voiko 3kk vanhan vauvan jättää yksikseen max 10 minuutiksi, jos lähtee hakemaan pyykit nopeasti pyykkituvasta?
Kommentit (35)
Mutta ei kai pyykkituvalla 10 minuuttia mene? Minä hakisin pyykit vauhdilla ja viikkaisin kotona.
Menet vielä nurin portaissa ja satutat paitsi itsesi, myös vauvan.
että EI voi jättää hetkeksikään yksin. Vauvaa ei vaan yksinkertaisesti jätetä yksin. Kyllä on todella hädissään jos herää ja itkee eikä kukaan tule. 10 minuuttia on silloin pitkä aika. Ja jos jotain sattuisi et koskaan anna sitä itsellesi anteeksi.
mutta joskus pakko tilanteita tulee. 10 min on kyllä pitkä aika. pyydä vaikka ystävää, sukulaista, naapuria tai kodinhoitajaa pyykkipäiväksi. hyviä vinkkejä jo tulikin: kantoliina, kantoreppu, pyykit kassiin (ikean sininen muovinen iso kassi on tosi hyvä), vaunujen päällä kulkee pyykkikorikin, itkuhälytin ja kännykkä mukaan, ulkooveen iso lappu teipillä kiinni MUISTA AVAIMET (multakin jäi kerran avaimet sisälle).
joku kysyi mitä sitten kun lapsi on 6 tai 9kk. ap kertoi, että hän on muuttamassa uuteen isompaan asuntoon ja oma pyykkikone on tulossa.
siis hereillä olevaa en jättäisi missään tapauksessa yksin valvomatta, juuri nukahtaneen tosi pakko tilanteessa hetkeksi.
Ettekö koskaan poistu samasta huoneesta? Käy yksin wc:ssä sillä aikaa kun vauva nukkuu? Nimittäin yhtä hyvinhän vauva voi tukehtua sillä aikaa kun käytte vessassa tai toisessa huoneessa/kerroksessa...
Meillä kaikki 3 lasta ovat kääntyneet juuri tuossa iässä ihan yks kaks. 10 kk ikäisinä kävelleet. Minä ottaisin mukaan vaikka kantoliinaan ja iso takki teidän molempien päälle, vauvalle pipo.
Jos jättää sänkyyn valvomatta, sieltä pitäisi olla pois peitto, pinnasuoja, lelut ym. Tietysti voi vetää vaatteistaan jotain tai tosiaan vaikka oksennukseensa tukehtua.
Juu, no itkuhälytin tietysti on, mutta musta se ei ole mitenkään ehdottoman luotettava ainakaan pakkasilla.
Imuroitteko, käyttekö suihkussa, wc:ssä, puhutteko tuolloin puhelimessa ja vaan välillä kurkaatte ikkunasta kuuluuko huutoa tai heiluuko vaunut?
Jos tuo vauva silloin oksentaa ja on tukehtumaisillaan siihen, oletteko ehdottoman varmoja, että kuulette kaiken?
Nukutteko aina alle kouluikäisten lastenne kanssa samassa huoneessa? Ettekö ikinä ole niin sikeässä unessa, että ihan joka rasahdukseen ei herää?
Voitteko todella väittää, että pystytte valvomaan lastenne jokaista hengenvetoa vaikka ette hntä pyykkitupaanmenon ajaksi yksi n jättäisikään?
Kuule, ei ole jätetty. Kolmen lapsen vauva aikoina ei ole ollut useimpia kerroksia. Yhdessä kerroksessa on aina asuttu ja vauvana ovat olleet ensimmäiset kuukaudet aina vaunuissa sisällä nukkumassa. Pinnasängyn olen kasannut vasta 4 kk ikäisenä jokaiselle.
Vaunut saa helposti siirrettyä huoneesta toiseen ja siinä on hoitunut niin seurustelut, tiskit, imuroinnit, ruanlaitto ym. Jos on lähdetty ulos, niin vauvalle vaan nukkuvana ulkovaatteet päälle ja menoksi. On sitten ulkona jatkanut uniaan. Pieenstä pitäen ovat tottuneet erilaisiin ääniin ja nukkuvana oon sitten tosiaan pystynyt siirtämään vaikka vaunuista autoon kesken unien, kun ovat tottuneet siirtelyyn unien aikana. Lapset 80, 90, 00 luvuilla syntyneet.
ei ole koskaan ollut itkuhälytintä.
kun olen vienyt pyykkejä ja hereillä oleven olen luonnollisestikin ottanut mukaan
minä kuskasin liinassa vauvaa mukana tai sitten vaunuissa. Postilaatikolla olen piipahtanut ilman vauvaa, pitemmäksi aikaa en ole uskaltanut jättää.
en tosiaan vahdi jokaista lapseni hengenvetoa, se on mahdotonta mutta pysyn aina lapsestani kuuloetäisyydellä. aina tääl pitää olla näitä typeriä kärjistäjiä. ei lasta saa jättää yksin. mun mielestä kun lapsi nukkuu omassa huoneessaan niin pysytään kuuloetäisyydellä. kun se leikkii leikkikehässä tai nukkuu vaunuissa ja on itkuhäläri niin välillä käydään tarkistamassa.
mutta en jätä heitä yksin kotiin siksi aikaa että veisin ulos roskia, kun jos itselleni sattuu jotain, kaadun tai muuta vastaavaa niin silloin ovat täysin yksinään kotona. tosin voihan sisälläkin sattua onnettomuus itselle....
kun haen isomman lapsen kerhosta talon toiselta puolelta. Siis jos vauva nukkuu vaunuissaan parvekkeella (meillä on parvekelasit) jätän hänet nukkumaan. Neljä lasta on ja kaikkien kohdalla olen käyttänyt maalaisjärkeä. Hereillä olevaa en tietenkään jätä mihinkään yksin kymmeneksi minuutiksi, eikä tuo kyllä jäisikään. Meillä vauva on muuten herättyään ihan tyytyväinen ja onkin monesti itsekseen vaunuissa hereillä hetken, ennen kuin haen pois.
ja vauva on ihan paniikissa. En siis tarkoita mitään normaaleja elämisen ääniä mutta joskus kesken unien on vetäisty iskuporakoneella betoniseinään ja huuto on ollut aivan hirveä. Toinen syy olisi se että minulle sattuisi jotain tuon pienenkin poistumisen aikana. Olen varmaan hysteerinen joo. Itse laittaisin vauvan vaikka turvakaukaloon ja pyykit muovikasseihin tms.