Mikä on vanhin esine, mikä sinulta löytyy? Voi olla esimerkiksi vaikka talo.
Mikä on vanhin tai minkä arvelette olevan vanhin omistamanne esine?
Kommentit (98)
En pysy varmasti laskuissa mutta siis isoisoiso(?) äitini mekko 1800-luvulta. Kaikki alusmekkoa, korsettia, vannehametta ym. myöten. Pitsi mekossa alkaa olla tosi haperoa, mutta säilytän kyllä asianmukaisesti.
Yli 100 vuotta vanha Arabian kannu.
Hyvä kysymys. Taitaa olla mummon mekko, jotakuinkin 70v vanha. Ja olen käyttänyt sitä aika paljonkin, esim töissä. Seuraavat on äidin koru, isän pehmolelu ja omat kummilusikat, valokuvia... Tuosta kaapista en tiedä, voi olla vanhempikin kuin mekko. Mietin toisinaan, että vois hävittää pois, mutta mitä järkeä. Joutuisin hankkimaan tilalle pöydän, kirjahyllyn ja kaapin ja eivät taatusti olisi yhtä kestäviä.
Vanhin minulla ollut esine oli sellainen metallinen emännän avaimenperä, joka ripustettiin esiliinan nauhaan, ehkä 1700- tai 1800-luvulta. Se on kulkenut suvussa aina vanhimmalle tyttärelle, mutta nyt se on kadonnut, muutossa. Harmittaa. Kerroin siitä tyttärelleni, jotta hän tietää mikä se on, jos se joskus vielä putkahtaa esiin. Tyttärelleni se siis menisi seuraavaksi.
Vanhin esine on isäni pokaali, jonka hän voitti urheilukilpailuissa 60-luvulla.
Isä on jo edesmennyt, mutta meillä lapsilla on hänen palkintojaan urheilukisoista.
No lapsella on joku fossiili, ihan halpa joku muovin sisässä. Se on kuitenkin esi-historiaa se, antiikkia edustaa hänellä oleva lähes tunnistamaton kolikko. Minulla on Raamattu 1700-luvun puolelta jabjokunen muu perintökirja, pari taskunaurista 1800-luvun puolelta. Talousesineistö on yksi melko kelvoton ja ikivanhan näköinen yrttileikkuri. Siinä on Fiskarsin leima, ehkä 1800-luvulta.
Ukkini polkupyörä -40 luvulta ja yhä käytössä.
Olen itse taloutemme vanhin muinaisesine.
Perintöraamattu isoisoisän jostain 1800- luvulta.
Kristinuskon ansiosta länsimainen sivistys lukutaitoa ja tiedon myötä kehittyi. Heikoimmista alettiin pitää huolta ja huono- osaiset sekä lapset ja naiset saivat ihmisarvon. Kannattaa pitää mielessä.
Perintö taskunauris 1920-luvulta. Muistaakseni vanha hopea markka on myös olemassa, vuotta en muista mutta taitaa olla 18xx.
Varmaan nuo kivenmurikat, joita käytän sisustamisessa. Tiedä kuinka monta tuhatta vuotta vanhoja.
1700-luvulta oleva kolikko, vai voiko puhua esineestä kun on kyse kolikosta? Sitten on yksi astia jonka epäilen olevan keskiajalta mutta siitä ei ole mitään asiantuntijan arvoa.
Kivi koristeet. Miljardeja vuosia vanha.
Ehkä kahviprännäri, mutta ei ole mitenkään arvokas esine. Mutta toki mukava sen vuoksi, kun kertoo sen ajan kahvi historiasta.
Ammattikirjallisuutta vuodelta 1906. Työkaver antoi lahjaksi, ja on muuten edelleen ihan paikkaansapitävää tekstiä.
Noin satavuotiaat kahvikupit. Noin satavuotias jakkara ja peilipiironki.
Minulla on 1960-luvulta oleva kaappi, sain sen vanhemmiltani. Ja löytyy myös pari 70-luvulta olevaa mekkoa, täysin käyttökelpoisia. Paljon paremmat kankaat ja ompelujälki kuin nykyvaatteissa.
Vaimo