Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien lauantai

Vierailija
10.05.2024 |

Äitienpäivän alla vietetään lapsettomien lauantaita. Ihan liian vähän on asia saanut media-aikaa, onneksi tämä on vähän muuttumassa, kiitos heidän, jotka ovat asiasta julkisuudessa puhuneet ( kuten Kia Arpia somekanavissaan ja nyt viikolla Ylen aamussa https://areena.yle.fi/1-70638068)

Tänään asian kanssa eläville on tarjolla myös 30-vuotiaan Simpukka ry:n järjestämä verkkotapahtuma.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monista tulee tosi itsekkäitä lapsen saatuaan kuten tästäkin ketjusta huomaa. 

Anteeksi, että minulle suotiin lapsia. 

Miten sinulta on pois jos lapsettomillakin on oma päivänsä? 

Siten, että minulle tulee nyt tunne että se on jolta kulta muulta vienyt mahdollisuuden lapseen, kun minulle hänet on suotu. Katson lasta ja mietin olisiko hän kuulunut jollekin muulle, jos minä en olisi häntä saanut. 

Vierailija
42/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simpukan sivuilla oli ollut blogikirjoitus tuosta ajankohdasta. Jostain syystä kirjoitus oli kuitenkin poistettu, eikä sitä enää löytynyt. Koitin Googlettaa ajankohdan perusteluja, mutta en löytänyt. 

Tämän päivän verkkoluennolla päivän perustaja kertoo, miten päivä sai alkunsa. Olen ymmärtänyt liittyvän siihen, että äitienpäiväviikko on tahattomasti lapsettomille erityisen raskasta aikaa. 

Kärsin lapsettomuudesta, ja huominen tuntuu erityisen raskaalta, koska vielä muutama viikko sitten olin ensimmäistä kertaa raskaana, mutta raskauteni päättyi keskenmenoon. Huomisen piti olla ilon ja juhlan päivä, se päivä kun kerron perheelleni raskaudestani, ja jota pääsisin itsekin vihdoin viettämään ensi vuonna. 💔

Joka päivä menen nukkumaan miettien olinko tänään riittävä äiti lapselleni. Yhtenä päivänä minulle on suotu päivä jolloin saan kortin jossa on se sydän. Tänään minun pitäisi mennä nukkumaan kuva sinun rikkinäisestä sydämestä?  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole Varattomien päivää. Mielestäni kamalinta on köyhyys,rahattomuus.

Voisi olla myös:

Autottomien päivä

Talottomien päivä

Uskonnottomien päivä

Työttömien päivä

Puolisottomien päivä

Tuleeko vielä muuta mieleen jollekka voisi olla oma päivänsä. 😅

Vierailija
44/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simpukan sivuilla oli ollut blogikirjoitus tuosta ajankohdasta. Jostain syystä kirjoitus oli kuitenkin poistettu, eikä sitä enää löytynyt. Koitin Googlettaa ajankohdan perusteluja, mutta en löytänyt. 

Tämän päivän verkkoluennolla päivän perustaja kertoo, miten päivä sai alkunsa. Olen ymmärtänyt liittyvän siihen, että äitienpäiväviikko on tahattomasti lapsettomille erityisen raskasta aikaa. 

Kärsin lapsettomuudesta, ja huominen tuntuu erityisen raskaalta, koska vielä muutama viikko sitten olin ensimmäistä kertaa raskaana, mutta raskauteni päättyi keskenmenoon. Huomisen piti olla ilon ja juhlan päivä, se päivä kun kerron perheelleni raskaudestani, ja jota pääsisin itsekin vihdoin viettämään ensi vuonna. 💔

Joka päivä menen nukkumaan miettien olinko tänään riittävä äi

Minulla on oikeus olla itsekäs. Huoli lapsesta, jne on läsnä, joka päivä. Äitiys on yksinäisin rooli, mikä naiselle suodaan. Sinulla on lupa itkeä, minun on pidettävä se feikkihymy naamalla, koska tämä äitiys on helvetin ihanaa. 

Vierailija
45/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että myös tahaton lapsettomuus otetaan huomioon, kyse on empatiasta asiasta kärsiviä kohtaan, ei äitien syyllistämisestä.

Vela 

Vierailija
46/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että minulle tulee nyt tunne että se on jolta kulta muulta vienyt mahdollisuuden lapseen, kun minulle hänet on suotu. Katson lasta ja mietin olisiko hän kuulunut jollekin muulle, jos minä en olisi häntä saanut. 

No tuo kertoo vain omista ongelmistasi. 

Vierailija
47/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkky juhla samalla kun syntyvyys on maalle eksistentiaalinen ongelma.

Lapsettomuus ei ole mikään suoritus.

Toimivat lisääntymisvärkit ja seksin saaminen sitten on suoritus? Tai se että on pysynyt elossa taas yhden vuoden lisää?

Äitiys on. Se ei ole ettei tee mitään. Olen itsekin lapseton toistaiseksi eikä tullut mieleenkään että tarvitsisin juhlapäivän. Tällä yritetään vaan vähätellä äitienpäivää.

Vierailija
48/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta yhtään!

Vierailija
49/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä mene

On muillakin ihmisillä vaikka mitä huolia kuten työttömyys ja yksinäisyys tms. 

Vierailija
50/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä, että myös tahaton lapsettomuus otetaan huomioon, kyse on empatiasta asiasta kärsiviä kohtaan, ei äitien syyllistämisestä.

Vela 

Eipä kyllä yllätä, että veloilta löytyy enemmän empatiaa ja ymmärrystä lapsettomuudesta kärsiville, kuin lisääntyjiltä. Lapselliset itkevät ja uhriutuvat, kun heiltä on viety "se yksi ainoa päivä vuodesta!!!", kun äitienpäivän aattona(!!) muistetaan myös lapsettomia. Kun ne loput 364 päivää vuodesta on niin kamalaa olla äiti :''(

Vierailija
51/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on outoa, että se on juuri ennen äitienpäivää. Tiedän adoptioäidin, joka vietti vuosia molempia päiviä, vaikka oli ollut jo vuosia adoptioäiti.

Lauantaina juhlitaan lapsettomia ja sunnuntaina äitejä. Mitä väärää siinä on? Toukokuu on ihan yleisesti todella kiva kuukausi juhlimiseen.

Juhlitaan lapsettomuutta? 

Niin. Kuulostaahan se vähän hassulta, kun tarkemmin miettii, mutta hassujahan kaikki tämmöiset juhlapäivät ovat.

Ei ne ole kaikki yhtä hassuja ja vimmaisten velojen promoamia juhlia. Ei juhannus vaan ole.

Vierailija
52/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina sama argumentti. Tarkoitus on vain rapauttaa äitiyttä eikä lapsettomuus ole mikään suoritus kun ei tarvi tehdä mitään. Eikä se mitään muistelua ole vaan tölväys äitejä kohtaan. Ei lapsettomat kuten itse tarvi mitään päivää.

Vierailija
53/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela 

Tarkoitat etä se on pääosin veloja varten, mutta huomioi myös tahattomasti lapsettomat.

Miksi juhlia jotain haitallista jonka eteen ei tarvitse tehdä mitään? Ne ihmiset pärjää ihan hyvin ilman muiden empatiaa.

Vierailija
54/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän äitienpäivänä niitä lapsia juhlita vaan äitiä?

Lapsettomillakin on/oli äiti.

Vierailija
55/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän äitienpäivänä niitä lapsia juhlita vaan äitiä?

Lapsettomillakin on/oli äiti.

Niin ne voi juhlia sitä että se on joltain sentään onnistunut ja että jotkut sentään on lapsia halunneet. Juhlia jotain muuta kuin itseään.

Vierailija
56/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lapseton, onneksi tosin vapaaehtoisesti, mutta ymmärrän täysin miksi lapsettomien lauantaita juhlitaan äitienpäivän aattona.

Koska lapsettomuudesta kärsivälle tämä voi olla se kaikista kivuliain viikko vuodesta, kun joka tuutista toitotetetaan äidit sitä, äidit tätä. TV, lehdet ja radio ovat pelkkää "tästä vuoden toivotuimmat lahjat äitienpäivään!" ainakin kuukauden päivät. Sitä ei yksinkertaisesti pääse pakoon mihinkään.

Lapsettomien lauantaita/viikkoa vietetään siis tukemaan tahattomasti lapsettomia tänä aikana. Vähän hassu vertaus, mutta jos talosi olisi nyt tulessa, haluaisitko palokunnan paikalle heti, vaiko vasta puolen vuoden päästä?

Myös miehet kärsivät lapsettomuudesta. Miksi tätä ei nosteta esille isänpäivää edeltävällä viikolla? 

Eivät yleensä kärsi. Porsiminen ja kotileikki kiehtovat vain tyttöjä.

Vierailija
57/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on outoa, että se on juuri ennen äitienpäivää. Tiedän adoptioäidin, joka vietti vuosia molempia päiviä, vaikka oli ollut jo vuosia adoptioäiti.

Lauantaina juhlitaan lapsettomia ja sunnuntaina äitejä. Mitä väärää siinä on? Toukokuu on ihan yleisesti todella kiva kuukausi juhlimiseen.

Juhlitaan lapsettomuutta? 

Oikeampi sana olisi varmaan muistetaan?

Tuosta edellinen sanoi, että juhlitaan lapsettomia.

Vierailija
58/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, ajoitus vaan on pahasti pielessä. Miksi tuo ei voisi olla vaikka maaliskuun kolmas lauantai tms? 

Vierailija
59/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole Varattomien päivää. Mielestäni kamalinta on köyhyys,rahattomuus.

Voisi olla myös:

Autottomien päivä

Talottomien päivä

Uskonnottomien päivä

Työttömien päivä

Puolisottomien päivä

Tuleeko vielä muuta mieleen jollekka voisi olla oma päivänsä. 😅

Katkeroitumispäivä

Itsesäälinmaksimoimispäivä

Kateellisuuspäivä

Vierailija
60/89 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lapseton, onneksi tosin vapaaehtoisesti, mutta ymmärrän täysin miksi lapsettomien lauantaita juhlitaan äitienpäivän aattona.

Koska lapsettomuudesta kärsivälle tämä voi olla se kaikista kivuliain viikko vuodesta, kun joka tuutista toitotetetaan äidit sitä, äidit tätä. TV, lehdet ja radio ovat pelkkää "tästä vuoden toivotuimmat lahjat äitienpäivään!" ainakin kuukauden päivät. Sitä ei yksinkertaisesti pääse pakoon mihinkään.

Lapsettomien lauantaita/viikkoa vietetään siis tukemaan tahattomasti lapsettomia tänä aikana. Vähän hassu vertaus, mutta jos talosi olisi nyt tulessa, haluaisitko palokunnan paikalle heti, vaiko vasta puolen vuoden päästä?

Myös miehet kärsivät lapsettomuudesta. Miksi tätä ei nosteta esille isänpäivää ed

Painu muualle trollaamaan idiootti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi