Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokrasopimuksen päättää jotenkin

Vierailija
12.05.2024 |

Jos en halua asua tässä paikassa. 8 kuukautta vielä sopimusta jäljellä. Haluan muuttaa takaisin jonku aikaa vanhempien luo ja säästää jonku verran rahaa. 

Voiko sen jotenkin lailisesti tehdä?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun kaikki asumistuen sekä toimeentulotuen saajat muuttaisivat takaisin isin ja äityliinin luokse asumaan koska eivät vielä itsenäiseen elämään kykene. Näitä reppanoita on valitettavan paljon joilla omillaan pärjääminen on mahdottomuus. Aivan liian pieninä ja kehittymättöminä potkittu pois pesästä.

Mulla on kaksi syytä muuttoon 1) Yksityisen talon vuokran hinta 2) Laatu. Talo on vanha. Otin alunperin tämän sijainnin vuoksi, koska lähellä duunia, mutta hätiköin. Mulla on allergioita, ja vaikutus näkyy. 

Säästäisin 3000 euroa, jos muutan takaisin vanhempien ara kämpille, mutta samalla vanhempikin saisi ilmatteeksi 3000 minulta alivuokralaisena kiitos asumistukien leikkausten. 

-ap

Ootko nyt ihan varma, että saisit laillisesti asumistukea asuessasi van

En saa mitään asumistukia tässä kämpässä ja ne poistuu vanhemmilta, jos muutan sinne. Se on tosin todella minimaalinen nykyään puhutaan 120 eurosta ja laskin tämän mukaan. Aikoinaan oli paljon enemmän.

Vierailija
42/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko vuokranantajalle sanoa siitä huonosta sisäilmasta, että allergian vuoksi et voi asua hometalossa? Eikö sinne jonkun terveystarkastajankin voi tilata, jos vuokranantaja käy hankalaksi?

Minä yrittäisin luikerrella ulos ilman sopimussakkoa vedoten sisäilmaongelmien aiheuttamiin terveyshaittoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tiedustellut vanhemmiltasi, haluavatko he sinun muuttavan takaisin?

Vierailija
44/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen sopimus ei ole sitova jos poismuutolle on painava syy, esim. työ- tai opiskelupaikka toisella paikkakunnalla. Mutta kerta olet vaan muuttamassa vanhempiesi nurkkiin niin ei ole mikään painava syy ellet ala omaishoitajaksi tmv.

Ai oikein painava syy 😂😂😂😂😂😂🤦🤦🤦

Vierailija
45/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisko vuokranantajalle sanoa siitä huonosta sisäilmasta, että allergian vuoksi et voi asua hometalossa? Eikö sinne jonkun terveystarkastajankin voi tilata, jos vuokranantaja käy hankalaksi?

Minä yrittäisin luikerrella ulos ilman sopimussakkoa vedoten sisäilmaongelmien aiheuttamiin terveyshaittoihin.

Sanottiinko että kyse on välttämättä sisäilmasta? Voi johtua siitäkin, jos asunnossa on aiemmin ollut eläimiä, joille ap on allerginen. Silloin ap:n olisi pitänyt etsiä tietysti allergia-asuntoa.

Vierailija
46/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googletella vuokranantajan vastuusta sisäilmaongelmien kanssa. 

Vierailija
47/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa lukee näin

Mikäli vuokralainen haluaa irtisanoa asunnon siten, että irtisanomisaika alkaa kulua jo ennen sovittua ensimmäistä mahdollista irtisanomisajan alkamispäivää, silloin vuokralaisen on maksettava vuokranantajalle 1,5 kuukauden vuokraa vastaava sopimussakko. Lisäksi vuokralaisen on maksettava normaali irtisanomisajan vuokra, eli irtisanomishetkellä kuluvan kuukauden vuokra ja sitä seuraavan kalenterikuukauden vuokra.

Siis 2kk vuokra + 1.5 vuokra?

Kyllä. Yhteensä 3.5 kuukauden vuokran verran. Tämän toki tiesit jo sopimuksen tehdessäsi.

Nytkö oletat, että tuo hyväksymäsi sopimus muuttuisi ihan vain koska sinua ei huvittaisi maksaa? Kyllä sopimus on sitova yhtälailla sinun kuin vuokranantajankin osalta.

Kannattaa muuten myös huomioida ettei kela osallistu tuon 1,5 kk sopimuksen ennenaikaisen päättämisen johdosta syntyneeseen maksuun millään tavalla. Sitä Ei huomioida edes toimeentulotuessa. Tämä selviää ihan kelan sivuilta jos vaivaudut edes sen verran ottamaan asioista selvää.

Näin se vaan menee..

Vierailija
48/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tiedustellut vanhemmiltasi, haluavatko he sinun muuttavan takaisin?

Toki. Vapaana ylimääräinen yksiö, joka on isompi kun kämpän. Olen luotettava alivuokralainen, en hajota paikkoja, en polta, siivoa, pidä bileitä yms. Voi myös matkustella rauhassa.

Tän yksityisen paskahuussin ainoa hyvä puoli oli ehkä oma rauha ja ei tarvitse matkustella duuniin. Tosin eihän sitä voi tietää miten hyvin sisäilma toimii ennenkuin täällä on asunut jonku aikaa. 

Vierailija
49/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa lukee näin

Mikäli vuokralainen haluaa irtisanoa asunnon siten, että irtisanomisaika alkaa kulua jo ennen sovittua ensimmäistä mahdollista irtisanomisajan alkamispäivää, silloin vuokralaisen on maksettava vuokranantajalle 1,5 kuukauden vuokraa vastaava sopimussakko. Lisäksi vuokralaisen on maksettava normaali irtisanomisajan vuokra, eli irtisanomishetkellä kuluvan kuukauden vuokra ja sitä seuraavan kalenterikuukauden vuokra.

Siis 2kk vuokra + 1.5 vuokra?

Kyllä. Yhteensä 3.5 kuukauden vuokran verran. Tämän toki tiesit jo sopimuksen tehdessäsi.

Nytkö oletat, että tuo hyväksymäsi sopimus muuttuisi ihan vain koska sinua ei huvittaisi maksaa? Kyllä sopimus on sitova yhtälailla sinun kuin vuokranantajankin osalta.

Kannattaa muuten myös huomioida ettei kela osallistu tuon 1,5 kk sopimuksen ennenaikaisen päättämisen johdos

Ei tuo haittaa yhtään. Ottakoon vuokravakuusta. Mulla riittää kyllä säästöjä enkä ole kelan asiakaskaan. En ole vaan aikasemmin irtisanonut koskaan. Aluksi pelkäsin, että maksan tyyliin vuoden loppuun jotain vuokria.

Vierailija
50/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiinko että kyse on välttämättä sisäilmasta? Voi johtua siitäkin, jos asunnossa on aiemmin ollut eläimiä, joille ap on allerginen. Silloin ap:n olisi pitänyt etsiä tietysti allergia-asuntoa.

Mikäli hlö on pahasti allerginen esim. koirille, joita talossa on joskus mahdollisesti vieraillut ennen ap:ta, on mahdollista teettää allergiasiivous. Mutta se maksaa ja lasku menee ap:lle, koska ap on hyväksynyt asunnon tarjotussa kunnossa eikä allergiasiivottuna. Mutta jos sijainti on hyvä, kannattaa harkita tätäkin.

Vierailija
51/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tuossa on?

Irtisanoo vaan vuokrasopimuksen ja maksaa laskun pois. Mitä siinä ihmeteltävää on yksinkertaisessa asiassa.

Vierailija
52/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli hlö on pahasti allerginen esim. koirille, joita talossa on joskus mahdollisesti vieraillut ennen ap:ta, on mahdollista teettää allergiasiivous. Mutta se maksaa ja lasku menee ap:lle, koska ap on hyväksynyt asunnon tarjotussa kunnossa eikä allergiasiivottuna. Mutta jos sijainti on hyvä, kannattaa

Muutamia juttuja.

1) Nurkassa on parketin ja listan välillä kosteusvaurio (asun ekassa kerroksessa). Otin siitä kuvan: https://i.imgur.com/TppcSA3.jpeg

2. Parketti tosi vanhaa ja välikköjä löytyy paljon, jonne pääsee lika ja pöly. Ei voi putsata.

3. Huono ilmastointi.

Vierailija
53/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli hlö on pahasti allerginen esim. koirille, joita talossa on joskus mahdollisesti vieraillut ennen ap:ta, on mahdollista teettää allergiasiivous. Mutta se maksaa ja lasku menee ap:lle, koska ap on hyväksynyt asunnon tarjotussa kunnossa eikä allerg

Miksi vuokrasit tuon läävän??? Millainen idiootti vuokraa asuinkelvottoman paskaläävän joka ei kelpaa edes sialle?

Hölmöys senkun tiivistyy kun vasta siinä vaiheessa kun haluaa välttyä tekemänsä sopimuksen mukaisilta maksuilta tuo unelmien luksuskämppä muuttuu asuinkelvottomaksi 😂 kristus mikä luikuri pelle sinä olet 😂😂 

Vierailija
54/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä nyt et ota vastuuta yhtään mistään muutenkaan.

Vierailija
55/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisesta ei pääse helposti eroon. Aika usein näkyy sopimuksia joissa ensimmäinen vuosi on määräaikainen ja sen jälkeen kuukauden irtisanomisaika normaalisti. Luultavasti joutuisit maksamaan niin paljon ettei ole järkevää purkaa sopimusta. 

Tässä oli tiedot siitä

Vuokrasopimuksen voimassaolo: Toistaiseksi voimassaoleva

Irtisanomisajan alkamispäivän erityisehto: Ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajan alkamispäivä on xx.2025, minkä jälkeen irtisanomisajan alkamispäivä on irtisanomiskuukauden viimeinen päivä.

Mikäli vuokralainen haluaa irtisanoa asunnon siten, että irtisanomisaika alkaa kulua jo ennen sovittua

ensimmäistä mahdollista irtisanomisajan alkamispäivää, silloin vuokralaisen on maksettava

vuokranantajalle 1,5 kuukauden vuokraa vastaava sopimussakko. Lisäksi vuokralaisen on

Mutta saa toki asua siinä sen irtisanomisajan. Toki maksaa siltä ajalta tuon eli vajaan kuukauden ja sen yhden kokonaisen irtisanomiskuukauden vuokran. Sakkoa tulee siis vain sopimuksessa mainittu 1.5kk. Sakkoa ei siis tule 1.5kk + 1.5 - 2kk, vaan 1.5kk tai 2kk riippuen sopparista. Mutta kuten moni jo sanoikin kysyppä ensin siltä omistajalta.

Vierailija
56/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisesta ei pääse helposti eroon. Aika usein näkyy sopimuksia joissa ensimmäinen vuosi on määräaikainen ja sen jälkeen kuukauden irtisanomisaika normaalisti. Luultavasti joutuisit maksamaan niin paljon ettei ole järkevää purkaa sopimusta. 

Tässä oli tiedot siitä

Vuokrasopimuksen voimassaolo: Toistaiseksi voimassaoleva

Irtisanomisajan alkamispäivän erityisehto: Ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajan alkamispäivä on xx.2025, minkä jälkeen irtisanomisajan alkamispäivä on irtisanomiskuukauden viimeinen päivä.

Mikäli vuokralainen haluaa irtisanoa asunnon siten, että irtisanomisaika alkaa kulua jo ennen sovittua

ensimmäistä mahdollista irtisanomisajan alkamispäivää, silloin vuokralaisen on maksettava

vuokranantajalle 1,5 kuukauden vuo

Ja vuokravakuuden saat tietysti takaisin.

Vierailija
57/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella reilua. Jos vuokranantaja irtisanoisi sopimuksen jollain luikertelulla, täällä huudettaisiin kuluttajaneuvontaa kurkku suorana.

Vierailija
58/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä neuvottelin vuokraisännän kanssa ja hän suostui siihen, että muutin pois kesken määräaikaisen sopimuksen keston. Täytyy tunnustaa, että vuokratessani asunnon olin niin tietämätön erilaisista vuokrasopimuksista, etten edes tiennyt, että olin periaatteessa sitoutunut tietyksi ajanjaksoksi. Vuokra nousi yhtäkkiä n. 150 e ja se oli liikaa minulle ja oli yksi syy siihen, että halusin muuttaa. 

Vierailija
59/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä neuvottelin vuokraisännän kanssa ja hän suostui siihen, että muutin pois kesken määräaikaisen sopimuksen keston. Täytyy tunnustaa, että vuokratessani asunnon olin niin tietämätön erilaisista vuokrasopimuksista, etten edes tiennyt, että olin periaatteessa sitoutunut tietyksi ajanjaksoksi. Vuokra nousi yhtäkkiä n. 150 e ja se oli liikaa minulle ja oli yksi syy siihen, että halusin muuttaa. 

Muistakaa nyt hyvät ihmiset yks juttu kun vuokraatte. Ei ole mikään pakko suostua vuoden minimisopimuksiin. Voitte ehottaa puolta vuotta tai esim vuoden sopparia mutta halvemmalla vuokralla. Itsekin tinkasin summaa ja tuntui kelpaavan et 50 euroa vähemmän maksan ja sitouduin vuodeksi.

Vierailija
60/63 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa nyt hyvät ihmiset yks juttu kun vuokraatte. Ei ole mikään pakko suostua vuoden minimisopimuksiin. Voitte ehottaa puolta vuotta tai esim vuoden sopparia mutta halvemmalla vuokralla. Itsekin tinkasin summaa ja tuntui kelpaavan et 50 euroa vähemmän maksan ja sitouduin vuodeksi.

Ja vielä jos itse jatkan itseäni; Todella harva voi nyky irtisanomisten ja kouluun lähtöjen kaa sanoa et joo, vuokrataan vuodeksi ja pannaan vaan vuoden määräaikaiseksi suurilla sakoilla! Ei ole pakko suostua kun vuokraa sieltä mistä saa ilman vuosipakkoa. Itsekkin kun rupesin muisteleen niin aina soppari ollut toistaiseksi alkupäivästä lähtien. Kaveri oli vuokrannut vuosisopimuksella ja joutui 1kk maksamaan ylimääräistä kun lähti 9kk päästä. Ja muistakaa et sen takuu-vakuusvuokran tietysti saa takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi