OHO! Pois muuttajalta edellytään aika paljon asunnon siivoukseen
Katselin tuota ohje listaa niin uuni ja ikkunatkin (myös ulkoa!) pitäisi putsata. Eikös nuo ole enemmän sen uuden asukkaan hommaa?? Sehän niistä puhtaista ikkunoista ym pääsee sit nauttimaankin...
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jokainen siivoaa omat sotkunsa.
Miten ikkunoiden ulkopuoli on omaa sotkua?
Vierailija kirjoitti:
Uusi asukas kiroaa edellisen, kun on siivonnut noin seitsemän kierrosta. Edellisen asukkaan siivous oli ilmeisesti rajoittunut isompien roskien lakisemiseen lattialta ja joka puolelle pinttynyt lika sai jäädä.
Näinhän se monesti on. Itse muuttaa läävään, josta varmaan on peritty edelliseltä siivouslasku, mutta jätetty kuitenkin siivoamatta. Lähtiessä sitten vuokranantaja vaatii joka paikan kiiltävän ja kuitenkin yrittää laittaa laskua perään. Kannattaa, jos mahdollista pyytää vuokranantajan edustaja tarkistamaan asunnon ennen luovutusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että moni jättää siivoamatta kunnolla asuessaan, ja lika pinttyy. Ei kukaan mitään ikkunoita pese muuttaessa eikä tarvikaan, jos on vuosittain säännöllisesti pessyt.
Itse olen huomannut, että likaiset kohdat usein on keittiön kaapin päälliset, jotka on tahmaiset rasvasta. Myös pistorasiat ja parveke on monilla siivoamatta. Itselläni on hyvin käynyt, että jääkaappi, uuni, seinät, lattiat, osittain kaapitkin ja wc ovat olleet siistejä joko asukkaan tai siivoojan jäljiltä.
Lian pinttyminen muihin kuin kankaisiin on myytti.
Lähdin nostelemaan kaupungin kämpästä, niin jätin sinne lähes kaikki romut koska niillä ei ollut mitään arvoa.
Vakuusvuokra ei ollut minun ongelmani, koska sossu oli sen maksanutkin.
Useimmiten kyseessä on se, että vuokraaja on PA ja takuuvuokraa ei ole olemassa käteisenä.
Voi aivan hyvin kieltäytyä luotottamasta persaukista vuokraajaa ja jättää takuuvuokran verran vuokraa maksamatta tai sitten pyytää vaan sen asunnon osakekirjan vakuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen, että moni jättää siivoamatta kunnolla asuessaan, ja lika pinttyy. Ei kukaan mitään ikkunoita pese muuttaessa eikä tarvikaan, jos on vuosittain säännöllisesti pessyt.
Itse olen huomannut, että likaiset kohdat usein on keittiön kaapin päälliset, jotka on tahmaiset rasvasta. Myös pistorasiat ja parveke on monilla siivoamatta. Itselläni on hyvin käynyt, että jääkaappi, uuni, seinät, lattiat, osittain kaapitkin ja wc ovat olleet siistejä joko asukkaan tai siivoojan jäljiltä.
No ei siis pinty, mutta näkeehän sen, ettei jotain kohtaa ole vuosiin siivottu esim keittiön kaapin päälliset ja ovien päälliset, lämpöpatterin taustat, parveke, pistorasiat ja joskus ovetkin. Ne on liassa, jota pitää mikrokuituliinalla tai sienellä hangata puhtaaksi.
Meillä oli yksi vuokralainen ihan järkyttynyt tiedosta, että asunto pitää siivota ennen avainten luovutusta. "Enhän mä ehdi, kun pitää siivota sitä uutta asuntoa"... mitä ihmettä? 😑
Uunin ja ikkunoiden pesu on ihan normaalia siivousta mitä jokaisen pitää tehdä säännöllisesti, ei mitään erikoista "muuttosiivousta".
Toki talvipakkasella ei tarvitse ikkunoita pestä muuttaessa, mutta jos ne on syksyllä pesty niin ei pitäisi niin likaiset olla että takuuvuokran takaisin saamiseen vaikuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Takuuvuokra ei ole mikään siivous/remonttiraha, vaan takuu siinä tapauksessa, että vuokra jää maksamatta.
Eli vuokranmaksu seis ennen poismuuttoa takuuvuokraa vastaavan ajan. Joka nurkasta tarkka dokumentointi ennen ja jälkeen muuton, mikäli tulee valitusta vaurioista jotka oli jo ennen muuttoa, niin heti haastetta petoksesta.
Kaikki siivous yms. vain kuitteja vastaan jälkeenpäin.
Riippuu miten kirjoitettu vuokrasopimukseen. Jos vain takuuvuokra, olet oikeassa, mutta jos on vakuus myös asunnon vaurioista, makselet sitten vaikka ulosoton kautta ne koirasi raapimat kynnykset ja ikkunanpesun.
Et kai tosiaan luule että voitat vuokranantajan mielipiteen oikeudessa jollain photoshopatuilla valokuvilla, jos sinä olet asunnossa jotakin rikkonut? Kuulostat muutenkin wt vuokralaiselta jonka luottotiedot menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siis pinty, mutta näkeehän sen, ettei jotain kohtaa ole vuosiin siivottu esim keittiön kaapin päälliset ja ovien päälliset, lämpöpatterin taustat, parveke, pistorasiat ja joskus ovetkin. Ne on liassa, jota pitää mikrokuituli
Kun nyt tuli puheeksi, onko sinulla antaa vinkkiä, miten patterin takaosan saa kunnolla puhtaaksi?
Monta asuntoa jynssätty, tämä ensimmäinen joka oli siistissä kunnossa muuttaessani. Ikkunat pesen heti kun hiukan lämpöasteita, talvisin ei voida vaatia. Ylläpitosiivous niin silloin ei ole paljoa siivottavaa kun lähtee. Kyllä kaappien yläreunaan kertyy paistamisesta rasvaa, jota ei saa kuin hankaussienellä puhtaaksi. Yhteystiedot voimassa vuokranantajan kanssa kaiken varalta.
Aina silti jokainen pyyhkii pinnat vaikka olisi miten siistiä ennen kuin järjestää omat tavaransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harva vuokralainen suostuu olemaan paikalla lopputarkastuksessa, joten automaattisesti pidätän vuokravakuuden tai jos asukas ei ole maksanut 2 kk vuokria (vedoten siihen vakuuteen), niin haen vuokran oikeuden kautta. Oikeudessa ei mene läpi se, että vuokranantaja voi ottaa summan vakuudesta, jos minulla on vastaavasti siivousfirman lasku siitä, että vuokralaisen jäljiltä on siivottavaa eikö vakuus riitä kattamaan molempia maksamattomia kuluja. Joka kerta käräjäoikeus on yksiselitteisesti tuominnut asukkaan maksajaksi.
LOL!
Saat siis vuokralaisen käräjille kahdessa kuukaudessa. Älä jauha paskaa!
Itsekin olen kuullut eräältä vuokranantajalta, että asukas voi asua käytännössä puoli vuotta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten kyseessä on se, että vuokraaja on PA ja takuuvuokraa ei ole olemassa käteisenä.
Voi aivan hyvin kieltäytyä luotottamasta persaukista vuokraajaa ja jättää takuuvuokran verran vuokraa maksamatta tai sitten pyytää vaan sen asunnon osakekirjan vakuudeksi.
Voimafantasiat vuokrayksiöstä, osa 1578324 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten saanut sitä listaa linkitettyä tänne?
Lumon lista. Enjaksa linkittää...
ap
Olen muuttamassa pois Lumon kämpästä. Nimeä en saanut oveen 4 kk aikana, mutta neljän tonnin sähköpyörä ehdittiin pölliä. Asukkaat ovat toimeliaampia kuin vuokranantaja.
Täällä kans yksi Lumolta poismuuttaja. Eivät saaneet tehtyä naapureille mitään jotka häiritsevät jatkuvasti yötä myöten. Olen kolmas muuttaja kuukauden sisään tässä talossa, saavat nyt sitten riehua keskenään.
Munä tilaan pois muuttaessa siivoojan. Ei se paljon maksa ja siitä saa kotit.vähennyksen. Ei tarvi stressata siivousta kun kuitenkin uudessakin siivoaa ennen kuin asettuu,siitäkin huolimatta että edellinen on siivonnut mutta haluan omat tuoksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuuvuokra ei ole mikään siivous/remonttiraha, vaan takuu siinä tapauksessa, että vuokra jää maksamatta.
Eli vuokranmaksu seis ennen poismuuttoa takuuvuokraa vastaavan ajan. Joka nurkasta tarkka dokumentointi ennen ja jälkeen muuton, mikäli tulee valitusta vaurioista jotka oli jo ennen muuttoa, niin heti haastetta petoksesta.
Kaikki siivous yms. vain kuitteja vastaan jälkeenpäin.
Riippuu miten kirjoitettu vuokrasopimukseen. Jos vain takuuvuokra, olet oikeassa, mutta jos on vakuus myös asunnon vaurioista, makselet sitten vaikka ulosoton kautta ne koirasi raapimat kynnykset ja ikkunanpesun.
Et kai tosiaan luule että voitat vuokranantajan mielipiteen oikeudessa jollain photoshopatuilla valokuvilla, jos sinä olet asunnossa jotakin rikkonut? Kuulostat muutenkin wt vuokralaiselta jonka luottotiedot menneet.
Oikeudessa LOL. Mitä ne siellä asialle tekisi?
No ne nauraisi sulle! :D
Onneksi tämä ei kuitenkaan tule sulle koskaan vastaan, koska sulla ei ole ainoatakaan asuntoa vuokrattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinkattiin Lumon kämppä kolmen ihmisen voimin lattiasta kattoon. Yksi meistä oli ammatisiivooja. Ikkunoita ei alettu ulkoa pesemään, kun oli tammikuu ja 30 pakkasta, kerrostalon neljäs kerros.
Ei riittänyt Lumolle, veloittivat 200e muuttosiivouksesta. Mistä vetoa, että uudet asukkaat muutti siihen meidän siivoamaan kämppään, eikä Lumo tehnyt mitään siivousta siinä välissä?
Ne kuitit esille!
Eikä asunnon omistajalla ole mitään yksinoikeutta valita, mikä firma sen siivouksen tekee.
Haet halvimman tarjouksen ja maksat sen verran, maksakoot vuokranantaja erotuksen.
Voimafantasioijalle tiedoksi: sä kyllä menetit oikeuden valita siivousfirman asuntoon, josta olet muuttanut jo ulos ja jonka olet jättänyt paskaiseksi. Se on asunnon omistaja joka päättää kuka sinne hänen omistamaan asuntoon siivoamaan tulee. Sullahan olisi ollut mahdollisuus tilata se halvin siivoaja sinne jo sinä aikana kun asunto oli hallinnassasi.
On varmasti vuokralaisia joilla se siivous kehnoa mutta kyllä vuokranantajissakin on kaikenlaisia ketkuja. Etenkin nuoria viilataan linssiin. Aina pitäisi muuttopäivänä dokumentoida vanhan ja uuden asunnon siisteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimafantasiat vuokrayksiöstä, osa 1578324 😂
Mitä sä meinasit asialle tehdä, jos vuokralainen ei maksa viimeisten kuukausien vuokraa vaan maksatuttaa sen vuokravakuudesta?
Maksaa oikeusturvan omavastuun, jotta kuulet asianajajasi nauravan sulle.