Harmittaa, kun elintaso on pudonnut paljon ja kaikki suunnitelmat romuttui
Älkää nyt ymmärtäkö väärin, en valita rahan puutetta, pärjään kyllä mainiosti. Silti harmittaa suuresti, kun kaikki suunnitelmat meni metsään ja elintaso, mihin olin tottunut, on pudonnut.
Jäin viime vuoden lopulla eläkkeelle ja eläkkeeni on yleiseen tasoon nähden todella hyvä. Kuitenkin vuosi ennen eläkkeelle jäämistä vaimo yllättäen ilmoitti, että haluaa erota 43 aviovuoden jälkeen. Exvaimoni on myös hyvin ansaitseva ja olimme suunnitelleet viettävämme puolet vuodesta ulkomailla, kun molemmat eläköidymme.
Nyt sitten kaikki omaisuus ja säästöt jaettiin puoliksi ja suunnitelmat romuttui täysin. Jouduin etsimään itselleni uuden asunnon ja hankkimaan tietysti kaikki kalusteet ym., kun vaimoni halusi jäädä entiseen kalustettuun asuntoon. Siihen hupeni suurin osa osituksessa jääneistä varoista. Nyt sitten elelen yksikseni ja nettoeläke on vajaa puolet siitä, mitä työelämässä ansaitsin. Ei tämä elämä mitään kituuttamista ole, mutta harmittaa tämä elintason raju putoaminen ja yksinäisyys.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ollaan näin ikäviä ja epäileviä? Kaipaan todella exvaimoani ja menetettyjä suunnitelmia.
Eipä aloituksesta erityisemmin käynyt ilmi kaipaus eksää kohtaan, vaan valitus elintason putoamisesta. Olisit valinnut sanasi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS olet asiantuntija, niin töihin takaisin, konsultiksi jne!
Kiitos neuvosta, tuo on kyllä käynyt mielessä ja varmasti myös kysyntää löytyisi. Saisi vähän sisältöä, seuraa ja rytmiä elämään.
Taidankin ensi viikolla soitella muutamalle tutulle, kiitos paljon, tuli jo parempi fiilis.
Olen todella pahoillani puolestasi. Tuo on suuri menetys, kun menettää elämänkumppaninsa vastentahtoisesti noin pitkän avioliiton jälkeen. Rahallinen menetys tuntuu varmasti tässä kuviossa pienemmältä pahalta.
Auttaisiko yhtään, jos ajattelet tämän niin, että kyseessä on jonkinlainen spin-off, missä yhtiön eri liiketoiminnat eriytetään kahteen yhtiöön, jossa kumpikin liiketoiminta voi keskittyä omaan tekemiseensä ja menestyä paremmin? Sinä olet nyt itsenäinen liiketoimintayksikkö ja voit virtaviivaistaa toimintaasi. Karsit pois kaikki sellaiset rönsyt, mitä sinne oli vuosikymmenten aikana tullut vaimon kautta. Keskityt ydintoimintoihin, pidät taseen kevyenä ja tähtäät orgaaniseen kasvuun.
Miehet tuppaavat olemaan lyhytikäisempiä kuin naiset, joten jos pidät itsestäsi huolta, etkä jää pelkästään rypemään itsesääliin, saatat jossain vaiheessa huomata, että parisuhdemarkkinoilla onkin hyvä olla miehenä. Uskoisin, että leskirouvat osaavat arvostaa rinnalla pysyvää miestä, kun ovat omansa jo kuolemalle menettäneet.
Jos yhtään lompakko antaa periksi, niin käy edes muutaman kerran jonkun terapeutin pakeilla juttelemassa avioerosta, jotta pääse siitä yli. Se on ilman muuta suuri menetys, mutta siihen on piilotettu myös mahdollisuus uuteen alkuun ja omannäköiseen elämään. Mitkä olisivat olleet niitä unelmia, joista vaimo ei niin innostunut ja sen vuosi jäivät taka-alalle?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista ja suurimalle osalle vinkeistä ja kannustuksesta. Täällä on aurinkoinen päivä ja sain kannustavista viesteistä vireyttä. Lähden koiran kanssa metsälenkille. Huomenna on äitienpäivä ja vierailen vanhan äitini luona kakun ja kukkien kera. Maanantaina sitten luuri kouraan ja projektien metsästykseen.
Kiitos, ja hyvää kevättä kaikille.
P.S. Tulen vielä myöhemmin vilkaisemaan, jos joku olisi tuosta tanssikurssista kiinnostunut.
Olisit heti kertonut, että sinulla on koira! Ihan turhaan ajattelin, että voi miespoloa, kun vaimo jätti ja nyt on yksin. Koira on ihmisen paras ystävä, hän ei sinua hylkää!
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan huoli enää mitään lähes seitsemänkymppistä papparaista projektihommiin, turha toivo. Pysy vaan eläkkeellä ja tyydy kohtaloosi
Höpsistä, nykyisin eläkkeelle jäävät ovat vielä melko nuoria! Ap voi hyvinkin olla vasta 64-vuotias! Sehän nyt ei ole ikä eikä mikään ja metsälenkit koiran kanssa pitävät terveyttä ja kuntoa yllä.
Todellakin monella alalla voi olla kysyntää tuon ikäiselle kokeneelle osaajalle erilaisiin projekteihin. Eläke antaa perusturvan, joten laskutusta voi helposti hoitaa vaikka kevytyrittäjänä, jolloin yritystenkin on helpompi tarjota työkeikkoja.
Suomessa on miespulaa enemmän. Suomimies on myös katoamassa.
KilG
Eipä näköjään ilmaantunut tanssikurssille halukkaita. No ei se mitään, kesä tulossa ja syksyyn on aikaa.
Muistakaahan huomenna äitejä kaikki, joilla sellainen vielä elää.
43v jälkeen puoliso haluaa erota niin en olen ennen kuullutkaan. Taitaa olla aika harvinaista sillä ei niin vanha puoliso ainakaan helposti uutta kumppania saa. Onko teillä ollut henkistä tai fyysistä väkivaltaa minä takia eron voisi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
43v jälkeen puoliso haluaa erota niin en olen ennen kuullutkaan. Taitaa olla aika harvinaista sillä ei niin vanha puoliso ainakaan helposti uutta kumppania saa. Onko teillä ollut henkistä tai fyysistä väkivaltaa minä takia eron voisi ymmärtää.
Iltatähti muutti pois kotoa noin vuosi ennen tuota vaimon 'ilmoitusta'. Olettaisin, että halusi saada lapset maailmalle ennen eroa. Ei tosin ole keskusteltu tuosta asiasta, minulle kertoi vaan, että rakkaus on sammunut, eikä halua olla liitossa vain tavan vuoksi. Ymmärrän kyllä, ettei toista voi pakottaa rakastamaan, jos sitä rakkautta ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ollaan näin ikäviä ja epäileviä? Kaipaan todella exvaimoani ja menetettyjä suunnitelmia. Ymmärretäänkö täällä vain leipäjonossa seisovia, jotka saavat palstalaisten sympatiat.
No miksi se eks-vaimo halusi erota? Viipotitko Hopeakettuna ympäri tsadin yöelämää, piruetteja tanssilattialla päräyttäen, tsirbuloita jahdaten? Kypsempi nainen ei jaksa seurata semmoista sivusta, vaikka näyttäisit 20v nuoremmalta täysvalkoisessa farmariasussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS olet asiantuntija, niin töihin takaisin, konsultiksi jne!
Kiitos neuvosta, tuo on kyllä käynyt mielessä ja varmasti myös kysyntää löytyisi. Saisi vähän sisältöä, seuraa ja rytmiä elämään.
Taidankin ensi viikolla soitella muutamalle tutulle, kiitos paljon, tuli jo parempi fiilis.
Olen todella pahoillani puolestasi. Tuo on suuri menetys, kun menettää elämänkumppaninsa vastentahtoisesti noin pitkän avioliiton jälkeen. Rahallinen menetys tuntuu varmasti tässä kuviossa pienemmältä pahalta.
Auttaisiko yhtään, jos ajattelet tämän niin, että kyseessä on jonkinlainen spin-off, missä yhtiön eri liiketoiminnat eriytetään kahteen yhtiöön, jossa kumpikin liiketoiminta voi keskittyä omaan tekemiseensä ja menestyä paremmin? Sinä olet nyt itsenäinen liiketoimintayksikkö ja voit v
Ihanan kokoomuslainen näkökulma avioeroon: yhdestä liiketoimintayksiköstä eriytetään kaksi spin-offia, jotka voivat nyt keskittyä oman liiketoimintansa ydinosaamiseen ja tulevaisuuden menestyksen tavoitteluun itsenäisinä liiketoimintayksikköinä.
Tästähän voisi ihan kirjoittaa kirjan: Avioero Kokoomuslaisittain.
Vierailija kirjoitti:
Seurakuntapiireissä meidän pappi kertoi kerran vitsin vanhasta pariskunnasta, joka halusi erota. Pappi ihmetteli, että tehän olette jo päälle 80-vuotiaita, miksi ihmeessä haluatte nyt erota? Pariskunta kertoi, etteivät aiemmin halunneet erota lasten vuoksi. Mutta nyt kun kaikki lapset ovat kuolleet, niin... :-D
Voimia ap:lle.... Eipä tuossa tilanteessa voi muuta tehdä kuin keskittyä oman elämäntilanteen parantamiseen.Ystäville ja terapeutille kannattaa puhua huolista ja tunteista, ja perheelle kannattaa olla tukena. Myös merkitystä tuovien asioiden tekeminen, oli se sitten työ tai oman kunnon parannus, auttaa uuteen nousuun. Elämä kantaa kyllä ajan kanssa vaikka tämänhetkinen tilanne voikin olla syvältä.
Ihmisen sydämeen mahtuu monenmoista, ja omaa rakkautta ei kannata kadottaa tai korvata katkeruudella tai unohtamisella. Siinä satuttaa vain itseään.
Tilanteesihan on loistava. Pääsit kääkästä, jonka parasta ennen umpeutui vuosikymmeniä sitten. Nyt vain valikoimaan tuoreista vuosimalleista. Olet vapaa tekemään, menemään, elämään mielesi mukaan. Työn stressikään ei paina niskassa. Sinulla on oma asunto ja voit käyttää eläketulosi ja rahasi omaksi parhaaksi. Onnittelut!
Ei kuulosta uskottavalta. Jos säästöjä oli vain sen verran että niillä just saa yhden hengen asunnon huonekalut, niin puhutaan muutaman tuhannen säästöistä. Ei niillä pariskuntakaan olisi kovin messevää elämää elänyt.
Toki kahden eläminen per henkilö on edullisempaa kuin sinkkuna, mutta ei NIIN paljon edullisempaa ettei pienellä elintason fiksauksella voisi suunnilleen samaa elämää viettää. Paitsi tietysti, jos se elintaso oli huomattavasti enemmän sen exän tulojen ja varallisuuden varassa.
Perusta only fans tili ja aloita kevytyrittäjyys!
Ap:lla on mennyt elämä juat samalla tavalla kuin minulla. Mutta eipä siinä, näillä eväillä mennään eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltatähti muutti pois kotoa noin vuosi ennen tuota vaimon 'ilmoitusta'. Olettaisin, että halusi saada lapset maailmalle ennen eroa. Ei tosin ole keskusteltu tuosta asiasta, minulle kertoi vaan, että rakkaus on sammunut, eikä halua olla liitossa vain tavan vuoksi. Ymmärrän kyllä, ettei toista voi pakottaa rakastamaan, jos sitä rakkautta ei enää ole.
Hoiditteko avioliittoanne, kuten kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta uskottavalta. Jos säästöjä oli vain sen verran että niillä just saa yhden hengen asunnon huonekalut, niin puhutaan muutaman tuhannen säästöistä. Ei niillä pariskuntakaan olisi kovin messevää elämää elänyt.
Toki kahden eläminen per henkilö on edullisempaa kuin sinkkuna, mutta ei NIIN paljon edullisempaa ettei pienellä elintason fiksauksella voisi suunnilleen samaa elämää viettää. Paitsi tietysti, jos se elintaso oli huomattavasti enemmän sen exän tulojen ja varallisuuden varassa.
Ehkä sun kalusteet maksaa noin vähän mutta kaikkien ei. Pelkkä ruokapöytä ja neljä tuolia jo 3000 euroa. Kaikki ei osta halpiskamaa.
Artek
Mitkä ovat omat mielipiteesi leipäjonossa seisoviin tai muuten pieniuloisiin? Kiusaatko ja halveksit heitä tällä palstalla? Jos näin on, ei kellään tarvitse olla sympatioita sinun tilanteeseesi.