Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten olette saaneet suoliston kuntoon?

Vierailija
04.05.2024 |

Mulla on jatkuvasti ongelmia sen kanssa :(

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiblin auttaa sekä kovaan että löysään vatsaan. On kuitua, ei sen kummempaa.

Suolistossa on paljon erilaisia bakteereja. Se mitä bakteereja siellä elää tai missä suhteessa riippuu osittain siitä millä niitä ruokkii. Jos syö paljon lihaa lisääntyy niiden käsittelyyn sopivat bakteerit. Jos paljon kasviksia niin eri bakteerit lisääntyy. Bakteereilla on iso merkitys suolen toiminnassa. Ulosteensiirto on todettu usein toimivaksi hoitokeinoksi. Eli siirretään toimivan suoliston bakteerit sellaiseen suolistoon joka ei toimi.

Vierailija
42/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16/8-paasto toimii hyvin itselläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue  Mosley: Älykäs suolisto. Löytyy kirjastoista ainakin.

Vierailija
44/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin oluen Leijona-viinaan. 

Vierailija
45/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio saattas auttaa.

Lopeta ahminta, jatkuvat napostelut, liiat herkut, karkit,jätskit. 

Aloita liikunta.

Vierailija
46/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä, mikä oireilusi aiheuttaa.

Minulla todettiin vuosi sitten cu, ja sen jälkeen on kortisoni + jatkuva lääkitys tullut tutuksi. Silti suoli oireilee ja laskee elämänlaatua tosi paljon.

Meni pitkään, ennen kuin ymmärsin olevani oikeasti sairas ja tarvitsevani lääkityksen. Erinäköistä oireilua kun on ollut vuosia. Vältin mm. maitotuotteita, ruista ja välillä kaikkia viljoja, palkokasveja ja kaalta, mutta kun suolessa on krooninen tulehdus, ei tuollaiset keinot auta. Taisin jopa pahentaa sairauttani viivyttelemällä kotikonstien varassa.

Sinuna menisin lääkäriin, kertoisin oireet js pyytäisin vähintään verikokeita ja ulostenäytteen tutkimista.

Mikä sairaus tai oire on cu. Tiedän , että se on kuparin kemiallinen merkki, mutta mitä muuta on? T: paljon vatsavaivoista kärsivä.

Vierailija
47/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan siitä, mikä oireilusi aiheuttaa.

Minulla todettiin vuosi sitten cu, ja sen jälkeen on kortisoni + jatkuva lääkitys tullut tutuksi. Silti suoli oireilee ja laskee elämänlaatua tosi paljon.

Meni pitkään, ennen kuin ymmärsin olevani oikeasti sairas ja tarvitsevani lääkityksen. Erinäköistä oireilua kun on ollut vuosia. Vältin mm. maitotuotteita, ruista ja välillä kaikkia viljoja, palkokasveja ja kaalta, mutta kun suolessa on krooninen tulehdus, ei tuollaiset keinot auta. Taisin jopa pahentaa sairauttani viivyttelemällä kotikonstien varassa.

Sinuna menisin lääkäriin, kertoisin oireet js pyytäisin vähintään verikokeita ja ulostenäytteen tutkimista.

Mikä sairaus tai oire on cu. Tiedän , että se on kuparin kemiallinen merkki, mutta mitä muuta on? T: paljon vatsavaivoista kärsivä.

Haavainen paksusuolitulehdus eli colitis ulcerosa.

Ap

Vierailija
48/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just mietin samaa. Mulla joku semi ärtyvä suoli eli oireilee välillä. Vatsa on joko kovalla tai löysällä. Tota visiblinia itse miettinyt että auttaako? Sen kanssa täytyy kai muistaa juoda paljon vettä ja siinä on mulla petraamista. Ennen join aina vähintään 2 litraa päivässä mutta nyt kiireiden myötä on jäänyt ja siksi ettei pääse vessaan kovin usein.

Stressi on iso syy vatsaongelmiin. Jos elämäsi on niin kiireistä, että et ehdi juoda vettä etkä käydä vessassa, niin syy voi löytyä siitä.

Vierailija
49/91 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoliston kuntoon saaminen voi olla monimutkaista ja vaatii usein yksilöllisiä ratkaisuja riippuen oireista, terveydentilasta ja ruokavaliosta. Joillekin auttaa ruokavalion muutokset, kuten lisääntynyt kuitujen saanti ja veden juominen. Toisille taas sopii paremmin probioottien käyttö, jotka voivat auttaa tasapainottamaan suoliston mikrobikantaa. Lisäksi stressinhallinta ja riittävä liikunta voivat myös tukea suoliston terveyttä.

Vierailija
50/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karrageeni ja sitruunahappo. Kaksi e-koodia e407 ja e330 ym. ei perus kotiruokaa kuuluvat. + Makeutusaineet pois. Nämä kolme ainakin aiheuttaa monille valtavasti vaivoja sekä kutisevaa ihottumaa mm. käsiin.

Wikipedia: Vuonna 2017 julkaistun suomalaisen väitöstutkimuksen mukaan vain poligeeni eli hydrolysoitunut karrageeni, jonka molekyylimassa on alle 20 kDa voisi aiheuttaa suolistotulehduksia samalla kun kaupallisen karrageenin keskimääräinen molekyylimassa on yleensä yli 200 kDa. Ihmisen ruoansulatuselimistön olosuhteet eivät olisi myöskään riittävät karrageenin hydrolyysiin, minkä vuoksi karrageenilla ei voisi olla haittavaikutuksia ruoansulatuselimistössä

Vierailija
51/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaamalla pois.

Kyllä muuten auttoi.

Vierailija
52/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VitaePro toimii mulle ainakin

Vierailija
53/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressin vähentäminen.

Syömiskertojen vähentäminen ja välin pidentäminen. 

Päin vastoin pitkät ruokailuvälit ja suuret annoskoot ovat epäterveellisiä. Suosin itse pieniä annoskokoja ja useamman kerran päivässä elimistö ja aineenvaihdunta toimii paremmin.

Mulla ainakin pitkät ruokavälit pienentää annoskokojakin kun mahalaukku kutistuu, ei jaksa syödä niin paljoa. 

Vierailija
54/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättämällä pois palkokasvit -sipuli, herne, maissi, papu, kaali...

Toinen oli ruis/ohraleipä ja maito(pakko joskus kun ne on niin hyviä)

Vierailija
55/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ongelmia sulla vatsasi kanssa ?

Vierailija
56/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin gluteenittomaan leipään.

Vierailija
57/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä vähän käänteisesti, käytännössä lopetin kasvikset. Suosin tiettyjä hedelmiä, maitotuotteita, kananmunaa ja täysjyväviljaa. Lihaa menee keskivertoa vähemmän mutta nyt yrittänyt sitä vähän lisätä. Alkoholia ei mene juuri yhtään. Kasviksia ehkä pikkuhiljaa taas kun vatsa kestää. Kasvisten lopettamisen jälkeen on vatsa ollut taas melko hyvä.

En suosittele toki kenellekään niiden täyttä lopettamista, mutta kannattaa oikeasti ehkä jättää hetkeksi melkein kaikki sivuun ja yksi kerrallaan alkaa taas syömään, saa eliminoitua ne, mitä vatsa ei kestä ja mitä kestää. Esim. itselle porkkana ja parsakaalin kukinto kelpaa. Palkokasveja ym. ihan oikein usein toitotetaan ongelmallisina mutta niiden lisäksi voi tulla oireita muistakin kasviksista vaikka ja mistä.

Toki kaikki on yksilöllistä.

Suosittelen myös syömään jatkuvasti eri kantoja vahvoja maitohappoja, mahdollisesti visibliniä, piihappogeeliä jos apua tuntuu olevan. Jotkut saavat myös apua ravintolisistä kuten kurkumiini ja inkivääri ym., kannattaa tutustua.

Suosi helposti sulavia ruokia, älä nieleskele ilmaa turhaan (ihmisestä riippuen tapahtuu yllättävän usein), vältä vyötäröltä kireitä vaatteita, mahd. mukaan säännölliset ateriakoot ja rytmit.

Vierailija
58/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi toimimaan paremmin kun olin niin depiksissä etten päässyt kauppaan ja söin pelkkää kaurapuuroa ja join vettä. Sitten kun viimein kävin kaupassa ja aloin taas syömään normisti niin plörrörrör. Pitäis varmaan saada aikaiseksi tehdä taas puurovesikuuri ja pikkuhiljaa lisätä syömisiä jos selviäis että missä mättää.

Vierailija
59/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysjyvää (ruista, kauraa), siemeniä, papuja, runsaasti kasviksia, hedelmiä, marjoja ja erityisesti mustikkaa sekä  laktoosittomia maitotuotteita. Vatsa toimii hyvin ja päivittäin niin kuin pitääkin, jonkun verran pierettää, mutta se ei haittaa. 

Vierailija
60/91 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrobiomi kuntoon. Paljon erilaisia vihanneksia ja hedelmiä, viljoja sekä marjoja, pieniä annoksia ja joka aterialla. Erilaisuus on tärkeää, mielellään niin että viikon aikana syöt vähintään 30 erilaista lajia. Ja tätä jatkuvasti. Netflixin dokkari on hyvä yleiskatsaus.

Bakteerikanta on pidettävä hengissä.