Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko perheenjäsenelle sanoa, ettei ole pitänyt yhteyttä koska ei ole kaivannut?

Vierailija
04.05.2024 |

Minulla on pari lapsuudenperheenjäsentä, joista en pidä. Johtuen siitä, miten he ovat käyttäytyneet minua kohtaan, kuinka huonosti he ovat kuunnelleet minua.

Yritän toimia elämässäni jotakuinkin "oikein", siis jotakuinkin eettisesti. Kuinka väärin on sanoa heille suoraan pitkän yhteydettömän ajan jälkeen. Että en ole pitänyt heihin yhteyttä, koska en ole kaivannut heitä? Kuinka väärin olisi sanoa rehellisesti näin heille?

Kiitos jos joku voi sanoa mielipiteensä tällaiseen tilanteeseen.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä aloitukseeni. Että aiemmin, kun olen nämä perheenjäsenet pitemmän kontaktittoman ajan jälkeen tavannut, ovat he "vihjanneet", että etpä ole pitkiin aikoihin käynyt tms. En ole osannut sanoa näihin vihjailuihin noissa tilanteissa mitään järkevää takaisin.

Vierailija
2/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin mutta pehmeämmin sanakääntein. Jos haluat kokonaan lopettaa yhteydwnpidon niin tuo on yksi tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niille perheenjäsenille ole selvää, että yhteyttä pidetään jos kaivataan. No, jos ei ole selvää, voithan heille tuon itsestäänselvyyden sanoa.

Jos perhejuhlissa tms. sanotaan, ettet ole pitänyt yhteyttä, voit ihan rehellisesti vastata ettei ole ollut asiaa.

Vierailija
4/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai nekään sitten yhtään sen enempää susta tykkää, kun ette kerran pidä yhteyttä? Mitä sitä tosiasiaa pitää lähteä erikseen mainostamaan, jos tilanne on molemmille ihan ok. Toteatte vaan perhejuhlissa, että joo, ei olla vähään aikaan oltu tekemisissä 🤷

Vierailija
5/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on olla selittämättä mitään. Kaikki mitä tuommoseen vastaa on vaan väärin ;)

Vierailija
6/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, turha kaivella. Toki jos suoraan kysytään ja vängätään, voi vastata niin kuin asia on eli että et halua pitää yhteyttä loukkaavasti käyttäytyviin ihmisiin. 

Vierailija
7/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää sanoa mitään? Noihin vihjailuihin voi vastata että "nyt olen täällä" tai "en ole kuullut myöskään teistä hetkeen" tms. Ei se yhteydenpito ole yksin sinun vastuulla, toisaalta ihan turha aiheuttaa draamaa laukomalla totuuksia. 

Vierailija
8/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin samanlaisessa tilanteessa, että niin, ei olla oltu yhteyksissä ja koen, että on ollut ihan hyvä niin. Sanoin kuitenkin ystävällisesti, en ilkeästi. Viesti kuitenkin meni hyvin perille.

Vierailija
9/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin samanlaisessa tilanteessa, että niin, ei olla oltu yhteyksissä ja koen, että on ollut ihan hyvä niin. Sanoin kuitenkin ystävällisesti, en ilkeästi. Viesti kuitenkin meni hyvin perille.

Taisin vielä sanoa, että molemmilla on hyvä elämä ja aikaa vähän, minkä jälkeen siirryin kuulumisten kyselyyn. Kysele heiltä, niin ei sitten tarvitse kertoa omista asioista ja vaihda aina puheenaiheetta, jos on tarpeen. Ei kannata kertoa mitään itsestään ihmisille, joihin ei luota.

Vierailija
10/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa, mutta voi olla myös hiljaa.

Vierailija
11/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei tarvitse sanoa mitään. Jää vielä roikkumaan ja luikertelee aktiiviseksi takaisin elämääsi. Grey rock metodi, älä sano mitään mitä ei tarvitse aivan välttämättömästi sanoa ja liukene hitaasti näkymättömiin, mutta mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
12/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelleni tuli yllätyksenä, miten olen kantanut kaunaa pitkään hänen törkeästä käytöksestä nuorena. Hän alkoi itkeä, kun tajusi miten vakavat jäljet hänen käytös oli minuun jättänyt. Nyt olemme paremmissa väleissä. Kannattaa avata suu ja sanoa asiat ääneen ajoissa.

Vierailija
13/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Sain näistä perspektiiviä tällaiseen tilanteeseeni. Tapaukseni ihmiset siis kysyvät tuolla tavalla vihjaten kontaktin vähyyttä, ja olen aika täysin varma, että kyselyn motiivina on syyllistäminen. Ei esim. se, että haluaisivat avata aitoa dialogia siitä, miksi en ole kokenut mielekkäänä pitää heihin yhteyttä.

-ap

Vierailija
14/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse sanoa yhtään mitään. Miksi edes pitäisi?

Vierailija
15/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljelleni tuli yllätyksenä, miten olen kantanut kaunaa pitkään hänen törkeästä käytöksestä nuorena. Hän alkoi itkeä, kun tajusi miten vakavat jäljet hänen käytös oli minuun jättänyt. Nyt olemme paremmissa väleissä. Kannattaa avata suu ja sanoa asiat ääneen ajoissa.

Eri kuin aiemmat: pakko kommentoida tähän, että aina lopputulos ei kuitenkaan välttämättä ole näin hyvä. Jos perheenjäsen on pysyvämmin persoonaltaan vaikka tunnekylmä, epäempaattinen, tai ei pysty huonon itsetunnon tai reflektiokyvyttömyyden takia myöntämään tekemiään virheitä. Niin jos vanhoja asioita ottaa esille, voi tulla vielä pahempi mieli toisen reagointitavasta.

Vierailija
16/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa.

Vierailija
17/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Sain näistä perspektiiviä tällaiseen tilanteeseeni. Tapaukseni ihmiset siis kysyvät tuolla tavalla vihjaten kontaktin vähyyttä, ja olen aika täysin varma, että kyselyn motiivina on syyllistäminen. Ei esim. se, että haluaisivat avata aitoa dialogia siitä, miksi en ole kokenut mielekkäänä pitää heihin yhteyttä.

-ap

Tai sitten se on vain kevyttä jutustelua ilman mitään vihlailuja?

Vierailija
18/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Silloin kun katkaisin välit jo yli vuosikymmen sitten ja tuota minulta kysyttiin, en ainakin itse halunnut keskustella väleistämme yhtään. Halusin vain elää omaa elämääni rauhassa. En tiedä onko sinulla sama tilanne, mutta joskushan asioista keskustelu voi auttaa kuten tuossa edellä joku kertoi veljestään. Riippuu aina tilanteesta.

Itse olen ollut todella tyytyväinen, ettei minun enää tarvitse olla tekemisissä, ei selvitellä mitään, ei ajatella tätä ihmistä enää ollenkaan. En halua enää ikinä edes keskustella hänen kanssaan enkä kuulla hänestä mitään, mutta en myöskään toivo mitään pahaa. Pysytään erillemme, parempi molemmille niin. Vaikka hän jotenkin onnistuisi paranemaan vaikeasta päihdeongelmastaan, mielipiteeni asiasta ei muutu.

Vierailija
19/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen mistä tulee näitä sisaruksia jotka kohtelee sisaruksiaan törkeästi, tai yleensä perheenjäseniä jotka on ikäviä muille. Empatia ja kunnioitus puuttuu täysin jne. Itsellä ollut sama tilanne, enkä pidä siksi yhteyttä. Ihmetyttää myös vanhempien rooli, miksi eivät puutu asiaan. 

Vierailija
20/22 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lapsuudenperheenjäsen? Ja voithan sanoa että no eipä teistäkään ole kuulunut...