Muistatko 90-luvun laman?
Tuli pieni flashback kun lehdessä kerrottiin että eläimistä luovutaan jos niiden hoito käy kalliiksi. Esimerkiksi takavuosina jopa jyrsijöille tehtiin leikkauksia. Huonoina aikoina kissat ja koiratkin pannaan kylmäksi jos ei ole rahaa leikkauksiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0e943aed-9f07-413c-89d6-1296729df3c9
Kommentit (65)
Tuontitavara kallistui inflaatioprosentin verran.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Olin äitiyslomalla kun sain iltapäivällä klo 14 tietää työpaikalta että tänään on kaikilla täällä viimeinen työpäivä. Yhtäkkiä kirpparit olivat kovaa huutoa ja kauppa kävi. Sitä ennen oli vähän häpeä käydä niissä. Itsepalvelukirpparit ilmestyvät katukuviin. Posti- ja pankkikonttorit hävisivät lähiöistä nopealla tahdilla.
Pankkikriisi oli samaan aikaan. Muistan että yhteen konttoriin tuli Saiturin Pörssi-niminen kauppa, koska se fiinimpi pörssi oli pettänyt ja tuolla kai ihmiset sitten kävi. Siellä vessapaperihyllu oli entisessä kassaholvissa. Veronican studio ilmestyi jonkun muun kaupan tilalle, ja thaihierontapaikkoja oli aika paljon kulmilla, äiti ja isä ei oikein tykännyt niistä. Koulutyttönäkin tajusin mitä bisnestä nyt monet naisihmiset tekivät, ja toivon ettei itselle koskaan kävisi niin kurjasti, onneksi markkina-arvo on jo historiaa niin se ei enää ole vaihtoehto.
Muistanpa hyvinkin. Minulta ja veljeltä meni työpaikat. Isältä meni firma ja asunto ja joutui mielisairaalaan ja siitä eläkkeelle. Hän on niitä kadehdittuja suurten ikäluokkien edustajia.
Kukaan ei syyttänyt 90-luvun lamaa pääministerin tai valtiovarainministerin syyksi. Ei koska talouden suhdanteet olivat huonot. Nyt kyllä sanotaan talouden taantumaa pääministerin ja valtiovarainministerin syyksi vaikka syy ei ole heissä.
Muistan hyvin. Silloinkin valitettiin. Kovien aikojen piti tuottaa vahvoja ihmisiä, mutta aika heikolta näyttää. Itse olen nähnyt 70-luvun laman kierrätettyine koulukirjoineen, eikä sekään tuottanut kovin resilienssiä ainesta. Nämä kaksi lamaa (nyt on faktisesti lama) tuottaneet lähinnä itkupillejä. Ei ihme koska vasemmiston kannatus on näinkin vahvaa kuin se Suomessa on. Vasemmisto on aina taloudellisen taantuman ja laman lähde, vrt. "Etelä-Savon lahja Suomelle" silloinen valtiovarainministeri Erkki Liikanen (SDP) eli 90-luvun laman arkkitehti.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei syyttänyt 90-luvun lamaa pääministerin tai valtiovarainministerin syyksi. Ei koska talouden suhdanteet olivat huonot. Nyt kyllä sanotaan talouden taantumaa pääministerin ja valtiovarainministerin syyksi vaikka syy ei ole heissä.
Lamaa ei syytetty mutta toimenpiteistä Viinasta haukuttiin vuosia, tai vuosikymmeniä. Koivisto teki arveluttavia päätöksiä ja hänet olisi ehkä pitänyt pistää enemmänkin tikunnokkaan.
Muistan , se oli h*lvettiä monelle. Työpaikkani sain pitää haettuani sitä uudelleen, kaikki meni uus jakoon. Mies löyhässä hirressä vajaa puoli vuotta, mutta sattuma pelasti. Lapsi " kuuluisaa ja toivotonta " laman lapset ikäluokkaa. Sai itselleen kutenkin hyvän työn ja elintason .
Yksityiskohta, Helsingin Kaisaniemenkatu täynnä oli tyhjiä liikeittä . Nyt ne taivat olla tyhjiä muista syistä
Kyllä niitä yrityksiä perustettiin vaikka entisiä kaatui. Mm. niitä itsepalvelukirppareita ja yhden hengen remppafirmoja. Kun ei ollut varaa uuteen, korjattiin.
En. Olin melko pieni lapsi eikä lama vaikuttanut vanhempieni työhön.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä yrityksiä perustettiin vaikka entisiä kaatui. Mm. niitä itsepalvelukirppareita ja yhden hengen remppafirmoja. Kun ei ollut varaa uuteen, korjattiin.
Kun isot rakennusliikkeet kaatuivat Haka Oy etunenässä, niin paljon jäi rakennusalan ammattilaisia työttömiksi. Projektit seisahtuivat, joten työttömiksi joutuneet raksa-ammattilaiset perustivat keskenään uusia yrityksiä ja siten jatkoivat konkkaan menneiden firmojen työtä. Tuli myös yksinyrittäjiä, jotka myöhemmin yhdistyivät isommaksi yritykseksi.
Vaikka lamat koettelee aina säännöllisin väliajoin, niin ei yhteiskunnan toiminnot katoa. Aina tullaan rakentamaan uutta, korjaamaan vanhaa, purkamaan tai tekemään laajennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin. Silloinkin valitettiin. Kovien aikojen piti tuottaa vahvoja ihmisiä, mutta aika heikolta näyttää. Itse olen nähnyt 70-luvun laman kierrätettyine koulukirjoineen, eikä sekään tuottanut kovin resilienssiä ainesta. Nämä kaksi lamaa (nyt on faktisesti lama) tuottaneet lähinnä itkupillejä. Ei ihme koska vasemmiston kannatus on näinkin vahvaa kuin se Suomessa on. Vasemmisto on aina taloudellisen taantuman ja laman lähde, vrt. "Etelä-Savon lahja Suomelle" silloinen valtiovarainministeri Erkki Liikanen (SDP) eli 90-luvun laman arkkitehti.
Juuri näin.
Esko Aho oli silloin pääministeri ja hänen hallituskautenaan poistettiin verotuksessa lapsivähennys.
Aiemmin sai (isä?) alaikäisistä lapsista jonkinlaisen vähennyksen verotuksessa. En muista minkä suuruinen se oli.
en muista vaikka olinkin lapsi silloin (synnyin 83). mistään ei kotona koskaan ollut puutetta, kumpikaan vanhemmista ei saanut potkuja töistään (äiti töissä kaupassa, isä töissä koulussa).
Vierailija kirjoitti:
Ei Erkki Liikanen niin ole syyllinen 90-luvun lamaan. Syyt löytyy Suomen pankin rahapolitiikasta ja Neuvostoliiton kaupan romahduksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuontitavara kallistui inflaatioprosentin verran.
pitäisi kai olla devalvaatioprosentin verran? Siitäpä ne hinnat alkoi kiertyä muihin hintoihin ja työttömyys nousi kun ei ollut enää varaa kenelläkään mihinkään
Vierailija kirjoitti:
ja vielä parempi että vika on aina edellisessä hallituksessa, ei itsessä koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Erkki Liikanen niin ole syyllinen 90-luvun lamaan. Syyt löytyy Suomen pankin rahapolitiikasta ja Neuvostoliiton kaupan romahduksesta.
Kyllä syytä on myös suomalaisissa yrityksissä, jotka eivät kehittäneet laatua länsimaille kelpaavalle tasolle. Meillä on ollut heikkoja yritysjohtajia jo aivan liian pitkään jotka on menneet vaan lyhytnäköisesti siitä missä aita on matalin.
Oliko 90-luvulla lama? En muista sellaista ollenkaan. Olin ja olen luultavasti hyväosainen.
Sinun kaltaiset valehtelevat syöpäläiset on maanvaiva josta pitää päästä eroon.