Mikä kala whitefish teidän englanninkielisten mielestä on ????
Ei noi britit ainakaan biologian maistereita ole. Kaikki muu paitti salmon on whitefishiä. Ja eel, joka ei ole kala.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on erotettu viisi tai kuusi pääasiallista siikamuotoa: pohjasiika, karisiika, vaellussiika, järvisiika, planktonsiika ja tuppisiika. On pitkään ollut kiistanalaista, ovatko nämä erillisiä lajeja. Suomessa nykyään vallitsevan käsityksen mukaan ne kuitenkin katsotaan kaikki yhteen ja samaan lajiin Coregonus lavaretus kuuluviksi, eikä niitä pidetä edes alalajeina."
Eli kenties muualla maailmassa siika on vain siika ja tuo erottelu ollut suomalaisten erikoisuus. En itsekään ollut kuullut noista.
Eri
Kyllä täällä varmana tietona kerrottiin että KAIKILLA kaloilla on eglanninkielinen nimi. Niitä tässä odotellaan.
"Valaam whitefish"
Ei ollut vaikea googlata.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coregonus_widegreni
No nyt kun saatiin aito älykkö paikalle, niin luettelepa englanniksi nuo muutkin siian alalajit. pohjasiika, karisiika, vaellussiika, järvisiika, planktonsiika ja tuppisiika
Googlaapa kuule ihan ite, näytin jo esimerkin. Vai eikö taidot riitä siihen(kään)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on erotettu viisi tai kuusi pääasiallista siikamuotoa: pohjasiika, karisiika, vaellussiika, järvisiika, planktonsiika ja tuppisiika. On pitkään ollut kiistanalaista, ovatko nämä erillisiä lajeja. Suomessa nykyään vallitsevan käsityksen mukaan ne kuitenkin katsotaan kaikki yhteen ja samaan lajiin Coregonus lavaretus kuuluviksi, eikä niitä pidetä edes alalajeina."
Eli kenties muualla maailmassa siika on vain siika ja tuo erottelu ollut suomalaisten erikoisuus. En itsekään ollut kuullut noista.
Eri
Kyllä täällä varmana tietona kerrottiin että KAIKILLA kaloilla on eglanninkielinen nimi. Niitä tässä odotellaan.
"Valaam whitefish"
Ei ollut vaikea googlata.<
Esimerkit ei riitä tarvitaan näyttöjä. Vai etkö vain osaa?
Vierailija kirjoitti:
Siialla ei ole virallisia alalajeja.
Jännästi meillä kalalaitoksella on kuitenkin karisiika ja vaellussiika ihan omissa altaissaan. Olisiko wikipediassasi jotain vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
"Valaam whitefish"
Ei ollut vaikea googlata.<
Esimerkit ei riitä tarvitaan näyttöjä. Vai etkö vain osaa?
Näytin jo osaavani vastaamalla aiempaan kysymykseesi, lähteen kera.
En ole juoksupoikasi, joten jos oikeasti kaipaat tietoa, etsi se itse. Mutta trollihan sinä olet ja tyhjän huutelija.
Et vaan tiedä. Etkä pysty myöntämään että sekä sinä että englanninkielinen maalima on tyhmää kuin saapas.
Vierailija kirjoitti:
siika
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Olen kuitenkin nähnyt jostain Etelä-Amerikasta tulleita säkkejä, joiden sisältö oli ollut Whitefish. Epäilen, että oli jotain merikalaa.
Gordon Ramsayn ja Jamie Oliverin mielestä kaikki kala niiden ohjelmissa on whitefishia mikä ei ole salmonia tai eeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi meillä kalalaitoksella on kuitenkin karisiika ja vaellussiika ihan omissa altaissaan. Olisiko wikipediassasi jotain vikaa?
Muinoin biologiassa opetettiin, että eri lajeja ovat ne, jotka eivät saa keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Saavatko eri"rotuiset" siiat, vai estääkö lisääntymisen erilaiset elinympäristöt ja kutu eri aikaan? Mihin sijoittuu istutettu peledsiika?
Meillä on pieni järvi, johon on istutettu siikaa. En tiedä, mitä ne ovat, mutta on selvästi erilaisia. Toiset kuolevat ja pehmenevät heti, kun jäävät verkkoon, toiset pysyvät hengissä pitempään ja ovat vähän solakampia kuin ne pehmeämmät.
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän kaikkien tultava jonossa vastaamaan, että siika siika siika siika. Eikö ensimmäinen vastaus "siika" riitä?
Ei riitä, koska se ei ole täsmälleen oikea vastaus. Sitä en osaa sanoa, onko se täsmälleen brittienglannissa vain ja ainoastaan siika, mutta muualla englantia vieraana kieltä käyttävät tulkitsevat sen tarkoittavan mitä tahansa valkoista kalaa, kuten turskaa, ahventa ym.
Vierailija kirjoitti:
Et vaan tiedä. Etkä pysty myöntämään että sekä sinä että englanninkielinen maalima on tyhmää kuin saapas.
Koska olet noin lapsellinen, niin tehdäänpä tästä sinun kehitystasollesi sopiva leikki. Jookosta joo?
Minä etsin jo karisiian englanninkielisen nimen. Nyt on sinun vuorosi! Kivaa!
Etsipä sinä seuraava englanninkielinen nimi. Saat ihan itse valita listalta. Osaatko?
Sitten minä voin etsiä taas seuraavan ja näin edelleen, kunnes kaikki on löydetty! Jippii!
Paitsi että leikki taitaa loppua lyhyeen, koska et löydä ensimmäistäkään. Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet noin lapsellinen, niin tehdäänpä tästä sinun kehitystasollesi sopiva leikki. Jookosta joo?
Etsipä sinä seuraava englanninkielinen nimi. Saat ihan itse valita listalta. Osaatko?
Sitten minä voin etsiä taas seuraavan ja näin edelleen, kunnes kaikki on löydetty! Jippii!
Paitsi että leikki taitaa loppua lyhyeen, koska et löydä ensimmäistäkään. Vai mitä?
Ei taida olla minun vikani että britit ja palstalaiset ovat tyhmiä.
Whitefish on yleisnimitys monille eri makean veden ja suolaveden kaloille. Tyypillisesti se viittaa kalojen sukuun, joka sisältää lajeja kuten Coregonus ja Prosopium. Esim. siika kuuluu tuohon sukuun.
Mikä tahansa valkolihainen kala, resepteissä sanotaan usein whitefish jos ei ole niin nuukaa mitä kalaa siihen laittaa.
Pöljä ap, whitefish on keittokirjojen termi, ei biologian kirjojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, nyt taisi jäädä papukaijamerkki saamatta. No, onneksi yhteiskunta tarjoaa nykyään paljon tukia heikkolahjaisillekin, niin et ihan kerjuulle joudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, nyt taisi jäädä papukaijamerkki saamatta. No, onneksi yhteiskunta
Aika paljon teitä päävikaisia nykyään. Onko tarttuvaa?
whitefish = siika
white fish = rasistikala