Vanha äitini vastustaa kaikkea teknologiaa ja omatoimisuutta
Hän on siis 78 vuotias, mutta olisi ihan hyvin päässyt aikanaan tietotekniikankin kyytiin, jos ei olisi kieltäytynyt jääräpäisesti. Hän oli alle 50 vuotias kun oli jo win-95. Tuohon aikaan hän kävi yrittäjäkurssin ja sielä olisi ollut perusopetusta atk.sta. Hän oli kieltäytynyt avaamasta edes konetta. Oli kuulemma sanonut, että hänen ei enää tarvitse osata, eikä aijo koskaan opetella. Jokainen tietää kuinka hankalaa nykyään on hoitaa mitään, jos ei ole edes älypuhelinta. No hänellä sitä ei tietenkään ole, koska sehän on "tietotekninen" laite. Turha varmaan sanoa, että hänellä on lankapuhelin. Viimeksi viikko sitten hän soitti pankkikonttoriinsa ja haukkui kun konttori oli lyhentänyt aukioloaikoja ja hänen olisi pitänyt saada nostaa rahaa. Ei ole opetellut edes rahan nostoautomaatin käyttöä. Kuulemma aivan liian vaikeaa ja se voi kuulemma viedä hänen rahansa. Onko kenelläkään vanhempaa elossa, joka vastustaa näin sitkeästi oppimista ja kehityksen kulkua? Siis minua hävettää!
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Zenöreissön gäp taitaa olla jo Grand Canyonin luokkaa...
Äläpä. Niinä päivinä kun tämä ketjunpilaaja oli sitä mieltä, että ketjussa olikin yhden sijaan lauma hulluja ämmiä, hän oli hyvin huolestunut näiden ammatillisesta kyvykkyydestä toimia boomereiden kanssa. Boomeri kun joutuu nöyrtymään ja asioimaan itseään nuorempien naisten seurassa esimerkiksi käydessään lääkärissä ja apteekissa. Hyvin saattaa tulla jotain huonompaa lääkettäkin apteekista kun farmaseutti vihaa boomereita. Toki sitten heti sen perään kun oli pilkattu maisterisnaisia muistettiin kertoa, että Gigantissa 18-vuotiaat pojat hoitivat nämäkin jutut nii-in paljon paremmin ja kohteliaasti. Boomeri siis ilmoitti arvionsa saamastaan palvelusta ja palveluntarjoajien ammattitaidosta: naislääkäri 0/10, naisfarmaseutti 0/10, twelve points from boomer go to nuoretihanatpojatgigantissa. 🤣 Legenda jo eläessään.
Viisikymppiset ja sitä nuoremmat sukupolvet joutuvat todennäköisesti teknologiaa käyttämään siellä myös palvelutaloissa tai vastaavissa. Hoitajia tuskin on silloin sitäkään vähää mitä nyt on. Voi hyvinkin olla että saadakseen päivänruoka annoksen on opeteltava painamaan oikeita nappuloita. Sama lääkityksen kohdalla niitä tuskin hoitaja annostelee vaan kone ja robotti toimittaa ne perille ...jos toimittaa eikä ole epäkunnossa ja huolto kestää... kestää... kestää...
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppiset ja sitä nuoremmat sukupolvet joutuvat todennäköisesti teknologiaa käyttämään siellä myös palvelutaloissa tai vastaavissa. Hoitajia tuskin on silloin sitäkään vähää mitä nyt on. Voi hyvinkin olla että saadakseen päivänruoka annoksen on opeteltava painamaan oikeita nappuloita. Sama lääkityksen kohdalla niitä tuskin hoitaja annostelee vaan kone ja robotti toimittaa ne perille ...jos toimittaa eikä ole epäkunnossa ja huolto kestää... kestää... kestää...
Mä kyllä vähän veikkaan, että jo mun ikäluokan (vm 1961) pitää tulevaisuudessa osata käyttää jos jonkinlaista teknolgiaa, jos mielii kahdeksankymppisenä saavansa yhtään mitään. Mutta mä luotan puheentunnistuksen ja tekoälyn kehittymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jos 78 vuotiaan kangaspuut ja mankeli lyödään eteen niin onnistuuko käyttö sitten samantien?
Voi kuule, ekaluokalla iltapäiväkerhossa kilkuttelin sellaisilla pienillä kangaspuilla Barbille tosi pitkän maton. En nyt välttämättä tiedä onko tämä niitä taitoja joilla boomerin kannattaa nuoremmille elvistellä.
Kutomista isompi asia on se loimien tekeminen ja niiden laittaminen puihin. Kutoa osaa jokainen kun on kaksi poljinta mutta jos on 8 poljinta vaatii jo enemmän kutomistaitoja. Lasten kangapuissa ei ole polkimia.
Mummu jolla mattoloimi kangaspuissa
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille on jo nyt puhuvat lääkeautomaatit. Ikäihmiset käyttää niitä ongelmitta, mutta boomerien kanssa tulee ongelmia.
samoin Menumaatti on käytössä, sieltä saa vanhus valita päivän annoksen ja uuni sitten lämmittää ruuan nappia painamalla.
Miten te viisaat ulkoistatte raha-asioiden hoidon? Voisiko AI olla tässä tulevaisuuden apu vanhuksille, jos ei ole ketään luottohenkilöä, joka hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zenöreissön gäp taitaa olla jo Grand Canyonin luokkaa...
Äläpä. Niinä päivinä kun tämä ketjunpilaaja oli sitä mieltä, että ketjussa olikin yhden sijaan lauma hulluja ämmiä, hän oli hyvin huolestunut näiden ammatillisesta kyvykkyydestä toimia boomereiden kanssa. Boomeri kun joutuu nöyrtymään ja asioimaan itseään nuorempien naisten seurassa esimerkiksi käydessään lääkärissä ja apteekissa. Hyvin saattaa tulla jotain huonompaa lääkettäkin apteekista kun farmaseutti vihaa boomereita. Toki sitten heti sen perään kun oli pilkattu maisterisnaisia muistettiin kertoa, että Gigantissa 18-vuotiaat pojat hoitivat nämäkin jutut nii-in paljon paremmin ja kohteliaasti. Boomeri siis ilmoitti arvionsa saamastaan palvelusta ja palveluntarjoajien ammattitaidosta: naislääkäri 0/10, naisfarmaseutti 0/10, twelve points from boomer go to nuoretihanatpojatgigantissa. 🤣 Legenda jo eläess
Todella ikävää että voit noin huonosti tai viinitonkassa enää tippa jäljellä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä vähän veikkaan, että jo mun ikäluokan (vm 1961) pitää tulevaisuudessa osata käyttää jos jonkinlaista teknolgiaa, jos mielii kahdeksankymppisenä saavansa yhtään mitään. Mutta mä luotan puheentunnistuksen ja tekoälyn kehittymiseen.
Voi hyvinkin olla. Hoitaja pula alkaa olla jo nyt sitä että ei tiedä mitä tapahtuu patin vuoden päästä. Onko koko hoitoto tai ainakin hoiva-ala katoksessa ja vain he jotka osaavat sitä teknologiaa jotenkin hyödyntää selviävät. Teknologiaa on jo nyt olemassa. Se ei estä toimintakyvyn laskua mutta helpottaa elämää kun toimintakyky laskee. Se ei estä kaatumisia mutta hälyttää apua jos jotakin sattuu. Teknologiassa on silti aina olemassa myös vaara että se on epäkunnossa juuri silloin kun sitä tarvitaan. Mutta niinhän se on ollut kautta ihmiskunnan historian välttämättä kukaan tai mikään ei ole ehtinyt apuun juuri sillä hetkellä kun apua olisi tarvittu. Oli kyse sitten lähimmäisestä, ammattihenkilöstä tai koneesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten te viisaat ulkoistatte raha-asioiden hoidon? Voisiko AI olla tässä tulevaisuuden apu vanhuksille, jos ei ole ketään luottohenkilöä, joka hoitaa?
Varmasti voi olla apuna, mutta kannattaa ensin miettiä, millaisia raha-asioita pitää hoitaa. Jos tarkoitat laskujen maksuja, niin ne normaalit juoksevat laskuthan voi jo nyt laittaa suoraveloituksella. Siis ennenkuin edes on vanhus. Uskoisin myös, että tulevaisuudessa, kun vanhustenhoitoon on yhä vähemmän resursseja, myös sairaala- ja terveyskeskuslaskut olisi mahdollista saada suoraveloitukseen. Eli loppujen lopuksi vanhukselle ei edes tulisi sellaisia laskuja, jotka vanhuksen pitäisi itse käydä verkkopankissa maksamassa. Jos taas vanhuksen raha-asioissa on kyse vanhuksen sijoituksista tms, niin näitä palveluja - joissa siis joku huolehtii sun sijoituksistasi- on jo olemassa. Veroilmoituksen voisi tehdä tekoäly, jos veroehdotusta pitää korjata jollain tavalla. Esimerkiksi tekoäly voisi katsoa, jos vanhuksen pankkitililtä on mennyt jollekin sellaiselle taholle maksuja, joista vanhus on oikeutettu saamaan kotitalousvähennyksen, tekoäly voisi tehdä veroilmoituksen. Ja viime kädessä sitten edunvalvoja.
Todella ikävää että voit noin huonosti tai viinitonkassa enää tippa jäljellä.
Tämä ketjun emäboomeri on kyllä todellakin menettänyt alle vuodessa tatsinsa. Niin se on vaan ikä alkanut painaa ja liukulasku käynnissä. Ja juu, kostea sukupolvi on boomerisukupolvi. Eläkkeelle kun jäi niin ei monella ole enää ollut enää mikään jokapäiväisen tenuttelun esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä iässä saa lopettaa uusien asioiden opettelun ja voi edellyttää, että omaiset tai yhteiskunta huolehtii kaikesta?
Yleensä se on siinä heti neljänkympin jälkeen tapahtunut.
Ei, kyllä se nykyään lähtee kehdosta ja jatkuu läpi elämän kaikilla elämänaloilla. Käytös sen mukaista, vähän samaa kuin yläasteikäisten kiusaajaporukoissa.
Yhteiskunta, tuo salaperäinen jokin, huolehtii ja minä vain haukun ja räkytän, kun en muuta osaa.
Ketjun aihe oli, kun vanha äiti vastustaa eikä osaa netin käyttöä ja sitten keksittiin että kaikki boomerit on näitä.
Sitten kas kummaa. Yhden kirjoittajan mukaan yksi boomeri löysi vaikkei osaa edes nettiä käyttää pitkän 40 luvulla syntyneiden äitien haukkumisketjun ja siitä vaan pilasi ja lopetti koko ketjun. Eli riskinsä siinäkin. Jos olikin tämän ketjun 78 vuotias jäärä. Olikin salaa opetellut.
Olipas erikoinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Suomen selkäranka on suuret ikäluokat. Kaikkihan näkevät millainen meno on nyt Suomessa. Suuret ikäluokat eivät olleet sossun luukulla, vaan olivat töissä.
Kun suuret ikäluokat jäivät eläkkeelle heidän tilalleen ei otettu ketään. Lisäksi työpaikkoja vähennettiin. Nykypäivänä yksi ihminen tekee 2-5 ihmisen työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta kun tälle tielle keskustelu jälleen kerran on mennyt, niin voisiko joku nyt kertoa mistä ikäluokista puhutte kun puhutte boomereista ?
Kvg ei kerro, koska samaan keittoon täällä työnnetään suuret ikäluokat, ne alkuperäiset lähes kuolleet, tilastollisesti nykyisin suurimmat + omat vanhemmat iästä riippumatta.
Merkitystä , koska yhteiskunta ja sen palvelut on ollut ihan eri vuosikymmenestä riippuen.
Ilman muuta joutuisasti palvelemme sinua toimittamalla sinulle haluamasi tiedon, jotta voit sitten keskittyä oleelliseen eli antamaan palautetta saamasi palvelun laadusta.
Palvelun laatu heikko. Minulle ei toimitettu haluamaani tietoa.
Muutama vuosi sitten kun olin n. 45v, olin kävelemässä kauppakeskukseen parkkipaikalta niin joku mulle tuntematon vanhempi setämies alkoi siinä jutulle ja noitumaan tätä Suomen käteisen rahan hyljeksintää, kertoi miten Saksassa käteisen rahan käyttö on ihan arkipäivää ja runsaampaa kuin täällä, ja Saksa on talousmahti Euroopassa, Suomi ei, jne.
Ihan kuin minulla olisi mitään vaikutusvaltaa asiaan :D
Ihminen joutuu opettelemaan koko ikänsä uusia asioita. Myös vanhuksena joutuu opettelemaan. Tuskin äitisikään kävi pesemässä oman äitinsä pyykkejä, kun pesukoneet keksittiin. Tai edelleen jatkoi vain kirjeiden kirjoittelua, kun lankapuhelimet yleistyivät. Miettikää, mitä kaikkea elektroniikkaa on tullut viimeisen sadan vuoden aikana. Vanhuksetkin ovat oppineet käyttämään.
Äitini ei ole ikinä opetellut mitään teknistä kun isä aikoinaan teki kaiken. Ja kun isä kuoli niin nyt me lapset tehdään kaikki. Veljeni vie laskut maksatukseen. Äidillä ottaa ylpeyden päälle kun ei osaa mitään. Sitten yrittää muka näyttää meille lapsille ja mokaa kaiken. Laittaa esim.laskuun viitenumerot väärin jne. Teettää siis vain lisää työtä. Äiti ei huolehdi edes terveydestään vaan lapset tilaa aikoja lääkäriin. Viimeisimmässä tutkimuksessa ei ollut mitään viitteitä muistisairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus ei osaa hoitaa raha-asioitaan niin kannattaa tehdä huoli-ilmoitus. Sosiaalitoimisto voi olla luottohenkilö. Näin tehtiin äidille kun hän jatkuvasti ylitti tilinsä. Nyt ei ole ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei ole ikinä opetellut mitään teknistä kun isä aikoinaan teki kaiken. Ja kun isä kuoli niin nyt me lapset tehdään kaikki. Veljeni vie laskut maksatukseen. Äidillä ottaa ylpeyden päälle kun ei osaa mitään. Sitten yrittää muka näyttää meille lapsille ja mokaa kaiken. Laittaa esim.laskuun viitenumerot väärin jne. Teettää siis vain lisää työtä. Äiti ei huolehdi edes terveydestään vaan lapset tilaa aikoja lääkäriin. Viimeisimmässä tutkimuksessa ei ollut mitään viitteitä muistisairaudesta.
Äitisi kuuluu naisiin, jotka ovat nauttineet avuttoman naisen roolista. Mies on ollut prinssi, joka pelastaa prinsessansa. Nyt sitten nolottaa, kun prinssiä ei enää olekaan ja joutuu turvautumaan lapsiinsa. Mun äiti on samanlainen. On hoitanut kodin ja lapset, mutta kaikki aivoja vaativa on isän hommaa.
No tuo on aivan totta. Jollain tavalla ymmärrän ihmisiä, jotka haluaisivat elämän pysähtyneen jonnekin menneisyyteen. Heillä on vain hyviä muistoja niistä ajoista. Itse en halua, koska nykypäivänä monet asiat sujuu niin paljon helpommin, nopeammin ja yksinkertaisemmin kuin 50-100 vuotta sitten. Tai edes 20 vuotta sitten. Mutta jaksaahan jotkut jonottaa ilmaisia ämpäreitäkin, koska jonottaminen on niin kivaa. Omalla kohdallani pidän tärkeänä, että niin pitkään kuin ikinä vain kykenen, pystyn huolehtimaan ihan itse omista asioistani. Jos johonkin en enää pysty, sitten mietin, tarvitsenko sitä oikeasti enää ja jos tarvitsen, olen valmis maksamaan palvelusta. Maailma on muuttunut sitten mun lapsuuteni, mutta mielestäni sen pitääkin muuttua. Uudet sukupolvet, uudet jutut. Omassa arjessaan voi kyllä elää ihan miten haluaa. Vaikka syödä pullamössöä ja silakkalaatikkoa, jos tykkää. Kunhan ei vaadi kenenkään muun tulevan ilmaiseksi tekemään asioita, joita ei itse viitsi tai halua tehdä.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/