Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys liittyen ulkoiseen kovalevyyn

Vierailija
10.05.2024 |

...tai kiintolevyyn, en tiedä onko näillä eroa. Mutta kysyn voiko käytön jälkeen vain irrottaa kaapelin koneesta, kuten olen tehnyt, vai pitääkö kovon suojelemisen kannalta poisto tehdä jotenkin muutoin itse tietokoneen kautta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku voisi neuvoa

Vierailija
2/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on sellainen unmount tai irroita kovalevy kun hiiren oikealla avaa valikon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoinen kovalevy on verrattavissa tikkuun, vain paljon enemmän talletustilaa. Toki pitää tsekata, että tarvittavat filet on tallentuneet. 

Vierailija
4/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on aika saa tanan pas Koja sohloja.

Vierailija
5/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on sellainen unmount tai irroita kovalevy kun hiiren oikealla avaa valikon.

En mä löydä sellaista

Vierailija
6/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kiintolevyn voi irrottaa koska vaan koneesta ;)

Vierailija
7/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos siinä on valo eikä se vilkuta, niin olen irroittanut johdon. Jos valo vilkuttaa, niin en irroita johtoa enkä koske mihinkään.

Vierailija
8/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuo on riskitöntä, mutta riippuu vähän käyttöjärjestelmästä ja asetuksista.

Esim. Windows 10:n oletusasetus on Write Caching pois päältä, eikä tarvitse tehdä mitään muuta kuin irrottaa. Mutta jos sieltä asetuksista laittaa Write Cachingin päälle, niin sitten täytyy ennen irroitusta käyttää "Safely Remove Hardware" toimintoa. Jossain vanhemmissa Windowseissa oletus on tuo, että täytyy aina laittaa Safely Remove. Tosin ei siinä yleensä mitään tapahdu jos ei sitä teekään, mutta pieni riski on.

Vierailija
9/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä löydä sellaista

Onko sulla Windows? Ei siinä tehdä tuommoisia ollenkaan. Lähinnä jos vanha winkkari tai laitettu write caching päälle, täytyy klikata safely remove hardware sieltä alapalkista missä laite näkyy. Yleensä ei nykyään tarvi tehdä mitään, laitteen voi vain poistaa ilman mitään valintoja turvallisesti.

Vierailija
10/10 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä löydä sellaista

Onko sulla Windows? Ei siinä tehdä tuommoisia ollenkaan. Lähinnä jos vanha winkkari tai laitettu write caching päälle, täytyy klikata safely remove hardware sieltä alapalkista missä laite näkyy. Yleensä ei nykyään tarvi tehdä mitään, laitteen voi vain poistaa ilman mitään valintoja turvallisesti.

Windowshan mulla. Oletan että ei siis tarvitse tehdä varsinaisesti mitään, jotta laitteen voi turvallisesti irroittaa.