Rauhoitetut kontiaiset lähestyvät Keski-Suomea - invaasiota ei voida pysäyttää ellei rauhoitusta pureta
Keski-Suomeen on miehittämässä uusi vi ras l aji etellämmästä Suomesta, mutta invaasion estämisen ja eläimen loukutuksen esteenä on kontiaisen rauhoitus:
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Lapaskankaan liikenneympyrä on jo vallattu kontiaisten eli vanhalta nimeltään maamyyrien otettua liikenteen jakajan hallintaansa Kangasniemellä, kertoo Keskisuomalainen.
Täällä Helsingissä elonkapina valtailee liikenneympyröitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapaskankaan liikenneympyrä on jo vallattu kontiaisten eli vanhalta nimeltään maamyyrien otettua liikenteen jakajan hallintaansa Kangasniemellä, kertoo Keskisuomalainen.
Täällä Helsingissä elonkapina valtailee liikenneympyröitä.
Täällä sen ovat tosiaan tehneet kontiaiset jotka suunittelevat jo seuraavaa takstista siirtoaan valtauksensa laajentamiseksi ja edetäkseen rintamalla.
Meillä yritti vallata pihan, mutta homma hoitui kun pistin robottileikkurin pörräämään 24/7 pihalle. Pari tonnia joutui maksamaan lystistä, mutta ilmeisesti muuttivat naapuriin 🙂 Ei oo näkynyt puolikkaita myyriäkään pihalla, joten hengissä lienevät.
Mä olen luullut, että Suomessa KAIKKI eläimet (poislukien haittaeläimet) on rauhoitettuja, jos ei ole lupaa tai joku metsästyskausi.
Ja ei kai haittaeläimiäkään metsästetä esim poikimisaikaan?
Kontiaiset eivät syö kasveja vaan kastematoja. Puutarhassa voi tulla vahinkoa, jos istuttaa uusia kasveja ja kontiaiset kaivelevat sieltä matoja ja kasvin juuret voi jäädä tyhjän päälle. Jos on kontiaisinvaasio, kannattaa istutuskuoppaan laittaaa vaikka piikikkäitä ruusunoksia suojaamaan juuria. Tai sitten on käytävä välillä täyttämässä mahdolliset kolot.
Kun kasvi juurtuu kunnolla, eivät enää tee niille vahinkoa.
Maamyyrät on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kontiaiset eivät syö kasveja vaan kastematoja. Puutarhassa voi tulla vahinkoa, jos istuttaa uusia kasveja ja kontiaiset kaivelevat sieltä matoja ja kasvin juuret voi jäädä tyhjän päälle. Jos on kontiaisinvaasio, kannattaa istutuskuoppaan laittaaa vaikka piikikkäitä ruusunoksia suojaamaan juuria. Tai sitten on käytävä välillä täyttämässä mahdolliset kolot.
Maamyyrät on erikseen.
Kontiainen on maamyyrä vanhalta nimeltään. Ei siis myyrä.
Vierailija kirjoitti:
Maamyyrät on erikseen.
Kontiainen on maamyyrän uusi nimi.
Itse taas nimen omaan toivon, että kontiaiset leviäisivät tänne vähän pohjoisemmaksikin. Olisi mukava lisä niukkaan nisäkäslajistoon. Luontaisesti leviävät lajit ovat tervetulleita toisin kuin ihmisten tuomat tai siirtämät.
Koska ne tulee? Minulla on myyräkuume.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne tulee? Minulla on myyräkuume.
Vasta Kangasniemellä olisi tuo myyräarmeija tulossa, mutta nämä miehittäjät ovat onnistuneet valtaamaan paikallisen liikenneympyrän halintaansa.
En usko että tahdotte löytää ämpärin kokoisia multakekoja pihaltanne lumien sulettua. Sitä multaa kun ei sinne metrien mittaisiin käytäviin saa enää tungettua takaisin. Vesimyyrä on toinen vastaava kekojen tekijä, mutta sillä on ilmareikä eri kohdassa kun kontiaisella, eli siitä tunnistaa sen saako sen tappaa vai ei.
Täällä lähestyy kaiken maailman rauhoitetut eliöt maatamme! Merimetsot, kanadanhanhet etelästä ja idästä putinin hybridi hyökkääjät! Jotain pitäis keksiä ennenkuin tietty ens vuonna alkaa sopulien vaellus pohjoisesta. Lännestä ei oo hyökkäilleet kuin ruotsalaiset, mut siitä on jo parisataa vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lähestyy kaiken maailman rauhoitetut eliöt maatamme! Merimetsot, kanadanhanhet etelästä ja idästä putinin hybridi hyökkääjät! Jotain pitäis keksiä ennenkuin tietty ens vuonna alkaa sopulien vaellus pohjoisesta. Lännestä ei oo hyökkäilleet kuin ruotsalaiset, mut siitä on jo parisataa vuotta aikaa.
Joo ja myös kylmä ilma ylhäältä päin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luullut, että Suomessa KAIKKI eläimet (poislukien haittaeläimet) on rauhoitettuja, jos ei ole lupaa tai joku metsästyskausi.
Ja ei kai haittaeläimiäkään metsästetä esim poikimisaikaan?
Kyllä vaan metsästetään esim.supikoiraa
"Supikoiraa saa pyytää ympäri vuoden. Mikäli emo tapetaan pesimäaikaan, pitää myös poikaset lopettaa. Pesimäaikaista pyyntiä ohjaavat metsästäjän eettiset säännöt."
https://metsastajalehti.fi/metsastys/supikoiran-pyynnin-uudet-valineet/….
Tuossahan on joskus ollut ongelmaa kun emo tapettu ja poikaset jätetty kuolemaan nälkään.
Olen niin paha, etten piittaa tuon haittaeläimen rauhoituksesta. Ruumiita tulee tänäkin kesänä.