Kokemuksia? Mammografian jälkeisistä oireista ei informoida.
Mammografian jälkeisistä oireista ei informoida. Paine voi olla liian kova ja vahingoittaa rintaa. (Lisäksi säteilyannos voi vahingoittaa rintaa.)
Kokemuksia kuinka monta päivää kipu tai muut oireet on jatkunut? Mitä oireita? Punoitusta? Rinnan vuotoa? Herkkyyttä? Kipua? Kuumotusta? Pistelyä? Muita oireita?
Onko rinta/rinnat parantunut oireista?
(Teillä, joilla paine ei ole ollut liian suuri, voi olla ollut kivuton ja oireeton mammografiatutkimus. Kysymys käsittelee ilmenneitä oireita.)
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se litistäminen sattuu ihan reilusti.
Siitä varoitettiin ja sanottiin että pitää kestää vaan.
Kivusta varoittaminen voi aiheuttaa sen, että paine on liian kova, kun kivun väitetään olevan normaalia. Potilas ei voi arvioida kuinka kova paine ja kipu on ja kuinka kova paine aiheuttaa vaurioita.
Vaurioiden mahdollisuudesta ei informoida etukäteen. Väitetään, että rinta ei voi vahingoittua. Potilas ei voi tietää, että rinta voi vahingoittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
potilasvahinkoilmoitus. Mulla tehtiin väkivaltainen papa tutkimus, jonka väkisin keskeytin itse hoitajan estelyistä huolimatta. Lehmän kokoista metallia yritti väkisin runnoa ahtaan (Lähes)neitsyen sisään. Seuraavana päivänä tuli verta. Vamma tuli.
Teitkö ilmoituksen?
No enmpä silloin tajunnut. Kukaan ei neuvonut. Oisi pitänyt, Ei tuommonen ruhjominen ole terveydenhuoltoa. Asiakkaan mukaan otetaan oikean kokoinen väline. Ei synnyttämättömille tungeta 10 cm levyistä metallia sisuksiin niin kuin synnyttäneille ehkä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintani olivat siis terveet ja kivuttomat ennen mammografiaa. Viikossa oireet ei ole vähentyneet.
Onko muilla kokemuksia pitkäaikaisista haitoista ja kivuista?
mitä jos kävisit lääkärillä kysymässä asiasta. ei me täällä voida sinun rintaasti tutkia tai siitä mitään sanoa: lääkäri on ainoa oikea osoite sinulle tässä asiassa
Varaan ajan. Takaisinsoitossa menee viikko tai kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Kun sinuun on sattunut se voi johtua siitä, että kuukautiskierto on sellaisessa vaiheessa, että rinnat ovat arat esim juuri alkamaisllaan tai ovulaation aikaan. Toinen syy on, etta sulla on mastopatia tai vastaava. Mutta hyva ja pääasia, että kävit. Tsemppiä 👍
Päinvastoin, tutkimus oli aiheeton, rinnoissa ei tuntunut kyhmyjä, mutta lääkäri määräsi siitä huolimatta mammografian. Etukäteen ei informoitu haitoista ja en tiennyt, että sellaisia voi tulla. Olen nuori. Mastopatia olisi näkynyt ultrassa tai mammografiassa, mastopatiaa ei ole.
Paine oli ilmeisesti niin kova, että se vahingoitti jotain rintojen kudoksista.
Höpö höpö, tuossa ei sellaista painetta tule että mikään vahingoittuisi. Mutta luulotaudille ei kukaan voi mitään. Taisi päässä vahingoittua ei muualla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
potilasvahinkoilmoitus. Mulla tehtiin väkivaltainen papa tutkimus, jonka väkisin keskeytin itse hoitajan estelyistä huolimatta. Lehmän kokoista metallia yritti väkisin runnoa ahtaan (Lähes)neitsyen sisään. Seuraavana päivänä tuli verta. Vamma tuli.
Teitkö ilmoituksen?
No enmpä silloin tajunnut. Kukaan ei neuvonut. Oisi pitänyt, Ei tuommonen ruhjominen ole terveydenhuoltoa. Asiakkaan mukaan otetaan oikean kokoinen väline. Ei synnyttämättömille tungeta 10 cm levyistä metallia sisuksiin niin kuin synnyttäneille ehkä!
Näin on. Näistä pitää puhua!
Kuvaajana on ollut varmaankin sellainen henkilö, jolla jotain hampaankolossa sinua vastaan! On laittanut laitteen tekemään kipeää!
Jos mammografiakuvauksesta oikeasti yleisesti tulisi kovia jälkireaktioita, näistä varmaankin tiedotettaisiin. Mutta kun ei niitä sitten oikeasti niinkään yleisesti tule, niin ei ole mitään mistä tiedottaa. Toki on sitten ihmisillä erilaisia herkkyyksiä tuntemuksiin!
Parempi kun pysyy koko terveydenhoitojärjestelmän ulkopuolella. Minä ainakin pysyn, niin törkeää kohtelua kuin minä olen saanut, ei kyllä tässä maassa monikaan ole osaksensa joutunut ottamaan! ASIATONTA JA TÖRKEÄÄ!
Ei ole kehittynyt vuosikymmenten saatossa se tekniikka mihinkään.
Minulle on tehty lukuisia kertoja mammografiatutkimus - etenkin viime vuosina rintasyövän vuositarkastuksissa.
Inhoan tutkimusta, joka kyllä tuntuu ällöltä mutta vain joidenkin sekuntien ajan. Jälkikäteen ei tunnu yhtään miltään. Kiitän mammografiaa, sillä sen avulla mitättömän pieni ja hyvin syvällä lymynnyt rintasyöpäni löytyi.
Minulla on rinnoissa jotain hyvin tiivistä kudosta, enkä ole sen takia koskaan käynyt mammografissa. Siskollani on samanlaiset tiiviit rinnat. Hän kävi mammografiassa pari kertaa. Ne olivat hyvin tuskallisia tapahtumia, eikä hänkään enää käy. Ilmeisesti pehmeärintaisten voi olla vaikea kuvitella, miten tuskallinen mammografia voi olla, jos rintakudos on tiivistä.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa on siirrytty nyt rintojen ultraäänitutkimuksiin. Se on kai luotettavamoi, ja isommista irinnoist kai näkee paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaajana on ollut varmaankin sellainen henkilö, jolla jotain hampaankolossa sinua vastaan! On laittanut laitteen tekemään kipeää!
Jos mammografiakuvauksesta oikeasti yleisesti tulisi kovia jälkireaktioita, näistä varmaankin tiedotettaisiin. Mutta kun ei niitä sitten oikeasti niinkään yleisesti tule, niin ei ole mitään mistä tiedottaa. Toki on sitten ihmisillä erilaisia herkkyyksiä tuntemuksiin!
Parempi kun pysyy koko terveydenhoitojärjestelmän ulkopuolella. Minä ainakin pysyn, niin törkeää kohtelua kuin minä olen saanut, ei kyllä tässä maassa monikaan ole osaksensa joutunut ottamaan! ASIATONTA JA TÖRKEÄÄ!
Nyt tulee vertailu, jota monikaan ei voi ottaa vastaan:
Eilen oli Ylen teksti-tv:n uutisissa juttua, että ihmiset jättävät kampaamokäyntejä väliin, pidentävät kampaamokäyntien välejä, tai alkavat ihan itse leikkaamaan hiuksiaan. Syynä tähän on tietystikin ensinnäkin hinnat, mutta hintojen ohella myös se, että hintaan verrattuna laatu on huono!
No, kampaajiahan tulee koulujen tuuteista ihan siis satamäärin per vuosi ulos.
Ja samalla lailla tulee eriasteitten hoitotyöntekijöitä, lähihoitajia, sairaanhoitajia, jalkahoitajia jne. Kuka voi edes ajatella, että nämä kaikki tuuteista ulos tulleet olisivat ihmisluonteensa tai työtaitojensakaan suhteen ihan niin kuin ok...
NAURAA!
Olen sentään korkeakoulusta valmistunut sairaanhoitaja, joten oletan, että minua kohdellaan minun arvoni mukaisella tavalla!
HAISTA PASKA ARVOSI KANSSA!
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Luottamus lääkäreihin ja tutkimuksiin on vähentynyt.
Tuleeko tissiin mustelma? Menee treffit pilalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa on siirrytty nyt rintojen ultraäänitutkimuksiin. Se on kai luotettavamoi, ja isommista irinnoist kai näkee paremmin.
Ultrassa ei näy kaikki, mammosta ei ole luovuttu. Toki ultra on hyvä lisä.
En ole kuullut kenenkään sanovan tutkimusta kivuttomaksi.
Olen ollut monenlaisissa rtg.kuvauksissa. Yhteistä kaikille on että potilas noudattaa tutkimuksentekijän ohjeita jotta kuvaus onnistuu.
Typerää syyttää potilasta jos hoitaja ei osaa hommiaan! Suurin osa kuvauksista ei satu, mutta mammografia kyllä sattuu. Mistä hitosta potilas voisi tietää milloin sattuu liikaa kun tutkija tyrii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitkö ilmoituksen?
pekulan valinnassa ei ole kyse siitä onko impi, synnyttämätön vain synnyttänyt, vaan siitä, että kohdunkaula saadaan esiin. joskus pitää valita isoin malli, koska ne ovat myös pidempiä. itsellä on kohdunkaula "korkealla" ja aina papassa saan sen isoimman mallin sisääni. Eihän se kivalta tunnu, mutta itse voi auttaa asiaa yrittämällä rentouttaa lantionpohjalihakset.
verenuoto papa-kokeen jälkeen ei merkitse sitä, että mitään on rikottu: toisinaan kohdunkaulasta voi tulla verenvuotoa näytteenoton yhteydessä. siihen voi vaikuttaa vaikka sen hetken hormonaalinen tilanne. Ei sisi välttämättä ole lainkaan sen näytteenottajan syytä, tai ison spekulan.
Ei mitään oireita kyseisestä tutkimuksesta. Sen sijaan jäi nyt epäselväksi, että mistä toisen rinnan edelleen jatkuvat oireet johtuvat. Pakko vissiin luottaa ettei siellä mitään ole.
Onko kenelläkään kokemuksia monta päivää kestäneisyä oireista?
Vierailija kirjoitti:
Ei oireita. Vaikutat idiootilta, jolle voi tehdä mitä vain kun et osaa puhua.
Ei puhuminen auta. Hoitajat litistävät lisää ja sanovat vaan, että ei tämä kauaa kestä.
mitä jos kävisit lääkärillä kysymässä asiasta. ei me täällä voida sinun rintaasti tutkia tai siitä mitään sanoa: lääkäri on ainoa oikea osoite sinulle tässä asiassa