Yrittäkää ihmiset ymmärtää, että LASTA EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN!
Näin se menee, ensin vauvana jätetään yksin siksi aikaa, että itse menee pyykkitupaan tms ja isompana pihalla ei katsota perään ja sitten lapsille käy mitä käy.
Olette saaneet ne lapset joten teidän TEHTÄVÄNNE on pitää heistä huolta parhaalla mahdollisella tavalla!
Kommentit (48)
Tuskin se, ettei ole roskista lähellä, oikeuta nipottamaan niille, joilla sellainen on lähellä.
Osaatte ymmärtää, että tilanteita on erilaisia. Joillekkin se roskiksen vieminen juuri_nyt_tällä_sekunnilla ei ole tärkein asia, vaan sen voi jättää myöhemmäksi. Tai pyykitkin voi pestä vaikka lapsen ollessa hereillä.
Ymmärrät varmaan myös sen, että mekin osaamme suhteuttaa asioita niiden oikeisiin mittasuhteisiin. Viereisessä huoneessa oleminen ei tarkoita meille samaa kuin asunnosta poistuminen ehkä 100m päähän.
Mutta ONNESI teillä maailma ei ole vain joko-tai ja olette niin suvaitsevaisia...
t. hysteerikko?
Vierailija:
jos ette näe eroa 10 minuutin roskiskeikan ja baarissa kännäämisen välillä tai 3-kuisen jättämisen nukkuvana omaan pinnikseensä ja 2-vuotiaan jättämisen pihalle yksin leikkimään välillä.Onneksi me muut pystymme näkemään asiat oikeassa suhteessa emmekä elä mustavalkoisessa joko-tai-maailmassa.
Hiukan voi sitä omaa järkeään käyttää. Ei lasta tarvitse kytätä ei, mutta ei lasta myöskään saa altistaa hengenvaaraan.
Koti pitää tehdä turvalliseksi paikaksi niin että siellä ei tarvitse koko ajan vahtia lasta. Myös lapsen ikä ratkaisee.
Kyllä varmasti jokainen tietää että pieniä lapsia ei jätetä pihalla ymv. paikassa vahtimatta ollenkaan.
Koittakaa nyt hiukan miettiä näitä niin ei tarvitse kinata siitä kenen roskis on lähempänä.
kasvata myrkyllisiä kukkia jne?
Vai opetatteko lapsen olemaan koskematta niihin, mutta ette silti opeta istumaan paikoillaan sen aikaa kun kipaisette hakemassa postin?
Lasiastioita käytetään, en näe niissä mitään vaarallista (yksikään ei ole koskaan hajonnut). Astioita käytetään meillä muutenkin aina aikuisen läsnäollessa, joten jos lasi hajoaa niin apu on lähellä.
Pesuaineet eivät ole lasten ulottuvilla, samoin veitset yms.
t. 33
Ja kyllä olen mielestäni aika suvaitsevainen: ei minua kiusaa että sinä vahdit lastasi ympäri vuorokauden, mutta siitä loukkaannun että syytät minua välinpitämättömyydestä kun en tee samoin.
Vierailija:
Osaatte ymmärtää, että tilanteita on erilaisia. Joillekkin se roskiksen vieminen juuri_nyt_tällä_sekunnilla ei ole tärkein asia, vaan sen voi jättää myöhemmäksi. Tai pyykitkin voi pestä vaikka lapsen ollessa hereillä.
Ymmärrät varmaan myös sen, että mekin osaamme suhteuttaa asioita niiden oikeisiin mittasuhteisiin. Viereisessä huoneessa oleminen ei tarkoita meille samaa kuin asunnosta poistuminen ehkä 100m päähän.Mutta ONNESI teillä maailma ei ole vain joko-tai ja olette niin suvaitsevaisia...
t. hysteerikko?
Vierailija:
jos ette näe eroa 10 minuutin roskiskeikan ja baarissa kännäämisen välillä tai 3-kuisen jättämisen nukkuvana omaan pinnikseensä ja 2-vuotiaan jättämisen pihalle yksin leikkimään välillä.Onneksi me muut pystymme näkemään asiat oikeassa suhteessa emmekä elä mustavalkoisessa joko-tai-maailmassa.
Elämä on valintoja täynnä.
Ja kyllä, meillä on lasiastioita, ja myös myrkkykasveja, mutta niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että lapsi jätetään vahtimatta niin että sillä omalla valinnallaan aiheutetaan lapselle hengenvaara.
mä en jätä lasta yksin edes postin hakemisen ajaks ellei ole pinniksessä (harvoin on). Enkä siks et varsinaisesti pelkäisin lapsen hengen puolesta vaan siks et periaatteena mulla on lapsi (3kk) ei jää eläinten kans yksin viel pitkään aikaan
Joku hirmuinen rosvo olis voinut tulla ja viedä vauvani, mutta otin sen riskin. ;)
tai on yli 7v (eli voin luottaa että pysyy autossa paikoillaan), niin voisin jättää autoonkin. Hui kauhistus.
Nimittäin, että lapset, joita vahditaan tarkkaan ovat niitä, jotka päätyvät näihin 2,5-vuotias hukkui jokeen -otsikoihin.
Tarkkaan vahdittu 2,5-vuotias ei pääse mihinkään jokeen hukkumaan.
Vielä 60-70-luvulla Suomi oli todellinen takapajula lasten onnettomuustilastoissa, onnettomuuksia taphtui todella paljon. Ja syynä ei todellakaan ollut se, että lapsia vahdittiin liian tarkaan vaan se, että hyvinkin pienet lapset leikkivät pihoilla ilman aikuisten valvontaa, ' vastuussa' olivat vain muutaman vuoden vanhemmat sisarukset, ja esim. ikkunoissa ei ollut mitään turvahakoja.
Jonkun mielestä voi mennä pyykkitupaan pyykille ja jättää lapsi yksin kotiin. Alle 3-vuotiasta en taatusti jättäisi, meillä ainakin 1,5 v sai ovenkin auki ja lähti harhaileen autotielle. siis lapsi oli vielä viereisessä huoneessa joka sattui oleen eteinen. Ajattelin etten ole hysteerikkoäiti enkä tarkista mitä se siellä kenkien kanssa noin hiljaa touhuaa, ennen kuin naapuri tuli kysyyn että onko tää teidän lapsi jonka hän löysi tuolta matkojen päästä autotieltä.
Jonkun mielestä 2-vuotias voi leikkiä yksin pihalla, ei hyvää päivää, senikäinen muistaa noin 15 sekuntia että tien yli ei saa juosta katsomaan perhosia.
Jonkun mielestä vielä lapsen voi jättää autoon nukkuun kun lähtee kauppaan. Mutta yhdenkin lapsi oli saanut turvavyön ja autonoven auki ja lähtenyt hortoileen kaupungille. Pelkällä pimeällä parkkipaikalla ajaa joku vajaan metrin mittaisen päälle. Ja mistä se tietää minne äiti on mennyt?
Oon tosi hysteerikko sitten, joo, eikä mitään takeita ettei silti satu jotain, mutta en kai nyt ehdoin tahdoin ala odottaa että eikö vieläkään sattunut, jätänpä vähän pidemmäksi aikaa.
Munkin lapsi jäi just YKSIN päiväunille!!! Mä olen HUONO äiti!!!
Esikoinen on aina ollut hyväuninen ja siis kerran yöunilleen nukahdettuaan on nukkunut varmasti aamuun asti. Eli silloin tällöin olen käynyt hänen nukahdettuaan esim. varaamassa pyykkituvan seuraavalle päivälle (raput kaksi kerrosta alas ja ylös) ja jos koiralla on ollut vatsasekaisin olen myös käyttänyt sitä ulkona. Noilla koiran ulkoilutusreissuilla on kulunut aikaa suurin piirtein ruhtinaalliset 5min.
Miten muut muuten tekisivät jos koiralle tulisi kova hätä kl 23 ja lapsi on nukkunut sängyssään rauhallisesti kl 20 alkaen? Herätättekö oikeasti lapsen, puette talvivaattteet niskaan ja rattailla ulos, missä valmistelujen aikana koira todennäköisesti kerkiäisi jo tehdä hätänsä eteisen lattialle... Vai löytyykö muita vaihtoehtoja? " Lopettakaa koira" ei hyväksytä.
- hieman paisunut siitä tämä keskustelu.
Meillä on kauppa ulko-oven vieressä, voisin siis kuvitella käväiseväni kaupassa, kun vauva 3 kk jää yksin kotiin. (en ole kuitnkaan tehnyt sitä, ei ole ollut tarvetta). meillä on sisäpiha, jonka porttia 1,5-vuotiaani ei saa auki. Joten olen kyllä huoletta heittänyt roskat roskiin, kun tenava jää leikkimään. Ihmisten maailmat ovat hyvin erilaisia.
Ja hieman eri asia tosiaan käydä kaljalla ja jättää lapsi yksin kotiin nukkumaan. meillä ihan hyväuninen poika, mutta en varmaan pystyisi rentoutumaan baarissa, jos miettisin, että entäs jos lapsi herää ja on yksin... vaikka se baarikin tietty voi olla talon alakerrassa ja itkuhälytin mukana.
Silloinkin pakko käydä välillä tarkistamassa ettei ole herännyt, nimittäin niistäkin loppuu joskus patterit yllättäen.
voin jollain tapaa ajatella niiden osaavan kirkua ja juosta karkuun lapsenraiskaajia. Samoin liikenteen seuraaminen ei ole alle kouluikäisillä oikein minkäänlaisissa kantimissa. Postilaatikolla (50 metriä) kävin kerran ja kaksivuotias itkikin hysteerisenä ikkunassa palatessani.
Eli siirtynee sinne kouluikään meillä yksinjättämiset.
Silti täytyy kertoa pari juttua ystäväpiiristä:
- Naapurini lähti viemään roskia ja unohti avaimensa sisälle. Vauva joutui olemaan yksin yli tunnin ennen kuin naapuri sai isännöitsijän paikalle. Naapuri joutui soittamaan minun puhelimestani apua, koska hänellä ei ollut puhelinta matkassa. Harkitsimm ikkunan hajoittamista, mutta vauva oli kuitenkin nukkumassa pinnasängyssä.
- Ystäväni pesi parvekkeen ikkunoita ulkopuolelta, kun hänen 1-vuotias touhuili olohuoneessa. Ovi meni lukkoon eikä lapsi osannut avata äidillen parvekeen ovea. Ystäväni hyppäsi alas parvekkeelta ja meni katsomaan onko talonmies paikalla. Ei ollut. Ystäväni soitti naapurin puhelimesta lähellä työskentelevälle miehelleen, että tulee avaamaan oven. Kun hän katsoi keittiön ikkunasta sisälle tytärtään, tämä seisoi tuolilla ikkunan edessä leipäveitsi kädessään. Mies ehti tulla avaamaan oven ennen kuin mitään tapahtui.
että alle puolivuotiaan ja yli 5-vuotiaan voi jättää yksin hetkeksi, mutta sillä välillä ei. Koska 6 kk - 5v. ikäiseen ei voi luottaa, etteikö se sittenkin pääsisi ovesta ulos tai pinniksestä pois, jos herää, ja senikäisen harkinta ja äly on vielä niin vajavaista, että mitä tahansa voi sattua.
Itse olen jättänyt 4-vuotiaan yksin kotiin kun käväisin kauppa-autolla, joka näkyi kotimme parvekkeelta. Poika seisoi partsilla (eka kerros ja lasit, siksi ovessa ei ole lukkoa) odottamassa minua kun tulin ja taisi olla vähän epävarma, mutta ei kuitenkaan hädissään. En pode tästä huonoa omatuntoa eikä lapsikaan tunnu siitä kärsineen.
jos ette näe eroa 10 minuutin roskiskeikan ja baarissa kännäämisen välillä tai 3-kuisen jättämisen nukkuvana omaan pinnikseensä ja 2-vuotiaan jättämisen pihalle yksin leikkimään välillä.
Onneksi me muut pystymme näkemään asiat oikeassa suhteessa emmekä elä mustavalkoisessa joko-tai-maailmassa.