Teinien vanhemmat, miten saatte pidettyä itsetunnon kunnossa?
Olen saanut viimeisen 1,5v ajan kuulla pelkkää kritisointia. Alkaa olla itsetunto sitä luokkaa, että tuntuu todella, että olen surkein äiti ja täysin huono ihminen. Vanhemman kunnioitus tuntuu olevan ihan vieras käsitys. Tai tarkemmin äidin kunnioitus. Ollaan erottu lasten isän kanssa ja rivien välistä kuulee miten isä on niin paljon mukavampi.
Alussa osasin olla välittämättä niistä haukuista ja siitä kun mikään ei kelpaa, mutta nyt alkaa tuntua, että ehkä minä sittenkin olen ihan paska. Miten te jaksatte?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Jaksoin olemalla aikuinen. Se päätään rääpivä teini on lopulta vain lapsi, ei samalla tasolla henkisesti kypsän aikuisen kanssa.
Kyllähän sen tietää, mutta silti se nakertaa
Ei mun lapset ole haukkuneet mua koskaan enkä minä heitä. Jospa todella oletkin surkea äiti?
Miksi teinin pitäisi saada haukkua toisia päivät pääksytysten? Oletko sanonut hänelle ettei tuollaista ole kovin kiva kuunnella? Voisi myös auttaa jos kritiikille olisi aika ja paikka
Vierailija kirjoitti:
Jaksoin olemalla aikuinen. Se päätään rääpivä teini on lopulta vain lapsi, ei samalla tasolla henkisesti kypsän aikuisen kanssa.
Missä väitettiin että kukaan on henkisesti kypsä aikuinen pelkästään ikääntymällä? Meillä päätään rääpi ja lattialla itkupotkusi se vanhempi.
V-tuttaa päivittäin. Ei ole ratkaisua tähän kyllä
Vierailija kirjoitti:
Miksi teinin pitäisi saada haukkua toisia päivät pääksytysten? Oletko sanonut hänelle ettei tuollaista ole kovin kiva kuunnella? Voisi myös auttaa jos kritiikille olisi aika ja paikka
Ei se ole heillä suoranaista haukkumista. Sellaista, että selväksi käy miten olen huono ihminen. Väärin teen sen ja sen asian.
ap.
Ai mä ajattelin, että kysymys liittyi teinin itsetunnon tukemiseen. Se on mielestäni vaikeaa. On kauheaa kuunnella, kun teini koko ajan haukkuu itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole heillä suoranaista haukkumista. Sellaista, että selväksi käy miten olen huono ihminen. Väärin teen sen ja sen asian.
ap.
Eli et osaa ottaa palautetta vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.Eli et osaa ottaa palautetta vastaan?
En taida enää tämän puolentoista vuoden jälkeen osata. Sitäkään.
Miksi teini esittää tuon kaltaista kritiikkiä jatkuvasti?
Ei munkaan lapset ole mua koskaan haukkuneet. Ovat nyt 13v ja 15v, joten toki voi olla vielä tuloillaan, mutta erikoiselta kuulostaa. Heillä toki on harrastuksia, mihin puretaan se ylimääräinen energia enkä vanhempana hengitä pikkuasioista niskaan. Meillä on selvää, miten toisille ihmisille ja toisista ihmisistä puhutaan.
Tehköön itse mieleisellään tavalla asiat sitten kun on muuttanut omilleen . Siihen asti on kunnioitettava ja arvostettava sitä mitä on tarjolla .
Meillä oli aika tiukka kuri, eli päätään ei saanut aukoa meitä vanhempia haukkuakseen, eikä myöskään saanut haukkua tai nimitellä sisaruksia. Kyllä teinit silti osasivat mieleni pahoittaa. Aika aikansa kutakin. Sitä mentiin päivä kerrallaan ja kiukuttelu kerrallaan.
En olisi kuunnellut sekuntiakaan minkäänlaista pellekritiikkiä teiniltä. Enkä yhtään keltään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teini esittää tuon kaltaista kritiikkiä jatkuvasti?
Teinit nyt vaan on toisinaan sellaisia. Kaikki tietäviä ja mustavalkoisia. Ihan normaalia teinin käytöstä v*ttuilla vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.Eli et osaa ottaa palautetta vastaan?
Minkälaista palautetta kotona pitäisi jaksaa kuunnella jatkuvasti ja miksi?
Oletko kertonut teinillesi miten pahalta moitteet tuntuvat? Teini-ikäisellekin kannattaa opettaa empatiaa. Mun tyttäret teini-iässä kyllä sanoivat kaikenlaista kiukustuessaan ja etenkin, kun rajoitimme heidän tekemisiään. Lepyttyään osasivat kyllä pyytää anteeksi. Älä hyväksy huonoa käytöstä ja vaadi anteeksi pyytämistä. Tunnekuohun haihduttua käy vakava keskustelu tästä tilanteesta teinisi kanssa. Hänen pitää kohdata omat ikävät tekonsa ja siedettävä ikävät tunteet, mitkä siitä seuraavat. Anteeksi pyytäminen on tärkeä taito.
Kysy onko isä opettanut puhumaan noin. Ja sano vaikka tykkäisi isästä enemmän, ei isä häntä täysaikaisesti ottaisi luokseensa asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Ajattelen että vanhemman tehtävä on toki ymmärtää teinin tunnemyrsky ja tarve kyseenalaistaa omat vanhemmat, mutta se ei tarkoita etteikö asiasta voisi sanoa tai että rajoja ei pitäisi olla ollenkaan. Teini-iässä lapsi oppii että vanhempikin on ihminen, ja että omalla käyttäytymisellä on vaikutusta muihin. Kunhan aikuinen ei mene mukaan kritisointiin ja moittimiseen. Omalla esimerkillä on yhä vaikutusta, vaikkei se heti näykään. Tsemppiä.