Miten yksinhuoltajaisä selittää tytöille kuukautiset jne?
Vai puhutaanko niistä mummon, tädin tai kummin kanssa?
Kommentit (64)
Kyllä näistä asioista joutuu kaikki isät tyttärilleen puhumaan. Ei muuta kuin Googleen ja faktat pöytään.
Ei pidä edes harkita lastentekoon ryhtymistä jos ei kehtaa kuukautisista puhua.
Kehtasit panna, mutta kuukautisista puhuminen hävettää.
Vierailija kirjoitti:
No siis olen itse nainen, mutta enpä minäkään niitä osaisi selittää. En läpäissyt edes sitä terveystiedon koetta, jossa asiaa kysyttiin.
Meillä lukiossa bilsan maikka totesi aika tiukasti, että lisääntymisasioista naisten on osattava oman kehonsa osalta kuukautiskierron toiminta ja on tunnettava omat sukupuolielimensä. Hän oli vielä sitä polvea, joka oli varmaan kasvanut luullen esim. että ensimmäisestä yhdynnästä ei voi tulla raskaaksi jne. Ei ihme, että hän vaati, että on osattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne koulussa käydään läpi. Tietenkin jos lapsesi koulunumerot ovat jotain vitosia tai kutosia, on riski, että tämäkin asia on mennyt yli hilseen.
Joo joskus viidennellä luokalla.
Monilla ne alkaa jo paljon aiemmin.
No se on kyllä jo harvinaista. Tavallisesti alkavat 10-16-vuotiaana ja keskimäärin 13-vuotiaana.
Säästyin tältä.
t. Vain poikien äiti 💙
Vierailija kirjoitti:
Säästyin tältä.
t. Vain poikien äiti 💙
Säästyin erektion selittämiseltä.
t. vain tyttöjen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne koulussa käydään läpi. Tietenkin jos lapsesi koulunumerot ovat jotain vitosia tai kutosia, on riski, että tämäkin asia on mennyt yli hilseen.
Ihan höpöjä puhut, tosi harvoin alkaa ennen vitosluokkaa
En ole yhdellekään lapsistani niistä kummemmin jutellut. Näyttänyt vain missä on siteet. Ihan luonnostaan ovat oppineet niiden kanssa olemaan ja elämään. Ihan kuten itsekin aikoinaan. Ei niistä äiti minulle koskaan mitään puhunut. Mikään tabu meillä kuukautiset ei kuitenkaan ole. Välillä tuntuu, että tyttäret kailottavat niistä vähän turhankin avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jopa paremman kuin minun äitini joka ei sitä tehnyt. Koulussa olin ehtinyt saada tarvittavat tiedot onneksi.
Ei tehnyt minunkaan äitini. Kun menin yliopistoon ja muutin kotoa, suositteli aloittamaan pillerit, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on kyllä jo harvinaista. Tavallisesti alkavat 10-16-vuotiaana ja keskimäärin 13-vuotiaana.
Keskimääräinen alkamisikä oli jo 60-luvulla noin 13 vuotta, ja siitä on takuulla mm. ravitsemus parantunut huomattavasti. Nykyään useimilla alkaa 11-13v. Todella harvalla alkaa enää 14v tai myöhemmin, kuten ehkä vielä isomummon tai hänen äitinsä nuoruudessa.
Jos tuntuu kovin hankalalta, niin voithan pyytää tätiä, kummitätiä tms. juttelemaan. Mutta ota asia kuitenkin ensin itse puheeksi, jotta tyttösi tietää voivansa puhua kanssasi sellaisestakin, mitä et ole kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöjä puhut, tosi harvoin alkaa ennen vitosluokkaa
Viidennen luokan alkaessa ollaan jo 11v ja viidennen luokan aikana osa täyttää 12v. Jos kuukautiset käsitellään vitosen keväällä, niin monella on kyllä jo suurella todennäköisyydellä kuukautiset alkaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen alkamisikä oli jo 60-luvulla noin 13 vuotta, ja siitä on takuulla mm. ravitsemus parantunut huomattavasti. Nykyään useimilla alkaa 11-13v. Todella harvalla alkaa enää 14v tai myöhemmin, kuten ehkä vielä isomummon tai hänen äitinsä nuoruudessa.
Mulla alkoi vasta 16-vuotiaana. Harvinaisuus?
Miten ne äidit joilla ei ole koskaan ollut kohtua puhuu kuukautisista tyttärilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästyin tältä.
t. Vain poikien äiti 💙
Säästyin erektion selittämiseltä.
t. vain tyttöjen äiti
Mitä selittämistä siinä on? Taidat olla ahdistelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi vasta 16-vuotiaana. Harvinaisuus?
Millä vuosikymmenellä?
Meidän luokalla varmaan kaikilla alkoi 11 tai 12v, just siinä 5. ja 6. luokan aikana. Tämä vuosituhannen alussa.
Vihkosia ja kirjoja hyllyyn. Joku sukulaistäti kertoo tai koulussa. Vai koulukaverit.
Ei kai niitä erektioita tarvi selittää kun niitä on jo sikiöaikana. Ihan fyysinen reaktio. Sen sijaan siemensyöksyjen mahdollisuudesta lienee hyvä mainita.
Olen aika varma että tiesin niistä jo varmaan alle kouluikäisenä. En silti usko että isä viiden tytön yksinhuoltajana välttyi ihan kokonaan kuukautisten liittyviltä aiheilta.