Aamut nepsyteinin kanssa ovat rankkoja: Herätä,vahdi että ottaa lääkkeet, harjaa hiukset, pukee puhtaat vaatteet ja ehtii bussiin
Varmista että on bussissa ja että muistaa jäädä koulun luona.
Jos tuon antaisi lähteä omatoimisesti niin lähtisi tunnin etuajassa bussipysäkille,ilman aamupalaa ja edellispäivän ketsupit paidassa.
En osaa edes kuvitella millaista olisi elää normaalin 15vuotiaan kanssa.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta kukkaruukkuun. Olen ihan omin silmin nähnyt miten sama lapsi käyttäytyy eri ympäristössä. Toisessa ympäristössä on "kelvoton" eikä kykene mihinkään. Toisessa ympäristössä hoitaa hommat ikäkauttaan kypsemmin.
Nepsyperhe dokumentissa vaikuttaa siltä että piruuttaan venkuloivat ja ärsyttävät🤨
Tuollainen ihmissuhdevääristymä voi vahvistua jos vanhemmalla on tarve takertua ja tehdä itsensä tärkeäksi. Siis jotain psykologista läheisriippuvuutta tmv
Vierailija kirjoitti:
Olin 15-vuotiaan nepytytön henkilökohtaisena avustajan. Äiti selosti suurin piirtein samat jutut kuin ap. Kummasti kuitenkin tyttö osasi minun seurassani ihan itsenäisesti syödä aamupalan, huolehtia aamupesuista ja pukea vaatteet päälle. Ainut mihin tarvitsi jatkuvaa ohjausta oli ajanhallinta ja lääkkeistä huolehtiminen.
Tuskinpa tässä teiniä enää kukaan pukee vaan nimenomaan voi tarvita ohjausta oikeanlaisesta pukeutumisesta. Nepsyjä on monenlaisia, hyvin yleistä on ettei osata hahmottaa nyt olevan talvi ja silloin puetaan paksu vaate. Ei kun lähtisivät t-paidalla ja shortseilla tyyliin. Monilla nepsyillä on myös motorinen kehityshäiriö joka voi hankaloittaa esim hiusten harjausta. Aikaa eivät välttämättä ymmärrä ollenkaan. Ja vaikka avustaja kokisi selvinneen niistä helposti, on täysin eri asia toimia nepsyn kanssa päivittäin kun vaikkapa kerran viikossa jolloin skarppaa ja pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 15-vuotiaan nepytytön henkilökohtaisena avustajan. Äiti selosti suurin piirtein samat jutut kuin ap. Kummasti kuitenkin tyttö osasi minun seurassani ihan itsenäisesti syödä aamupalan, huolehtia aamupesuista ja pukea vaatteet päälle. Ainut mihin tarvitsi jatkuvaa ohjausta oli ajanhallinta ja lääkkeistä huolehtiminen.
Tuskinpa tässä teiniä enää kukaan pukee vaan nimenomaan voi tarvita ohjausta oikeanlaisesta pukeutumisesta. Nepsyjä on monenlaisia, hyvin yleistä on ettei osata hahmottaa nyt olevan talvi ja silloin puetaan paksu vaate. Ei kun lähtisivät t-paidalla ja shortseilla tyyliin. Monilla nepsyillä on myös motorinen kehityshäiriö joka voi hankaloittaa esim hiusten harjausta. Aikaa eivät välttämättä ymmärrä ollenkaan. Ja vaikka avustaja kokisi selvinneen niistä helposti, on täysin eri asia toimia nepsyn kanssa päivittäin kun vaikkapa kerran viikossa jolloin s
Voihan sitä noinkin selittää, ettei vain osaa vaatia tarpeeksi siltä lapselta. Nepsy ei tarkoita samaa kuin tyhmä. Nepsykin oppii asioita, kun hänelle niitä opetetaan ja vaaditaan tarpeeksi eikä olla heti ohjeistamassa ja helikopteroimassa jos joku ei sekunnissa suju. Ulkopuolinen (ja mahdollisesti pitkänkin kokemuksen omaava) avustaja ei ole samanlaisessa tunnesiteessä lapseen kuin vanhempi ja siksi hän osaa vaatia ja olla pörräämättä. Ei kyse ole siitä, kuinka kauan olet lapsen kanssa (avustaja tosin voi olla myös päivittäin), vaan siitä osaatko päästää irti ja ymmärtää, että nepsykin kasvaa isoksi eikä ole aina pikkuvauva. Hyvin harva nepsy on niin pahasti vammainen, että tarvitsee 3-vuotiaan tasoista kohtelua vielä ylökoululaisenakin.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tässä teiniä enää kukaan pukee vaan nimenomaan voi tarvita ohjausta oikeanlaisesta pukeutumisesta. Nepsyjä on monenlaisia, hyvin yleistä on ettei osata hahmottaa nyt olevan talvi ja silloin puetaan paksu vaate. Ei kun lähtisivät t-paidalla ja shortseilla tyyliin. Monilla nepsyillä on myös motorinen kehityshäiriö joka voi hankaloittaa esim hiusten harjausta. Aikaa eivät välttämättä ymmärrä ollenkaan. Ja vaikka avustaja kokisi selvinneen niistä helposti, on täysin eri asia toimia nepsyn kanssa
Meillä käy kaksikin avustajaa ja kokemus on täysin se, mitä meiltä on saanut. Toinen on ammatiltaan tarjoilija ja toinen siivooja. Kahden nepsyn äitinä kyllä tiedän aika hyvin, millainen on nepsy. Tyhmyydestä ei ole kukaan puhunut, todennäköisesti näillä nepsyillä on älykkyysosamäärät avustajiaan ja vanhempiaan korkeammat, mutta ongelmat ovat muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tässä teiniä enää kukaan pukee vaan nimenomaan voi tarvita ohjausta oikeanlaisesta pukeutumisesta. Nepsyjä on monenlaisia, hyvin yleistä on ettei osata hahmottaa nyt olevan talvi ja silloin puetaan paksu vaate. Ei kun lähtisivät t-paidalla ja shortseilla tyyliin. Monilla nepsyillä on myös motorinen kehityshäiriö joka voi hankaloittaa esim hiusten harjausta. Aikaa eivät välttämättä ymmärrä ollenkaan. Ja vaikka avustaja kokisi selvinneen niistä helposti, on täysin eri asia toimia nepsyn kanssa päivittäin kun vaikkapa kerran viikossa jolloin s
Olin hänen kanssaan jokaisena arkiaamuna parin vuoden ajan. Pointti ei ollut vertailla nepsyjä, vaan kertoa, että vanhemmat monesti aliarvioivat lastensa taidot eivätkä uskalla antaa lapselle tilaa ja aikaa opetella asioista. Ulkopuoliselle se on helpompaa, koska ei ole sitä "voi meidän pieni nepsy-parka" ajatusta, joka vanhemmilla saattaa olla. Eikä ole niitä isoja tunteita, joita nepsy-diagnoosi oman lapsen kohdalla voi herättää.
sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se opi itsenäiseksi jos aina hoidat! Nyt ryhtiä vähän.
Neurotyypillisen lapsen kanssa joo. Jos nepsy ei kykene johonkin, niin ei siihen vaikuta se, painostetaanko kykenemään.
Ihan niinkun sanoisi, että eihän se pyörätuolissa oleva opi kävelemään, jos sitä vaan työnnellään siinä pyörätuolissa
Moni pyörätuolia käyttävä kykenee itsenäiseen toimintaan. Mutta oletteko varmoja, että vika on vain "nepsy"lapsessa? Että aikuinen on aina kasvattanut häntä itsenäiseen pärjäävyyteen. Jämäkästi ja antanut iänmukaista vastuuta.
Kun joskus vaikuttaa siltä että löysä äiti syyttää lasta omasta löysyydestään. Ja nepsyys on syy hakea ymmärrystä. Tietysti on vaikeita kehitysvamma ym tapauksia, kaikki kunnia heille
Et ymmärrä, että nepsy kieppuu kuin apina, koska hän on nepsy. On ihan turha jankata, että pitää olla kunnolla, jos tenavalla on turboahdin sisuksissa ja ei vaan pysty istumaan paikallaan. Täällä monet kauhistelevat, kuinka nepsyille ei ole kuria ja saavat olla kuin pellossa. Ei kannata verrata tavalliseen tenavaan, jonka voi karjaista kerralla ruotuun. Nepsyjen kanssa on ajan tuhlausta keskittyä jokaiseen pyörähdykseen, joita he tekevät pitkin kotia. Tärkeimmät asiat ensin ja loput sitten sitä mukaa, mihin vielä energiaa riittää. Luin kerran vanhemmasta miehestä, joka oli nepsy, mutta kasvoi ilman diagnoosia. Hän tuli säännöllisesti koulusta kotiin siten, että puolet ulkovaatteista oli jäänyt johonkin matkan varrelle. Vaikka tällaiselle lapselle pitäisi minkälaista kuria, ei hän huomaa vaatteitaan yhtään enempää seuraavalla kerralla, kun ajatukset kiitävät ja koko kotimatka kuluu kaikenlaisen puuhailun merkeissä. Ainut mikä auttaa on samojen asioiden jatkuva harjoittelu uudelleen ja uudelleen. Eikä lasta auta ollenkaan, että häntä koko ajan moititaan ja muistutetaan, kuinka huonosti hän hommat hoitaa.
Meillä käy kaksikin avustajaa ja kokemus on täysin se, mitä meiltä on saanut. Toinen on ammatiltaan tarjoilija ja toinen siivooja. Kahden nepsyn äitinä kyllä tiedän aika hyvin, millainen on nepsy. Tyhmyydestä ei ole kukaan puhunut, todennäköisesti näillä nepsyillä on älykkyysosamäärät avustajiaan ja vanhempiaan korkeammat, mutta ongelmat ovat muualla.
Et kuitenkaan ymmärrä, ettet voi omien kokemustesi perusteella tehdä yleistyksiä. Ei kaikki nepsyt ole samanlaisia kuin sinun lapsesi. Eikä kaikki avustajat ole epäpäteviä. Ongelma on juuri tuossa, että osa kuvittelee kaikkien nepsyjen olevan pikkulapsen tasoisia, vaikka moni nepsy käy ihan normaalisti töissä ja koulussa siinä missä neurotyypillisetkin. Nepsyys itsessään ei ole syy passata lasta kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neurotyypillisen lapsen kanssa joo. Jos nepsy ei kykene johonkin, niin ei siihen vaikuta se, painostetaanko kykenemään.
Ihan niinkun sanoisi, että eihän se pyörätuolissa oleva opi kävelemään, jos sitä vaan työnnellään siinä pyörätuolissa
Moni pyörätuolia käyttävä kykenee itsenäiseen toimintaan. Mutta oletteko varmoja, että vika on vain "nepsy"lapsessa? Että aikuinen on aina kasvattanut häntä itsenäiseen pärjäävyyteen. Jämäkästi ja antanut iänmukaista vastuuta.
Kun joskus vaikuttaa siltä että löysä äiti syyttää lasta omasta löysyydestään. Ja nepsyys on syy hakea ymmärrystä. Tietysti on vaik
Oletpas sinä vieraantunut normaalista lapsiperhearjesta. Voin kertoa, että ei ne tavalliset tenavatkaan aina tottele tuosta vaan, vaikka karjaisi. On uhmaikää, nälkäkiukkua, väsymystä jne. Ihan niin kuin nepsyilläkin. Ja nepsyillekin jos joillekin on tärkeää selkeät säännöt ja rutiinit. Ne rytmittävät päivää ja auttavat hahmottamaan tilanteita ja rauhoittamaan mieltä. Niin kuin tekevät tavallisilla tenavillakin. Nepsyillä tätä puolta pitää vain korostaa enemmän, koska heillä mieli on enemmän kaaoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihenkään ei kuole jos lähtee vähissä vaatteissa ja palaa sitten takaisin, kun palelee. Jos myöhästyy koulusta tuon vuoksi niin opiksi ottaa ja asia valmentaa kohti elämää.
Jos on nepsydiagnoosi niin ei se tarkoita etteikö voisi opetella asiat ja keksiä itsekin selviytymysrutiineja, kun vain saa yrittää. Jos aina vain huolehtii ja paapoo niin kohta on käsissä 18v joka ei vielä kertaakaan ole omatoimisesti kouluun lähtenyt eikä ole saanut edes opetella.
Kyllä kiitän itseäni että tunnistin tarpeeni elää rauhallista elämää enkä edes harkinnut ikinä äitiyttä.
En olisi ikinä jaksanut edes tavallista lapsiperhe- elämää, saati sitten nepsyjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein näissä on kyse siitä, että vanhemmat hakevat lähes terveille lapsilleen vammaisdiagnoosin jotta voivat saada vammaistukea, useita satoja euroja kuussa. Kuuluu vasemmistolaisuuteen. Eikä se näytä häiritsevän, että oma lapsi syö turhaan myrkkyjä päivittäin.
Ohis perusvammaistuki on n. 100e kuussa. Ja sitä voi olla vaikea saada ap:n kuvaamassa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tässä teiniä enää kukaan pukee vaan nimenomaan voi tarvita ohjausta oikeanlaisesta pukeutumisesta. Nepsyjä on monenlaisia, hyvin yleistä on ettei osata hahmottaa nyt olevan talvi ja silloin puetaan paksu vaate. Ei kun lähtisivät t-paidalla ja shortseilla tyyliin. Monilla nepsyillä on myös motorinen kehityshäiriö joka voi hankaloittaa esim hiusten harjausta. Aikaa eivät välttämättä ymmärrä ollenkaan. Ja vaikka avustaja kokisi selvinneen niistä helposti, on täysin eri asia toimia nepsyn kanssa
Eipä sieltä koulusta tulla takaisin, kun on kylmä. Se on aika ikävää olla esim 2h pihalla liikuntatunnilla jos vaatetus on persuuksillaan. Ja Wilma paukkuu kun ei ole sitä eikä ole tätä mukana. Kävin toisella paikkakunnalla töissä ja kerran lapsi soitti että unohti ottaa repun (missä avaimet) ja takin. Oli jo pihalla ja meillä alaovet lukossa. Oli syksy ja kylmä. Eipä siinä auttanut kun laittaa työt seis ja ajaa 100km kotiin viemään se takki ja reppu kouluun. Joutui kyllä kävelemään sinne koululle t-paidalla. Ja jos joku kuvitteli, ettei unohtanut toiste niin väärässä on. Edelleen, 5v myöhemmin jää puolet tavaroista kouluun tai kotiin.
Huvittavaa selittellä unohtelua nepsyydellä. Ihan kuin ns. normaalit lapset eivät unohtaisi ikinä avaimia kotiin, kirjoja kouluun, takkia kouluun jne. jne. Unohtaa sitä aikuisetkin. Ei unohtelulla ole mitään tekemistä nepsyyden kanssa. Kaikille sattuu sitä joskus. Toisille enemmän, toisille vähemmän.
Otsikko kuulostaa mun vaimolta aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein näissä on kyse siitä, että vanhemmat hakevat lähes terveille lapsilleen vammaisdiagnoosin jotta voivat saada vammaistukea, useita satoja euroja kuussa. Kuuluu vasemmistolaisuuteen. Eikä se näytä häiritsevän, että oma lapsi syö turhaan myrkkyjä päivittäin.
Saisit jonkun diagnoosin sinäkin, et vaikuta ihan neurotyypilliseltä tapaukselta.
"tunnin etuajassa bussipysäkille,ilman aamupalaa ja edellispäivän ketsupit paidassa."
Olisipahan ajoissa perillä, aamupalaa ei tuossa iässä enää välttämättä tarvitse ja ketsuppi paidassa ei suinkaan ole hengenvaarallista. Ehkä nepsy jo muutaman kerran jälkeen muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisit jonkun diagnoosin sinäkin, et vaikuta ihan neurotyypilliseltä tapaukselta.
Älä ruoki trollia äläkä käytä diagnoosia haukkumasana. Molemmat teot ovat typeriä ja lapsellisia.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Meinasitko loppuelämän olla paapomassa? Ja etkö itse käy töissä? Vai onko työsi teinisi paapominen?
Vai on ihmelapsellanne parempi äo kuin siivoojalla ja tarjoilijalla.
Ratkokoon palikoita kun muut mahdollistaa käytännön elämän? Toivottavasti tilanne kasvattaa ensisijaisesti äippää.
Kyllä se vähän hämmentävältä vaikutti, kun nepsy-sarjassa lapsi, joka kykeni kuulemma käymään ihan sujuvasti koulua, passuutti äitiä tekemään voileivätkin valmiiksi. Kyseessä oli yläkouluikäinen.