Mitä tekisit jos olet lapseton ja asiakaspalvelu ammatissa ja joku asiakas toivottaa sulle hyvää äitienpäivää??
Mitä sanoa toivottelijoille, eikö ne yhtään ajattele? musta tuo toivottelu on törkeää jos ri tiefä asusnomaisesta onko hänellä lapsia vai ei ja kun ei kukaan voi tietää onko vapaaehtoisesti lapseton vai onko se kuinkakin kipeä asia.
Kommentit (46)
Christiiina kirjoitti:
Saattaahan siinä aspa työssä olla vaikka Jehovan todistaja, joka ei vietä mitään juhlia, ei edes joulua, juhannusta, uutta vuotta jne
Mutta sanotaan aina "kiitos samoin", kun asiakas jotain hyvää toivottelee. Asiakaspalvelutyö ei ole uskonnon harjoittamista.
Ei saa toivottaa äitienpäivää tai joulua tai mitään muutakaan ettei joku ammattiloukkaantuja aina vedä hernepussia nenäänsä.
Pitäiskö sanoa että "Kiitos, 7 lasta kerralla synnytetty".
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Saattaahan siinä aspa työssä olla vaikka Jehovan todistaja, joka ei vietä mitään juhlia, ei edes joulua, juhannusta, uutta vuotta jne
Mutta sanotaan aina "kiitos samoin", kun asiakas jotain hyvää toivottelee. Asiakaspalvelutyö ei ole uskonnon harjoittamista.
Näinpä.Aspana kuulee paljon ikävämpiäkin asioita ,kuin äitienpäivätoivotuksia.
Itse taas en toivota hyvää joulua,äitienpäivää tms.,koska asiakaspalvelusta pitää olla tarkka,esim.joulukaan ei tosiaan ole kaikkien juhla. Asiakkailla taas on enemmän oikeuksia tökeröihin toivotuksiin.
Jokaisella meistä on oma äiti.
Ei vaadi paljoa mielikuvitusta lähettää sitä toivotusta eteenpäin!
Kiittäisin ja yrittäisin pysyä kasassa.
Vierailija kirjoitti:
On todella ajattelematonta, toisen tilannetta ei voi tietää. Toinen voi kärsiä lapsettomuudesta tai olla vaikka äskettäin keskenmenon saanut tai muulla tavalla lapsensa menettänyt, tai hänen äitinsä voi olla vähän aikaa sitten kuollut.
Mielestäni on eri asia toivottaa esim. hyvää joulua, vaikkei tietäisikään viettääkö toinen joulua. Se on kuitenkin sellainen yleinen toivotus, kun taas äitienpäivä on hyvin henkilökohtainen. Äitienpäivään liittyy monella kipeitä tunteita, lapsettomuutta tai (oman lapsen tai oman äidin) menettämisen surua.
Samalla logiikallahan ei uskalla toivottaa yhtään mitään. Joltakulta voi olla kuollut vanhempi/lapsi/vaimo/mies/ystävä/tms jouluna ja siihen joku toitottaa sitten hyvää joulua.
Tuohan paras tapa löytää äiti tuleville lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kiitos samoin, toivottajan iästä ja sukupuolesta riippumatta.
Juuri näin.
Outoa tosin toivotella hyvää äitienpäivää kenellekään muulle kuin omalle äidilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Näinpä.Aspana kuulee paljon ikävämpiäkin asioita ,kuin äitienpäivätoivotuksia.
Itse taas en toivota hyvää joulua,äitienpäivää tms.,koska asiakaspalvelusta pitää olla tarkka,esim.joulukaan ei tosiaan ole kaikkien juhla. Asiakkailla taas on enemmän oikeuksia tökeröihin toivotuksiin.
Kyllä hyvää joulua voi mielestäni toivottaa maassa jossa sen juhlinta kuuluu kulttuuriin. Sekä mun muslimiystävä että juutalainen pomoni kumpikin toivottaa mulle hyvää joulua ja antavat lahjan. Itse taas vastaavasti huomioin heidän juhlapäivät.
Olen käynyt vuosia lapsettomuushoidoissa. Lopullinen lapsettomuus häämöttää. Voin silti ottaa vastaan äitienpäivän toivotukset. Toivotan hyvää ramadania, -joulua, -vappua jne. vaikken niitä juhlisikaan. Ei muiden juhlat ole minulta pois.
Miksi sitten lapsillekin toivotetaan hyvää äitienpäiväsunnuntaita, jos siinä kerta on jotain väärää? Eihän lapset ole äitejä. Mutta on äitienpäivä.
Sama kuin loukkaantuisin hyvän ystävänpäivän toivotuksesta, koska minulla ei ole ystäviä. Tai viikonlopusta, vaikka olisin menossa viikonlopuksi töihin eli se ei voi olla hyvä.
Vierailija kirjoitti:
On todella ajattelematonta, toisen tilannetta ei voi tietää. Toinen voi kärsiä lapsettomuudesta tai olla vaikka äskettäin keskenmenon saanut tai muulla tavalla lapsensa menettänyt, tai hänen äitinsä voi olla vähän aikaa sitten kuollut.
Mielestäni on eri asia toivottaa esim. hyvää joulua, vaikkei tietäisikään viettääkö toinen joulua. Se on kuitenkin sellainen yleinen toivotus, kun taas äitienpäivä on hyvin henkilökohtainen. Äitienpäivään liittyy monella kipeitä tunteita, lapsettomuutta tai (oman lapsen tai oman äidin) menettämisen surua.
Jaa, olen saanut keskenmenoja. Ei haittaa toivotukset yhtään, asiakkailta tai ystäviltä. Näitä asioita tapahtuu, eikä muiden tarvitse varoa sanojaan, vaikka itse suren.
Vastaisin "Kiitos samoin!" kuten muidenkin juhlapyhien toivotteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikallahan ei uskalla toivottaa yhtään mitään. Joltakulta voi olla kuollut vanhempi/lapsi/vaimo/mies/ystävä/tms jouluna ja siihen joku toitottaa sitten hyvää joulua.
Niin, samantien voitaisiin poistaa Suomesta kaikki juhlat ja arjesta poikkeavat kohteliaisuudet ja ilon aiheet, ettei joku pahoita mieltään. Saavat loput 99% menettää myös ilon tunteensa sen 1% takia.
Itselleni on trauma tapahtunut jouluna, voisitteko lopettaa toivottamasta hyvää joulua? Jos tällä logiikalla kerta täytyy ajatella...
Saahan sitä nyt toivottaa hyvää ihan mitä päivää vaan! Ei se ole mikään onnittelu varsinaisesti. Hyvää joulua, hyvää juhannusta, hyvää viikonloppua, hyvää työpäivää, hyvää äitienpäivää. Kohteliaisuusfraasi.
Minusta ylipäätään on outoa toivottaa hyvää äitienpäivää jollekin kaupan kassalle. Eikö se enemmänkin ole vain lähipiirin juhla? En minä ainakaan kavereilleni äitienpäiviä toivottele.
Koittakaa asiat tajuta, että kyse on käytöstavoista. Ei mitään henkilökohtaista eikä asiakassuhde ole terapiasuhde.
Uniikkien lumihiutaleiden ei kannattaisi hakeutua asiakaspalvelutehtäviin.
Silloin on äitienpäivä riippumatta omasta tilanteestani joten tottakai vastaan kuten kuuluukin.