Miten olette saaneet suoliston kuntoon?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikrobiomi kuntoon. Paljon erilaisia vihanneksia ja hedelmiä, viljoja sekä marjoja, pieniä annoksia ja joka aterialla. Erilaisuus on tärkeää, mielellään niin että viikon aikana syöt vähintään 30 erilaista lajia. Ja tätä jatkuvasti. Netflixin dokkari on hyvä yleiskatsaus.
Bakteerikanta on pidettävä hengissä.
Kannattaa käväistä terveyskaupassa bakteerikannan takia! Molkosania joka pv veteen sekoitettuna, avot! Kaikki sokeri ja valkoinen vehnäjauho ehdottomasti heti pois!! Kaikki vilja täysjyvää!!
Terv onnistunut!
Valkoisen vehnän kanssa kannattaa huomioida, että kaikki vehnä täytyy hapattaa eli hiivan täytyy syödä vehnä ensin. Esimerkiksi italiassa raakapasta lepää auringossa lämmittelemässä useita päiviä, jolloin hiivat saavat tehdä työnsä. Sama pätee tietysti kaikkiin leivoksiin. Hiivat rikkovat gluteenin ihmiselle käsiteltävään muotoon. Tässäkin asiassa siis: laatu. Keltainen halppis-spagetti on hard no, laadukas tuorepasta ok.
Vierailija kirjoitti:
Jättämällä pois palkokasvit -sipuli, herne, maissi, papu, kaali...
Toinen oli ruis/ohraleipä ja maito(pakko joskus kun ne on niin hyviä)
Jos on pakko syödä maitoa, niin sitten kreikkalaisen tai turkkilaisen jugurtin tai muun hapatetun tuotteen, kuten juuston, muodossa. Vehnäjauho sellaisenaan ja maito sellaisenaan eivät sovi aikuisen ihmisen ruokavalioon. Paksut jugurtit ja hapanmaitotuotteet ovat kuitenkin käyneet saman prosessin kuin laadukas vehnäleipä, eli bakteerit ovat tehneet siellä työnsä ensiksi ja hajottaneet ihmiselimistölle sopimattoman ravinnon.
Luovuin kokonasn maidosta ja maitotuotteista sian- ja naudanlihasta, vehnästä, perunasta, ohrasta, rukiista, rypsiöljystä ja valkoisesta sokerista. Tilalle marjoja, hedelmiä, kasviksia, oliiviöljyä, rasvaista kalaa, riistaa, broileria, viiriäisen ja kananmunia. Käytän paljon myös tattaria, hirssiä ha palkokasveja.
Muutosvaiheessa söin maitohappobakteerikapseleita ja hiivaprobiootteja.
Vaikeinta oli opetella juomaan kahvi luomuna, koska en hakunnut korvata sokeria muilla makeutusaineilla.
Vatsan toiminta muuttui totaalisesti kuudessa kuukaudessa ja tuossa ajassa painokin putosi 10 kiloa. Nyt jopa syvää unta kertyy joka yö monta tuntia ja olo on päivällä energinen, suorastaan pitelemätön.
Peräsuoliston sain kuntoon kun lopetin persepanot.
Itse teen kolmivuorotyötä, joka viikko eri aikataulu joten mistään erityisen säännöllisestä syömisestä pitkällä aikavälillä ei voi puhua ja vatsani toimii ihan ok.
Mutta pyrin tekemään ruuat itse, en osta valmisaterioita. Syön pienempiä määriä mutta useammin. Joka päivä hapankaalia ja yön yli vesilasissa ollutta pellavarouhetta ja chian-siementä. Tarpeeksi vettä.
Auttaa sekin että työni on fyysistä ja kävelen joka paikkaan niin suolisto saa liikettä.
Mulla oli useat antibioottikuurit kait tuhonneet hyvää bakteerikantaa ja suolistossa oli liikaa "huonoja" bakteereita. Alkoi ilmetä jatkuvina tulehduksina kehossa
Mulla auttoi puolen vuoden kuuri monipuolisesti eri maitohappobakteereita (ei suositella yksipuolisesti syömään vain yhtä tiettyä maitohappobakteerivalmistetta ja 6kk on kyllä jo aika maksimi vahvoille maitohappobakteereille). Probiootit, prebiootit ja S. Boulardii
Lopetin myös sokerin - unenlaatu parani huomattavasti ja tämä varmasti auttaa stressinhallinnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt suolistovaivoista lapsesta asti. En ole saanut kuntoon, nyt ikää 53.
Stressin vähentäminen... Mitenhän tuo onnistuisi?
Kuolemalla...
Miten olis syömisten korjaus?
Syön mielestäni hyvin.
Elimistö ei voi huonosti, jos syö hyvin. Onko sulla joku periaate, joka estää ruokavalion korjaamisen?
Vähähiilarinen ruokavalio on auttanut itseäni valtavasti. Jätin myös gluteenin ja sokerit. Yllättäen vatsa kestää hapanmaitotuotteita, jotka tekee hyvää, vaikka laktoosi on ollut ongelma ennen. Vatsa on nyt huomattavasti rauhallisempi, ja pörinät on jääneet.
Minun suolisto ja iso turvonnnut vatsa - munuaissyöpä.
Toista vuotta yrittänyt herätyttää huomiota lääkärillä. Nyt on jo melkeen myöhäistä. Leikkaus ensi viikolla.
Älkää antako periksi.
Käveleminen tekee todella hyvää suolistolle. Mä en ole kovin innokas harrastamaan liikuntaa, joten olen nyt yrittänyt saada sellaisen työn, jossa liikutaan paljon.
Ruuan laatu. Teollisuusmoska mukaanlukien keltaiset siemenöljyt pois. Vihanneksia ja kasviksia, kalaa, mahdollisuuksien mukaan luomuna. Palkokasveja. Jos on pakko syödä viljoja niin hapatettuna eli niin, että hiiva on käynyt leivässä ensin. Ei siis mitään keltaista halppis spagettia. Kylmäpuristettua oliiviöljyä, käsittelemätöntä meri- tai vuorisuolaa.
Kannattaa melkeinpä tutustua tölkkiosastolle, jos ei ole varaa ostaa luomua tuorevihannesten seasta. Tehotuotetut vihanneksetkin ovat ravintoköyhiä.
Lisäksi pätkäpaasto, eli syö vain 1/3 ajan vuorokaudesta antaa suolistolle lepoaikaa.