Vanha äitini vastustaa kaikkea teknologiaa ja omatoimisuutta
Hän on siis 78 vuotias, mutta olisi ihan hyvin päässyt aikanaan tietotekniikankin kyytiin, jos ei olisi kieltäytynyt jääräpäisesti. Hän oli alle 50 vuotias kun oli jo win-95. Tuohon aikaan hän kävi yrittäjäkurssin ja sielä olisi ollut perusopetusta atk.sta. Hän oli kieltäytynyt avaamasta edes konetta. Oli kuulemma sanonut, että hänen ei enää tarvitse osata, eikä aijo koskaan opetella. Jokainen tietää kuinka hankalaa nykyään on hoitaa mitään, jos ei ole edes älypuhelinta. No hänellä sitä ei tietenkään ole, koska sehän on "tietotekninen" laite. Turha varmaan sanoa, että hänellä on lankapuhelin. Viimeksi viikko sitten hän soitti pankkikonttoriinsa ja haukkui kun konttori oli lyhentänyt aukioloaikoja ja hänen olisi pitänyt saada nostaa rahaa. Ei ole opetellut edes rahan nostoautomaatin käyttöä. Kuulemma aivan liian vaikeaa ja se voi kuulemma viedä hänen rahansa. Onko kenelläkään vanhempaa elossa, joka vastustaa näin sitkeästi oppimista ja kehityksen kulkua? Siis minua hävettää!
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ja vielä höpö päälle. 11 % suurista ikäluokista ylioppilaita, kyllä joo ilkeitä ja itsekkäitä se valtaosa joka kansakoulun tai ehkä ammatilliden koulun käyneenä teki työuransa perustyötä tekevänä päätyen pienelle eläkkeelle.
Näinhän se on, boomereilla on tosi pienet eläkkeet. Isänikin saa vain reilut viisi tonnia kuussa. Ei sillä zoomeri tulisi toimeenkaan.
Isäsi ei ole yhtä välkkyä lasta sitten saanut. Välkky lapsi tajuaisi ettei kaupan myyjän, lähihoitajan , varastomiehen, teillisuusduunarin eläkkeet ole viittä tonnia
Kaupanmyyjän keskimääräinen bruttokuukausipalkka on nykyään noin 1500 euroa. Kerrohan toki paljonko on kaupanmyyjänä täyden työuran (siihen varmaan riitti teidän iässänne 30 vuotta?) kuukausieläke. Kerro sitten näille nykyisille kaupanmyyjille miten niin pienellä eläkkeellä ei tule toimeen. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulee vanhukset. Pitäisi heille olla erikseen toiset versiot palveluista, joissa ei tarvitse osata käyttää mitään tietokonetta. Yhteiskunta ei voi kehittyä näin. Se on tehotonta, mutta toki tässä on se ilo, että vanhukset ovat loppuelämänsä kynnyksellä, menee vielä 20-30 vuotta ja sitten voimme huokaista helpotuksesta.
30 vuoden päästä sinäkin voit olla muistisairas höppänä🤣 , mites sitten suu pannaan?
Jaa-a kun sitä on hyvin vaikea miettiä miten muistisairas maailmaan suhtautuu. Harvoin hän on ainakaan vaatimassa että maailman olisi pysähdyttävä vaikka he itse voivatkin elää vuotta 1990.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^Nykyään ei ole dementiakaan este työssäkäymiselle. Tiedän mm. Työterveyshoitajan, jolla on jo monta vuotta ollut lääkitys dementiaan. Lääkitykset saadaan nykyisin ajoissa kun boomeria nuoremmat eivät enää peittele oireitaan vaan hakeutuvat tutkimuksiin. Lääkityksellä menee hyvinkin kymmenen vuotta jos ei enemmänkin että ihminen elää normaalia elämää. Paitsi tietty boomerit. 😁
Mikä on terveyshoitaja?
Työterveyshoitaja on työterveydessä työskentelevä sairaanhoitaja. Usein heidän toimenkuvaansa kuuluvat työntekijöiden määräaikaiset terveystarkastukset.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset eivät olleet 90-luvulla edes kovin vanhoja, mutta uuden teknologian opetteleminen oli ylivoimaista. Oma äitini opetteli, koska oli silloin vasta viisikymppinen ja tarvitsi verkko-osaamista työssään. Isäni ei opetellut eikä oppinut edes tekstiviestiä lähettämään. Äitini on nyt 87 ja hallitsee läppärillään perusasiat, osaa käyttää sähköpostiakin, mutta pankkitunnukset hän luovutti tyttärelleen, koska ei oppinut älylaitteita ja tunnistautuminen alkoi olla niin hataraa, ja se taas johtui siitä että näkö heikkeni ja kognitiiviset taidot hidastuivat.
Valitettavasti ongelmat siirtyvät seuraavan sukupolven eli meidän kannettaviksi. Viranomaiset eivät enää lähetä paperipostia, puhelimella soittaminen yritysnumeroihin on kallista ja kaikki hoidetaan sähköisesti.
Juna meni jo ja paska on housuissa.
Tiedon haku verkosta tulee monin paikoin maksulliseksi ja monien palveluiden käyttö. Kalliiksi tulee vielä.
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhemmista todellisuudessa edes kannettu aina erityisesti huolta? Minusta ei. He ovat osallistuneet yhteiskuntaan ja perheen hoitamiseen niin kauan kuin ovat pystyneet. Yhteisöllisyys on ollut aina osallistumista ei sitä että jostakin pidettäisiin erityistä huolta. Vanhuus ja toimintakyvyn laskua on ollut luonnollista ja esim. talon töihin ei ole samalla tavalla odetettu osallistuvan kuin nuorten. Vanhuus ei kuitenkaan ole vapauttanut itsensä huolehtimisesta kuin ihan viimeisinä elinpäivinä kun voimia ei ole edes nousta sängystä ylös.
No sinähä se asiantuntija tuossa asiassa olet:D Kyllä minä ainakin muistan, että mummi hoidettiin kotoan lähes loppuun asti. Olikohan pari kuukautta sairaalassa ennen kuolemaansa. Eikä todellakaan oletettu, että olisi itsensä hoitanut, laittanut ruokansa ja pessyt pyykkinsä ym vaan kyllä ne oli nuorempien hommaa. Ennen ne vanhutkset enimmäkseen hoidetiin kotiin ja vaikka ne oli sänkypotilaita, ne hoidetiin kotona. Kyllä vanhus on aina vapautunut itsenäs huolehtimisesta, jos ajatellaan, että se on huolehtiminen on esim ruuantekeminen ja siivoaminen ja pyykit. . Mies just muisteli miten sen pappa istui jo 60v keinutuolissa piippu hanpaissa, eikä osallistunut mihinkään talon töihin. Ennen jo oletettiin, että 50v on liian vanha mihinkään. Ihmiselle ostettiin 50v lahjaksi se keinutuoli ja Aino/reino tossut ja oletettiin, että se jää keinutuoliin viettämään vanhuutta. Siinä ne sitten köpötteli vähän toisten apuna, mutta vastuuta ei ollut mistään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi EMP ja kaikki tämä digipaska muuttuu pelkäksi romuksi. Tulipa se sitten ydinräjähdyksestä tai auringonpurkauksesta.
Diginatiivien kannattaa miettiä, miten selviävät, jos tulee voimakas auringonpurkaus, jonka seurauksena teknologian saavutukset palaavat 40-luvulle tai vielä aikaisempiin aikoihin. T.tutkija
Vierailija kirjoitti:
Olen muutamaa vuotta nuorempi ja mua sapettaa suunnattomasti tämä jatkuva uuden opettelu.
Treenaa boomer aivojasi, pysyvät kunnossa!
Uusien asioiden opettelu on mitä mainiointa aivojumppaa, ja myös epämukavuusalueella pyöriminen.
Miksi minun pitäisi jumpata aivojani sellaisella asioilla, mistä en saa iloa ja mielihyvää elämääni?
Mieluimmin senkin ajan käytän lukemiseen, kulttuuriin, liikuntaan tai soitan selloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhemmista todellisuudessa edes kannettu aina erityisesti huolta? Minusta ei. He ovat osallistuneet yhteiskuntaan ja perheen hoitamiseen niin kauan kuin ovat pystyneet. Yhteisöllisyys on ollut aina osallistumista ei sitä että jostakin pidettäisiin erityistä huolta. Vanhuus ja toimintakyvyn laskua on ollut luonnollista ja esim. talon töihin ei ole samalla tavalla odetettu osallistuvan kuin nuorten. Vanhuus ei kuitenkaan ole vapauttanut itsensä huolehtimisesta kuin ihan viimeisinä elinpäivinä kun voimia ei ole edes nousta sängystä ylös.
No sinähä se asiantuntija tuossa asiassa olet:D Kyllä minä ainakin muistan, että mummi hoidettiin kotoan lähes loppuun asti. Olikohan pari kuukautta sairaalassa ennen kuolemaansa. Eikä todellakaan oletettu, että olisi itsensä hoitanut, laittanut ruokansa ja pessyt pyykkinsä ym vaan kyllä ne oli nuorempien hommaa. Ennen ne va
Pystytkö sä oikeasti mihinkään muuhun kuin syyllistämään? En usko. Enkä yhtää ihmettele että kukaan ei halua sinua hoivata.
Ohi aiheen, mutta kun tälle tielle keskustelu jälleen kerran on mennyt, niin voisiko joku nyt kertoa mistä ikäluokista puhutte kun puhutte boomereista ?
Kvg ei kerro, koska samaan keittoon täällä työnnetään suuret ikäluokat, ne alkuperäiset lähes kuolleet, tilastollisesti nykyisin suurimmat + omat vanhemmat iästä riippumatta.
Merkitystä , koska yhteiskunta ja sen palvelut on ollut ihan eri vuosikymmenestä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi EMP ja kaikki tämä digipaska muuttuu pelkäksi romuksi. Tulipa se sitten ydinräjähdyksestä tai auringonpurkauksesta.
Diginatiivien kannattaa miettiä, miten selviävät, jos tulee voimakas auringonpurkaus, jonka seurauksena teknologian saavutukset palaavat 40-luvulle tai vielä aikaisempiin aikoihin. T.tutkija
Sitten syödään boomerit.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta kun tälle tielle keskustelu jälleen kerran on mennyt, niin voisiko joku nyt kertoa mistä ikäluokista puhutte kun puhutte boomereista ?
Kvg ei kerro, koska samaan keittoon täällä työnnetään suuret ikäluokat, ne alkuperäiset lähes kuolleet, tilastollisesti nykyisin suurimmat + omat vanhemmat iästä riippumatta.
Merkitystä , koska yhteiskunta ja sen palvelut on ollut ihan eri vuosikymmenestä riippuen.
Ilman muuta joutuisasti palvelemme sinua toimittamalla sinulle haluamasi tiedon, jotta voit sitten keskittyä oleelliseen eli antamaan palautetta saamasi palvelun laadusta.
Pystytkö sä oikeasti mihinkään muuhun kuin syyllistämään? En usko. Enkä yhtää ihmettele että kukaan ei halua sinua hoivata.
Olihan siihen saatu tehokkaasti mukaan myös nuorempien vähättely ja mitätöinti. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se kuuluu kirkkaasti, että lasten saaminen ei tosiaan ole kannattavaa. Paljon on puhetta kahvihetkillä ynnä muissa leuhkiaistilaisuuksissa lapsista, lapsista, lapsista. Lapsettomana olet outo ja itsekäs, et täysin ihminen ollenkaan, muita kriteereitä ei oteta huomioonkaan. Ikänsä naimapuuhissa ja kakkavaippataisteluissa eläneet saavat nyt muutaman vuosikymmenen päästä niiltä samoilta kakkapyllyiltä vastinetta ponnisteluistaan: ei sinua mikään vaivaa, ei minulla ole halua/aikaa/sydäntä/mitään sinua auttaa, yritä sinnitellä. Vanhuus on vain tekosyy, samoin tyhmyys. Voi, kunpa näkisin nämä nykyiset nuoremmat ikäluokat heidän vanhuudessaan!
Vertaa nykyisiä nuorempia siihen, millaisia vanhempi sukupolvi oli heidän iässään. Oma kokemukseni on, että vanhempi sukupolvi kasvatti hyvin paljon s4distisesti ja n4rsistisesti lapsiaan. Nykyään nuoremmilla on enemmän empatiaa ja
Totta, lapseni ja lapsenlapsenikin ovat huomanneet ihan itsekin, että mummo ja isomummu on ilkeä. Ovat sanoneet, että onneksi minä en ole sellainen. Ja saan empatia ja vertaistukea heiltä, kun minulla keittää yli äitini vaatimukset ja touhut.
Kyllä ne on nuo boomerit ihmeellisiä. Ensin täällä huudetaan, että hyppäävät lääkärissä ja vievät nuoremmita terveyspalvelut ja nyt sitten valitellaan sitäkin, kun eivät ole menneet lääkäriin, vaan piilotelleen muistisairauttaan ja sairastuneet kunnolla, kun ei tautua ole ajoissa löytynyt :D
Kuules nyt neropatti. Muistisairauteen on vasta viimevuosina kehitetty parempia hoitoja. Jos joku boomeri on tautiin 20v sitten sairastunut, ei hoidot olleet ollenkaan sitä luokkaa mitä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^Nykyään ei ole dementiakaan este työssäkäymiselle. Tiedän mm. Työterveyshoitajan, jolla on jo monta vuotta ollut lääkitys dementiaan. Lääkitykset saadaan nykyisin ajoissa kun boomeria nuoremmat eivät enää peittele oireitaan vaan hakeutuvat tutkimuksiin. Lääkityksellä menee hyvinkin kymmenen vuotta jos ei enemmänkin että ihminen elää normaalia elämää. Paitsi tietty boomerit. 😁
Mikä on terveyshoitaja?
Aivojumppaa...
"Työterveyshoitaja ylläpitää ja edistää sekä työntekijöiden että työyhteisöjen terveyttä ja työ- ja toimintakykyä"
Vierailija kirjoitti:
Olihan siihen saatu tehokkaasti mukaan myös nuorempien vähättely ja mitätöinti. 😁
Sitten hänet pitäisi nostaa vielä jalustalle kun hän osaa niin empaattisesti keskustella ja kohdella muita. Just joo. Tuskinpa hän saa edes ikäisiltään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikkahan kehittyy koko ajan. Jos on kerran oppinut jonkin laitteen ja ohjelman, pitää opetella taas, kun tulee uudet laitteet ja ohjelmat. Ja se on vaikeaa ellei mahdotonta, kun tulee vanhaksi ja huonokuntoiseksi. Sitä ei voi oikeastaan varmaan ymmärtää niin kauan, kun on itse vielä kyvykäs ja skarppi. Ohjelmat ovat vuosien mittaan muuttuneet koko ajan monimutkaisemmiksi ja vaikeammiksi oppia.
T. 60+
Kun on yhden ohjelman ja systeemin opetellut, niin seuraavan - ja sitä seuraavan - opettelu on helpompaa. Ei ne niin totaalisesti muutu.
Itse koskin ensimmäisen kerran tietokoneeseen 40-vuotiaana, ja olihan se ihan mystistä ensin, jo pelkkä tekstinkäsittely, kopiointi, leikkaaminen, muokkaaminen yms.
Samoin sähköpostit ja tekstarit oli ihan käsittämättömiä asioita.
Sittemmin olen opetellut kaikenmaailman juttuja sekä kännykällä ett
Tein tekstinkäsittelyä 80-luvulla, jolli7n s3 tuntui tosi näppärältä, ja työtä työsovelluksella 90-luvulta alkaen, mutta nykyiset ohjelmat tuntuvat minusta paljon vaikeammilta. Kun aiemmin asiat tutkittiin ja tallennettiin koneelle, niin nyt suuri osa työajasta menee sen tuskailuun, menevätkö tallennukset oikein. En tiedä miksi. Ehkä olen vaan tyhmistynyt niin paljon.
Tää on kyllä jännä miten jotkut on niin teknologiavastaisia. Minua uusi teknologia kiehtoo ja otan aika pian niitä käyttöön. Samanikäiset jotkut kaverit vastustivat todella kauan älypuhelimia. En ymmärrä miksi. Silti heille kelpaa se että esim.katson bussien aikataulut meille sillä. Ihan kun periaatteesta vaan änkyröisivät, koska muutaman vuoden päästä kaikilla oli älypuhelin mutta happamalla naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinähä se asiantuntija tuossa asiassa olet:D Kyllä minä ainakin muistan, että mummi hoidettiin kotoan lähes loppuun asti. Olikohan pari kuukautta sairaalassa ennen kuolemaansa. Eikä todellakaan oletettu, että olisi itsensä hoitanut, laittanut ruokansa ja pessyt pyykkinsä
"Pystytkö muuhun kuin syyllistämiseen"..... :DDDDDDD No kyllä pystyn, eikä minua kenenkään tarvitse hoitaa, työikäistä ihmistä :D Onneksi sinä et syyllistänyt omassa kommentissasi(johon vastasin) ketään ;D Joo kannattaisko ottaa se tukki pois omasta silmästä ja sitten vasta etsiä rikkaa toisen silmästä? Luulen, että olet täällä oikein innokaasti syyllistänyt boomereita(joihin minä en kuulu) tai haukkunut omia vanhempiasi siitä, miten paskoja ovat. Omena ei yleensä kauaksi puusta putoa.
PS en edes syyllistänyt ketään, keroin vain, että ennen vanhukset hoidettiin kotona, eikä heiltä vaadittu niin paljoa, kuin nykyään ja ennen jo 50v oli lähes vanhus. Mitäs/kenen syyllistämistä se on?
Mikä on terveyshoitaja?