää pärjää. Aikuisilla ihmisillä on työnsä ja perheensä hoidettavana, ei siinä enää jaksa juosta dementikkoa hoitamassa. Jossain välissä pitäisi saada itsekin nukuttua.
Et voi oikeastaan tehdä mitään jos äitisi ei halua ottaa apua vastaan