Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä, miten joitain ihmisiä ei haittaa, vaikka oma piha on kaatopaikka

Vierailija
05.05.2024 |

Tuttava kutsui eilen grillaamaan. Siinä ohessa esitteli kaunista pihaansa, oli juuri saanut kukkapenkit siistittyä. Vähän kyllä mun mielestä maisemaa rumensi auton- ja veneenraadot, ruosteiset tynnyrit, kanisterit, trukkilavat, pressut, hylätyt kodinkoneet ym romut. Sitä kamaa oli todella paljon, vaikkei tontti ollut kovin iso. Tuleeko tuollaiselle jotenkin sokeaksi, että rouva näkee vain ne kauniit liljat ja pionit?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähellä (onneksi ei meille näy) on ok-talon piha, jossa lojuu mm.vanha asuntovaunu, vanha asuntoauto, työmaakoppi sun muuta. Kuistin ympärille on laitettu työmaa-aitaa.

Onpa somaa.

Vierailija
22/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tekee niin kuin tykkää. Oma piha, oma valinta.

Vaikea ymmärtää, että joku nainen tykkää autonraadoista pihassaan.

Luuletko, että se nainen on ne autonraadot sinne tuonut?

On näinkin tapahtunut. Ei kaikki naiset istu sievästi jalat ristissä ristipistojen äärellä vaan osalla pysyy avaimet kädessä öljyisissä näpeissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin ihmettelen.Miksi hommata piha,jos ei jaksa pitää sitä kunnossa.

Yllättävän yleistä vielä.

Vierailija
24/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiössä on varmaan jotain samaa kuin niissä, jotka haisevat, kun eivät ymmärrä hygienian päälle. Helsingin julkisissa näitä näkyy todella paljon.

Vierailija
25/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ajatelkaas, että se on kuitenkin niiden koti eikä teidän. Eikös se ole hyvä?

Vierailija
26/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma piha oma tyyli.

Vierailija
27/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rämiä autonraatoja voi maaseudulla olla metsät täynnä. Vastuutonta. 

Vierailija
28/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lähellä on piha, jossa on lukuisten autonraatojen lisäksi joku tankki ja puolikas lentokone. Ties mitä muutakin keräilyharvinaisuutta. En vaan ymmärrä noiden päälle mitään, niin omaan silmään näyttää enemmän kaatikselta.

Vierailija
29/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelen.Miksi hommata piha,jos ei jaksa pitää sitä kunnossa.

Yllättävän yleistä vielä.

On jo aika kova juttu että on oma piha minne voi kerätä tai olla keräämättä kaikenlaista.Hyvin monella ei tällaista mahdollisuutta edes ole.

Vierailija
30/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pihassa sopusoinnussa mun puutarha projektit ja miehen autoharrastus. En tietenkään ilosta hihkui, kun joka nurkalla on joku ruosteisen "keräilyharvinaisuus" mutta on meidän piha myös miehen. Jos hänen silmäänsä hivelee ne rautaromut, niin mikä mä oon sanomaan siitä mitään 😄

Vierailija
31/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista romuvarastona toimivista parvekkeista muistan kuulleeni että ovat paloturvallisuusriski. Että löytyy säännöt kyllä.

Vierailija
32/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuokralla isossa talossa, joka on jaettu pienempiin asuntoihin. Myös talon omistajat asuvat tässä. Piha on juuri tuollainen isojen romujen täyttämä, niitä vain välillä siirrellään ympäriinsä. Tarjouduin joskus auttamaan niiden pois raivauksessa ja tilaamaan niille kuljetuksen (noista romuista jopa maksetaan eli ei ole hinnasta kiinni) mutta apu ei kelvannut :( En ymmärrä yhtään, tästäkin pihasta saisi helposti suorastaan idyllisen. Olen miettinyt ovatko ne jotain kuolleen sukulaisen roinia ja niille ois omistajien mielestä muodostunut joku outo tunnearvo.

Huoli pois! Se on hänen pihansa, ei sinun.

Vierailija
33/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh. Yhtä hyvin voi sanoa, että "en käsitä miten joitakin ihmisiä ei haittaa, että oma auto on vanha romu". Tai tai oma työpaikka huonosti palkattu liukuhihnaduuni, tai omat vaatteet vanhoja rääsyjä, tai oma puoliso hankala valittaja jne. 

Ihmisille on eri asiat tärkeitä elämässä. Ja sitä kokonaiskuvaa ja syitä ulöspäin näkyvien asioiden taustalla eivät ulkopuoliset tiedä.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta hyvään työhön tai puolisoon, halusi tai ei. Mutta useimmilla on mahdollisuus hankkiutua yhteistä maisemaa ja elinympäristöä rumentavasta romusta eroon. On aivan hullua, että esim. tonnien metalliesineitä ei viedä kierrätykseen. Porukat puuhastelee ananaspurkkien ja muiden esineiden kierrätyksen kanssa ja toisilla autonraadot ruostuu pihassa. Mautonta ja saamatonta.

Mikä auktoriteetti määrittää, mikä on "yhteistä maisemaa ja elinympäristöä rumentavaa romua"? Kuulostaa jokseenkin poliisivaltiomeiningiltä.

Vierailija
34/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tekee niin kuin tykkää. Oma piha, oma valinta.

Ei aivan niinkään. Ympäristölautakunta on joutunut puuttumaan juuri näihin jotka on törkeitä kaatopaikkoja. Sakon uhalla ovat joutuneet siivoamaan. Sekaisin autoromuja ja kaikkea helposti syttyvää. Vaarallista naapureillekkin , eikä yksistään se että ovat maiseman pilaajia.

Vierailija
35/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei sentään ole mitään ruosteista romua pihalla, mutta pihani on muuten aika epäsiisti, ja voin sanoa, että kyllä se häiritsee minua.

Mutta minulla ei ole perhettä eikä yksinkertaisesti riitä aika ja energia sen pitämiseen sellaisena kuin haluaisin. Joka päivä teen jotain pihalla, mutta se ei riitä mihinkään. Saan näin kevään aikana enimmät roskat haravoitua ja pahimmin villiintyneet pensaat leikattua, sitten on yhtäkkiä kesä ja kaikki rehottaa taas. Silloin menee aika ruohon leikkaamiseen ja lupiinien repimiseen, eikä paljon muuta uskalla edes tehdä, kun tämä on pahinta borrelioosialuetta ja tuntuu että punkin saa jos käy vain kääntymässäkin pihalla.

Harmittaa sen verran, etten pahemmin viihdy omalla pihalla. Haaveilen että joskus olisi varaa puutarhuriin.

Vierailija
36/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kotinsa sisältä ylipäätään. Asuin kerran (pakon sanelema) eräässä kimppakämpässä, jossa kämppikset olivat aivan järkyttävän sotkuisia. Pinttynyttä likaa joka paikassa, niin paljon että se alkoi keräämään tuholaisia. Kaikki heidän astiat rikkinäisiä ja likaisina kaapissa kun eivät kunnolla putsanneet näitä. Ihan aikuisia, työssäkäyviä ihmisiä olivat. Olin tulla hulluksi tuossa kämpässä.

Vierailija
37/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pihassa sopusoinnussa mun puutarha projektit ja miehen autoharrastus. En tietenkään ilosta hihkui, kun joka nurkalla on joku ruosteisen "keräilyharvinaisuus" mutta on meidän piha myös miehen. Jos hänen silmäänsä hivelee ne rautaromut, niin mikä mä oon sanomaan siitä mitään 😄

En kyllä usko, että pystyisi olemaan yhdessä sellaisen miehen kanssa, joka keräilee jotain autonromuja. Jos autoja harrastaa niin sitten joku oikeasti hyväkuntoinen keräilyauto, noi ruosteromut harvemmin mitään arvokkaita on.

Vierailija
38/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo välttämättä kiinni siitä, etteikö se haittaisi. Mutta voi olla, ettei ole voimia ja/tai rahaa siihen, että laittaisi sen pihan kuntoon. Tai homma näyttää niin isolta ja epätoivoiselta, että lamaantuu sen urakan edessä eikä tiedä mistä päästä pitäisi aloittaa.

Vierailija
39/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen myös. Mulle siisti ja hoidettu piha tuo mielenrauhaa, sellaisessa on mukava oleilla. Sama juttu kodissa ja varastorakennuksessa. Mitään tavaroita en jemmaile "jos joskus 20 vuoden päästä vaikka tarviin" -mentaliteetillä. Jos tavaralle ei ole käyttöä, se joutaa kierrätykseen. 

Sinkkunahan tuo onnistuu. Mutta jos on puoliso, joka kerää sitä tavaraa eikä ole valmis luopumaan, niin minkäs teet?

Vierailija
40/86 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo välttämättä kiinni siitä, etteikö se haittaisi. Mutta voi olla, ettei ole voimia ja/tai rahaa siihen, että laittaisi sen pihan kuntoon. Tai homma näyttää niin isolta ja epätoivoiselta, että lamaantuu sen urakan edessä eikä tiedä mistä päästä pitäisi aloittaa.

Tämä juuri!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi