Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksinhuoltajaisä selittää tytöille kuukautiset jne?

Vierailija
05.05.2024 |

Vai puhutaanko niistä mummon, tädin tai kummin kanssa?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihkosia ja kirjoja hyllyyn. Joku sukulaistäti kertoo tai koulussa. Vai koulukaverit.

Miksi ei vaan voi puhua?

Vierailija
42/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä vuosikymmenellä?

Meidän luokalla varmaan kaikilla alkoi 11 tai 12v, just siinä 5. ja 6. luokan aikana. Tämä vuosituhannen alussa.

29-vuotias nainen. Se, jolla kuukautiset alkoivat vasta 16-vuotiaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin lapsena äidiltä että mitä tarkoittaa kuukautiset, olin törmännyt sanaan jossain lehdessä tai kirjassa. Äiti vastasi että kertoo sitten kun olen vanhempi. No, kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, onneksi koulussa oli asiasta puhuttu.

Vierailija
44/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei selittänyt kumpikaan vanhempi yhtään mitään. Onneksi kuukautiset alkoivat vasta 14v niin tiesin homman kavereilta ja koulusta.

Kun kuukautiset vihdoin alkoivat, äiti oli vihainen ja tiuskaisi että "mun siteitä et sitten ainakaan käytä".

Vierailija
45/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tosi vaikea muuten selittää, niin saatavilla on hyviä kirjoja ja oppaita ja varmaan nettisivujakin, joissa asiasta on kerrottu.

Vierailija
46/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut 7 vuotta vanhempi isosisko, mutta kyllä kuukautiset oli ihan ns. neutraali aihe. Olin nähnyt isän ostavan siteitä ja siteitä vessassa. Tuntuu että aihetta sivuttiin jos siinä keskustelussa että mistä vauvat tulee.

Vierailija
47/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko vaikka kertomalla faktat?

Kerotaan jo päiväkodissa ja ala-asteella.

Vierailija
48/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotaanko? Meillä kerrottiin yläasteella. 

Vierailija
49/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne koulussa käydään läpi. Tietenkin jos lapsesi koulunumerot ovat jotain vitosia tai kutosia, on riski, että tämäkin asia on mennyt yli hilseen.

Joo joskus viidennellä luokalla.

Monilla ne alkaa jo paljon aiemmin.

No se on kyllä jo harvinaista. Tavallisesti alkavat 10-16-vuotiaana ja keskimäärin 13-vuotiaana.

Ja tavallisesti viidennellä luokalla ollaan n. 11-vuotiaana. Eikä ole mitenkään harvinaista, että kuukautiset alkaa jo ennen sitä. 

Vierailija
50/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidennellä luokalla viimeistään kerrotaan, näin on ollut ainakin viimeiset 20 vuotta. Ja kylläpä tuota aihetta taidettiin ainakin sivuta jo oman 2. luokkalaisen ympän kirjassa. 

Vierailija
51/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidennellä luokalla viimeistään kerrotaan, näin on ollut ainakin viimeiset 20 vuotta. Ja kylläpä tuota aihetta taidettiin ainakin sivuta jo oman 2. luokkalaisen ympän kirjassa. 

Olen se 29-vuotias nainen (jolla kuukautiset alkoivat vasta 16-vuotiaana), eikä meillä kerrottu kuukautisista kuin vasta yläasteella. 

Vierailija
52/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli tainnut hätäisesti 11v täyttää, kun kuukautiset alkoivat. Muistaakseni heillä oli koulussa ollut liikunnanopettajan pitämä tunti, jossa asioita oli käsitelty ja myös erilaisia suojia esitelty.

Meidän perheessä ei ollut tapana sulkea wc:n ovea, joten lapsi oli kyllä jo pienestä asti nähnyt, kuinka kuukautisten kanssa toimitaan. Muistan hänen joskus alle kouluikäisenä kysyneen, mistä tietää mistä niitä kuukuppeja voi ostaa. Häntä siis mietitytti se nettiosoite, mistä voisi tilata. Tämä oli hänelle siis yksi näistä tulevaisuuden kysymyksistä, joka häntä mietitytti. Samaan tapaan kuin hän mietti, miestä isona voi tietää minne pitää muuttaa ja kenen kanssa menee naimisiin.

Vierailija
53/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No isä voisi vaikka ostaa suojia valmiiksi ja jättää ne näkyville, jos kokee muuten kiusalliseksi aloittaa keskustelun. Sitten kertoa, jos/kun lapsi on kiinnostunut asiasta. Minä olen äitinä jo taaperolle puhunut asiasta, kun hän on ihmetellyt vessassa olevia suojia. Aion tulevaisuudessa myös seurata suojien kulutusta ja täyttää varastoja ilman, että lapsen tarvitsee ottaa asiaa kanssani puheeksi. Minä jouduin äidiltäni joka kuukausi erikseen ruinaamaan suojia ja se hävetti niin paljon, etten kehdannut edes aina pyytää ja käytin koulun käsipaperia suojana.

Vierailija
54/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten alkamisikä on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa myös geenit. Tosin moni muukin asia, esimerkiksi identtisellä kaksossiskollani alkoi kuukautiset noin 1,5 vuotta aiemmin kuin minulla.

Vierailija
55/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se ole jo tiktokista lapsille selvinnyt

Vierailija
56/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se 29-vuotias nainen (jolla kuukautiset alkoivat vasta 16-vuotiaana), eikä meillä kerrottu kuukautisista kuin vasta yläasteella. 

Mitä ihmettä? Siis joskus 2007? 

Vierailija
57/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Siis joskus 2007? 

Taisi olla seitsemännellä luokalla. 

Vierailija
58/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisten alkamisikä on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa myös geenit. Tosin moni muukin asia, esimerkiksi identtisellä kaksossiskollani alkoi kuukautiset noin 1,5 vuotta aiemmin kuin minulla.

Minä en ole koskaan ostanut tytölle siteitä. Jokuja niitä taisi olla saatavilla, mutta ei niiden kulutusta ole kyllä tarvinnut seurata. Tyttö hyvin nopeasti osti ihan itse sellaiset siteet/suojat joita halusi käyttää. Sitä en tiedä kuinka paljon hän on niistä keskustellut kavereiden kanssa mutta ei me olla erikseen aiheesta keskusteltu.

Vierailija
59/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan ostanut tytölle siteitä. Jokuja niitä taisi olla saatavilla, mutta ei niiden kulutusta ole kyllä tarvinnut seurata. Tyttö hyvin nopeasti osti ihan itse sellaiset siteet/suojat joita halusi käyttää. Sitä en tiedä kuinka paljon hän on niistä keskustellut kavereiden kanssa mutta ei me olla erikseen aiheesta keskusteltu.

Oletko varma, että osti itse?

Vierailija
60/64 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että osti itse?

Ja miksi mun se edes pitäisi tietää, mutta joo olen melko varma saattaa olla että ostaa myös muiden puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä