Antavatko vanhemmat oikeasti nimiä kuten Kaura tai Käpy, vai
Vaihtavatko nuo muunsukupuoliset aikuisena nimensä?
Kommentit (105)
Vierailija
Miksei? Aivan käypä nimi, kiva kirjoitusasu. Sopii suomalaisen suuhun ja kieleen. Ajattele vain sanana tässä tapauksessa, eikä mitään sun lapsuuden viehtymyksiä.
🤦🤦🤦🤦🤦🤦🤦🤦
Vierailija kirjoitti:
Lesbopari oli laittanut lapsensa nimeksi "Valo". Tahtovat kai esittää jotain sukupuolineutraalia aatettaan. Ettei vahingossakaan tiedetä onko lapsi tyttö vai poika.
Valo on ollut mun elämäni ajan miehen nimi. Meidän luokalla seitkytluvulla oli Valo. Myöhemmin tutustuin toiseen Valoon ja sitten vielä uusi duunikaveri antoi pojalleen nimeksi Valo. Mulle tuo on ollut pojan nimi siinä missä Matti ja Pekkakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilja on yhden stainerkoululaisen nimi... Huhhuh.
Itsekin voisin antaa lapselleni nimeksi Vilja. On yksi suosikkinimistäni.
Ja minä olen Viljanen.
Miksi nimestä pitäisi tietää kenenkään sukupuoli? Mitä sillä tiedolla tekee? Vai helpottaako se omaa ajattelua vain, että saa lokeroitua ihmisen, jota ei edes tunne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesbopari oli laittanut lapsensa nimeksi "Valo". Tahtovat kai esittää jotain sukupuolineutraalia aatettaan. Ettei vahingossakaan tiedetä onko lapsi tyttö vai poika.
Valohan on tosi kaunis nimi. Minkäs sille mahtaa, että vähemmän käytetyt nimet ei ole vielä vakiintuneet vain jommankumman sukupuolen nimiksi.
Oudoilla nimillä lapsi altistetaan koulukiusaamiselle. Eikö vanhemmat yhtään ajattele sitä? Lapset on julmia mutta miksi ehdointahdoin pitää antaa nimi mistä pilkataan 99% varmuudella?
Mutta ei Valo ole mikään outo nimi. Ja nykypäivänä noita nimiä on niin monenlaisia, että nimen vuoksi kiusatuksi tulemiselle on paljon pienempi todennäköisyys kuin muutama vuosikymmen takaperin.
Ylen artikkelin mukaan vauvan sukupuolen paljastamisen juhliminenkin on jo väärin eikä ota huomioon bbq-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/56f60deb-32cc-4fdc-8696-dce1…
2022 hyväksytyt & hylätyt nimet
Tuo vaikuttaa kyllä ihan mielivaltaiselta, mitä on hylätty ja mitä hyväksytty. Siis tuolla hylättyjen listalla ooi nimiä, joiden hylkäämiseen en keksi mitään hyviä perusteita. Miten esim. Jezebel voi olla kielletty nimi.
Tuolta saat vähän vinkkejä, miksi Jezebel on hylätty.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e9508fd3-d1c9-4216-94c8-3c302d…
Vierailija kirjoitti:
Miksi nimestä pitäisi tietää kenenkään sukupuoli? Mitä sillä tiedolla tekee? Vai helpottaako se omaa ajattelua vain, että saa lokeroitua ihmisen, jota ei edes tunne?
Älä jaksa. Olen niiiiiin kyllästynyt tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luontonimiähän on annettu iänkaiken (Marja, Vuokko, Mari, Tuuli, Otso, Visa). Miksei voisi tulla uusiakin?
Ei voi tulla uusia, koska nyt ollaan vauvalla. Täällä kelpaa vain muutama vanha j aperinteinen nimi. Mammat eivät tajua, että jos nyt joku keksisi nimen Laura, siitä väännettäisiin heti Kaura. "Kuka haluaisi antaa nimen Laura, kun lasta kiusattaisiin heti Kauraksi tarhassa?"
Tai ajattele nimeä Miia. "Mikä ihmeen Miia?", mammat rääkyisivät suureen ääneen. "Kas kun ei Hiia tai Jiia!"
Entäs Matti? "Patti, Ratti ja Fatti! Eikö vanhemmilla ole mitään järkeä nimetessään lapsiaan?"
Tämä palsta on täynnä oikein pitkän linjan koulukiusaajia, he keksii kyllä nimestä kuin nimestä kiusaamiselle aiheen ja minkäänlainen erilaisuus ei nyt kyllä ainakaan käy. En siis todellakaan yhtään ihmettele miksi lapset kiusaa, kun lukee täältä heidän vanhempiensa ja isovanhempiensa juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valohan on tosi kaunis nimi. Minkäs sille mahtaa, että vähemmän käytetyt nimet ei ole vielä vakiintuneet vain jommankumman sukupuolen nimiksi.
Oudoilla nimillä lapsi altistetaan koulukiusaamiselle. Eikö vanhemmat yhtään ajattele sitä? Lapset on julmia mutta miksi ehdointahdoin pitää antaa nimi mistä pilkataan 99% varmuudella?
Tätä mä en ole koskaan tajunnut, että pitäisi nimetä lapsi siten, ettei sitä kiusata? Eihän tässä maailmassa kiusaamista olis, jos se pystyttäis ennaltaehkäisemään.
Itsellähän on palstatuomion mukaan outo nimi, ei mua ole kiusattu koulussa. Mun lapsilla on nimet myös vähän vinksin vonksin, eikä ketään viidestä ole kiusattu. Satunnaista huutelua on ollut tai kysymyksiä "mikä se tommonen nimi on?"
Kohteet löytyy ihan kiusaajan mielenkiinnon mukaan. Valitettavasti.
Parempia nuokin nimet on kuin jessicat ja jassicat ja tsäsmiinit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa. Olen niiiiiin kyllästynyt tuohon.
Ekaa kertaa kysyn, kun en ole koskaan vastausta nähnyt. Tai mitään perustelua missään. Tässä en kysy toistamiseen, ehkä toisessa ketjussa... en tänään.
Käpy ei ole edes pahimmasta päästä, Vadelma on yleistymään päin eikä mun lemppareihin kuulu, mutta onhan noita kamalia nimiä kieltämättä. Joskus tosin mietin, että miksi hylätyissä on neutraalempia kuin hyväksytyissä. Joku tyyliin Ukkopekka ei kelpaa, mutta Kukko Poika taas kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä en ole koskaan tajunnut, että pitäisi nimetä lapsi siten, ettei sitä kiusata? Eihän tässä maailmassa kiusaamista olis, jos se pystyttäis enn
No jep. Kiusaajat löytää sen kiusaamisen aiheen aivan takuulla jos haluavat, ei siinä joku nimi paljon paina. Aivan yhtä laillahan ne Käpy-Kaura ja Valo-Eevertti voi kiusata Mattia tylsästä tavisnimestä...
Erikoiset nimet ovat mielestäni ihan ok, kunhan ovat vain helposti lausuttavissa. Esim Elon Muskin lapset ovat hyvä esimerkki vaikeasti lausuttavista nimistä, kun on ollut pakko antaa joku erikoinen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/56f60deb-32cc-4fdc-8696-dce1…
2022 hyväksytyt & hylätyt nimet
Tuo vaikuttaa kyllä ihan mielivaltaiselta, mitä on hylätty ja mitä hyväksytty. Siis tuolla hylättyjen listalla ooi nimiä, joiden hylkäämiseen en keksi mitään hyviä perusteita. Miten esim. Jezebel voi olla kielletty nimi.
Tuolta saat vähän vinkkejä, miksi Jezebel on hylätty.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/e9508fd3-d1c9-4216-94c8-3c302d…
Kyllä mä olen täysin perillä nimen historiasta, olen Raamattuni lukenut. Mun mielestä ei voi maassa, jossa vallitsee uskonnonvapaus, kieltää nimeä sillä perusteella, että se on kristillisessä mytologiassa "paha". Ja yhäkin, Lilith taas ei ole kielletty nimi.
Mun nimeni on Vanilja, isosiskoni on Vadelma ja pikkusisko Mansikka.
Ei ole kukaan meistä täysin säästynyt koulukiusaamiselta nimiemme vuoksi, mutta hyvin nopeasti se on saatu loppumaan. Isommassa kaupungissa ei kiusattu, pienemmässä kaupungissa kyllä.
Vadelma syntynyt 2002, minä 2004 ja Mansikka 2007.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta Nimirekisteristähän löytyy, vaikka ja mitä...
Myös Peikko, jota on annettu sekä pojille, että tytöille.
Tässä kohtaa menee ymmärrys, miksi tuollainenkin on hyväksytty...
Ja kuka edes haluaa antaa moisen.
Miksei? Aivan käypä nimi, kiva kirjoitusasu. Sopii suomalaisen suuhun ja kieleen. Ajattele vain sanana tässä tapauksessa, eikä mitään sun lapsuuden viehtymyksiä.
Ei se nyt mikään lapsuuden "viehtymys" (?) ole, että peikko tarkoittaa nimenomaan peikkoa.
Jos sanat voi irrottaa merkityksestään ja ajatella vain että niillä on etäisesti suomalaiselta nimelta kuulostava kaiku, niin sittenhän lapsen nimi voisi olla vaikka Harmi, Virhe tai miksei jopa Paska.
-eri
Peikko😱😱😱😱😱
Oikeasti...
Alapeukuttaja on outo.