Mikä on vanhin esine, mikä sinulta löytyy? Voi olla esimerkiksi vaikka talo.
Mikä on vanhin tai minkä arvelette olevan vanhin omistamanne esine?
Kommentit (98)
Kahvipurkki, joka on suunnilleen saman ikäinen ku kaipaamani henkilö 😃
Minulla ei ole tarkoituksella säästetty mitään vanhaa. Vanhin asia taitaa olla 35 vuotias vene. Sekin olisi uudempi jos olisi enempi rahhaa.
Roomalainen kolikko,en muista tarkkaa vuotta, mutta melkein pari tuhatta vuotta sillä oli ikää. Käyttöesineistä lipasto 1700-luvulta.
Eräs hopeakoru jonka taustaa olen yrittänyt selvittää. Se voisi teoriassa olla Turussa joskus 1650 alkaen toimineelta hopeasepältä + muita hopeaesineitä. Siis tietysti esi-isäni.
Noin kaksi miljardia vuotta vanhoja kiviä, eri lajisia ja laatuisia.
Lapsuudenkodin pellosta löytynyt suomensodan aikainen tykinkuula. Ikää sillä on n. 215 vuotta.
Isoisän sotasaalis pistin. Talvisodasta.
Kahvimylly on myös aika vanha. 1900-luvun alkupuolelta luulisin. Mutta voi olla vanhempikin.
Useampi 1800-luvun lopun postimerkki
Ford model A 1928 alusta ja kori. Piti jotain sille tehdä mutta sinne on jäänyt lojumaan.
Perikunnan osuus n 130v talosta, hyvässä kunnossa kesäkytössä.
Vierailija kirjoitti:
Kilokaupalla fossiileja. Iät sadoissa miljoonissa vuosissa. Osan itsekin löytänyt.
Esineellä tarkoitetaan yleensä ihmisen valmistamaa asiaa. Kaikkialla olevat kivenmurikat voivat olla vaikka kuinka vanhoja, joten turha niitä laskea.
Isoäitini (synt. 1898) vanhempien hääpuvun pusero-osa. Puku on kaksiosainen, pitkä hame ja väriltään syvän violetti. Puserossa on kauniita paljettikoristeita. Myös upea hääkuva on lähes kaikilla suvussamme.
Minulla on lasiesineitä (astioita+muita), jotka on kotimaisia. Niissä voi olla tämän planeetan vanhinta hiekkaa. On tieteellisesti tutkittu, että Suomen peruskallio on planeetan vanhinta. Siis hiekan äiti. :)
Vierailija kirjoitti:
Geenit
Geenit ovat esine?
Aioin sanoa talo, mutta itseasiassa meillä on muutama huonekalu, jotka ovat vanhempia kuin tämä tölli. Jostain 1800-luvun lopulta lienee ainakin pari ruokapöytää.
Varmaksi voin todeta isoisän isän vihkiraamattu 1865 luvulta. Siten on tietysti valokuvia ja pikkutavaroita arviolta ikäluokkaa +- sata vuotta.
Achim-enon sähkömiehen univormu 40-luvun alkupuolelta.