Kreeta, Platanias, nyt vinkkejä kehiin :)
Ollaan lähdössä kesäkuun alussa reissuun Plataniakseen ja nyt saa kehua paikkaa ja antaa vinkkejä mitä tehdä. Reissussa mukana 2 aikuista ja 2 teiniä.
Erityisesti kiinnostaa, että onko Plataniaksen rannalla mitään nähtävää vedessä, jos snorklaa? Näyttää olevan enemmän "aavaa" merta eli ei kallioita/poukamia, joissa yleensä kalat ja muut ötökät viihtyvät. Eli onko siellä aavalla merellä rannan tuntumassa nähtävää?
Ja onko merisiiliä? Uimakengät otetaan mukaan kyllä.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista porukkaa täällä nykyään oikein kirjottelee?? Joku kysyy ihan asiallisesti jotain ja kirjottajat vain viiduilee. Aivan ala-arvoiseksi mennyt suomalaisten käyttäytyminen nykyään.
Miksei voi keskustella tästäkin ihan normaalisti? Tulisi hyviä vinkkejä sellaisellekin joka ehkä on suunnitellut matkaa noille seuduille.
Täysiä hulluja tänne kirjoittaa, niin sepustukset ovat tietty sen mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista porukkaa täällä nykyään oikein kirjottelee?? Joku kysyy ihan asiallisesti jotain ja kirjottajat vain viiduilee. Aivan ala-arvoiseksi mennyt suomalaisten käyttäytyminen nykyään.
Miksei voi keskustella tästäkin ihan normaalisti? Tulisi hyviä vinkkejä sellaisellekin joka ehkä on suunnitellut matkaa noille seuduille.
Sinä et päätä mitä ja miten täällä saa kommentoida. Melko ylimielistä yrittää asettua tuolla tavalla muiden yläpuolelle ja yrittää kontrolloida. Voisiko sinulla olla jonkinlainen persoonallisuushäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Platanias: hiekkarannalla auringonottoa + vilkas yöelämä. Eihän teidän tarvitse koko aikaa samassa paikassa kököttää, vaan liikutte ja tutustuttu ympäristöön/ muihin kyliin etc.
Eiei, jos on matka ostettu jonnekin, niin siellä sitten pysytään tiukasti joko rantatuolissa tai uima-altaan äärellä koko loman ajan.
Itse olin tuolla vuosia sitten ja selkeästi oli profiloitunut brittien ja ruotsalaisten suosimaksi kohteeksi. Hotelli missä olin, niin asukkaat oli pääasiassa suomalaisia. Ranta ei ollut ainakaan tuolloin mitenkään kovin kutsuva, eli siellä ei ollut mitään nähtävää. Mikään snorklaajan paratiisi tuo tuskin on. Varmasti tavalliset meressä uimiset sun muut onnistuu.
Ei oikein ole snorklaten nähtävää. Itse en tuolla jaksanut kaivaa snorkkeileita edes esiin, pelkkää avointa merenrantaa molempiin suuntiin.
Haniassa nähtiin kyllä vanhan sataman luona valtava merikilpikonna rannalta käsin.
Auringoa sinne mennään ottamaan. Kyllä siellä uida voi ja snorklata. Me käytiin siellä mutta minun mielestä ei ollut paljon nähtävää. Nimenomaan siellä auringoa riittää ainakin jos haluaa makoilla rannalla.. Uida voi myös jos osaa mutta jos haluaa nähdä jotain merisiilejä niin ne on syvällä ja tarvii sitten sukelluskamppeet.
Jos jalat kunnossa, eikä ole 40 asteen helle niin opastetut rotkoretket on parhaita. Samarian rotkossa taisin itse käydä
Itse tykkäsin enemmän Kato Staloksesta kuin Plataniaksesta, koska sieltä lyhyempi matka Haniaan. Bussi on kyllä halpa, mutta kestää ja pysähtyy koko ajan kun Plataniaksesta asti lähtee. Eli perheen kanssa ottaisin vuokra-auton paikkojen kiertelyyn.
No jaa, itse olen ollut Plataniaksessa pari kertaa äkkilähdöllä kun melkein ilmaiseksi pääsi. On kätevän lähellä Haniaa, eli bussilla pääsee varmaan parilla eurolla Haniaan, ja busseja kulkee säännöllisesti. Haniassa on kiva vanha kaupunki, hyviä ravintoloita (esim. synagogaa vastapäätä https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g189415-d1450659-Reviews-…)
Ranta ei ole Plataniaksen kohdalla kovin kummoinen, Agii Apostolissa on pieni poukama, joka suht kiva. Peruspikkukiveä ja vähän likaisen oloista oli joskus syksymmällä ainakin vesi. Mutta sitten positiiviset asiat, eli paljon ravintoloita ja myös hyviä, siinä ihan raitin varrella oli ainakin pari vuotta sitten ihan laadukkaitakin ravintoloita ja toki niitä tavallisia tavernojakin. Pääasia ettette mihinkään kiinalaisiin sotkeennu :)
Yhteydet hyvät, ja auton voi vuokrata helposti, niitäkin varmaan siitä raitilta saa tai jopa hotellista, riippuen missä yövytte. Kreetahan on mitä ihanin saari, ja kivoja matalia hiekkarantoja on myös Haniasta itäänpäin paljon.
Platanias on pieni paikka. Ihan idyllinen kyllä. Rantaa myöten kulkee rantakatu ja siitä lähtee mäkiset pikkukadut ylös kukkuloille. Kävelin sinne Agia Marinasta vuosia sitten lomareissulla aikani kuluksi. Ei ole varmaan mikään ns. "aktiivilomailijan" eikä liikuntaesteisen unelmakohde, mutta jos pienet ympyrät ja rauhallisempi lomailu kiinnostaa, niin varmasti tosi kiva. Haniaan pääsee bussilla kuten joku jo mainitsikin.
Kateelliset selvästi täällä huutelevat, kun itsellä ei ole varaa ostaa reissua minnekään. Minulle riittää Kreikasta ihan mikä kohde vaan, kunhan snägäriltä saa pita gyrosta ja meri liplattaa. En tarvitse muuta.
SeaKing Adventures/ Platanias... järjesti ainakin aikaisemmin retkiä, joissa pääsi snorklaamaan jne. Kysykää heiltä.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sellaisia vinkkejä oikein tunnu löytyvän täältä. Ja kyllä tiedän, että on "turistirysä", niin ne tuppaa olemaan aika monet paikat ellei lähde jonnekin tosi omatoimiselle matkalle ja syrjemmäs. Turistirysä on ok. Ainostaan kyselin vinkkejä tekemiseen ja onko kukaan snorklaillut rannan tuntumassa, että onko siellä nähtävää vai kannattaako panostaa vain snorklaus-reissuille.
Mutta ei täällä taida palsta-mammat paljon reissata, joten vinkkejään ei tule. Yritän googlata uudestaan.
ap
Hei. Täällä on oikea rouva joka vuosi sitten kesäkuussa oli juurikin Plataniaksella. Se ikävä kyllä on oikeasti ihan turistirysä. Vilkas autotie ja sen edustalla ranta, joka on käynyt jo ihan kapeaksi. Meri syö rantaa ja on vaan syvä ranta jossa välillä kova merenkäynti. Hiekka lähtee rantavedessä jalkojen alta ja voi olla aika ikävä tilanne siinä. Vaatii vahvat jalat ettei kupsahda siihen. En nähnyt yhtään snorklaajaa. Me ei edes uitu meressä juuri noiden syiden takia. Onneksi oli iso uima-allas. Hotelli oli Blue Dome. Esitteen kuvissa näytti tosi hienolta, mutta totuus oli romanialaisten pitämä ihan perushotelli, se ei kylläkään näkynyt hinnoissa. Olen käynyt Plataniaksessa ensimmäisen kerran 26 vuotta sitten ja silloin siellä oli vielä aitoa kreetalaista tunnelmaa ja hyvät ruuat. Nyt tarjolla lähinnä pakasteita. Paikassa emme nähneet mitään kreetalaista. Kannattanee tehdä bussilla matkaa lähikyliin esim. Hania. Taksiasema oli keskeisellä paikalla jos vaikka siitä ottaa kyydin johonkin kivalle rannalle. Hyvää siellä oli meri-ilmasto joka teki miehen kestonuhalle hyvää. En kyllä voi suositella paikkaa. Jos voisitte vielä vaihtaa niin suosittelen esim. Agios Nikolaosta, siellä olimme 3 vuotta sitten.
Suosittelen seuraavia retkikohteita Plataniaksesta käsin, joko vuokra-autolla tai ryhmäretkellä: Elafonissi, Balos ja Gramvousa. Noissa on kaunista luontoa ja merta, myös matkalla sinne. Itse kävin viimeksi Plataniaksessa ja nyt mennään Rodoksen itärannikolle. Hyvää matkaa!
Ei Platanias oikein snorklailupaikka ole. Siinä on lasten kannalta mukava ranta, kun ranta on valtavan pitkä ja erittäin matala ja hitaasti syvenevä. Krapulaisia lihavia aurinkorasvasta ja hiestä kiiltäviä punaisia ihmisiä makaa vaihtelevassa kunnossa liikaa joka puolella. Lapset kirkuvat rantavedessä. Alkukesästä puhaltaa usein pohjoinen tuuli, joka saattaa tehdä uimisesta hankalaa tai jopa mahdotonta.
Tuo on noita ääriköyhien yrityksiä päästä ulkomaille "etelään", jotta voidaan sitten puistossa muille mammoille kehuskella.
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sellaisia vinkkejä oikein tunnu löytyvän täältä. Ja kyllä tiedän, että on "turistirysä", niin ne tuppaa olemaan aika monet paikat ellei lähde jonnekin tosi omatoimiselle matkalle ja syrjemmäs. Turistirysä on ok. Ainostaan kyselin vinkkejä tekemiseen ja onko kukaan snorklaillut rannan tuntumassa, että onko siellä nähtävää vai kannattaako panostaa vain snorklaus-reissuille.
Mutta ei täällä taida palsta-mammat paljon reissata, joten vinkkejään ei tule. Yritän googlata uudestaan.
ap
No eihän täältä kannata mitään kysellä. Jos oot facebookissa niin liity johonkin Kreeta-ryhmään, ainakin niissä Kreikka-aiheisissa ryhmissä mihin mä kuulun llaan asiallisia. Plataniaksessa oon viimeks käynyt kai 20v sitten niin en osaa nyt auttaa.
Platanias on ihan ok paikka, helppo lähteä vaikka päiväretkelle Elonias beachille, ihana ranta tai bussilla kiertelemään Haniaan, bussilippu 2.20 suurinpiirtein ja aina keskiovista sisälle. Autonkin voi vuokrata ja lähteä kiertelemään saarta.
Ei siellä rannalla kukaan oikein snorklaa. Ei se ole oikein kummoinenkaan sukellus kohde kun siellä oltiin niin en nähnyt ketään sukeltamassa siellä. Rethymnon on hyvä sukellus ja snorklaus kohde jaa siellä on nähtävää. Se on enemmän auringon ottaien paikka ja baari elämästä pitäville.
Platanias on hyvä esimerkki sellaisesta paikasta, joka on pilattu turistihulinalla. Siellä rymisee joka puolella sama huono ja vastenmielinen diskomusiikki kuin kotimaassakin, ja mainoskyltit ja tekstit ovat englannin kielellä ja koko homma on omituisen bilettämisen ympärille rakennettu.
Jos joku haluaa viinaa juoda ja hillua yöt diskossa, niin helpommaksi tulisi jäädä kotiin ryyppäämään. No, tietysti Plataniasissa on lämmin keli ryyppäillä ja siellä olevien turistien mielestä ryyppääminen kuuluu kaiketi asiaankin ja siten örveltäminen voi tuntua sosiaalisesti hyväksytyltä. Minä en ymmärrä, miksi kukaan yli 20-vuotias lähtisi vapaaehtoisesti sellaista sekoilua katsomaan tai varsinkaan siihen osallistumaan, mutta monet ovat tietenkin aivan eri mieltä kuin minä.
Se on sellainen 5000 asukkaan kylä. Pikku putiikkeja on ja hotelleja on joka nurkassa. Ihan hyvää rantaa siellä mutta en ole snorklannut itse joten en tiedä mitä siellä veden alla on. Siellä on joku saari jota voi tutkia ja veneen saa vuokrata jos haluaa ja veneretkiä on paljon mistä valita. Bussilla pääsee lentokentältä hotelliin se on joku 45 minuutin matka. Ei siellä nähtävää silleen ole paljon mutta pitkä ranta on ja baareja riittää.