2,5-vuotiaan pottaharjoitteluista.. APUA!!!
Siis aloitettakoon sillä että on jo ollut päiväkuiva melkein koko kesän.. Ja meillä 7kk vauva, isosisarus myös, 4v..
Tuntuu että teen kaiken väärin.. yölläkin ollurt satunnaisesti vaippa pois, tosin sen jälkeen on ollut joskus pissit sängyssä.. Tuntuu että tekee pissat lattialle ihan tahallaan.. sillä jos on ollut esim. riitaa niin menee vaan ja pissaa olohuoneen lattialle.. Ja olen nätisti sanonut tyyliin 10 kertaa että "onko pissahätä, pitäisikö mennä potalle..?" Ja jos vien väkisin tai jos tyyliin "hämään" lapsen potalle niin viimeistään siinä vaiheessa pistää jarrut päälle kun housuja otetaan pois.. Tein sen sitten hitaasti tai nopeasti.. Myöskään wc-pöntön pienennin ei auta asiaa.. ei suostu myöskään sen useammin sinne kuin potallekaan. Ainut milloin onnistun niin siirtymissä, eli "lähdetään ulos, ennen kun lähdetään, pitää käydä pissalla.." tai että "nyt kylpyyn, ennen kylpyä pissalle.."
Pitäisikö mun vaan heittää hanskat tiskiin hetkeksi ja laittaa koko ajan sitä vaippaa, vai mitä?? Mitä te tekisitte??
Kommentit (23)
ja yrittäisin muutaman kuukauden päästä uudestaan.
Kokonaan pois niin kyllä ne siitä lähtee.
Päivällä on helpompi ne vaipat jättää, kun on mahdollisuus joka välissä sinne potalle kiikuttaa pissille tai muistuttaa. Mutta yökuivuushan riippuu ihan jostain hormonijutuista...
Kokonaan pois niin kyllä ne siitä lähtee.
nyt kusasen sänkyyni. En usko kyllä täydellisesti tuohon hormonijuttuunkaan. Kyllä 2,5 v YLEENSÄ on jo valmis vaipattomaan oloon.
lähempänä 3 vuotta ja yökuiviksi kokonaan siinä 4-vuotiaina.
PIdä ihmeessä yöllä ainakin sitä vaippaa, ei se lapsi OPI varsinaisesti yökuivaksi, se tulee ihan fysiologisista syistä sitten kun lapsi on oman biologisen kellonsa mukaisesti siihen valmis. Päiväkuivaksi voit opetella, mutta sekin vaatii hermoja, aikaa ja kärsivällisyyttä ja palkitsemista. Älä kiinnitä huomiota epäonnistumisiin, vaan kuivaa lätäköt kiltisti mitään mutisematta ja muista kovasti kehua lasta aina, kun tekee asiansa nätisti potalle.
että oma sukupolveni on oppinut päiväkuivaksi reilusti alle 2-vuotiaana? Tai ainakin pikainen gallup ystävä- ja tuttavapiirissä on näin osoittanut.
vaikkei itse vielä mitään sanoiskaan. Että senkun katsot silmiin vaan ja selität, niin kyllä kuule varmasti ymmärtää mitä haluat sanoa.
Teillä on nyt aika paljon pieniä, ja vauva vaatii osansa, joten ei ihme, jos keskimmäisellä on henkisesti rankkaa. Ja silloinhan sitä pissitään just mihin sattuu. Antaisin lapselle aikaa käsitellä tunteita ihan vaipan kanssa, sillä siitä potalle menosta tappelemalla vaan varmistetaan se, ettei se ainakaan onnistu.
siis lapseni oli jo kuiva!!!
t.ap
ja esikoiseni oli kuiva jo 1v4kk iässä..
"Äiti nyt sanoo tässä, että enää ei yöllä laiteta vaippaa ja pissan ei tarvitse sitten enää yöllä tulla."
Tadam... lapsesta tuli yökuiva.
vaikkei itse vielä mitään sanoiskaan. Että senkun katsot silmiin vaan ja selität, niin kyllä kuule varmasti ymmärtää mitä haluat sanoa.
että oma sukupolveni on oppinut päiväkuivaksi reilusti alle 2-vuotiaana? Tai ainakin pikainen gallup ystävä- ja tuttavapiirissä on näin osoittanut.
huomasin omassa samanikäisessä saman ja tein just niinkuin joka paikassa kielletään. Syyllistin ja rankaisin, eli selvästä tahallisesta lattialle pissimisestä tuli rangaistus. Esim. ei pikkukakkosta tai lempilelu jäähylle.
Ja kas oppi kuivaksi, ja vaikka vahinkoja sattui meilläkin ne kyllä erotti tahallisuudesta.
Äitini kun paapattaa minulle 2-vuotiaasta pojasta, kun vielä "kusee ja paskoo vaippaan". "Tekin olitte kuivia jo silloin ja silloin." Sitten kerran puhuttiin tuosta kuivuudesta, niin kertoi että hänellä oli potta johon sai vyöllä kiinni ja siihen istutettiin siitä saakka kun istua osasi. Vyö vaan kii ja antoi istua niin kauan että jotain aina tuli. Saattoi tuntikin kuulemma vierähtää. Ja sitten tehostettiin tukkapöllyllä ja remmillä, jos lattialle meni kuseksimaan. Kyllähän sitä tuolla tyylillä lapsi äkkiä oppii pidättelemään.
joten ihmettelen, että täällä pari kirjoittajaa hyppäsi silmille. Olen 36-vuotias ja äitini on kertonut, että pottaharjoittelu aloitettiin heti, kun opin istumaan. Istuminen tapahtui leikin varjolla, luettiin satukirjaa jne. Minusta on valokuviakin, kun nauran potalla istuessani, joten tuskin se ihan tuskallista on ollut... Kun pissa tuli pottaan, niin kehuttiin ja rohkaistiin. Puolitoistavuotiaana tosiaan olin päiväkuiva, yökuivuudesta en ole hoksannut kysyä. Enkä pidä itseäni mitenkään hyperälykkäänä.
Ihan turhaan pillastutte. Ihan kuin häpeäisitte jotain, ainakin reaktionne perusteella.
8
kun pikkuveli syntyi 8/05, mutta ei pissanut vaippaan, vaan kävi potalla pissalla... (Vaippa oli pehmeä päällä ja halusi vaipan, kun vauvallakin oli, mutta sitä ei kestänyt, kuin muutaman Vko:n / kuukauden?...) =)
(Esikoinen oli yökuiva jo n. 2 v 8 kk, mutta pidimme vahinkojen minimoimiseksi vaippaa yöllä...)
Nyt tämä Poika 8/05 (3 v) on alkanut n. 2 vko:a sitten suht hyvin päivä kuivaksi, joskus sattuu vahinko, mutta aika harvoin enää... =)
(Tuntui n. 3 vko:a sitten toivottamalta tämä kuivaksi opettelu, kun pissasi / kakkasi useammat vaatteet päivässä, kun ei tuntenut koska on hätä, mutta oppi sitten nopeasti...) =)
Yöllä käytetään vielä vaippaa, vaikka ei pissaakkaan enää yöllä tai ei ole pissannut enää pitkään aikaan, mutta päästä pissat vaippaan aamulla,
kun on herännyt, jos ei hoputa potalle... =)
lapsi ei puhu vielä, joten vaikea keskustella asioista..
joten ihmettelen, että täällä pari kirjoittajaa hyppäsi silmille. Olen 36-vuotias ja äitini on kertonut, että pottaharjoittelu aloitettiin heti, kun opin istumaan. Istuminen tapahtui leikin varjolla, luettiin satukirjaa jne. Minusta on valokuviakin, kun nauran potalla istuessani, joten tuskin se ihan tuskallista on ollut... Kun pissa tuli pottaan, niin kehuttiin ja rohkaistiin. Puolitoistavuotiaana tosiaan olin päiväkuiva, yökuivuudesta en ole hoksannut kysyä. Enkä pidä itseäni mitenkään hyperälykkäänä.
Ihan turhaan pillastutte. Ihan kuin häpeäisitte jotain, ainakin reaktionne perusteella.
8
No, oma otsikkosi oli aika omahyväisen oloinen...
Vaikuttaa vähän siltä, että joillekin tämä asia on niin herkkä, että otetaan asiat vähän toisella tavalla kuin ne on tarkoitettu.
8
lapsi ei puhu vielä, joten vaikea keskustella asioista..