Ajokortti automaatilla?
Mitäs te teinien vanhemmat aiotte tehdä ajokorttien hankinnan kanssa? Kannattaako hankkia manuaali auto ajoharjoittelua varten vai ajaako teini vain automaatti ajokortin? Ihan älytön juttu, että tällaista joutuu miettimään. Aika vähän esim. lataushybrideitä tai sähköautoja manuaalisia... pitää varmaan ostaa bensa/diesel. Tai ehkä pelkkä automaatti kortti.
Kommentit (87)
Teinit ovat ajaneet vuosikymmeniä niillä vanhoilla rouskuilla. Ostin ensimmäisen autoni kesätienesteillä, joka maksoi nykyrahassa kai 200 euroa. Hyvin kesti ja samalla siinä oppi, kun joutui tutustumaan ihan pakosta auton mekaniikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan autokoulussa ja sanoisin, ettei manuaalin ajotaidosta ole oikeastaan mitään hyötyä, ellei tosiaan ammattikuskiksi meinaa ryhtyä. Varsinkin jos perheen autot ovat automaatteja, ja nuorelle mahdollisesti sellainen hankitaan. Me joudutaan autokoulussakin hyvin pitkälti ajattamaan automaateilla, kun uusia manuaaleja ei juuri enää valmisteta.
Mielenkiintoisia pohdintoja sinulla.
Ammattikuski on kyllä viimeinen, joka nykypäivänä tarvitsee manuaalin ajotaitoa, koska niin rekat kuin taksitkin ovat nykypäivänä pääosin automaatteja.
Ilmeisesti autokoulunne hankintapäällikkö haluaa väkisin tietyn merkkisiä autoja, jos väitetään ettei manuaaleja muka löydy.
Uusia autoja löytyy manuaalina ainakin seuraavilta merkeiltä:
Volkswagen, Skoda, Nissan, Dacia, Mitsubishi. Todennäköisesti myös aika monelta muulta.
Kyse lienee siitä että ammattikuski joutuu ajamaan tyypillisesti monia eri autoja, joiden joukossa voi toisinaan olla manuaalivaihtenenkin. Eikä työnantaja varmaan ilahdu ajokortin rajoitteista. Tavis taas yleensä ajaa vain omalla /perheen autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 19-vuotiaalla automaattikortti. Ei ole mitään ongelmaa ollut kun ei meillä edes ole manuaaliautoa. En edes haluaisi että nuori ajaisi jollain vanhalla rutkulla. Uudet on paljon turvallisempia.
Heh, autojen turvallisuus ei juurikaan ole parantunut 2000-luvulla. Ei nämä rutkut ole enää samoja kuin meidän nuoruudessa. :D
1995 - 2005 asiat edistyivät hurjasti, mutta sen jälkeen on lähinnä panostettu näihin kuljettajia avustaviin järjestelmiin. Erilaisia piipityksiä ja varoitusjärjestelimiä on häiriöksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 19-vuotiaalla automaattikortti. Ei ole mitään ongelmaa ollut kun ei meillä edes ole manuaaliautoa. En edes haluaisi että nuori ajaisi jollain vanhalla rutkulla. Uudet on paljon turvallisempia.
Heh, autojen turvallisuus ei juurikaan ole parantunut 2000-luvulla. Ei nämä rutkut ole enää samoja kuin meidän nuoruudessa. :D
Kyllä meillä ainakin on iso ero vuoden 2009 ja 2019 autoissa. Johan tuossa vanhassa alkaa pellitkin ruostua ja puuttuu turvallisuuteen vaikuttavaa tekniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se teini harjoittele sillä autokoulun autolla.
Mutta jos ei ole menossa autokouluun, vanhemmat opettaa...
No jospa vaan menisi autokouluun mikäli asia kerran muodostuu ongelmalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hullua että perheen teinille annettaisiin joku ikivanha rousku ajettavaksi. Meillä tuore ajokortin haltija ajaa perheen uusimmalla ja turvallisimmalla autolla. Itse ennemmin ajan vanhalla ruosteläjällä, mulla on kuitenkin jo 30 vuoden ajokokemus
Ja sitten ihmetellään kun vakuutusmaksut nousee. Jokaisen jonka alle 25-vuotias ajaa perheen uusimalla autolla kannattaa lukea ne vakuutusehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se teini harjoittele sillä autokoulun autolla.
Mutta jos ei ole menossa autokouluun, vanhemmat opettaa...
No jospa vaan menisi autokouluun mikäli asia kerran muodostuu ongelmalliseksi.
No jospa nyt oli ajatus säästää +ajoharjoittelussa vanhempien kanssa tulee huimasti enemmän tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hullua että perheen teinille annettaisiin joku ikivanha rousku ajettavaksi. Meillä tuore ajokortin haltija ajaa perheen uusimmalla ja turvallisimmalla autolla. Itse ennemmin ajan vanhalla ruosteläjällä, mulla on kuitenkin jo 30 vuoden ajokokemus
Ja sitten ihmetellään kun vakuutusmaksut nousee. Jokaisen jonka alle 25-vuotias ajaa perheen uusimalla autolla kannattaa lukea ne vakuutusehdot.
Niin? Meinaatko että siihen vanhempaan rouskuun monikin hankkii uuden vakuutuksen nuorta varten ja nuori ei saa ajaa ollenkaan uudemmalla?
Meillä on superkasko eikä siinä ole mitään rajoitusta sen suhteen kuka saa ajaa.
Olisi nyt kuitenkin kakkosauton vaihto edessä joka tapauksessa. Ykkösauto on automaatti ja sitä ei vaihdeta.
Haluaisin sähköautin ja niitä ei ole manuaaleina. Nyt sitten mietin, että ostanko sittenkin bensa/dieselmanuaalin. Lapset eivät mene autokouluun, vaan opetan itse. Syy: lähin autokoulu tunnin ajomatkan päässä meiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että perus corolla on yhtä turvallinen tai turvaton oli se sitten vuosimallia 2002 tai 2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä uudemmalla ja turvallisemmalla autolla jossa on kaikki varoitussysteemit ja mm. etenkin liukkaalla parempi, ei niin helposti kolaria ajakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sittenkö ei tarvitse lukea jos ajaa vanhalla rouskulla? 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1995 - 2005 asiat edistyivät hurjasti, mutta sen jälkeen on lähinnä panostettu näihin kuljettajia avustaviin järjestelmiin. Erilaisia piipityksiä ja varoitusjärjestelimiä on häiriöksi asti.
Tuolla välillä ainoita muutoksia oli ESP:n yleistyminen. ABS autoissa oli jo 1995 pääosin, vaikka se tulikin pakolliseksi vasta 2005. 2010-luvulla autoihin on tullut tosi paljon aktiivista turvatekniikkaa, joka korjaa kuljettajan virheitä.
Mitä ihmettä. Meillä on ainakin itsestäänselvyys että perheen kokemattomin ajaa sillä uusimmalla autolla. Turvallisuus on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Meinaatko että siihen vanhempaan rouskuun monikin hankkii uuden vakuutuksen nuorta varten ja nuori ei saa ajaa ollenkaan uudemmalla?
Meillä on superkasko eikä siinä ole mitään rajoitusta sen suhteen kuka saa ajaa.
Mikäli "vahingonvaara" lisääntyy mistä syystä tahansa, vaikka ilmoitettua nuoremman kuskin takia pitää siitä aika yleisten vakuutusehtojen mukaan ilmoittaa. Muutoin korvauksen kanssa voi vahingon sattuessa olla vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sittenkö ei tarvitse lukea jos ajaa vanhalla rouskulla? 😅
Hih hih, harva siihen vanhaa rouskuun hankkii kaskoa.
Mikäli "vahingonvaara" lisääntyy mistä syystä tahansa, vaikka ilmoitettua nuoremman kuskin takia pitää siitä aika yleisten vakuutusehtojen mukaan ilmoittaa. Muutoin korvauksen kanssa voi vahingon sattuessa olla vaikeuksia.
Tai myös jos vahingonvaara lisäänyt suuremman ajomäärän takia, pitää siitä aika yleisten vakuutusehtojen mukaan ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne tulee kummallisia vastauksia? Ei tämä ollut mikään sähköauto-haters-trolli. Ihan tosissani mietin, kun toinen auto pitäisi vaihtaa ja tajusin, että eihän uusia manuaaleja enää juuri saa lataushybrideinä/sähköinä. Ja olin jo ajatellut, että kannattaisi ostaa ladattava ja ladata kotona. Nyt sitten muksut tulevat kohta ajokortti-ikään ja tätäkin pitäisi ajatella.
Nää on näitä lapsellisten murheita.
Automaatilla voi kortin ajaa mutta ajokorttiin tulee merkintä ettei saa ajaa manuaalilla koskaan. Jos ajaa manuaalilla saa ajaa myös automaatilla.
Niin?