2,5-vuotiaan pottaharjoitteluista.. APUA!!!
Siis aloitettakoon sillä että on jo ollut päiväkuiva melkein koko kesän.. Ja meillä 7kk vauva, isosisarus myös, 4v..
Tuntuu että teen kaiken väärin.. yölläkin ollurt satunnaisesti vaippa pois, tosin sen jälkeen on ollut joskus pissit sängyssä.. Tuntuu että tekee pissat lattialle ihan tahallaan.. sillä jos on ollut esim. riitaa niin menee vaan ja pissaa olohuoneen lattialle.. Ja olen nätisti sanonut tyyliin 10 kertaa että "onko pissahätä, pitäisikö mennä potalle..?" Ja jos vien väkisin tai jos tyyliin "hämään" lapsen potalle niin viimeistään siinä vaiheessa pistää jarrut päälle kun housuja otetaan pois.. Tein sen sitten hitaasti tai nopeasti.. Myöskään wc-pöntön pienennin ei auta asiaa.. ei suostu myöskään sen useammin sinne kuin potallekaan. Ainut milloin onnistun niin siirtymissä, eli "lähdetään ulos, ennen kun lähdetään, pitää käydä pissalla.." tai että "nyt kylpyyn, ennen kylpyä pissalle.."
Pitäisikö mun vaan heittää hanskat tiskiin hetkeksi ja laittaa koko ajan sitä vaippaa, vai mitä?? Mitä te tekisitte??
Kommentit (23)
meilläkävi joskus useinkin noin kun muuten harmitti eikä halunnu potalle vaikka oli hätä. lisäksi huomasin että usein se pissahätäkin tuli kun oikein suututti. eli uhma-mustasukkaisuutta taitaapi olla. tsemppiä vaan, eihän se auta kun luututa lattioita, eiköhän se nopeasti mee ohi kun märät housut on sen verta ikävät. en ehkä kuiteskaan laittais enää uudelleen vaippaa. yövaippa on sit asia erikseen, sinnehän pissii ihan vahingossa. sen vaan huomasin että väkisin sinne potalle ei kannattanu maanitella, tuli vaan pahempi huuto.
taas yksi pissaepisodi takana.. Lapsi siis meni kylpyä ennen pissalle, kuten aina! Mutta sitten iltapalan jälkeen hampaidenpesun aikana, ei mennyt.. kuten yleensä.. Noh, tulihan ne pissat sitten juuri ennen nukahtamista.. Nyt kyllä sanoin että saa itse siivota, ja tekikin mukisematta niin. Kehuin sitten ja meni vielä pöntölle, mutta ikävä kyllä, putosi sinne pönttöön, koska unohti laittaa sen pienentimen.. mikä lie kammo siitäkin tulee??? !
No, kokeillaan nyt jotain strategiaa..
mun ikäset on oppinut kuiviks reilun vuoden vanhoina. Samoin kyllä oma lapseni, eikä sitä ole remmillä uhattu yms. Oikeastaan nimenomaan päinvastoin, kehuilla ja hurraa-huudoilla. Viitseliäisyyttähän se vaatii ja herkkyyttä lapsen viestinnän ymmärtämiseen. Nyt on sit turha väännellä sanoja EN TARKOITA etteikö vaippaisten vanhemmat olisi herkkiä lapsiensa viesteille. Meillä alko istuun potalla säännöllisesti unien ja ruokailujen yhteydessä heti istumaan opittuaan. Ei sitä kuitenkaan tehty otsat rypyssä vaan ihan niin kuin kaikkea muutakin lapsen perushoitoo. Jokainen tietenkin hoitaa potattamisen parhaalla katsomallaan tavalla, mutta ei pienen lapsen kuivaksi opettaminen mitään salatiedettä ole. Ja kyllä sen huomaa, kun lapsi hokaa homman.