Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttekö puhdasta ruokaa?

Vierailija
06.05.2024 |

Tarkoitan 2000-luvun alkupuolen ruokamuotia, missä ruoka syödään ilman suolaa ja esim kasviksia käytetään raakana. Miten on vaikuttaneet terveyteenne?

Tutustuin tähän aikoinaan New Yorkissa ja innostuin puhtaista mauista. Mieheni ei tykkää mutta itse syön aina puhtaasti kun ei ole muita kotona. Tai syö mieskin kulhoja, johon on pilkottu hedelmiä tai vihanneksia, mutta ei koko ateriaa.

Jos täällä on puhtaasti syöjiä niin ovatko kolwsteroli- ja muut arvonne parantuneet? Entä iho? Mietin tätä koska ennen niin paksu ja kaunis ihoni on muuttunut herkäksi. Lisäsin oliiviöljyä mutta auttaisiko myös puhdas ruoka? 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan 2000-luvun alkupuolen ruokamuotia?!

Okei, nyt ollaan kyllä palaamassa siihen mikä on ollut ihmiselle luontaistaravintoa. Vai roikkuiko puissa paljonkin 1900-luvun alussa einespitsoja?

Luontaisravinto on ollut yksipuolista eli sitä mitä on ollut saatavana. Sitä ei kannnata romantisoida. Puhdas ruoka tarkoittaa hyvin monipuolista kasvisvoittoista ruokaa. Nykissä nuo ravintolat olivat yleensä vegaaneja, mutta en itse halua olla vegaani. Ap

Nyt haluat tuoda nykin suomeenkin?😂

Vierailija
22/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis käynyt amerikassa ja luulet että olet kohdannut jotain uutta ja ihmeellistä mitä suomessa kukaan muu ei ole koskaan ennen nähnyt? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiaa? Raaat kasvikset ei sovi kaikille. 

Vierailija
24/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tai syö mieskin KULHOJA, johon on pilkottu......."

söisi mielummin vaan sen mitä siihen kulhoon oot pilkkonut, vai eikö sillä ole vaihtoehtoja jotta puhtaus säilyy pitää kulhokin syödä. 

Puhdasta ruokaa, hah hah haa, on sulla villitys.

Vierailija
25/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinin tuottajamaan Kreikan suosituksilla mennään ja iho on oikein punakka. 

Vierailija
26/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa haitta mitä itselle on tullut, on se että suoli kyllä toimii liiankin hyvin.. Täytyy vähän himmailla kasvisten ylenmääräistä syöntiä, jos ei pääse heti menemään vessaan.

Miehellä on allergioita, niitä vihanneksia ei sitten tietenkään voi syödä. Eivätkä kaikki kestä varmaan naurista ja lanttuakaan. Oma vatsa kyllä kestää kaiken. Ap

Vierailija
27/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa haitta mitä itselle on tullut, on se että suoli kyllä toimii liiankin hyvin.. Täytyy vähän himmailla kasvisten ylenmääräistä syöntiä, jos ei pääse heti menemään vessaan.

Miehellä on allergioita, niitä vihanneksia ei sitten tietenkään voi syödä. Eivätkä kaikki kestä varmaan naurista ja lanttuakaan. Oma vatsa kyllä kestää kaiken. Ap

Mutta kestääkö naama, kun se kerran on muuttunut herkäksi? Raaat kasvikset herkistää myös siitepölyallergialle. 

Vierailija
28/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis käynyt amerikassa ja luulet että olet kohdannut jotain uutta ja ihmeellistä mitä suomessa kukaan muu ei ole koskaan ennen nähnyt? 

Tämähän on ikivanha juttu ja muoti on jo laantunut. En ole seurannut muotiruokavalioita juurikaan Suomessa enkä kyllä muuallakaan. 2000-luvun alussa olin vielä kasvissyöjä, joten nuo ravintolat tulivat eteen, kun puhdas ruoka oli tuolloin muotia. Suomessa en tiedä onko puhdas ruoka ravintoloita ollutkaan, elävä ruokahan on vähän eri asia. Olin aikoinaan äitini kanssa Svennevigin ravintoloiden vakiokävijä ja idätimme myös itse, äitini on viljellyt valtaosan ruuastaan itse 70+ ikäiseksi, mutta nyt on tullut ikä vastaan. Minä olen sata kertaa laiskempi kuin äiti ja minulla on myös paheita eli pidän alkoholin juomisesta. Ap

Vierailija
29/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, sain elintavat kodinperintönä.

Voitko vastata kysymyksiini? Äidistä tänä tulikin mieleeni, koska myös minun vanhempani ja erit äiti ovat aina syöneet puhtaasti. Ja äidillä paksu hyvä iho on säilynyt. Hän on kahdeksankymppinen. Hänen ihonsa on oikein rusottava ja upea, eikä käytä meikkivoidetta lainkaan. Ap

Häh, paksu iho on yhtä kuin paljon tiukkaa rasvaa kiinni ihossa siellä sisäpuolella, eli rasvaprosentti on korkea. Kaikki  paitsi ihon normi paksuus mitä ihon "nipistyksessä" jää sormien väliin on sitä rasvaa.

Vierailija
30/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kestääkö naama, kun se kerran on muuttunut herkäksi? Raaat kasvikset herkistää myös siitepölyallergialle. 

Kiitos tästä, eka kommentti itse aiheeseen (miksiköhän aihe niin triggeröi "humoristeja"?). Tuota en ollut tiennytkään, että raa'at kasvikset altistavat siitepölyallergialle. En ole millekään allerginen. Ajattelin vain äitini ihoa katsellessa, että onko ruokavalio osittain sen salaisuus? Haeskelin siis muiden kokemuksia. Joku toinen muutama päivä sitten kyseli samantapaista asiaa ja hänelle ehdotettiin onko ylihoitanut ihoa. Sitäkin mietin, koska oireet ovat tulleet seerumien käytön jälkeen. Ne olen jättänyt pois, mutta iho ei kestä silti juuri mitään voiteita, vaan ärtyy (tulee punainen läikkä). Tällaista ei ole ennen ollut, voi johtua iästäkin (menopaussi). Ap

Vierailija
31/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, sain elintavat kodinperintönä.

Voitko vastata kysymyksiini? Äidistä tänä tulikin mieleeni, koska myös minun vanhempani ja erit äiti ovat aina syöneet puhtaasti. Ja äidillä paksu hyvä iho on säilynyt. Hän on kahdeksankymppinen. Hänen ihonsa on oikein rusottava ja upea, eikä käytä meikkivoidetta lainkaan. Ap

Häh, paksu iho on yhtä kuin paljon tiukkaa rasvaa kiinni ihossa siellä sisäpuolella, eli rasvaprosentti on korkea. Kaikki  paitsi ihon normi paksuus mitä ihon "nipistyksessä" jää sormien väliin on sitä rasvaa.

Häh vain omalle kommentillesi ;)  Mitähän sinä nyt oikein selität.

Paksu ja rasvainen iho (synnynnäinen ominaisuus) pidättää kosteutta paremmin, mutta ikääntyessä ihon kollageenisynteesi heikkenee, mikä vaikuttaa myös paksuun ja rasvaiseen ihoon. Minun ihoni ei ole kuiva, mutta se ärtyy herkemmin syystä tai toisesta. Sitä tässä yritän miettiä voisiko jokin asia tilannetta parantaa. Ikääntyessähän vitamiinit imeytyvät heikommin kuin nuorempana, siksi voisi olla hyvä lisätä puhdasta ruokaa. Ruoka vaikuttaa ihoon paljon ja monin eri tavoin. Ap 

Vierailija
32/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan 2000-luvun alkupuolen ruokamuotia?!

Okei, nyt ollaan kyllä palaamassa siihen mikä on ollut ihmiselle luontaistaravintoa. Vai roikkuiko puissa paljonkin 1900-luvun alussa einespitsoja?

Luontaisravinto on ollut yksipuolista eli sitä mitä on ollut saatavana. Sitä ei kannnata romantisoida. Puhdas ruoka tarkoittaa hyvin monipuolista kasvisvoittoista ruokaa. Nykissä nuo ravintolat olivat yleensä vegaaneja, mutta en itse halua olla vegaani. Ap

Puhdas ruoka on yksipuolista. Monipuolisuus ei tarkoita sitä, että sieltä kaupasta pitää raahata satasilla kymmeniä ruokia. 

Omassa kauppalistassani on noin 15 tuotetta. Jogurtti ja oliiviöljy on ainoita joita ns prosessoitu. 

Puhdas ruoka tarkoittaa sitä, että ruokaa käsitellään niin vähän kuin mahdollista. Esimerkiksi vihannekset höyrytetään kevyesti tai syödään raakana. En tosin ole googlannut virallista määritelmää, mutta näin se mulle selitettiin aikoinaan siellä ravintolassa tai luin sen jostain esitteestä, en muista. Minusta äitini on ollut puhdasruokainen parhaimmillaan, koska kasvatti ruokansa pitkälti itse. Jouduin usein raatamaan kasvimaalla lapsena, ehkä siksi en ole innostunut puutarhan pitämisestä itse, vaikka mahdollisuus olisi. Ap

Vierailija
33/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheestä tuli mieleen vielä se että mieheni pudotti viisi kiloa muutama vuosi sitten kun teki uuden vuoden lupauksen lisätä kasviksia. Siis ei mitään muuta kuin söi enemmän käsittelemättömiä ja pilkottuja kasviksia ja hedelmiä. 

Jos olisin bisnesnainen keksisin tuosta bisnesidean ja puhdas ruoka varmaan sitä onkin. Ap

Ja ikä oli?

Olemme 55+. Emme vielä niin vanhoja, että paino alkaa pudota itsekseen ruokahalun vähetessä. Ap

Vierailija
34/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva sitä roskiksesta ruokaansa kaivaa. Vielä. 

Vierailija
35/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva sitä roskiksesta ruokaansa kaivaa. Vielä. 

Onko tilanne niin paha, että pitää pelätä tuollaista? Mietin kyllä, kun hoitotakuu muutettiin kolmeen kuukauteen. Ihmisiä alkaa kuolla hoidon viivästymisen takia, se on selvä. Sote-uudistus on ajamassa karille oikein huolella, mutta se taas ei ole tämän hallituksen vika. Ap

Vierailija
36/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, teen kaikki ruoat itse.

Vierailija
37/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, teen kaikki ruoat itse.

Miten ihosi voi? Muut terveysvaikutukset? Minkä ikäinen olet? Kiitos, jos jaksat vastata. Ap

Vierailija
38/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pesen aina kotimaiset tomaatitkin.

Vierailija
39/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
40/46 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ei tykkää mutta itse syön aina puhtaasti kun ei ole muita kotona?!

Mitä hittoa?! Miksi koko perheen pitäisi elää jossain symbioosissa ja syödä samaa ruokaa?! 

No kyllä normaalisti perhe syö yhdessä ja kulloinkin valmistettua ruokaa. Ja jos perheessä on oikeita ruokarajoitteita, mm.gluteeniton, koko ateria tehdän se huomioiden. Ei perheessä voida kunkin mielihalujen/-oikkujen mukaan kikkailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme