Minkä ikäinen lapsi tarvitsee päiväkotia/kerhoa/muuta ryhmätoimintaa, jotta kasvaa normaaliksi sosiaaliseksi ihmiseksi?
Vai oppiiko lapsi toimimaan ryhmässä ja leikkimään muiden lasten kanssa eskarissa, vaikka olisi äidin/isän kanssa kotona siihen asti?
Kommentit (22)
Pieni lapsi ei tarvii mitään muuta kuin vanhempia ja vanhempien opastusta.
Ennen eskari-ikää kannattaa harjoitella toisten saman ikäisten kanssa vuorovaikutustaitoja sekä sitä, että vanhempien tilalta joku muu aikuinen voi olla auktoriteettihenkilö ja vanhemmat eivät aina ole paikalla. Helpottaa paljon eskarin aloitusta.
Jotkut on sellaisia, että ovat helpommin muovattavissa ulkoapäin. He tarvitsevat enemmän varhaiskasvatusta. Impulsiiviset, vilkkaat, matalan empatiakyvyn omaavat, temperamenttiset ja tunnesäätelyltään heikommat tarvitsevat mielestäni enemmän kasvatusta, kuin älykkäät, itseohjautuvat, rauhalliset ja tunteensa hyvin hallitsevat lapset.
Minä pääsin 5-vuotiaana kerhoon kerran viikossa. Eskariin en päässyt vaikka olisin halunnut, kaikki naapuruston lapset oli siellä. Muistan miten yksinäinen olin lapsena, päivisin ei ollut ketään leikkikavereita ja sisaruksetkin oli jo koulussa. Aina on ollut vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa ujouden takia. Uskon että olisi ollut helpompaa, jos olisin viimeistään 4-5-vuotiaana päässyt harjoittelemaan ystävyyssuhteiden luomista ja porukassa toimimista, enemmän kuin sen kerran viikossa. Oma lapseni meni kaksivuotiaana osa-päivähoitoon ja jatkoi niin koko varhaislapsuutensa. En voisi olla tyytyväisempi, ihana pidetty ja sosiaalinen tyttö. Sain olla hänen kanssaan paljon kotona, mutta lapsi sai myös muita ihmissuhteita ja leikkikavereita.
Se nyt on aivan perheestä ja perhetilanteesta ja lapsesta kiinni.
Voihan niitä sosiaalisia tilanteita ja suhteita olla paljonkin esim suvun kesken, pihapiirissä, kerhoissa tms.
Päiväkodit ei välttämättä minusta edes nykyään ole mitään parhaita paikkoja sosiaalisen oppimisen kannalta. Jotkut jopa huonoja.
No alle 3 v ei ainakaan tarvitse mitään kodin ulkopuolista varhaiskasvatusta. Se on ihan puppua. Paitsi nyt jos on joku ongelma perhe jossa lapsi on enemmän turvassa päivät kodin ulkopuolella.
Jos niitä ryhmiä ei siellä kotona ole niin kyllähän sen oppiminen on hiukan haastavaa miten ryhmässä toimitaan.
Tällä palstalla haukutaan todella paljon päiväkoteja. Jännä että suuri osa ammattilaista on erimieltä, esim neuvolan terveydenhoitajat, perhetyöntekijät yms. Onhan niitä toki kamalia jättilaitoksiakin olemassa, mutta suuri osa päiväkodeista on ihan tavallisia pienehköjä yksiköitä joissa on osaava henkilökunta ja mukavia lapsia. Kaikilla ei tietysti ole varaa valita. Tuntuu että näillä haukkujilla on ongelmia vähän jokaisella elämän osa-alueella, ja pitää sitten raivokkaasti päteä jollain missä kuvittelee olevansa muita parempi. Ehkä eivät pärjää työelämässä ja käyttävät tekosyynä etteivät halua tuhota lapsiaan varhaiskasvatuksessa.
Ei lasta saa eristää. Perheen tilanteen mukaan, on se sitten hoito tai kerho.
Jos lapsi alkaa jo hyvin nuorena osoittamaan älykkyyttä, uteliaisuutta ja keskittymään asioihin, niin anna sille liimaa haisteltavaksi tai siitä tulee älykäs introvertti.
Minä ja neljä sisarustani olemme erittäin sosiaalista porukkaa vaikka kotona olimmekin, äiti oli kotona emmekä tietenkään olleet päiväkodissa, eskariakaan ei vielä ollut.
Minun lapsuudessani ei ollut edes eskaria vaan kylmiltään mentiin ekalle luokalle. Kukaan meidän naapurustossa ei ollut päiväkodissa tai missään kerhossa ym, vaan oltiin kaikki naapurin kakarat päivät yhdessä ja vanhemmat sisarukset katsoivat perään jos katsoivat.
Ihan normaaleja sosiaalisia ihmisiä meistä kasvoi, nyt nelikymppisinä ollaan hyvissä ammateissa, jotkut yrittäjiä, minä talousjohtajana isossa firmassa. Ei ollut eikä ole kellään tarkkaavaisuushäiriöitä ym nykylasten ongelmia.
Päiväkotipakko on aivan varmasti suurin syyllinen nykylasten käytösongelmiin, ei ole hyväksi kenellekään oleskella sellaisessa ympäristössä pidempiä aikoja.
Alle 3-vuotiaat eivät ainakaan tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sanoisin, että 3-4 v tarvitsee jo ikäistensä seuraa sosiaalisten taitojen oppimiseen. Ja huom päivähoito joka päivä aamusta alkuiltaan ei ole ainoa vaihtoehto.
Jos on mahdollista pitää kotona 3-vuotiaaksi asti, se on aivan mahtavaa.
Minä hoidin vanhimman 3 vuotta kotona. Vaikka käytiin kaikki muskarit, kerhot, kavereilla, hiekkalaatikkotreffejä yms., jossa on muita lapsia, niin kyllähän se otti aikansa, että tavallaan ryhmäytyi päiväkodissa. Toinen lapsi meni päiväkotiin 1,5v. Näki päällepäin, että kaipaa seuraa enemmän, niin lähdin tekemään lyhennettyä työpäivää. Lapsissa on toki myös eroja, ja se joka toimii toisella, ei toimi toisella.
Riittää hyvin että aloittaa eskarissa, jos on muuten luonteeltaan sosiaalisesti rohkea ja suhtautuu positiivisesti toisiin lapsiin. Eskari ei siis voi olla ensimmäinen kerta kun lapsi on tekemisissä itselleen vieraiden lasten kanssa. Kannattaa jo piempänä laittaa lapsi vaikka kerhoon, jossa muutaman kerran viikossa on ryhmässä, ja vieraan aikuisen ohjauksessa. Muutenkin järjestää kontakteja toisten lasten kanssa käymällä leikkipuistoissa tai viettämällä aikaa sukulaisten/ ystävien kanssa joilla on lapsia.
Ei tarvitse olla päivähoidossa saadakseen vuorovaikutustaitoja. Kerhot, pihan lapset, sisarukset ym. Ovat myös opettamassa. Kännykkä ei opeta taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla päivähoidossa saadakseen vuorovaikutustaitoja. Kerhot, pihan lapset, sisarukset ym. Ovat myös opettamassa. Kännykkä ei opeta taitoja.
Kaikilla ei ole lähipiirissä lapsia, sisaruksia tai mahdollisuutta kerhoihin.
Kyllä minä sanoisin, että 3-4 v tarvitsee jo ikäistensä seuraa sosiaalisten taitojen oppimiseen. Ja huom päivähoito joka päivä aamusta alkuiltaan ei ole ainoa vaihtoehto.
Jos on mahdollista pitää kotona 3-vuotiaaksi asti, se on aivan mahtavaa.