Katsokaa se aborttivideo ennenkuin kauhistelette pappia
Aborttivideota "kauhistellaan" (7.9.2008)
Kirkollisista asioista vastaava kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin (r) pitää aborttivideon näyttämista 14-15 -vuotiaille "loukkauksena heitä kohtaan" (mm. netti-HS 6.9.08). Loukkaavaa ilmeisesti ei ole että tuon ikäiselle nuorelle voidaan suorittaa abortteja (ilman että he tietävät mitä tapahtuu). Ongelma ei ole myöskään se että toimenpiteessä tapetaan syntymätön ihminen. Lisäksi on jo totuuden äärirajoille sanoa "On erittäin sopimatonta, että pappi auktoriteettinsa voimin esittää rippikoululeirillä filmin, joka Valtion elokuvatarkastamon mielestä ei sovi alle 18-vuotiaiden katsottavaksi". K18? Elokuvatarkastamo? Kyseessä on muutaman minuutin, alhaisen resoluution nettivideo joka on näytetty kannettavan tietokoneen näytöltä. Käytetty video on muuten ladattavissa tästä: www.abortnej.se/files/choice_blues.wmv Videosta on parempilaatuinen versio ladattavissa täältä. Lisäksi yhdistyksemme edustaja tulee mielellään näyttämään videota DVD-laatuisena dataprojektorilla esim. rippikoululeirille. Selväähän on että ketään ei voi eikä ole tarkoitus pakottaa katsomaan videota. Rippikoululeirillekin osallistuminen lienee vapaaehtoista. (pro lifen sivulta)
Kommentit (41)
Tuollaista ei missään nimessä pidä näyttää 15-vuotiaalle,ei oikeastaan kenellekään. Kammottavaa mässäilyä varsinkin videon loppuosa.
Ja käsittääkseni, vaikka kirkko synnistä puhuukin, niin pappi ei ole suinkaan se jonka kuuluu sukupuolivalistusta antaa nuorisolle. Aivan vastuutonta kyseiseltä papilta suorastaan henkisen pahoinpitelyä mielestäni koko juttu.
Näytän sen 12-vuotiaalle tytärpuolelleni, kun äitinsä kasvattaa sen huoraamaan
Tosi ahdistava ja oksettava video. Itseäni näin aikuisenakin puistatti ja meinasin jättää kesken. Katsoin kuitenkin loppuun ja tulin entistä vakuuttuneemmaksi, että en tee koskaan aborttia. En olisi kyllä muutenkaan tehnyt. Muistui mieleeni oman poikani ultra kuvat rv 11. Pienet kädet ja jalat näkyivät. Samoin kuin videolla oli pieniä raajoja.
Inhottavaa.. Toivottavasti ei tuu uniin...
enkä siis tiedä kuinka hyvä idea on näyttää kyseisestä toimenpiteestä videota 15-vuotiaille...
toisaalta, olen abortin vastustaja ja mielestäni abortista pitäisi kertoa totuudenmukaisesti nuorille(kin), mitä siinä tapahtuu ja miltä se näyttää ja mitä se siis on.
Onko oikein, että abortti esitetään nuorille "suht siistinä ja kivuttomana toimenpiteenä" jota käytetään helposti holtittoman seksikäyttäytymisen seurauksien korjaamiseksi (vahinkojakin tapahtuu, mutta suureksi osaksi kyse on vaan ehkäisyn laiminlyönnistä) sen kummemmin asiaa miettimättä.
Voiko oman lapsen tappaminen oikeasti olla "siisti ja kivuton toimenpide" ei tosiaankaan.
Eikä se asian hyssyttely tee siitä yhtään hyväksyttävämpää. Ehkä päinvastoin. Ehkä abortti tosiaan on esitetty vähän liian helppona vaihtoehtona "korjata salaa vahingot".
Ettei vaan kävisi niin, että moni nuori ajattelee "ei nyt tullut kortsua mukaan, mutta en mä varmaan tuu raskaaks kerrasta, tai jos tuun niin onhan katumuspillerit ja abortti keksitty!"
Eli siis yhteenvetona mun mielipide on, että abortista ei välttämättä tarvitsisi näyttää kauhuvideoita, en usko että itsekään sellaista kestäisin katsoa, vaikka olen aikuinen. Mutta abortista pitäisi kertoa silti vakavana asiana, totuudenmukaisesti.
Aion muutaman vuoden päästä näyttää vastaavia omillekkin lapsille.
niin kyllä on kyllin vanha kuulemaan ja näkemään totuuden myös aborteista! Vahinkoja sattuu mutta liian paljon abortteja tehdään puhtaasti huolimattomuuden takia.
t. Itsekin vastaavanlaisen videon 13v:nä nähnyt.
Olen itse niin kaukana tästä kuin olla saattaa, ja silti, ah niin pro-life.
i]konseravtistit, idiootit, vähä-älyiset, naisten hakkaajat, sovinistinaiset, punaniskat... kaikki paha yhdessä.
[/quote]
Sitäpaitsi on monen lapsen etu varmasti ollut, kun se on aikanaan abortoitu. Voin sanoa kokemuksella, että joidenkin elämä on hyvin kamalaa.. Ja jos ajattelee vaikeasti vammautunutta tai kypsymättömän teinin vahonkovauvaa, jota ei haluta tai raiskatun ihmisen lapsen alkua, niin todella kannatan aborttia.
Katsoin videon ja mielestäni oli todella törkeää rääpiä vielä sitä ihmisen alkua pöydällä niin, kuin se olisi ollut jokin paperinukke. Lopussa ollut isompi sikiö oli kyllä hyvin loppuraskaudesta abortoitu, miksi, sitä emme tiedä.
Turha täällä ainakaan on jeesustella jonkun tekemää päätöstä.
Itseäni oksetti, oksettaa kyllä muutenkin, sillä olen raskaana juuri niillä viikoilla, että vielä on pahoinvointia.
Olen tehnyt abortin 16 vuotiaana ja todella olen iloinen, että sen aikanaan tein. Minulla on nyt yksi ihana lapsi ja toinen tulossa. Välissä minulla oli tuulimuna,. joka myös kaavittiin, samalla tavalla..
Ensimmäistä en unohda, mutta olen tyytyväinen, että tein sen päätöksen, minkä tein, sillä meidän molempien elämä olisi mennyt piloille.
Niin, miksi tämä viesti on saanut ensimmäisen paikan vastaussivustolla kun googlettaa sanan aborttivideo?
En ymmärrä. Sille kunniapaikalle kuuluisi paljon tärkeämpääkin aineistoa.
ei halua elämän jatkumoa. Hän ei halua että maailmassa on ihminen jonka hän on sisällään kantanut ja synnyttänyt. Nainen ei halua olla raskaana eikä halua tehtailla lapsia muille.
Haluaisitko sinä tehtailla lapsia muille?. Miltä se tuntuisi? Ei varmasti hyvältä sekään vai mitä?
Ja yksi seikka vielä hän ei ole vielä mikään äiti.
Ja toinen seikka, se ei ole vielä laillisesti lapsi.
Jos menet Pietarin kaatopaikalle löydät joukon lapsia joita ei kukaan halua he eivät kelpaa edes adoptioon.
______Vierailija - 10.9.2008 10:09 (ID 682602)
MINKÄ TAKIA NÄITÄ LAPSIA EI VOIDA ANTAA ADOPTOITAVIKSI????!!!!
Ihan totta. Miksi ainoa vaihtoehto jos äiti ei halua lasta pitää, on abortti? En ymmärrä! Miksei näitä lapsia voi synnyttää ja antaa adoptoitavaksi? Suomessa ja maailmalla on niin paljon pariskuntia jotka eivät voi saada biologista lasta ja jotka sitä lasta varmana rakastaa, miksi ei voi antaa heille tuo lapsi jos kerran ei halua "omaa elämää pilata"?
Miksi on ylipäänsä laillista tappaa viaton syntymätön lapsi? Ja lapsestahan tässä on kyse!
Miten ihmiset pystyy katsomaan muita lapsiaan tietäen että ovat tappaneet heidän sisaruksensa?
En ymmärrä. Musta toi on vaan niin surullista.
No minä olen omasta mielestäni moneenkin asiaan kyllin vanha, mutta en silti haluaisi nähdä esimerkiksi mitään leikkausta, ruumiinavausta tai raiskausta. Ilmeisesti sitten en ole tarpeeksi valmis selviämään tässä maailmassa tai ottamaan vastuuta omasta elämästäni. (Ikää 28 vuotta)
niin kyllä on kyllin vanha kuulemaan ja näkemään totuuden myös aborteista! Vahinkoja sattuu mutta liian paljon abortteja tehdään puhtaasti huolimattomuuden takia.
t. Itsekin vastaavanlaisen videon 13v:nä nähnyt.
Avasin blogin! Lukekaa ja kommontoikaa!
pyydän saada kommentoida että kyseinen aborttivideo on ihan silkkaa hölynpölyä. Propagandaa, jolla ei ole mitään tekemistä ainakaan suomalaisen lääketieteen kanssa. Luoja yksin tietää missä sekin video on kuvattu, luvallisesti tuskin ainakaan.
pyydän saada kommentoida että kyseinen aborttivideo on ihan silkkaa hölynpölyä. Propagandaa, jolla ei ole mitään tekemistä ainakaan suomalaisen lääketieteen kanssa. Luoja yksin tietää missä sekin video on kuvattu, luvallisesti tuskin ainakaan.
Ei kukaan anna lupaa kuvata omaa aborttiaan ja alapäätään! Sitten oikein minuuttikaupalla niitä raajoja käännellään ja väännellään pinseteillä! Jokainen lääkäri tietää, että tähän työhön voi joutua ja esim. naistentautien- ja synnytysten erikoislääkärit taatusti tietävät tämän ennenkuin erikoistuvat. Näissä videoissa, esim italialaisessa, hoitajat kauhistelevat koko ajan ja sitten näkyy naisen alapää ja sikiö! Voi kiesus!
Kukaan ei itke yliajettua eläintä, joka itkee maantiellä, mutta nämä abortit saa aina kiihkoa aikaiseksi vaikka tuskin se sikiö edes henkäisee.
Sen tekijä ja esittäjä ovat ihan sairaita eikä heillä ole todellisuudesta mitään käsitystä. Abortteja ei tosiaan Suomessa tehdä noin. Huh!
Ihan totta. Miksi ainoa vaihtoehto jos äiti ei halua lasta pitää, on abortti? En ymmärrä! Miksei näitä lapsia voi synnyttää ja antaa adoptoitavaksi? Suomessa ja maailmalla on niin paljon pariskuntia jotka eivät voi saada biologista lasta ja jotka sitä lasta varmana rakastaa, miksi ei voi antaa heille tuo lapsi jos kerran ei halua "omaa elämää pilata"?
Miksi on ylipäänsä laillista tappaa viaton syntymätön lapsi? Ja lapsestahan tässä on kyse!
Miten ihmiset pystyy katsomaan muita lapsiaan tietäen että ovat tappaneet heidän sisaruksensa?
En ymmärrä. Musta toi on vaan niin surullista.
Täyttää rikoksen tunnusmerkit.
En ikinä laita lapsia riparille. Luotto on mennyt...
Ei ole äidille mikään helppo juttu olla raskaana ja synnyttää? Oletko itse koskaan ollut?
Minusta vain täysi urpo voi ehdottaa, että ei-toivotut lapset pitäisi kantaa maailmaan, synnyttää ja sitten antaa adoptioon. Kukaan normaali nainen ei vähättele sitä, miten kamalaa, rasittavaa ja koko elämään vaikuttavaa raskaus on silloinkin, kun se on erittäin toivottu ja haluttu juttu.
Siksi NAISEN pitää saada päättää, mitä omalla kehollaan tekee.
Minusta tuo video on yksinkertaisesti asiaton. Aikuisillekin.
Aloittaja voisi hiukan helpottaa hysteriaansa, sillä tuskinpa tähän videohässäkkään liittyvä kohu merkitsee sitä, että abortti olisi mikään ongelmaton ratkaisu, vaan tässä on kyse siitä, millaista valistusta lapsille pitäisi antaa. Ja haluan painottaa sitä, että tässä pitää tehdä ero valistuksen ja pelottelun välillä. Tällaiset splatter-tyyppiset "opetusvideot" ovat nimenomaan sitä jälkimmäistä. En viitsi lähteä tässä nyt arvelemaan, mitä kaikkea muuta voisi "opettaa" samalla tyylillä.
Pro life ei tosiaan ole mikään laadun ja järjen tae. Hyvä asia on annettu hörhelöille, joilla ei tosiaan tunnu järki päätä pakottavan. Yhtä uskottava järjestö kuin skientologitkin.
Jos pappi olisi halunnut ottaa abortin ja siihen liittyvät eettiset kysymykset esille, hän olisi voinut tehdä sen toisinkin. Tämä oli mielestäni tyypillinen "usko tai palat helvetin tulessa" -tyyppinen ratkaisu, joka todennäköisesti aiheuttaa enemmän torjuntareaktioita kuin oivalluksia.
katsella mitään asiaan liittyviä elokuvia etukäteen. Mut nukutetaan tai annetaan lääkkeitä ja asia hoituu sitä myöten, suhteellisen siististi ja kivuttomasti. Jos menen synnyttämään, ei mun tartte etukäteen katsella, kuinka sotkuiselta ja kamalalta se homma näyttää, kun onneksi olen itse toisessa päässä silloin kun se tapahtuu.