Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OHO! Pois muuttajalta edellytään aika paljon asunnon siivoukseen

Vierailija
05.05.2024 |

Katselin tuota ohje listaa niin uuni ja ikkunatkin (myös ulkoa!) pitäisi putsata. Eikös nuo ole enemmän sen uuden asukkaan hommaa?? Sehän niistä puhtaista ikkunoista ym pääsee sit nauttimaankin...

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinkattiin Lumon kämppä kolmen ihmisen voimin lattiasta kattoon. Yksi meistä oli ammatisiivooja. Ikkunoita ei alettu ulkoa pesemään, kun oli tammikuu ja 30 pakkasta, kerrostalon neljäs kerros.

Ei riittänyt Lumolle, veloittivat 200e muuttosiivouksesta. Mistä vetoa, että uudet asukkaat muutti siihen meidän siivoamaan kämppään, eikä Lumo tehnyt mitään siivousta siinä välissä?

Ne kuitit esille!

Eikä asunnon omistajalla ole mitään yksinoikeutta valita, mikä firma sen siivouksen tekee.

Haet halvimman tarjouksen ja maksat sen verran, maksakoot vuokranantaja erotuksen.

Voimafantasioijalle tiedoksi: sä kyllä menetit oikeuden valita siivousfirman asuntoon, josta olet muuttanut jo ulos ja jonka olet jättänyt paskaiseksi. Se on asunnon omistaja joka päättää kuka sinne hänen omistama

Höpöhöpö! Turha yrittää repiä yli markkinahinnan tai paska napsahtaa syliisi.

Vierailija
62/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma näillä amatöörivuokraajilla on se, että sitä vuokravakuutta ei ole olemassa käteisenä, joten varminta on maksattaa se ilmaisena vuokrana takaisin.

Jos homma menee remontin/siivouksen puolelle, niin ei se PA-amatöörivuokraaja siitä kostu senttiäkään, koska kuitilla. Takuuvuokra ei ole mikään vuokraajan lisätulo ja esim. sen koiran raapiman 20v vanhan kynnyksen vaihdattamisen kustannukset uuteen ei kuulu 100% sille ex-vuokralaiselle, vaan firman kautta ja vain noin puolet on sopiva korvaus. Ei sillä PA-amatöörivuokraajalla ole sitä käteistä tai halua maksaa puoltakaan siitä vanhasta kynnyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin nostelemaan kaupungin kämpästä, niin jätin sinne lähes kaikki romut koska niillä ei ollut mitään arvoa.

Vakuusvuokra ei ollut minun ongelmani, koska sossu oli sen maksanutkin.

Olet saastaa.

Vierailija
64/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tyhmyyttäni kerran pakkoraossa ottamaan asunnon vastaan talosta, jossa muut asukkaat olivat joitain narkkeja. Asunto oli melkoisessa kunnossa, ovissa oli reikiä, jääkaapissa oli reikä. Jääkaapin pakastimen ovi oli rikki ja uunin luukku oli rikki. Asunto oli myös likainen, tyyliin häthätää lakaistu. Edellinen asukas oli kulttuurista, jossa miehet eivät siivoa eikä siivonnut kukaan muukaan. Valitin heti. Asuntoa käytiin katsomassa, mutta mitään ei tehty. Maksoikohan sossu siivouksesta, jota ei koskaan tehty.

Asuin pari kuukautta ja muutin pois. Sitten näitä vikoja yritettiin periä minulta. Onneksi oli todisteet heidän itsensä kirjaimina. Eli se vuokravakuuksien ja siivouslaskujen periminen on erittäin sattumanvaraista. Vuokranantaja oli eräs säätiö. Kannattaa käyttää vuokranantajan edustajaa katsomassa asuntoa ja kertomassa, jos joku paikka tarvitsee vielä jynssäämista, ennenkuin luovuttaa asunnon.

Vierailija
65/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinkattiin Lumon kämppä kolmen ihmisen voimin lattiasta kattoon. Yksi meistä oli ammatisiivooja. Ikkunoita ei alettu ulkoa pesemään, kun oli tammikuu ja 30 pakkasta, kerrostalon neljäs kerros.

Ei riittänyt Lumolle, veloittivat 200e muuttosiivouksesta. Mistä vetoa, että uudet asukkaat muutti siihen meidän siivoamaan kämppään, eikä Lumo tehnyt mitään siivousta siinä välissä?

Ne kuitit esille!

Eikä asunnon omistajalla ole mitään yksinoikeutta valita, mikä firma sen siivouksen tekee.

Haet halvimman tarjouksen ja maksat sen verran, maksakoot vuokranantaja erotuksen.

Voimafantasioijalle tiedoksi: sä kyllä menetit oikeuden valita siivousfirman asuntoon, josta olet muuttanut jo ulos ja jonka olet jättänyt paskaiseksi. Se on asunnon

Höpöhöpö! Turha yrittää repiä yli markkinahinnan tai paska napsahtaa syliisi.

Sen kun reklamoit muka väärästä summasta ja mennään käräjäoikeuteen katsomaan. Muista että tällä hetkellä viivästyskorko on 11,5%. Kun odottelet sitä rekkulaasi, niin se 200e lasku on nopeasti 250e + vuokranantajan oikeudenkäyntikulut.

Voit toki siellä itsariyksiössäsi voimafantasioida miten paljon haluat jos se sunnuntaitasi parantaa, mutta muista sit että kun joudut muuttamaan soluun, sun silti pitää siivota se asunto lähtiessäsi.

Vierailija
66/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouksen tason tulee olla sama sisään muutettaessa ja pois muutettaessa.

Muuten ap on saanut lahjaksi hyvän siivouksen.

Toisaalta seuraavalla vuokraajalla on oikeus muuttaa siistiin asuntoon

Vierailija
67/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdin nostelemaan kaupungin kämpästä, niin jätin sinne lähes kaikki romut koska niillä ei ollut mitään arvoa.

Vakuusvuokra ei ollut minun ongelmani, koska sossu oli sen maksanutkin.

Olet saastaa.

Vuokrasit kämpän sossulle. Hoida asiat sossun kanssa.

Vierailija
68/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ylläpitosiivous ja muuttaessa yksi ylimääräinen perussiivous riittää. Jos esim. asuntoon ei ole vuosiin tehty remonttia niin ei sen voida olettaa olevan uuden veroisessa kunnossa. Vuosien saatossa pinnnat kuluvat ja pinttyvät vaikka niitä hoitaa asianmukaisesti. Ei voida vaatia että muuttaessa hinkattaisiin erikoispesuaineilla 10 vuoden samantumat esim. kylppärin lattialta. Tietysti jos asunto on juuri ennen muuttoa rempattu ja siinä on asuttu vain vuosi ja selvästi näkee että sitä ei ole koko aikana siivottu ollenkaan, voi vuokranantaja laskuttaa siivouksen. Tällöinkin voidaan laskuttaa vain kohtuulliset siivouskustannukset eikä vuokranantaja voi mielivaltaisesti valita jotain poikkeuksellisen kallista siivousfirmaa jonka hinnoittelu selvästi ylittää yleisen markkinatason. Kuitti ja erittely siivouskustannuksista pitää tietenkin liittää vuokralaiselle esitettävän vahingonkorvausvaatimuksen liitteeksi. Tätä lukiessa tuntuu että moni vuokranantaja kuvittelee että voi toimia miten tykkää, ei se ihan niin mene. Viime kädessä erimielisyydet voidaan ratkaista käräjillä.

Vierailija
69/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin Saton asuntoon vuonna 2005. Kaikki oli yhtä hymyä ja tervetuloa. Vuokrasopimus oli yksi A4 ja lupaus, että saat avaimet heti kun maksat takuuvuokran.

Maksoin heti ja menin kuitin kanssa avaimia hakemaan huoltoyhtiöltä. Ei käy, ei, ei, ei. Siellä tehdään vielä kylppäriremppaa. Lopulta kun sain avaimet, ei rempan jälkiä ollut siivottu. Siivosin itse ja muutin sisään.

Pois muuttaessani viidentoista vuoden jälkeen sain nivaskan papereita. Ainakin kuusi aanelosta joissa oli lueteltu siivoustoimenpiteet yksityiskohtaisesti, muun muassa uunin taustat jne.

Mukana oli myös hinnasto. En enää tarkalleen muista summia mutta ne olivat aivan älyttömiä. Kaikki oli eritelty. Jos jääkaappiin olisi unohtunut jotain, vaikkapa kahvimaito, olisi hinta ollut 300 euroa. Jollekin toimenpiteelle tonnin luokkaa.

Mitään, ei yhtään mitään saanut jättää asuntoon. Kaikki huoneet piti valokuvata ja lähettää sähköpostilla Satolle. Myös näiden yleiskuvien lisäksi piti kuvata yksityiskohdat kaikista kolhuista ja selittää ne sanallisesti. Vuodelta 2005 minulla ei ollut mitään valokuvia, ensinnäkään minulla ei ollut silloin kameraa enkä osannut tällaiseen varautua.

Kaiken lisäksi jouduin toimimaan asunnonvälittäjänä ja olemaan paikalla esittelemässä asuntoa mahdollisille uusille vuokralaisille.

Joku "tekninen isännöitsijä" tuli tarkastamaan asunnon ja todellakin olin itse paikalla.

Myöhemmin vielä tekivät muuttotarkastuksen ja kolmen kuukauden kuluttua sain takuuvuokran takaisin kokonaisuudessaan mutta ilman korkotuottoa. Aiemmasta takuuvuokrastani olin saanut myös korot.

Ei ikinä enää Satolle. Eikä millekään Lumolle.

Vierailija
70/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kun reklamoit muka väärästä summasta ja mennään käräjäoikeuteen katsomaan. Muista että tällä hetkellä viivästyskorko on 11,5%. Kun odottelet sitä rekkulaasi, niin se 200e lasku on nopeasti 250e + vuokranantajan oikeudenkäyntikulut.

Voit toki siellä itsariyksiössäsi voimafantasioida miten paljon haluat jos se sunnuntaitasi parantaa, mutta muista sit että kun joudut muuttamaan soluun, sun silti pitää siivota se asunto lähtiessäsi.

Mulla on kädessä lasku tehdyistä töistä, jonka sitten maksan. Viimeisten kuukausien vuokra meni takuuvuokrasta. Sinä maksoit 250€-500€ oikeusturvan omavastuuta ja asia ei mennyt sinne käräjille asti. Pääasia ettet saanut takuuvuokrasta kupattua senttiäkään itsellesi. Jos meinaat laskuttaa jotain älytöntä, niin ne oikeuskulut on sylissäsi.

Peraukiselta vuokraajalta takuuvuokran saaminen hankalaa, joten viimeisten kuukausien vuokran maksattaminen takuuvuokrasta on se ainoa oikea tapa toimia.

Vierailija
71/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki huoneet piti valokuvata ja lähettää sähköpostilla Satolle. Myös näiden yleiskuvien lisäksi piti kuvata yksityiskohdat kaikista kolhuista ja selittää ne sanallisesti. Vuodelta 2005 minulla ei ollut mitään valokuvia, ensinnäkään minulla ei ollut silloin kameraa enkä osannut tällaiseen varautua."

Ei ollut kyllä vuosi sitten tuollaista

Vierailija
72/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mikä on ongelma ? Toki kukaan ei edellytä että pakkasella on ikkunat ulkoa pesty, kun ei niitä pysty. Mutta uunin pesu on normaalia ja kyllä hellan taustakin pitää siivota. Se siivoaa kuka siellä on sotkenut, uusi asukas muuttaa sitten puhtaaseen asuntoon ja on siivonnut jo sen mistä muuttaa pois 

Vierailija
73/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin Saton asuntoon vuonna 2005. Kaikki oli yhtä hymyä ja tervetuloa. Vuokrasopimus oli yksi A4 ja lupaus, että saat avaimet heti kun maksat takuuvuokran.

Maksoin heti ja menin kuitin kanssa avaimia hakemaan huoltoyhtiöltä. Ei käy, ei, ei, ei. Siellä tehdään vielä kylppäriremppaa. Lopulta kun sain avaimet, ei rempan jälkiä ollut siivottu. Siivosin itse ja muutin sisään.

Pois muuttaessani viidentoista vuoden jälkeen sain nivaskan papereita. Ainakin kuusi aanelosta joissa oli lueteltu siivoustoimenpiteet yksityiskohtaisesti, muun muassa uunin taustat jne.

Mukana oli myös hinnasto. En enää tarkalleen muista summia mutta ne olivat aivan älyttömiä. Kaikki oli eritelty. Jos jääkaappiin olisi unohtunut jotain, vaikkapa kahvimaito, olisi hinta ollut 300 euroa. Jollekin toimenpiteelle tonnin luokkaa.

Mitään, ei yhtään mitään saanut jättää asuntoon. Kaikki huoneet piti valokuvata ja lähettää sähköpostilla Sato

Moni ei tiedä että poismuuttajalla on oikeus itse käydä siivoamassa jos jälki ei miellytä vuokranantajaa. Mitään ei saa veloittaa takuuvuokrasta ennen kuin mahdollisuus uusintasiivoukseen on annettu. Tämä myös vinkiksi palstan ns vuokranantajalle. 

Vierailija
74/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kädessä lasku tehdyistä töistä, jonka sitten maksan. Viimeisten kuukausien vuokra meni takuuvuokrasta. Sinä maksoit 250€-500€ oikeusturvan omavastuuta ja asia ei mennyt sinne käräjille asti. Pääasia ettet saanut takuuvuokrasta kupattua senttiäkään itsellesi. Jos meinaat laskuttaa jotain älytöntä, niin ne oikeuskulut on sylissäsi.

Peraukiselta vuokraajalta takuuvuokran saaminen hankalaa, jo

Ongelmat takuuvuokran palauttamisen rahoittamisessa on yleisiä, kun vuokraa on korotettu x% vuodessa 10v ja kämppä on samaan aikaan vanhentunut 10v. Kun vuokralainen lähtee tulee tyhjiä kuukausia, joutuu vuokrassa takaisin markkinahintaan ja aikanaan överiksi menneen takuuvuokran joutuu palauttamaan.

Vierailija
75/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus takavuosina, puhun nyt vuodesta 1995, takuuvuokra laitettiin pankkikirjalle. En muista enää termiä mutta olisikohan ollut panttaussitoumus.

Pankkikirja oli vuokralaisen nimissä mutta vuokranantajan hallussa. Vuokranantaja ei voinut käyttää rahoja, eikä vuokralainenkaan ennen kuin vuokranantaja vapautti panttauksen ja toimitti pankkikirjan vuokralaiselle.

Tästä vuokratakaustalletuksesta sai vuokralainen myös kertyneet korot. Tämä oli mielestäni turvallinen tapa molemmille.

Vierailija
76/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki huoneet piti valokuvata ja lähettää sähköpostilla Satolle. Myös näiden yleiskuvien lisäksi piti kuvata yksityiskohdat kaikista kolhuista ja selittää ne sanallisesti. Vuodelta 2005 minulla ei ollut mitään valokuvia, ensinnäkään minulla ei ollut silloin kameraa enkä osannut tällaiseen varautua."

Ei ollut kyllä vuosi sitten tuollaista

Korjaan sen verran, että muuttaessani sisään vuonna 2005 oli kyseisen kiinteistön hallinnoitsija Sato. Tämä ehti vuosien varrella muuttua parikin kertaa. Saton jälkeen oli joku Realco, sitten Realia Management ja pois muuttaessani Newsec. Samaa schaibaa kaikki.

Vierailija
77/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen muuttaessa jätetään asunto siistiin kuntoon. Myös jääkaappi, liesi, kaapit jne.. ne on onneksi suht helppo pestä kun asunto on tyhjä. 

On yllättävää miten paljon likaa kertyykin. Itse olen muuttessani pessyt mm. keittiönkaapit hyvin myös sisältä. Irrottanut kuivaustelineet ja nekin hinkannut erikseen. On muuten likaa..

Eteen on tulossa isosta talosta muutto ja jo nyt näen suunnilleen painajaisia siivousurakasta pihoja ja varastoja myöden..

Vierailija
78/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua.

Kun muutatte uuteen, vaaditte kaiken olevan täydellisesti siivottua ja itse lähtiessänne ette halua jättää asuntoa samaan kuntoon???

Vierailija
79/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä päässyt muuttamaan asuntoon, jota ei olisi ensimmäiseksi tarvinnut siivota. Ja olen muuttanut aika monta kertaa! 

Vierailija
80/94 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia valopäitä vanhemmat ja koulu tuuppaa maailmalle.