Syön pelkästään eineksiä, ruokaan menee 150€/kk, laskin jos tekisin samat ruoat itse kotona lasku olisi 300€/kk.
Syön pelkästään eineksiä, ruokaan menee 150€/kk, laskin jos tekisin samat ruoat itse kotona lasku olisi 300€/kk.
Kommentit (81)
No, syökö se ap mitään muuta kuin lihapullia? Huhuu?
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan aina 400g eineslihapullat 0,99€ .
Yksinkertaisesti siitä syystä, että ei vaan ole enempää rahaa laittaa ruokaan.
400g jauhelihaa maksaa halvimmillaan n. 2,60€, ei ole sellaiseen varaa tai sitten jää ruoasta lisukkeet syömättä.
Jos on vaikka 10 euroa käyttää ruokaan, tottakai ostetaan halvinta. Esim. wc-paperi tai muu kallis pakollinen tuote vie helposti vähintään 2,50€
Meillä köyhillä ei aina ole varaa valita sitä paremman makuista saati terveellisempää. Syömme halvinta.
Vessapaperista voi luopua,jos tietää,kuinka paperia valmistetaan itse esim.kasvikuiduista ja bidee löytyy pas..kimmastakin kämpästä. Lihamylly on oiva keksintö,jos sattuu saamaan vaikka riistaa tuttavien kautta. Kaupan rasvamössöt tulisi jättää ostamatta,mieluummin siirtyy kokonaan itse hankittiin kalaan, särkipullat namnam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naudan jauheliha 400 g 3,90, purkki kermaa 0,70, yksi sipuli joka maksaa jonkun sentin, kananmuna. Nuo sotketaan keskenään pyöritellään pellille ja uuniin, aikaa on mennyt 15 minuuttia ja pellillinen lihapullia tulee. En laskenut mausteita mukaan kun jokainen laittaa mitä haluaa. Kun lihapullat paistuu uunissa on aikaa keittää potut, tehdä tuore salaatti ja kastike, sitä sitten syö pari päivää. Eines lihapullissa ei ole lihaa ja haisevat jo niin pahalle että nälkä kaikkoaa samantien, en niitä suuhuni pistäisi
Lihapullia EI paisteta uunissa!
Lihapullat voi paistaa pannulla tai uunissa. Asia jonka jokainen päättää itse etkä sä muiden puolesta.
Uunissa tulee pahaa ku sen rasvan mukana valuu myös kaikki mausteet sinne pellille.
No se on sun mielipiteesi ja sä teet niin kuin sä itse haluat. Anna muiden tehdä kuten he itse haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naudan jauheliha 400 g 3,90, purkki kermaa 0,70, yksi sipuli joka maksaa jonkun sentin, kananmuna. Nuo sotketaan keskenään pyöritellään pellille ja uuniin, aikaa on mennyt 15 minuuttia ja pellillinen lihapullia tulee. En laskenut mausteita mukaan kun jokainen laittaa mitä haluaa. Kun lihapullat paistuu uunissa on aikaa keittää potut, tehdä tuore salaatti ja kastike, sitä sitten syö pari päivää. Eines lihapullissa ei ole lihaa ja haisevat jo niin pahalle että nälkä kaikkoaa samantien, en niitä suuhuni pistäisi
Lihapullia EI paisteta uunissa!
Lihapullat voi paistaa pannulla tai uunissa. Asia jonka jokainen päättää itse etkä sä muiden puolesta.
Uunissa tulee pahaa ku sen rasvan mukana valuu myös kaikki mausteet sinne pellille.
Sitten olet surkea kokki, et vain osaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät ota huomioon, että siihen itsetehtyyn ruokaan pitää ostaa myös ne perusainekset. Netistä löytyy paljon vinkkejä ja neuvoja kuinka säästää ruokakustannuksissa kun tekee itse.
Mutta ovat oikeasti aika kalliita, kun pitää huomioida myös ne perusraaka-aineet (esim. kananmunat, juusto, hedelmät ja vihannekset). Ei niitä ole kaikilla valmiina kaapissa
Eivätkä sitäkään, että esim. laatikkoruoat on pitkään uunissa ja osa meistä maksaa sähkölaskutkin itse. Pahimpina sähkön hinnan aikoina siitä kirjoitettiinkin, että uunia ei kannata käyttää. Ja ei nuo valmisruoat nykyään nyt niin huonolaatuisia ole. Monet iäkkäämmät ei muuta syökään. Käytännön syistä. Aina jos täällä joku kysyy vinkkejä halpaan ruokaan niin tulee monta viestejä tyyliin syö kaurapuuroa, mut nyt tässä ollaan ihan paheksumassa ja muistuttamassa jostain terveellisyydestä. Tätä tää on monella pienipalkkaisellakin nykyään. Ei varmaan olekaan kaikki vitamiinit kohdallaan, mut levätään sitten saikulla. Ihan sama.
Valmisruokia eli prosessoituja isäainemössöjä mussuttamalla saattaa saada iloisenkirjavan syöpäkukkasen suolenmutkaan.
Vierailija kirjoitti:
No, syökö se ap mitään muuta kuin lihapullia? Huhuu?
Se kuoli just puutostautiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät ota huomioon, että siihen itsetehtyyn ruokaan pitää ostaa myös ne perusainekset. Netistä löytyy paljon vinkkejä ja neuvoja kuinka säästää ruokakustannuksissa kun tekee itse.
Mutta ovat oikeasti aika kalliita, kun pitää huomioida myös ne perusraaka-aineet (esim. kananmunat, juusto, hedelmät ja vihannekset). Ei niitä ole kaikilla valmiina kaapissa
Eivätkä sitäkään, että esim. laatikkoruoat on pitkään uunissa ja osa meistä maksaa sähkölaskutkin itse. Pahimpina sähkön hinnan aikoina siitä kirjoitettiinkin, että uunia ei kannata käyttää. Ja ei nuo valmisruoat nykyään nyt niin huonolaatuisia ole. Monet iäkkäämmät ei muuta syökään. Käytännön syistä. Aina jos täällä joku kysyy vinkkejä halpaan ruokaan niin tulee monta viestejä tyyliin syö kaurapuuroa, mut nyt tässä ollaan ihan paheksumassa ja muistuttamassa jostain terveellisyydestä. Tä
Kaurapuuro on 100x terveellisempää kuin eineslihapullat.
On eläimellistä syödä vain TEURASJÄTETTÄ, sitähän nuo einekset ovat.
Mulla oli tänään n. 6 euroa kauppareissulla. Ja sain tehtyä perheelle kunnon ruoan muutamaksi päiväksi.
2xvalmislihapullat= 2€
1 kg spagettipakkaus =alle 1€
2xruokakerma=1€
iso sipuli=0,2€
Jos olisin ostanut saman verran jauhelihaa, ei olisi onnistunut tuo ruoka.
2xjauheliha=5,5€
Vierailija kirjoitti:
Ja säästöä tulee heti kun jättää sipulikeittopussit pois ja pilkkoo mukaan ihan oikeaa sipulia. Muita mausteita maun mukaan, suolaa ja mustapippuria ainakin.
Ihmettelen tätä sipulikeitto-tunkemista lihapulliin! MIKSI!
Ainesosat: Paahdettu sipuli 40 %, tärkkelys, jodioitu suola, VEHNÄJAUHO, aromi, palmurasva, sokeri, kaliumkloridi, sipulimehutiiviste, suola, OHRAMALLASUUTE, hiivauute, mausteet (mm. pippuri), auringonkukkaöljy. Saattaa sisältää selleriä, kananmunaa, maitoa, sinappia, soijaa ja gluteenia sisältäviä viljoja. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti toimivilta maatiloilta.Ainesosat: Paahdettu sipuli 40 %, tärkkelys, jodioitu suola, VEHNÄJAUHO, aromi, palmurasva, sokeri, kaliumkloridi, sipulimehutiiviste, suola, OHRAMALLASUUTE, hiivauute, mausteet (mm. pippuri), auringonkukkaöljy. Saattaa sisältää selleriä, kananmunaa, maitoa, sinappia, soijaa ja gluteenia sisältäviä viljoja. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti toimivilta maatiloilta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä köyhillä ei aina ole varaa valita sitä paremman makuista saati terveellisempää. Syömme halvinta.
EI PIDÄ; PAIKKAANSA!
Ostat jotain mössöä nimeltä lihapullat.
Osta seuraavan kerran vaikka punalappuista jauhelihaa, ja tee siitä lihapullataikina, se jauheliha, suolaa ja pippuria ja pyöritä siitä kostein käsin lihapullia. Paista ja nauti pottumuusin tai minkä tahansa kanssa.
Sinne lihapullaan voit laittaa juustokannikasta leikattuja tikkuja tai sipulia, mitä sulla nyt on.
Huomaat eron, on kuin yö ja päivä ne rustoista tehdyt "lihapullat"
Joo ja lautaselle porkkanaa, lanttua sun muuta lisukkeeksi.
Nimimerkillä köyhäkin voi syödä hyvin
PS voi niihin tunkea korppujauhoja, perunaa sun muuta mut ilman mitä'än lisukkeita ovat parhaimmillaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunissa tulee pahaa ku sen rasvan mukan
Laita pulliin pikku kuoppa, niin nesteet ei karkaa, ei pannulle eikä pellille!
Einekset on tehty huonoista eli halvimmista raaka-aineista ja sisältävät täyteaineita ja lisä/säilöntäaineita runsaasti. Siksi terveyden kannalta parasta on valmistaa ruoka itse puhtaista raaka-aineista. Meillä menee ruokaan n 150€/ hlö/ kk ja minulla on maidoton ja gluteeniton ruokavalio joka nostaa ruuan hintaa. Hinta ei meillä ole se tärkein motiivi, vaan ruuan laatu ja terveellisyys. Minulla maksaa aamupuuro 3 snt ja koko aamupala alle 1€ Lounas usein 1,50 - 2€ iltapala 1,50€ kasvisproteiinit ja samalla saatava kuitu on tärkeä osa terveellistä ruokaa. Alla linkki kokkailuihini.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan aina 400g eineslihapullat 0,99€ .
Yksinkertaisesti siitä syystä, että ei vaan ole enempää rahaa laittaa ruokaan.
400g jauhelihaa maksaa halvimmillaan n. 2,60€, ei ole sellaiseen varaa tai sitten jää ruoasta lisukkeet syömättä.
Jos on vaikka 10 euroa käyttää ruokaan, tottakai ostetaan halvinta. Esim. wc-paperi tai muu kallis pakollinen tuote vie helposti vähintään 2,50€
Puhu vain omasta puolestasi. Olen ollut köyhä lähes koko aikuisikäni ja silti priorisoin rahakäytössäni terveellisen ja maukkaan ruuan.
Esimerkiksi tänään perheelle ateriana on kanankoipia, sekä höyrytettyä parsakaalia ja porkkanaa oliiviöljyllä. Annos tätä tulee maksamaan 1,30€ ja voittaa terveellisyydessä ja maussa einespullat. Aamupalaksi keitin juuri -50% luomukananmunia ja niiden kanssa on itse puristettua appelsiinimehua, hedelmät euron kilo. Kun tekee pääasiassa tällaisia hankintoja, voi välillä ostaa kalliimpiakin ruokia kuten lohta.
Pyrin ostamaan punalaputettua ja tarjoustuotteita. Seuraan kilohintoja. Mietin, mitä saa aikaan maustamalla. Kasvatan itse yrtit, joita käytän pitkin vuotta ruokaan ja teehen. Luonnostakin alkaa saada ilmaisia herkkuja kohta. Miksi ihmeessä pitäisi kurjailla, vaikka on köyhä.
Ostan vähän eineksiä, koska en pidä niiden mausta. Muutamat eineksiä käytän silloin tällöin: salaatit, pinaattikeitto, tonnikala pizza ja kanaburgeri. Tuunaan burgeria, laitan väliin juustosiivun, salaattia ja paprikaa. Yleensä ostan nämä laputettuina. Yksin elävälle riittää itse tehdystä lihapullataikinasta kahteen ateriaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että tuolla näkyy harmaita ja huonovointisen näköisiä ihmisiä katukuvassa kun eletään jollain einesmössöillä.
Eletään sillä mihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne sun syömät einekset on?
Esim lihapullat kaupasta 80 senttiä iso pussi, jos tekisi kotona niin menee yli 10€ helposti + pari tuntia aikaa tehdä se ruoka + sähkölasku
Ap
Paljonko niissä mahtaa olla lihaa?
Ei juuri ole. Survastu jotain kanan nahkoja ja muita eläinten käyttökelvottomia ruhojen osia soosiksi. Ei noita saa kuin äärimmäisessä hädässä alas.
Sinänsä jännä tämä prosessoidun ruuan pelko. Kun verrataan esin. leipiä niin ranskanleipä on prosessoimatonta ja ruisleipä ultraprosessoitua. Ja kuitenkin näistä ruisleipä on terveellisempi vaihtoehto. Kotona tehty ruoka ei myöskään automaattisesti ole terveellisempää, riippuu mitä siihen laittaa ja kuinka paljon. En toki väitä että valmisruuat olisivat terveellisiä, mutta asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Ja varmasti mitä enenemissä määrin ihmisillä ei yksinkertaisesti ole varaa valita mitä syö. Sitä ostetaan mihin on rahaa, oli se terveellistä tai ei.
Opeteltuani kokkaamaan itse, en ole pystynyt enää valmisruokia syömään, ovat niin mauttomia. Omissa kokkauksissa on vuosien opettelun jälkeen maut kohdallaan, ja käyttämällä tuoreita raaka-aineita, lisäaineita pyöreä nolla. Järkevällä suunnittelulla eivät ole lainkaan kalliimpia kuin valmisruoat, mutta ravintosisällöltään ihan omaa luokkaansa.