Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd vai pelkkää vilkkautta?

Vierailija
02.02.2024 |

4v motorisesti lahjakas poika, jolla energiaa paljon. 

Keskittymiskyvyssä minä en ole huomannut ongelmia. Pelaa kotona erilaisia pelejä useammankin kerran peräkkäin, jaksaa lukea kirjoja, istuu ruokapöydässä. On pikkuveljen kanssa hienosti. Osaa sanoittaa tunteita hienosti. Ei juurikaan saa raivareita. Liikunnan tarve on suuri ja ulkoilla pitää päivittäin useamman kerran. Muuten on liian riehakas meno sisällä. 

päiväkodin vasussa keskusteltiin, että pojalla on vaikeuksia isossa ryhmässä keskittyä. Rauhallisessa tilanteessa keskittyy hyvin. Asioita mistä ei ole kiinnostunut, ei haluaisi tehdä. Muut toiminnot sujuvat ihan normaalisti, ruokailut, päivälepo. Jaksaa kuunnella kirjoja ja keskustella niistä. Ryhmän ilmapiiri vaikuttaa häneen heti eli jos riehakas ilmapiiri, silloin sitä on myös poikani. Jos rauhallista, niin hänkin on. Matkii muita paljon. Ei ole mitenkään häirikkö, ei keskeytä muiden leikkejä eikä ole muille ilkeä. On erittäin sosiaalinen ja paljon kavereita. 

On pienestä pitäen ollut jääräpäinen ja ohjeita ei noudata kovin helpolla. Siitä sanottiin myös päiväkodissa, että joutuu useamman kerran sanomaan kun annetaan ohjeita. Ei haluaisi kuunnella. Sanottakoon nyt vielä, että poika on ollut päivähoidossa vasta 4kk. 

Onko muiden 4v pojat olleet tuon ikäisenä samanlaisia? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapojen puuttuminen. Ihan normaalia vielä alle kouluikäiseltä, joka on ollut kotona passattavana ja saanut melkein kaiken läpi vanhemmiltaan.

Vierailija
2/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä tuli heti tietämystä asioista arvatenkin. 

poika ei ole ollut passattavana, eikä todellakaan ole saanut asioita läpi. Hoitaa ruokailun itsenäisesti, käy vessassa itsenäisesti, pukee vaatteet itsenäisesti. Hakee itse kaapista vaatteet mitkä haluaa aamulla pukea. 

Toki se vaikuttaa, että on kotona ollut, sitä en kiellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on usein ongelmia oppia tottelemaan auktoriteetteja, jos kurinpidon sijasta perheessä on käytössä tunteiden sanoitus. Ainoa mikä tähän auttaa on kärsivällisyys. Kun lapselle tulee ikää, niin tunnetaidot kehittyvät ja sitä myöten myös käytös paranee.

Vierailija
4/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö lapsi saamansa ohjeet? Ettei ole liian pitkiä tai monimutkaisia? Kuuleeko lapsi hyvin? Päiväkodissa on usein hälinää ympärillä.

Vierailija
5/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä rangaistus päiväkodissa tulee jos ei tottele tätejä? Mietin, että onko se sellainen rangaistus mikä teidän lapseen tehoaa.

Vierailija
6/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tuosta on sanoa, mutta ei kuulosta ADHD:lta vaan ihan tavalliselta lapselta. Itselläni ADHD, samoin yhdellä lapsista ja poikkeavuudet on olleet nähtävillä jo vauvasta ja sisältää vaikka mitä oireistoa. 

Vierailija
7/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä molemmat keinot. Tämän yksilön kanssa olen kotona joutunut laittamaan kovan kovaa vasten ja asiat toimivat sitten hyvin. Päiväkodissahan ei ole rangaistuksia vaan kaikki posin kautta. Minä olen kotona vaatinut pieniä hetkiä tekemään asioita mistä ei tykkää vaikka ei haluaisi. 

esimerkkinä. On sotkenut eikö halua siivota niin olen 4 tuntia (!) vääntänyt ja odottanut että antaa periksi ja sitten siivosi. Sen jälkeen ei ole kyseenalaistanut pitääkö vai ei. 

Vierailija
8/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä rangaistus päiväkodissa tulee jos ei tottele tätejä? Mietin, että onko se sellainen rangaistus mikä teidän lapseen tehoaa.

Päiväkodissa ei käytetä mitään rangaistuksia. Itse olen tämän herran kanssa kyllä käyttänyt esim joku lelu pois tai kiva asia mitä piti tehdä poistuu. 

Vierailija
9/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkö lapsi saamansa ohjeet? Ettei ole liian pitkiä tai monimutkaisia? Kuuleeko lapsi hyvin? Päiväkodissa on usein hälinää ympärillä.

Kyllä ymmärtää ja kuulee hyvin. Kuulo on valikoiva 😀 ja asioista mitä tykkää ja haluaa tehdä tottelee toki ihan heti. 

Vierailija
10/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ei kyllä diagnoosia kannata yrittää hakea, sen arvioi lasten psykiatri kunnon tutkimusten kautta. Päiväkodin henkilöstöllä varmaan myös kokemusta joten heitä kannattaa kuunnella.

Itselläni on adhd enkä antaisi sitä pois vaikka mieli onki välillä kaaos. On tuonut valtavasti kuitenkin myös hyvää elämään. Itse sain diagnoosin vasta aikuisena ja on hyvä että nykyään lapsilla asiat tsekataan kunnolla.

Vierailija
11/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tuosta on sanoa, mutta ei kuulosta ADHD:lta vaan ihan tavalliselta lapselta. Itselläni ADHD, samoin yhdellä lapsista ja poikkeavuudet on olleet nähtävillä jo vauvasta ja sisältää vaikka mitä oireistoa. 

Mitä oireistoa? Miten sen jo vauvasta huomaa.

Vierailija
12/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasussa opettaja sanoi muutamaan asiaan, että en tiedä miten sujuu koska ei halunnut tehdä. 

kysyin häneltä, että ettekö vaadi edes hetkeä tekemään vaikka ei haluaisi? Ei sitten ilmeisesti tarvitse. Kotona kyllä olen vaatinut 

Vierailija
13/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo adhd:lta kuulostaa, jos kerran pystyy keskittymään. Veikkaisin jotakin muuta. Jos on huolta, niin kannattaahan asiaa tutkia. 

Vierailija
14/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla vilkkailla pojilla ole adhd:ta. Päiväkodit ja koulut ovat naisvoittoisia paikkoja, missä pojat ei saa sopivia virikkeitä energioilleen. Myös ulkkari pojat tarvitsisivat kovemman kurin kyseisiin paikkoihin, muuten ei tule kunnioitusta. 

Vierailija
15/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytössä molemmat keinot. Tämän yksilön kanssa olen kotona joutunut laittamaan kovan kovaa vasten ja asiat toimivat sitten hyvin. Päiväkodissahan ei ole rangaistuksia vaan kaikki posin kautta. Minä olen kotona vaatinut pieniä hetkiä tekemään asioita mistä ei tykkää vaikka ei haluaisi. 

esimerkkinä. On sotkenut eikö halua siivota niin olen 4 tuntia (!) vääntänyt ja odottanut että antaa periksi ja sitten siivosi. Sen jälkeen ei ole kyseenalaistanut pitääkö vai ei. 

Jos posin kautta meno ei tepsi niin vakassa herkästi hakevat diagnoosia koska ei siellä ole kasvattajilla loputtomasti aikaa yhtä lasta varten.

Vierailija
16/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei vauvalla mitään voidakaan diagnosoida, mutta jälkeen päin ajatellen kyseinen lapsi käyttäytyi eri tavalla jo vauvana. Oireista voit etsiä vaikka netistä lisätietoa. Minulla menisi ilta, jos alan luettelemaan :) Mutta suurimpana kuitenkin keskittymisen pulmat, tarkkaavaisuuden pulmat ja impulsiivisuus ja ap sanoi, että lapsella ei ole keskittymiskyvyttömyyttä. 

Vierailija
17/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta ja itsekin pohdin pari vuotta olisiko adhd, mutta kun ikää tullut lisää niin laittaisin vain vilkkaan luonteen piikkiin. Koulussa sen sitten näkee mihin se keskittymiskyky riittää vai riittääkö mihinkään. 

Vierailija
18/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä myös tytöillä. Itellä ollut se jo yli 48-vuotta, olen sen ikäinen. Ei lääkitystä, en halunnut. Ja ne lääkkeet on siis HUUMEITA, NE luokitellaan huumeiksi. Ilmankin voi elää. Pärjään suht hyvin. 

Vierailija
19/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo adhd:lta kuulostaa, jos kerran pystyy keskittymään. Veikkaisin jotakin muuta. Jos on huolta, niin kannattaahan asiaa tutkia. 

Adhdtyyppi kuten minä pystyy todellakin keskittymään, jopa ylikeskittymään juttuihin mitkä kiinnostaa. Tämän vuoksi esim. kampaajan työ ja vaativa tanssiharrastus on itelle tosi jees. Semmoisiin asioihin mitkä eivät kiinnosta on tosi vaikea keskittyä eikä jaksamista ole

Vierailija
20/23 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei vauvalla mitään voidakaan diagnosoida, mutta jälkeen päin ajatellen kyseinen lapsi käyttäytyi eri tavalla jo vauvana. Oireista voit etsiä vaikka netistä lisätietoa. Minulla menisi ilta, jos alan luettelemaan :) Mutta suurimpana kuitenkin keskittymisen pulmat, tarkkaavaisuuden pulmat ja impulsiivisuus ja ap sanoi, että lapsella ei ole keskittymiskyvyttömyyttä. 

Kysyinkin sen vuoksi että sekä itselläni että 6v pojalla on adhd.

Poika on ollut liikkuvainen pienestä saakka, lähti 9kk iässä kävelemään, vuoden iässä juoksi ja oppi 5v jo lukemaan. Harrastaa sirkuskoulua ja osaa siellä tehdä jo vaikka mitä. On todella taiteellinen, rakastaa piirtää ja maalata. Mutta tosiaan menoa ja meininkiä muutoin on ja vaikka poika on kiltti ja empaattinen niin vauhtia riittää. Rauhalliseksi ei voi poikaa sanoa ollenkaan. Keskittyminen asioihin jotka eivät kiinnosta on vaikeaa niinkuin itsellänikin.

Itse olen tosi lahjakas liikunnallisesti ja taiteellisesti mutta nyt kun aloitin taas opiskelut huomaan miten puuduttavaa on ja vanhat haasteet taas läsnä mitkä kouluiässäkin. Onneksi adhd on tuonut myös tosiaan paljon hyvää, esimerkiksi yrittäjänä olen menestynyt mielekkäällä alalla jo vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme