OHO! Pois muuttajalta edellytään aika paljon asunnon siivoukseen
Katselin tuota ohje listaa niin uuni ja ikkunatkin (myös ulkoa!) pitäisi putsata. Eikös nuo ole enemmän sen uuden asukkaan hommaa?? Sehän niistä puhtaista ikkunoista ym pääsee sit nauttimaankin...
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin Saton asuntoon vuonna 2005. Kaikki oli yhtä hymyä ja tervetuloa. Vuokrasopimus oli yksi A4 ja lupaus, että saat avaimet heti kun maksat takuuvuokran.
Maksoin heti ja menin kuitin kanssa avaimia hakemaan huoltoyhtiöltä. Ei käy, ei, ei, ei. Siellä tehdään vielä kylppäriremppaa. Lopulta kun sain avaimet, ei rempan jälkiä ollut siivottu. Siivosin itse ja muutin sisään.
Pois muuttaessani viidentoista vuoden jälkeen sain nivaskan papereita. Ainakin kuusi aanelosta joissa oli lueteltu siivoustoimenpiteet yksityiskohtaisesti, muun muassa uunin taustat jne.
Mukana oli myös hinnasto. En enää tarkalleen muista summia mutta ne olivat aivan älyttömiä. Kaikki oli eritelty. Jos jääkaappiin olisi unohtunut jotain, vaikkapa kahvimaito, olisi hinta ollut 300 euroa. Jollekin toimenpiteelle tonnin luokkaa.
Mitään, ei yhtään mitään saanut jättää asuntoon. Kaikki huoneet
Miksi sinun olisi pitänyt saada jättää yhtään mitään sinne asuntoon seuraavan vuokralaisen riesaksi ?
Nyt on AP sekaisin ja ihan varmasti mies.
Ikkunat pystyy pesemään myös pakkasella oikeilla pesuaineilla - mutta vuokralainen kuuluu pitää huolta asunnosta ja tämä tarkoittaa myös säännöllistä ikkunoiden pesua. JOS olet pessyt ikkunat syksyllä, ne on tammikuussa vielä ok luovutuskunnossa (jos et nyt ihan asu Mannerheiminkadulla)
Ja vuokranantajan ei tarvitse enää antaa sinulle siivousmahdollisuutta, jos vuokrausaika on loppu, ainostaan jos lopputarkastus (ja avainten luovutus) tehdään enne virallista sinun vuokrasopimuksen loppua. Jos on jotain siivottavaa, vuokranantaja saa käyttää ihan valitsemaansa siivousfirmaa, joka ihan saa laskuttaa oman normitaksansa mukaan (JOS vuokranantaja siivoaa itse, on ok veloittaa 20€/h. Tämä on niin vähän minun ajastani, että todellakin otan sen siivousfirman tekemään ne painattavat kohdat, joka nopeasti ehtii, niin ettei uuden vuokralaisen tarvitse kärsiä sinun saastoistasi...) HELPOINTA kuitenkin on, jos voi antaa lähtevälle mahdollisuuden vielä "jynssätä tuo uuni puhtaaksi" tai mitä nyt onkaan jäänyt tekemättä. Mutta jos lähtijä venyttää lopputarkastuksen viimeiseen hetkeen niin tässä ei voi joustaa.
Se uuni kuuluu pitää puhtaana. Omat jäljet siivotaan, se on ihan peruasia. Talvella ei ikkunoita pestä, mutta oletus on että ne on pesty edellisenä kesänä.
Tämähän se - sisään muutettaessa kaiken pitäisi olla putipuhdasta.
pois lähtiessä "huitaisu pölyhuiskalla riittää"
Asian vierestä:
Tuttu vei (vuokralaisena) oikeuteen saakka, kun ei meinannut lukuisten tekosyiden takia saada 2kk takuuvuokraansa takaisin.
Asunnon omisti nainen, joka oli sen aikanaan perinyt. Oli ilmeisesti aina maksanut vuokravakuudet edelliselle vuokralaisella takaisin saatuaan ne uudelta (eli seuraavalta) vuokralaiselta.
Ongelmaksi nyt tuli se, että ko. naisen aikuinen poika tarvitsi asunnon. Ilmeisesti molemmat niin persaukisia, ettei heillä kummallakaan/edes yhdessä ollut varaa maksaa tutulleni 2kk takuuvuokraa.
Oikeus ratkaisi asian tuttuni hyväksi, ja päälle tuli myös oikeudenkäyntikulut, takuuvuokran korot ym.
Käsittääkseni nainen joutui myymään tuon takia asunnon pois. Mutta tämä ihan vaan esimerkkinä siitä, että vuokranantajina voi olla ns. "hölmöjä maallikkoja" joilla ei ole kitään tajua koko hommasta/olemattomat käteisvaratl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jokainen siivoaa omat sotkunsa.
Ei se ole minun sotkuani, jos sade ja katupöly ulkoapäin sotkevat ikkunat. Jos itse roiskaise ketsuppipullosta tahi vissypullosta korkkia avattaessa keittiön ikkunaan, niin ne ovat minun sotkujani ja ne toki siivoan. / Eri
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Sinun asuessa ne ovat likaantuneet, siksi niiden puhdistus on sinun homma. Uusi saa tulla sitten puhtaaseen kotiin ja aikanaan hän siivoaa oman aikaiset sotkunsa.
Minä olen aina siivonnut itse kun olen uuteen muuttanut. En todellakaan oleta että poismuuttaneella on sama siisteyden standardi kuin itselläni.
Onko tuo paljon? Kyllähän ikkunat tulee pestä muutenkin. Pesin opiskelijasolussakin kaksi kertaa vuodessa.
"Miksi sinun olisi pitänyt saada jättää yhtään mitään sinne asuntoon seuraavan vuokralaisen riesaksi ?"
Ei yhtään miksikään mutta tämä nyt ei ollut se pointti.
Itse tulee siivota asunto jokaista nurkkaa myöten. Ikkunalaseja ei voi pestä talvella ja se on ymmärrettävää tietystikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä päässyt muuttamaan asuntoon, jota ei olisi ensimmäiseksi tarvinnut siivota. Ja olen muuttanut aika monta kertaa!
Oletko valittanut vuokran antajalle?
Valitus ei auta mutta sisäänmuuttotarkastuksessa kannattaa kirjata ylös myös siivottomuus kaiken muun huomionarvoisen ohella. Olen itsekin joutunut aina siivoamaan jopa siivoojien jäljiltä, valitettavasti.
Oletko valittanut vuokran antajalle?