Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kasvisruokaa voi syödä, jos kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä?

Vierailija
09.05.2024 |

Siis jos pavut, linssit ja soija aiheuttavat vatsavaivoja ja ripulia? Pelkällä tofullako pitää elää? Onko muita vatsaystävällisiä kasvisproteiini vaihtoehtoja? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi hiljaa totuttelu. Nyt itse asiassa asia on kääntynyt niin päin, että kaipaan palkokasveja, linssejä ja jne ruokaani.

Etkö siis syö edes kananmunia tai maitotuotteita? 

Vierailija
2/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauraproteiini

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä. En ainakaan minä pystyis vaikka kuinka totuttelis. Tykkään palkokasveista ja kasvisruuasta.mutta suoli ei paljon papuja siedä. Omalle suolelle kelpaa vaalea liha, kala ja kanamunat kasvispainotteisesti. 

Vierailija
4/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leena Putkosen kirjoista ja nettisivuilta löytyy apua tähänkin ongelmaan.

Vierailija
5/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt tuli mieleen että en ole yhtään oireilkut tänään. Olen syönyt Mucosan luonnonlääkkeitä ja vatsakivut poissa.Turvotusta jäljellä.

Söin tänäön maissia ,sehän ei ole sallittua koska tarttuu suositon taskuihin. Mutta vielä en ole saanut mitään oireita.Pähkinät sen sijaan on ihan sopimattomia.Rakastan pähkinöitä mutta en voi syödä niinkuin ennen. 

Vierailija
6/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofu on soijaa.

Tuo on oikeasti vaikeaa. Itse syön kasvisruokaa ja paras ystäväni on IBS-ruokavaliolla. On tosi hankalaa löytää molemmille käyviä täysipainoisia ja monipuolisia ruokia.

Sopiiko kauravalmisteet tai linssit?

Vierailija
7/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi hiljaa totuttelu. Nyt itse asiassa asia on kääntynyt niin päin, että kaipaan palkokasveja, linssejä ja jne ruokaani.

Piti myös sanoa, että käytin myös piitahnaa ja kefiiriä samalla. Ja tosiaan aivan pienestä aloitin. Kaksi kuukautta totutusta ja nyt tilanne se, että Vatsa ei ärähdä näistä. 

Vierailija
8/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tuo kasvisroska ja palaa normaaliin ruokavalioon.

Vierailija
9/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo mä otin maitohappobakteerit mukaan, ne toimii.

Hei mut pavut, ne pitää kypsentää tosi hyvin! ;ieluummin yli kuin ali, eikä paljoa kerrallaan!

samoin jos voi pastaa syödä, niin puolet annoksesta riittää!

Vierailija
10/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti myös sanoa, että käytin myös piitahnaa ja kefiiriä samalla. Ja tosiaan aivan pienestä aloitin. Kaksi kuukautta totutusta ja nyt tilanne se, että Vatsa ei ärähdä näistä. 

Sekin piti sanoa, että soijaa en käytä. Yritän vältellä. 

Vierailija
11/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaa mutta ei vegaaniruokaa?

saa olla maitotuotteita, munia yms mukana? Vaikkapa uunifetapastaa ruuaksi.

Vierailija
12/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofu on soijaa.

Tuo on oikeasti vaikeaa. Itse syön kasvisruokaa ja paras ystäväni on IBS-ruokavaliolla. On tosi hankalaa löytää molemmille käyviä täysipainoisia ja monipuolisia ruokia.

Sopiiko kauravalmisteet tai linssit?

Linssit pavut ym on bannaan julistettu, koska tarttuu suolistoon . Syon juurikkaita . keitoissa ym.Herneitä , jotakin pitää sallia. 

Vierailija
13/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiohukaiset, pastasalaatti

Linssit j kikherneet on matala fodmap 

Vierailija
14/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssit hyvin kypsennettynä ja soseutettuna? Suolaliemessä myytävät linssit on kuulemma vatsaystävällisempiä.

Vierailija
16/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

k v g

Vierailija
17/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudutettuja pokkanoita, perunaa, bataattia, sipulia. Lanttua voi kokeilla myös, mutta ehdottoman kypsänä. Kesäkurpitsa sopii myös hyvin.

Vierailija
18/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei auta. Olen suosiolla sekaani nykyään ja kartan lähes kaikkia palkokasveja. Idätettyjä linssejä ja tuoreita herneitä voin syödä kohtuudella. Joskus teen juhliin hummusta ja syön sitä itsekin, vaikka perästä sitten todellakin kuuluu. 

Tofu on minulle ok, tempe vain hyvin pieninä määrinä. 

T. entinen vegaani, nykyinen terve

Vierailija
19/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut ja linssit aiheuttaa ihan tervevatsaisille niihin tottumattomillekin oireita. Kannattaa aloittaa ihan pienesti eli laittaa niitä vaikka jonkun vatsalle sopivan ruoan joukkoon tai syödä erilleen lisukkeena hyvin pieniä määriä pikkuhiljaa kasvattaen. Tässä vinkkejä valmistukseen: https://leeniviio.com/2015/02/03/nauti-pavuista-ilman-vatsavaivoja/

Ootko testannut quornia? Edamame-papuja?

Vierailija
20/35 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemalla varmaan parhaiten selviää. Itselleni tofu sopii, linssi ehkä pahin mitä voi vain olla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä