Mikä oli teidän lemppari teline koulun voimistelutunnilla?
Mun ehdoton suosikki oli puomi. Just sopiva vaikeustaso, ei liian helppo eikä vaikea. Puomilla tein voltit eteen ja taaksepäin heti kun opettaja kertoi miten pitää tehdä. Nojapuut oli kanssa ihanat, kun tehtiin käsillä seisonnat, en nyt muista enää oikeaa nimeä, ja muut ihanat liikkeet.
Mulla oli aina voimistelu kymppi, niinkuin monella muullakin meidän luokan tytöllä, jotka olimme kaikki hoikkia ja siroja. Minä olin tosi pieni ja laiha lapsena, edelleenkin olen 155 vm ja painoa on 42 kg vaikka olen tällainen viiskymppinen täti jo. Nyt lajit on vaihtunut kestävyyslajeihin, mutta kyllä se lapsuuden notkeus ja liikunnallisuus on luoneet hyvän pohjan. Ihana kun oman kehon käyttö on niin helppoa ja jotenkin itsestään selvää.
Mistä telineistä te tykkäsitte koulun voimistelutunneilka? Jaetaan ihania muistoja!!!
Kommentit (42)
Suosikkitelineeni oli se, joka oli hajalla tai kadonnut.
Meillä ei ollut juuri koskaan telinevoimistelua. Pesäpalloa enimmäkseen ja siinä olin hyvä.
Inhosin telinevoimistelua. Satutin aina itseni telinevoimistelutunneilla, koska pelkäsin, en esim. uskaltanut ottaa tarpeeksi vauhtia ja sitten törmäilin, kaaduin, putosin, mitä milloinkin. Eikä tuo mistään ruumiinrakenteesta ole kiinni. itse olin pitkähkö mutta suorastaan laiha.
Mistähän syystä yläkoulun/lukion liikunta oli aikoinaan suunniteltu niin, että lopulta sitä lähinnä vihasi.
Meillä oli pakollinen pallo-ohjelma eli ei siis mitään pallopeliä vaan sellainen voimisteluohjelma, jossa sulokkaasti heitimme ja otimme kiinni sellaista pienehköä voimistelupalloa muodostelmissa pyörähtäen.
Lisänä nauhavoimistelua, eritasonojapuut, puomi jne... 🥶🤯
Ihan vaan permanto. Oli kiva kävellä käsillään ja heitellä kärrynpyöriä sarjassa. Ei ollut penskanakaan kummoiset lihakset, niin ei voltteja tehty tai eritasonojapuilla tehty kieppejä. Missään muussa liikunnassa en sitten pärjännytkään. Viimeisenä tai toiseksi viimeisenä tulin valituksi joukkueisiin.
Renkaat. Siinä yhdistyi kivalla tavalla voima, notkeus ja tasapaino. Ja oli vähän vaaran tuntuakin, kun olisi oikeasti voinut satuttaa itsensä alas tullessa. Itse olen toki lihonut noista ajoista, mutta notkeus, tasapaino ja voima auttavat paljon arjen toimissa. Ja onhan se hauska hätkäyttää nuoria spagaatilla pikkujouluissa, kun ei ne tällaisesta harmaatukkaisesta ja silmälasipäisestä tädistä uskoisi.
Pelkäsin ja inhosin telinevoimistelua. Pukkiko se oli se korkea, kun ei saanut hypättyä, opettaja pakotti rämpimään sen yli.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin isokokoinen ja roteva jo ala-asteella. Luistelutunnilla oli hauska "vahingossa" taklata ja kaataa pieniä ja hinteliä kympin tyttöjä
N51
Vidun dorka.
EI mikään. Minä kanssa lähinnä pelkäsin telinevoimistelua. Jonossa menimme vuorotellen enkä päässyt mihinkää. Kiusaajat aina nauroivat eikä vanhempi naisopettaja puuttunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Permanto
Permanto olis olllut ihana! Harmi vaan, että meidän koulussa ei ollut tiloja tehdä permantoliikkeitä. Normaalikokoinen lapsi pystyy kyllä tekemään kaikki voltit ym liikkeet kunhan opettajan kanssa katsotaan mitä tehdään.
ap
Liikuntatunnithan on kiusaajien lempitunteja...
Kuten lössykkä 1 ja toinen vikapää 12 tietävätkin.
Lähtivät samalle tielle, kuin heitä kiusanneet...
Vierailija kirjoitti:
Renkaat. Siinä yhdistyi kivalla tavalla voima, notkeus ja tasapaino. Ja oli vähän vaaran tuntuakin, kun olisi oikeasti voinut satuttaa itsensä alas tullessa. Itse olen toki lihonut noista ajoista, mutta notkeus, tasapaino ja voima auttavat paljon arjen toimissa. Ja onhan se hauska hätkäyttää nuoria spagaatilla pikkujouluissa, kun ei ne tällaisesta harmaatukkaisesta ja silmälasipäisestä tädistä uskoisi.
Meillä ei tytöt tehneet niinkään renkailla. Pojat toki teki kaikki upeat liikkeet ihan tosta vaan. Mutta me tytöt päästiin harvemmin renkaille. Kotona meillä oli tuvan katosta roikkumassa renkaat ja niillä tein kaikki temput mitä pojatkin koulussa.
Ihanaa kun lapsille on nykyään kaikki hoplopit ja temppuradat esim synttäreillä, niin pääsevät esittelemään taitojaan.
ap
Ei mikään. Lähinnä jäänyt mieleen opettajan tahdittaminen " yks kas hyppy yks kaks hyppy ympäri ympäri ympäriii" ja taas alusta. Jonossa mentiin ympäri salia.
Ei mikään. Olin se pisin ja laihin koko porukasta.
Ei mikään. Telinevoimistelua lähinnä vihasin.