Pitääkö pikkulasten saada mekastaa joka paikassa? Myös lintujen tarkkailuun tarkoitetuissa lintutorneissa?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010407206.html
Isä on närkästynyt, kun leikkivät lapset on kehotettu viemään muualle. Lintutorni ei sovellu pienten lasten vierailukohteeksi. He eivät näe laitojen yli ja lasten juoksentelu tekee lintutornin käyttämisestä mahdotonta muille. Torni tärisee askelien voimasta, jolloin kaukoputkella ei näe mitään. Lintutornit on myös yleensä tehty paikaan, jossa lintuja ei näe ilman välineitä. Isä vei lapset heidän kannaltaan ihan väärään paikkaan lintuja katsomaan. Lintutornissa on takoitus seisoskella lähes paikallaan ja hiljaa lintuja häiritsemättä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on kyllä niin väärä paikka levottomille lapsille kuin vaan olla ja voi..
Aika moni lintulaji saattaa muuten olla helpompi tunnistaa melkein äänestä, joten mulle ainakin yhtä tärkeää kun näköhavainnot, on niiden lintujen ääntely. Kuuntelepa siinä sitten, jos tornissa tömistää ja mellastaa pari huonokäytöksistä kersaa.
Niillä lintutieteilijöillä on nimenomaan ne putket ja kiikarit jolla he tiirailevat kymmenienkin metrien päässä olevia lintuja tai taivaalla lentäviä muuttoparvia. Että ei ne äänet sinänsä niin tärkeitä ole! Ne jätkät kattelee ihan siis silmillään apuvälineiden läpi niitä lintuja.
Äänten perusteella havaitaan ja tunnistetaan kaikki korkealla yli lentävät linnut.
Eiväthän kaikki korkealla lentävät linnut edes ääntele. Ei jokainen lintuparvi pidä ääntä kuin jokin hanhitokka tai kurkiaura.
Niissä lintutieteilijöiden putkissa on sen verran tehokkuutta, että ihan silmillä sen putken läpi katsottaessa tunnistetaan lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Oonko ainoa, jonka mielestä lintutorni on vaarallinen paikka ainakin 2- vuotiaalle? Tornit on korkeita ja niissä on jyrkät portaat. Pieni lapsi pitäisi ylhäällä nostaa vielä syliin tai kaiteen laidalle, että edes näkisi jotain. Hui hitto!
On vaarallinen. Portaikko on aina suojaamaton ja putoamisriski on aina olemassa. Torneja ei ole tehty pikkulapsille.
Tuo tornin tärinä on kyllä niin täyttä totta. Jos tornista yrittää katsoa jalustalla olevalla kaukoputkella kauas, niin tornissa ympyrää juokseva tai hyppivä lapsi täristää kuvaa niin paljon, ettei siitä saa yhtään mitään selvää.
Mutta ei lapsi sinällään mikään ogelma ole, kerrotaan miten täytyy käyttäytyä ja jos se ei onnistu huomautuksista huolimatta, niin lähdetään pois mikäli estetään muiden tornin tarkoituksenmukainen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni lintulaji saattaa muuten olla helpompi tunnistaa melkein äänestä, joten mulle ainakin yhtä tärkeää kun näköhavainnot, on niiden lintujen ääntely. Kuuntelepa siinä sitten, jos tornissa tömistää ja mellastaa pari huonokäytöksistä kersaa.
Niillä lintutieteilijöillä on nimenomaan ne putket ja kiikarit jolla he tiirailevat kymmenienkin metrien päässä olevia lintuja tai taivaalla lentäviä muuttoparvia. Että ei ne äänet sinänsä niin tärkeitä ole! Ne jätkät kattelee ihan siis silmillään apuvälineiden läpi niitä lintuja.
Äänten perusteella havaitaan ja tunnistetaan kaikki korkealla yli lentävät linnut.
Eiväthän kaikki
Ne huomataan äänen perusteella.
Mitvit? Me ollaan käyty joskus lasten kanssa pikaisesti tossa lähistöllä olevassa lintutornissa. Ollaan oltu kunnolla, annettu tilaa jotka on siellä kiikaroimassa ja lähdetty ennen kuin pienimmälle alkaa tulla tylsää.
On sitä kaiken laista viheltäjää.
Kyllä pikkulapsen voi tuoda käymään lintutornissa, mutta silloin lapselle neuvotaan etukäteen, miten paikassa käyttäydytään ja lähdetään heti pois, jos homma ei suju ja ollaan häiriöksi muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Luin sen mielipidekirjotuksen. Mun mielestä isä ei kirjoita, että häntä olisi kehoitettu viemään lapset muualle.
Toki on saatettu mulkoilla tai muuta vastaavaa, jonka isä on ymmärtänyt sanattomaksi kehotukseksi viedä lapset muualle.
Mutta kyllä se vähän niin on, että nämä puoliammattimaiset lintutieteilijät ovat sellaista sakkia, että hyvin herkästi osoittavat ylimielisyyttään muita kohtaan. Yksi, joita he vihaavat, ovat sellaiset kameramiehet, joilla ei putkissa riitä pituutta yli puolta metriä...
Mutta sanottava on kuitenkin se, että täällä meilläpäin lintuharrastavat järjestävät yleisöopastuksia näillä lintutorneilla, sellaiseen ovat kaiketi myös lapset tervetulleita, tosin tungosta voi lavalla olla.
Asia on tietysti niinkin, että työssä olevat aikuiset eivät lasten kanssa pääse arkipäivisin päiväsaikaan to
Niin, aika hyvin on kyllä päivystävää sakkia paikalla täkäläisillä lintulavoilla ja -torneilla myös päiväsaikaan. Näitä torneja ja lavoja rakennetaan lintujen levähdyspaikkojen äärelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintutorni soveltuu oikein hyvin pienten lasten kanssa vierailukohteeksi. Se on sitten toinen asia, miten lapset opettaa käyttäytymään siellä tai miten pitkä aika ollaan, jos lapset eivät kykene olemaan asiaankuuluvalla tavalla. Eihän ne lapset opi, miten lintutornissa ollaan, jos heitä ei sinne vie.
Sopiva ikä on silloin, kun lapsi näkee itse laidan yli ja osaa käyttää kiikareita. Vasta siinä vaiheessa lapsi hyötyy lintutornista. Sitä ennen on parasta katsoa lähellä olevia kesyjä lintuja, joiden havainnoinnista lapsikin saa jotain irti.
Jos haluaa mennä tiukasti hyötynäkökulma edellä niin toki. Itse katson hyödyksi myös sen, että tarjoaa lapselle erilaisen luontokokemuksen. Pienemmän voi nostaa syliin ja näyttää, miltä maisema näyttää sieltä ylhäältä. Itse olemme käyneet myös torneissa, joissa on lapsille kurkistusaukot alempana. Kiikareita ei ole tarvittu koskaan, kun ei olla mitään ammattilaisia bongareita. Lintujakin on nähnyt tornista ilman varusteita. Ei se sellasen 3-vuotiaan kanssa vielä kovin ihmeellistä tuo luonnon katselu ole, mutta siitä on hyvä aloittaa ja ehkä myöhemmin siitä pienestä kasvaa yksilö, joka arvostaa ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänten perusteella havaitaan ja tunnistetaan kaikki korkealla yli lentävä
Hahah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän kaikki
Ei kaikki, mutta monet pitää ja ääni on muutonseurannoissa käytännössä ihan yhtä käyttökelpoinen tunnistustapa (myös lentotapa kertoo joskus lajista jne) kuin visuaalinen havainnointikin. Tähän aikaan menee vielä muuttajia, eli torneja voidaan käyttää ihan tutkimustarkoituksiin.
Toki on kiva, jos nuoret/lapset ovat kiinnostuneita linnuista, mutta sitten vanhemman pitää joko valita paikka niin, ettei häiritä muita tai sitten opastaa lapsia, miten tornissa käyttäydytään.
Lintutieteilijöiden pitäisi opastaa lapsia lintutuntemuksessa, vaikkapa: Pussitiainen. Panosorsa. Kaamee kassikotka liitelee.
Tämän isän kaltaisia kulkee perheineen Helsingin ulkopuolellakin. Auto parkkiin vaikka keskelle tietä ja lasten kanssa ihmettelemään lintuparvia. Ja kun tulee pissahätä, kolkutetaan lähitalon ovea ja ilmoitetaan, että pitää päästä vessaan, koska lapsi ei osaa puskapissiä eikä inhottava maalainen ole hankkinut bajamajaa pottineen lintukosteikon vierelle.
Pienten lasten havainnointikyky on heikko. He eivät löydä usein katseellaan kaukana olevia lintuja oikeasti, vaikka kiinnostunutta esittäisivät. Ja jos löytävät, eivät he saa tuosta havainnosta mitään irti. Linturetki lasten kanssa on siksi ihan erilainen ja havaittavien lintujen pitäisi olla lähellä. Optiikan käyttäminenkään ei usein onnistu edes kymmenvuotiailta kunnolla. Lapsi saa lasten ehdoilla tehdystä linturetkestä irti paljon enemmän nautintoa, kuin aikuisten tyyliä matkivasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tuonkin isän ÄO taas mahtaa olla. Jos aikuinen ihminen ei tajua mitä varten ne lintutornit on niin aivoista puuttuu jokin lohko. Ei, lintutornit eivät ole leikkikenttiä eikä juoksuratoja, ne ovat lintujen tarkkailua varten. Normaalilla älyllä varustettu ihminen vie lapset lintutornille ja selittää miten sielä käyttäydytään ja opastaa lintujen tarkkailuun.
Mutta ei tämä nyt mitenkään ihmetyttänyt, minäminäminä ja minunlapset minunlapset minunlapset ovat maailman keskipiste ja me saamme tehdä mitä ikinä halutaan ja häiritä surutta, jos ei muut tykkää niin minä loukkaannun koska muita ihmisiä ei tarvitse kunnioittaa. Koska MINÄ ja MINUN lapset ovat muita tärkeämpiä. Niih.
No huh huh!
Kyllä ne lapset voi lintutorniin viedä ja pitääkin. Ei muuten kasva luontoa ja luonnoneläimiä kunnioittavia kansalaisia. Onpa siellä lapsia tai ei, ne linnut elää ihan omaa elämäänsä ja ei välttämättä tule yhtään sen lähemmäksi, vaikka lapsia ei olisi. Varma asia, että lasten takia linnut ei mihinkään karkaa ja ite olen bongaillut lintuja paikoissa, joissa on paljon lintuja sekä lapsia. Ei ne linnut lasten takia mihinkään lähde.
Taas joku - stadilaisten - ongelma.
Totta kai sinne saa mennä lasten kanssa, niinkuin retkellä mennään. Sitten vanhempi tarkkailee tilannetta ja vahtii lapsiaan, sehän voi olla vaarallinenkin paikka. Jos on sopiva tilanne opetellaan tarkkailemaan lintuja, jos menee höpötykseksi lähdetään pois. Jos huomataan tai kuullaan että on käynnissä jopa kilpailu ja lapset häiritsevät, lähdetään pois häiritsemästä.
Näin ne aikuiset osaavat tulkita tilanteita ja toimia sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs pöljä sielä vinkuu? Niillä putkilla näkee muutaman kilometrin päähän, ei vain kymmenien metrien, tohelo. Ja mä voin yllättää sut; linnut ääntelee!! Kuvittele, n
Ai mun trollaus on nolo!
Kiitos.
Sulla on toi nimittelyn taito hallussa. Kirjoitit sitten vielä myöhemmin arvion mielipidekirjotuksen tekijän älykkyydestä.
Ja sinäkö edustat näitä "lintutietelijöitä", lintutieteellinen yhdistys kokoontuu vauva.fi:ssä.
Ja jos ja kun edustat, niin..... vahvistat sen mitä tänne on jo muutamalla kommentilla asioista sanottu!
Hyvin vakavasti otettavaa puuhaa tuokin ammattimainen harrastus...
Emmäää mittään lintuja tarkkaile tai seuraa, mää vaan havainnoin ja teen havaintoja...
En ole tarkkailija tai häiriköivä vainoaja, olen havainnoija.
Hahah hahhaa!
Oonko ainoa, jonka mielestä lintutorni on vaarallinen paikka ainakin 2- vuotiaalle? Tornit on korkeita ja niissä on jyrkät portaat. Pieni lapsi pitäisi ylhäällä nostaa vielä syliin tai kaiteen laidalle, että edes näkisi jotain. Hui hitto!