Rahalahja häissä, paljonko?
Hääpari ohjeistaa lahjoittamaan matkakassaan. Paljonko olisi sopiva määrä. Häät melko hulppeat ja ns parempaa väkeä olevinaan.
onko 50€ liian vähän?
Kommentit (88)
Itse olen niin boomeri, että en tykkää tuosta rahan kerjäämisestä. Rahaa saa toivoa ja monet antavat rahaa pyytämättäkin. Mutta on todella epäkohteliasta ja moukkamaista pyytää sitä suoraan! Silloin tulee sellainen olo, että ei todellakaan tee mieli antaa mitään rahalahjaa.
Omalle lapselleni olen tätä samaa tolkuttanut, että on epäkohteliasta pyytää rahaa. Silti hän sai lakkiaisissa paljon rahalahjoja ja myös kun hän meni naimisiin, niin osa vieraista antoi rahaa. Osa kyseli lahjatoiveita ilmoittautumisvaiheessa ja näille vieraille sitten kerrottiin, mitä lahjoja nuoripari toivoo.
Moni perustelee rahatoivetta sillä, että kaikki tarpeellinen on jo hankittu. No miksi menette niin myöhään naimisiin, että perinteiset häälahjat ei kelpaa? Ja jos on niin kova hinku sinne häämatkalle, niin mitä jos pitäisitte sen verran pienemmät häät, että teillä olisi varaa maksaa se häämatka ihan itse? Miten olis?
Häät tulee vieraille muutenkin kalliiksi, kun pitää hankkia juhlavaatteet ja ehkä matkustaa jonnekin kauas ja yöpyä hotellissa. Kuka tahansa järkevä ihminen osaisi arvostaa sitä, että vieraat tulevat paikalle, eikä kerjäisi siihen päälle vielä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0€. Aikuisille ihmisille ei tarvitse antaa rahalahjoja. Kerjääminen ja inhimillinen hätätila on erikseen, mutta silloinkin voi antaa esim. ruokaa rahan sijasta. Häät eivät ole hätätila.
Siis todella hyvä, että voi antaa rahalahjan eikä tarvitse miettiä lahjaideaa erikseen.
Aina voi antaa rahalahjan. Rahalahja ei ole koskaan epämieluisa eikä rahalahjan antamisessa voi mennä vikaan.
Sen sijaan rahalahjan pyytäminen on aina epäkohteliasta, törkeää ja moukkamaista. Tästä poikkeuksena tilanne, kun vähävarainen ihminen kuolee ja hänen lapsillaan on vaikeuksia maksaa suurelle suvulle kunnon peijaisia. Tällaisessa tilanteessa on hyväksyttävää pyytää kauniisti vieraita tuomaan arkulle vain yhden kukan (perinteisen 100€ laitteen sijasta) ja lahjoittamaan kukkarahastoon hautajaiskulujen kattamiseksi.
Minusta rahalahjan pyytämisessä ei ole mitään väärää mutta meidän piireissä kelpaakin mikä tahansa summa. 50e häälahjaksi on oikein sopiva, enempää ei kukaan odota oli kutsuttuna sitten yksi henkilö tai perhe. 20e seteli kelpaa myös ihan hyvin. Yksi pariskunta antaa aina lahjaksi juhliin kuin juhliin jotain itsetehtyä vaikka olisi rahaa toivottu, koska heillä on sellainen tilanne ettei ole paljoa ylimääräistä enkä ole kenenkään ikinä kuullut tätäkään mitenkään kritisoivan.
Eli mielestäni rahaa saa toivoa lahjaksi mutta on erittäin sopimatonta arvostella annettavia summia. Jokainen antaa halunsa ja kykynsä mukaan eikä siitä juoruta ilkeämielisesti muille jälkeenpäin mitä kukin antoi.
Miten muuten verottaja ei ole kiinnostunut näistä lahjarahoista? Meneekö se nyt vaan niin , että kaikki ok, kun yksi henkilö ei lahjoita liikaa, vaikka yhteissumma olisi tuhansia euroja?
Etenkin on supertökeröä laittaa tilinumero kutsuun. Onko tällaista tapaa edes missään muualla kuin Suomessa? Tytär meni naimisiin 5 vuotta sitten ja meinasi laittaa tilinumeron, mutta nimenomaan kielsin ja sanoin että näyttää todella moukkamaiselta. Jätti onneksi laittamatta, mutta rahalahjoja tuli silti kirjekuoressa ja erikseen kerjäämättä.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten verottaja ei ole kiinnostunut näistä lahjarahoista? Meneekö se nyt vaan niin , että kaikki ok, kun yksi henkilö ei lahjoita liikaa, vaikka yhteissumma olisi tuhansia euroja?
Henkilö voi lahjoittaa toiselle henkilölle alle 5000 euroa kolmen vuoden välein ilman lahjaveroseuraamuksia.
Mikä tekee rahalahjan pyytämisestä pahan asian? Eikö olettamus ole, että häihin tuodaan lahja, joten eikö siitä saa esittää toiveita? Jos on ajatellut hankkivansa vaikkapa n.50e arvoisen lahjan, niin miksi täytyy väkisin ostaa vaikka pyyhkeitä sen sijaan, että antaisi saman summan rahana? Onhan niitä lahjalistojakin ja jotkut toivoo vaikka jotain tiettyä astiasarjaa, joten en ymmärrä miten rahalahjan toivominen eroaa näistä, kun summankin saa vielä päättää aivan itse. Mieluiten vien lahjaksi sitä, mitä toinen haluaa jos se vaan mahtuu budjettiini. Sama raha se on minulta pois joka tapauksessa, niin hyvä vaan jos on saajalleen mieluinen.
Jätän menemättä häihin, jos sanallakaan viitataan rahalahjoihin.
Aikuiselle satku on minimilahja ja sekin alle 30v. Vanhemmat eivät rahaa tarvitse kuin ahneuttaan.
Minä olen laittanut aina 10 € tilille. Sopiva määrä. Vuosituloksen puolison kanssa yhteensä noin 198 000 €.
50 e on mielestäni ok, jos ei niin läheinen. Pariskunnan antamana ehkä siinä ja siinä, toisaalta 50 yhden antamana on aika paljon.
Omalle lapselle tai lapsenlapselle ainkin 500 e.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lahjaveron alaista, kunhan 1 hlö antaa alle 5000 e kolmen vuoden sisällä. Eli pariskunta voisi antaa vaikkapa 9998 e ilman lahjaveroja.
Jos kyse ei ole mistään kummilapsesta tms., vaan vaikka ystävästä, serkusta tms., niin olen pitänyt nyrkkisääntönä tuota 50e/henki, eli summa, joka kattaa yhden hengen ruuan ja muutaman viinilasillisen. Eli jos avecin kanssa olen mennyt, niin sitten 100 euroa, jos yksin, niin 50 euroa.
Mun mielestä 50-100e on ok. Tuollaisia summia me saatiin aikanaan, enkä kyllä odottanutkaan keneltäkään tuon suurempia.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin on supertökeröä laittaa tilinumero kutsuun. Onko tällaista tapaa edes missään muualla kuin Suomessa? Tytär meni naimisiin 5 vuotta sitten ja meinasi laittaa tilinumeron, mutta nimenomaan kielsin ja sanoin että näyttää todella moukkamaiselta. Jätti onneksi laittamatta, mutta rahalahjoja tuli silti kirjekuoressa ja erikseen kerjäämättä.
Mä olen aina superhelpottunut, kun on annettu tilinumero (ja kaikissa häissä, missä olen ollut, on annettukin). Hirveän vaikeaa olisi keksiä jotain tavaralahjaa, kun ei yhtään tiedä, mitä hääparilla jo on. Voihan olla, että ovat asuneet jo 10v yhdessä ja asunnosta löytyy jo kaikki, joten mitään astiastoja häälahjalistana eivät kaipaa.
Helpointa ikinä vieraille, kun voi vain siirtää lahjarahat tilille. Häät tulevat järjestäjälle kalliiksi, joten voi olla, ettei matkakassaa häämatkaan juuri juhlien jälkeen muuten jäisi, joten ihan mielellään laitan rahana. Ainahan saa antaa myös tavaraa, jos ei itse halua laittaa rahaa tilille.
Vierailija kirjoitti:
Lahjavero on tarkkaan määritelty. Oliko että jos yksi ihminen antaa 5000e tai yli kolmessa vuodessa, niin sitten tarvii maksaa veroa. Ei taida siis koskea häälahjarahoja.
Nykyään pariskunnilla on jo astiastot, lakanat, pyyhkeet yms yms., joten vieraana on helppo vain laittaa se 50e sinne tilille. Tai 100e tai 200e. Miten läheinen nyt morsiuspari on.
Olen ollut myös häissä, jossa oli lahjalista. Keräsivät arvokkaampaa astiastoa, niin 6 lautasta teki äkkiä sen 80e..
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ranskalaisissa häissä ja heidänkin kutsussaan oli tilinumero häämatkarahoja varten.
Pyyntö on törkeä. Antaisin kortin.