Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyksen merkityksen korostaminen on mennyt liian pitkälle

Vierailija
08.05.2024 |

Luin tämän jutun Lohjan synnärin lopettamisesta ja tässä puhutaan positiivisena kokemuksena tällaisesta tapauksesta, että kun imetys ei ole sujunut, niin vanhemmat (isäkin?) on epäröinyt enempien lasten yrittämistä. Sitten imetys onkin Lohjan synnärillä saatu toimimaan ja on uskallettu tehdä lisää lapsia. 🙄

Tuon ei ylipäätään pitäisi olla tuon mittaluokan ongelma, löytyi siihen imetykseen apua tai ei. Onhan se imetys kiva juttu, mutta normaalissa perheessä (hörhöt sitten erikseen) se kestää kuitenkin vain sen vauva-ajan, jonka jälkeen on vähintään 18 vuotta pikkuisen isompia murheita lapsen kanssa.

Vanhemmuus ei ole mikään kilpailu tai suorituskartta, jossa ruksitaan kohtia (x) suoritin tämän täydellisesti.

https://yle.fi/a/74-20087253

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaa mieltä. Minulla imetys ei onnistunut ja sain neuvolan ja synnärin ylipuhuttua itseni ostamaan todella kalliiseen rintapumppuun jolla yritin jyskyttää maitoa ensimmäiset neljä kuukautta huonolla menestyksellä. Minulla on (lievästi) tubulaariset rinnat joten osasin varautua tuleviin ongelmiin mutta silti saivat ylipuhuttua uskomaan että olen vain huono äiti. Lapsilukuun ei todellakaan imetys vaikuta.

Vierailija
2/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin imettämistä 2 viikkoa, sitten siirryttiin vallan korvikkeisiin. Koin imetyksen ahdistavana eikä se lähtenyt sujumaan. Korvikkeet oli helpotus!

Onneks en oo käynyt mammakerhoissa, muthan olis kivitetty siellä. Poika on ollut todella terve tähän mennessä (2v), korvatulehduksia ei ole ollut ainuttakaan ja flunssakin vain pari kertaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan imetys tärkeää, että vauva saa rintamaitoa mikä on paljon parempi kuin korvike 

Vierailija
5/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Onhan imetys tärkeää, että vauva saa rintamaitoa mikä on paljon parempi kuin korvike 

Jos se ei onnistu, niin se ei onnistu. Kaikki ei mene maailmassa aina ihanteiden mukaan. Äidin syyllistäminen imettämättömyydestä ei millään tavalla auta asiaa tai tue häntä lapsen hoitamisessa ja äitiyden kanssa jaksamisessa.

Vierailija
6/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani täyttää jo 20, ja samaa se oli hänen vauva-aikanaan. Poika syntyi sektiolla, eikä mikään mennyt, kuten ajattelin. Ei imetyskään. Hän sai korviketta alusta lähtien. Terveempää lasta ei olekaan.

Äidinmaito on takuulla parempaa, mutta kyllä korvikkeellakin ihan terveitä lapsia kasvaa. Äitinä oleminen on paljon muutakin kuin imettämistä. 

Vierailija
7/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun esikoisvauvani syntyi, kaikki sukulaiset kertoivat minulle, miten imetys ei onnistu kenelläkään suvussamme, ja miten tapan vauvan nälkään jos yritän hörhöillä täysimetyksellä.

Nyt olen hoitanut kolme omaa vauvaa koululaisiksi saakka, eikä yhtäkään korvikepurkkia ole tarvinnut avata. En halua syyllistää ketään, keneltä imetys ei onnistu. Mutta toivon, että jokainen lähtisi yrittämään imetystä avoimin mielin. Välillä voi tulla ikäviä yllätyksiä, ja silloin käytössä on hyvät korvikkeet, mutta välillä voi tulla myös mukavia yllätyksiä. 

Vierailija
8/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin imettänyt noin 1 vuotiaaksi viisi lasta ja kuudes toivottavasti onnistuu myös yhtä pitkään. Eivät ole sairastelleet juuri ollenkaan. Ikähaarukka 17 v- 2 kk

Olen joutunut toki näkemään vaivaa näin tehdessäni, aluksi rinnanpäät kipeät ym..mutta koen helpommaksi lyödä tissin suuhun kuin alkaa pelaileen tuttipullojen kanssa.

Vierailija
9/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. 3 lasta olen saanut ja vain yhden kanssa onnistui täysimetys. Nälkää huutavalle vauvalle on ruokaa annettava ja kun ei kerta maito ole riittänyt niin sitten ei riittänyt. Ei auttanut ihokontakti, imetysapulaite, sähköisellä rintapumpulla pumppaaminen 5krt vuorokaudessa, pesiminen. Toistaiseksi on kaikki kolme olleet ihan yhtä terveitä lapsia.

Vierailija
10/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en imettänyt ketään kolmesta lapsestani ja en tuntenut siitä mitään tunnontuskia. Hirveä haloo tehty koko asiasta.

Vierailija
11/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en imettänyt enkä ikinä tee ruokaa kotona lapsille, syödään pelkkää einestä, kauhea haloo tehty asiasta. Mitä väliä mitä syövät, kunhan kasvavat. Kukaan lapsistani ei ole jäänyt pieneksi vaan kaikki isoja ja rotevia. 

Vierailija
12/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taas käsittelee imetystraumojaan täällä 😂😂 terapiasta voisi olla enemmän hyötyä?

Vierailija
13/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Imetystä korostetaan liikaa. Olen imettänyt kaikkia lapsia, mutta lapset ovat saaneet myös korviketta, kiinteää ruokaa ja maitoa tuttipullosta ja tuttipullon kautta ovat myös saaneet lisävitamiineja. Ovat erittäin terveitä, sosiaalisia ja fiksuja lapsia ja kasvavat hyvin. Jostain syystä edes kaikki neuvolat eivät tiedä, että kiinteän ruoan syöttäminen pitäisi aloittaa jo 4 kuukauden iässä. Pitkä täysimettäminen lisää lapsen riskiä saada allergioita. Olen itse varoittava esimerkki, koska minua on imetetty pitkään ja olen saanut paljon allergioita. Proteiinin eli esimerkiksi lihan saaminen olisi myös hyvin tärkeää poikavauvoille, jos haluatte kasvattaa pitkiä ja lihaksekkaita miehiä. 

Vierailija
14/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen jos ei maito juossut, oli samalla kylällä aina joku imettämässä ja imetti lasta kunnes oppi kiinteään. Vanhoissa hoveissa oli myös imettäjät, ei kuningatar pääsäänöisesti itse osallistunut rintaruokintaan. 

Vierailija
15/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamaito on parasta vauvalle. Korvike on superkäsiteltyä ravintoa ja altistaa monille sairauksille. Järkikin sen sanoo.

Vierailija
16/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että sitä korostetaan sinun kiusaksesi? Oikea syy taitaa olla kansanterveydellinen. Ehkei kaikkea kannata ottaa noin henkilökohtaisesti. 

Vierailija
17/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Imetystä korostetaan liikaa. Olen imettänyt kaikkia lapsia, mutta lapset ovat saaneet myös korviketta, kiinteää ruokaa ja maitoa tuttipullosta ja tuttipullon kautta ovat myös saaneet lisävitamiineja. Ovat erittäin terveitä, sosiaalisia ja fiksuja lapsia ja kasvavat hyvin. Jostain syystä edes kaikki neuvolat eivät tiedä, että kiinteän ruoan syöttäminen pitäisi aloittaa jo 4 kuukauden iässä. Pitkä täysimettäminen lisää lapsen riskiä saada allergioita. Olen itse varoittava esimerkki, koska minua on imetetty pitkään ja olen saanut paljon allergioita. Proteiinin eli esimerkiksi lihan saaminen olisi myös hyvin tärkeää poikavauvoille, jos haluatte kasvattaa pitkiä ja lihaksekkaita miehiä. 

Ja tytöille pitää syöttää paljon sokeria, että heistä tulee suloisia naisia?

Vierailija
18/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä enemmän tarjoaa sen paremmin heruu mitä vähemmän sen vähemmän tulee ja loppuu kokonaan. Ja kun tarjoaa aina pullosta ei vauva edes suostu enää rinnalle ku pullosta tulee niin paljon helpommin. Toki jos jo olemassa maitorauhasia liian vähän niin ei onnistu koko imetys.

Vierailija
19/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä. Minulla imetys ei onnistunut ja sain neuvolan ja synnärin ylipuhuttua itseni ostamaan todella kalliiseen rintapumppuun jolla yritin jyskyttää maitoa ensimmäiset neljä kuukautta huonolla menestyksellä. Minulla on (lievästi) tubulaariset rinnat joten osasin varautua tuleviin ongelmiin mutta silti saivat ylipuhuttua uskomaan että olen vain huono äiti. Lapsilukuun ei todellakaan imetys vaikuta.

Mulle kävi samoin. On myös tubulaariset rinnat. Ensimmäiset 2-3 viikkoa maitoa tuli mutta sitten se ehtyi. Ostin myös kalliin rintapumpun ja pumppasi melkein taukoamatta. Ei auttanut mitään.

Vierailija
20/74 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Olisihan se imetys tärkeää ja parempi mutta hyvä että korvikkeillakin saa onnistumisia.